Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Overstuur Cardanfiets

Pagina's:
  1. 1

Ducati /Laverda

Reg. datum:
24 sep. 2002
Hallo

Sinds kort ben ik een XJ900 met cardan aandrijving aan het uitproberen. Nou weet ik wel dat dit ding wat stug is in de bochten maar ik had niet gerekend op zoveel overstuur. Ik ben al een paar keer bijna naast de asfalt rand belandt.
Vraag: Is dit te verminderen met een andere voorband b.v. een echte regenband of moet ik er gewoon aan wennen en dus wat meer in de ankers.
MF ers met cardan ervaring geef eens een paar aardige, leuke en vooral zinvolle tips.
Bij voorbaat dank. *D
hplaverda wijzigde dit bericht op dinsdag 12 november 2002 16:42 (100%)
Overdroif je zurge niet........leit ze overdroiven

De Hond

Reg. datum:
16 sep. 2002
overstuur? Weet je het zeker?
I hate these fucking southern fairies
www.vincentburger.carbonmade.com/
www.tekstenfotografie.nl

Unstoppable Touring

Reg. datum:
06 mei. 2002
Op mijn fiets merk ik aanmerkelijk bochten verschil tussen Bridgestone Exedra G701/G702 (1e set) waarmee ik letterlijk de bocht inviel, Metzeler ME880 (2e set) die stabieler in de bocht lag en hoge duurzaamheid bood en Bridgestone BT020 (huidige set) die nog grotere stabiliteit geven.

Ja dus, banden maken een wereld van verschil uit. Kijk wel of voor en achterband gelijksoortig zijn (geen radiaal en diagonaal mixen) en of ze de juiste maatvoering hebben. Een andere maat achter kan de geometrie van de fiets wijzigen, waardoor je een ander stuurkarakter krijgt.

All of the above is fiction. Any resemblance with the reality is purely coincidental.

Brommer coureur

Reg. datum:
20 aug. 2002
Wat denk je van de vering :? :?
Ik weet niet uit mijn hoofd wat er bij jouw fiets in te stellen is, maar b.v. hardere achtervering geeft meer druk op het voorwiel.
Minder veer-voorspanning aan de voorkant idem.
Succes.
Kawasaki GTR 1000 en ZZR 1100

Ducati /Laverda

Reg. datum:
24 sep. 2002
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 16:19 schreef Leike het volgende:
Wat denk je van de vering :? :?
Ik weet niet uit mijn hoofd wat er bij jouw fiets in te stellen is, maar b.v. hardere achtervering geeft meer druk op het voorwiel.
Minder veer-voorspanning aan de voorkant idem.
Succes.

Dat is ook nog een optie. koni's achter staat laag en kunnen nog 5 standen op. Maar achterkant is al vrij stug door cardan, ga toch ff proberen,

Reg. datum:
23 jul. 2001
Check je bandenspanning, kan ook nog iets uitmaken.

Stef
BefMan rules! Go naked! XJR...

geblokkeerd account

RS250

Reg. datum:
23 feb. 2002
Functie:
geblokkeerd account
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 13:40 schreef hplaverda het volgende:
Hallo

Sinds kort ben ik een XJ900 met cardan aandrijving aan het uitproberen. Nou weet ik wel dat dit ding wat stug is in de bochten maar ik had niet gerekend op zoveel overstuur. Ik ben al een paar keer bijna naast de asfalt rand belandt.
Vraag: Is dit te verminderen met een andere voorband b.v. een echte regenband of moet ik er gewoon aan wennen en dus wat meer in de ankers.
MF ers met cardan ervaring geef eens een paar aardige, leuke en vooral zinvolle tips.
Bij voorbaat dank. *D

Hoe kom je zo bij je nick? hplaverda? en dan rijd je een Yamaha???
Of heb je ook een Laverda?

tegenwoordig brikker!

Reg. datum:
13 jul. 2002
Wat heeft een cardan met een stugge achterkant te maken :?

Misschien moet je eens proberen als het einde van het asfalt in zicht komt,
gewoon in te sturen en je motor wat platter te leggen. :]

Ik ken mensen die met cardan zow hard door de bocht kunnen...
Huubke wijzigde dit bericht op woensdag 13 november 2002 11:44 (100%)

Ducati /Laverda

Reg. datum:
24 sep. 2002
quote:
Op woensdag 13 november 2002 11:34 schreef Huubke het volgende:
Wat heeft een cardan met een stugge achterkant te maken :?
Misschien moet je eens proberen als het einde van het asfalt in zicht komt,
gewoon in te sturen en je motor wat platter te leggen. :]
Ik ken mensen die met cardan zow hard door de bocht kunnen...

Proberen wil ik van alles maar ik kan je verzekeren dat een cardan heel anders rijdt dan een ketting. Met steeds overstappen op type motoren met versnelling en remmen aan de andere kant heb ik minder moeite.
Deze fiets komt in de bocht ietjes omhoog van achteren als je iets gas verandert waardoor je gelijk van voren de bocht invalt en dus de rand opzoekt je mot dus gelijk minder plat om er niet naast te raken. Volgens mij los ik een groot deel al op met de huidige voorband eraf te gooien en iets te gaan doen met de suggestie hardere vering. Bandenspanning heb ik al gedaan.

cb400f

Reg. datum:
28 feb. 2002
quote:
Op woensdag 13 november 2002 11:29 schreef Scintilla het volgende:
[...]

Hoe kom je zo bij je nick? hplaverda? en dan rijd je een Yamaha???
Of heb je ook een Laverda?

Die yammie is voor derbij. ;)

Pekelfiets ofzo :?

Moto Guzzi LeMans1000caferacer

Reg. datum:
13 nov. 2002
quote:
Op woensdag 13 november 2002 13:09 schreef hplaverda het volgende:
[...]
Proberen wil ik van alles maar ik kan je verzekeren dat een cardan heel anders rijdt dan een ketting. Met steeds overstappen op type motoren met versnelling en remmen aan de andere kant heb ik minder moeite.
Deze fiets komt in de bocht ietjes omhoog van achteren als je iets gas verandert waardoor je gelijk van voren de bocht invalt en dus de rand opzoekt je mot dus gelijk minder plat om er niet naast te raken. Volgens mij los ik een groot deel al op met de huidige voorband eraf te gooien en iets te gaan doen met de suggestie hardere vering. Bandenspanning heb ik al gedaan.

Nou, dat van dat minder plat zal nog wel meevallen :) Ik weet van enkele BMW boxer rijders dat ze juist gas bij geven om meer bodemspeling te krijgen en dat ze op die manier de cylinders niet zo snel aan de grond rijden. Ik rij zelf Guzzi en ik gooi 'em (al zeg ik het zelf... ;) ) aardig plat (Favoriete bezigheid: japanse sportfietsen en ducs ziek sturen) Hardere (lees: SPIJKERHARD) vering is een denk ik wel bijna klassieke manier om een cardanfiets goed sturend te krijgen. Voorband zou ik daarna zeker proberen.
Succes.....

(en hoe zit het nou met die Laverda?????)
....MAY THE FORCE NOT SEE YOU....

Reg. datum:
14 feb. 2002
Overstuur is toch dat je min of meer de bocht in gaat, je bedoelt dan onderstuur, dus de bocht uit?

Duurt lang!

Reg. datum:
10 jan. 2002
quote:
Op woensdag 20 november 2002 21:54 schreef Weirdman!? het volgende:
[...]

(en hoe zit het nou met die Laverda?????)

Hij heeft een Yamaha voor gewoon en een Laverda als pekelfiets }) :P

Hebbie een fotootje van je LeMans1000 caferacer? Ben wel benieuwd! :)
Een R1100GS. Soort van wit. Maar dan anders.

Reg. datum:
13 nov. 2002
:) Hij staat momenteel in de verbouwing, maar het schiet lekker op :)

Bijlage: LeMans.jpg

Viva het vignet.

Reg. datum:
28 apr. 2002
Heb ook cardan en heb er inderdaad ook even moeten aan wennen.
Gewoon zorgen dat je wat(ook niet teveel) koppel op het achterwiel behoudt terwijl je de bocht in gaat, anders val je gewoon om :+ en geloof me, dat is geen zicht...
Snelwegvignetten te koop op www.dokken.be

Ducati /Laverda

Reg. datum:
24 sep. 2002
Thanks voor tips.

Heb deze week nog weinig kunnen proberen maar ben inderdaad op weg om het probleem te snappen en zal wel op een keiharde vering/band combinatie uitkomen.
Is leuk voor mijn zwakke rug. Banden wil ik eigenlijk wat zacht houden in de winter. Hoe het zit met mijn lav. heeft Ralfie o.a. al gemeld en anders staat het gewoon op forum te lezen.
Guzzi cafe racer gespot op werk en als ik in de buurt ben met camera zal ik een pic maken voor guzzi 1000 bouwer. :)

Reg. datum:
19 mei. 2002
quote:
Op woensdag 20 november 2002 22:00 schreef martinweb.nl het volgende:
Overstuur is toch dat je min of meer de bocht in gaat, je bedoelt dan onderstuur, dus de bocht uit?

:^ en als je dan toch een moet kiezen heb je liever een beetje overstuur....

Ducati /Laverda

Reg. datum:
24 sep. 2002
quote:
Op donderdag 21 november 2002 21:07 schreef Martin-S het volgende:
[...]
en als je dan toch een moet kiezen heb je liever een beetje overstuur....

:^ beetje overstuur is prima. Onderstuur leer je wel oplossen via je gashendel met het vele grind en klei langs de berm. Scherp de bocht in is leuk. Rand opzoeken bij uitkomen is op een dijk vaak niet slim.

Reg. datum:
13 nov. 2002
En onderstuur zul je wel gewend zijn op een (oude) Laverda.... Wat ik uit betrouwbare bron heb gehoord hebben ze daar nog al "last" van. Een fiets waar alles vanzelf op gaat is SAAI. Niks mis met een beetje sleuren :) :)
Wat voor Laverda heb je eigenlijk??? Ik ben benieuwd naar de Guzzi caferacer foto.......

Ducati /Laverda

Reg. datum:
24 sep. 2002
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 18:48 schreef Weirdman!? het volgende:
En onderstuur zul je wel gewend zijn op een (oude) Laverda.... Wat ik uit betrouwbare bron heb gehoord hebben ze daar nog al "last" van. Een fiets waar alles vanzelf op gaat is SAAI. Niks mis met een beetje sleuren :) :)
Wat voor Laverda heb je eigenlijk??? Ik ben benieuwd naar de Guzzi caferacer foto.......

Volgens mij lees jij de topic's maar half. Je reageerde al zelf toen ik Jaro ff aan het dolle was met zijn BB. (jap Opel). Zoekt mijn lav en ge zult vinden.
Pic van guz komt vanzelf. *D

Reg. datum:
13 nov. 2002
Had het inderdaad al gelezen, maar pas nadat ik het vorige bericht had gepost. Trouwens, je moet mijn berichten ook niet altijd al te serieus nemen ;)

Ducati /Laverda

Reg. datum:
24 sep. 2002
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 20:20 schreef Weirdman!? het volgende:
Trouwens, je moet mijn berichten ook niet altijd al te serieus nemen ;)

Doe ik natuurlijk wel altijd :+

Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 2

Hosting by True