Hoe de rem onluchten?

michielp

MF'er
12 mrt 2003
68
0
Nijmegen
Hoe kan ik het beste de rem ontluchten na hermontage van de gehele rempartij?

Vraagjes:
1) Wat is de beste procedure?

2) Ik wil dat bij een Honda CB 750 K7 doen met enkele schrijfrem, maar ook met dubbele schijfrem. Is er een verschil in procedure?

Bedankt alvast.
 
Haal het potje bij je remhandle los, en vul dit met remolie. LET OP: niet morsen op je lak. Afbijt!

Sluit de ene kant van de benzineslang op de ontluchtingsnippel aan op je remklauw, hang de andere kant in een schoon potje/flesje.

Knijp nu je rem een paar keer in om druk op te bouwen. Knijp deze voorzichtig in,door de drukopbouw krijg je iets feedback uit je remleiding, en kan de remolie zo uit het potje spuiten (zeker verderop tijdens het ontluchten, er wordt dan flinke druk opgebouwd)

Hou je remhanle ingeknepen, draai de nippel op de remklauw los. Laat hem ff los, maar hou de rem ingeknepen. Draai hem weer vast (lichtjes), en rem weer een paar keer. Herhaal dit. Dus remmen losdraaien, vastdraaien, rem loslaten. Paar keer remmen, herhalen. Dit gaat gemakkelijker met 2 man. Praat wel goed tegen elkaar tijdens het ontluchten, anders wordt het een zooitje.

Als het goed gaat zie je nu de remolie door de benzineslang lopen als je je ontluchtingsnippel losmaakt, samen met wat luchtbelletjes. In het begin zie je misschien niets, er zit immers zeer veel lucht in. Blijf doorgaan tot er geen lucht meer te zien is in de benzineslang. Je rem is nu ontlucht. Kan effe duren, geduld is een schone zaak. Kijk regelmatig in je rempot op je stuur, en hou je remolie op peil. Doe je dit niet , dan pers je weer een zooitje lucht in je leiding en kun je overnieuw beginnen.

Mocht je niet zoveel eurootjes hebben , dan kun je de olie uit je remklauw hergebruiken. Ik ben hier echter geen voorstander van, remolie is hygroscopisch, dat wil zeggen het neemt water op, en gaat dan mega in kwaliteit achteruit. Hier moet je zelf een keuze maken. Zorg dus wel dat je altijd je remolie goed afgesloten houdt.

Controleer nu of er nergens wat remolie op je lak ligt te rotten (ook bij je stuur/rempotje), starten, straat uitrijden, paar keer voorzichtig remmen, klaar, dus scheuren maar.

Mocht je rem nog wat sponzig aanvoelen, laat je scoot een nachtje staan en herhaal de ontluchtingsperiode. Waarschijnlijk zit er dan nog wat micro-luchtbelletjes in je olie, als je dit een nachtje laat staan, zijn ze gestegen en krijg je ze eruit. Doe ook een elastiekje/tie-wrap) om je remleiding zodat deze dichtgeknepen blijft (niet te hard). Mochten er microdruppeltjes in je remleiding zitten dan kunnen ze je rempotje in. Als je remhandle open staat is deze ingang n. l. afgesloten
 
Mocht je niet zoveel eurootjes hebben , dan kun je de olie uit je remklauw hergebruiken. Ik ben hier echter geen voorstander van, remolie is hygroscopisch, dat wil zeggen het neemt water op, en gaat dan mega in kwaliteit achteruit. Hier moet je zelf een keuze maken. Zorg dus wel dat je altijd je remolie goed afgesloten houdt.

Niet zoveel eurootjes? Een potje dot 4 heb ik gekocht voor 3,75 :?
 
Als je de motor een nacht laat staan om de luchtbelletjes naar boven te laten stijgen is het dus verstandig om je rempotje het hoogste punt te maken en de remleidingen zo te hebben dat de lucht door kan stromen naar het potje (remreservoir). Ga ik doen!

Ik heb nog een vraag. Ik snap niet dat als je je remhendel met een tie-rip/touwtje vastzet (of wanneer je je remhendel ingeknepen houdt) dat dan de microbelletjes naar je potje kunnen doorstromen. Ik geloof niet dat er dan een directe verbinding is.

Ik denk dat het zo is: De belletjes verzamelen zich voor de remcylinder en wanneer je de remhendel weer loslaat (de tierip/het touwtje doorknipt) dan gaat de remcylinder weer terug en stroomt de verzamelde lucht je potje in.

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Als je de motor een nacht laat staan om de luchtbelletjes naar boven te laten sijgen is het dus verstandig om je rempotje het hoogste punt te maken en de remleidingen zo te hebben dat de lucht door kan stromen naar het potje (remreservoir). Ga ik doen!

Ik heb nog een vraag. Ik snap niet dat als je je remhendel met een tie-rip/touwtje vastzet (of wanneer je je remhendel ingeknepen houdt) dat dan de microbelletjes naar je potje kunnen doorstromen. Ik geloof niet dat er dan een directe verbinding is.

Ik denk dat het zo is: De belletjes verzamelen zich voor de remcylinder en wanneer je de remhendel weer loslaat (de tierip/het touwtje doorknipt) dan gaat de remcylinder weer terug en stroomt de verzamelde lucht je potje in.

Wat denken jullie?

Ik denk: Du hast regt! :}
 
ik denk van niet. waarom zou dat fflubberrubbertje anders in je reservoir zitten?

@hulzie, dit ongaat me ff: Haal het potje bij je remhandle los, en vul dit met remolie.

voor de rest duidelijk, ik dioe het ongeveer hetzelfde, slangetje op de nippelss van de remtenag, en dan maar knijpen en bijvullen totdat er schone okie uitkont, en dan ontluchten.
 
Als je de motor een nacht laat staan om de luchtbelletjes naar boven te laten stijgen is het dus verstandig om je rempotje het hoogste punt te maken en de remleidingen zo te hebben dat de lucht door kan stromen naar het potje (remreservoir). Ga ik doen!

Ik heb nog een vraag. Ik snap niet dat als je je remhendel met een tie-rip/touwtje vastzet (of wanneer je je remhendel ingeknepen houdt) dat dan de microbelletjes naar je potje kunnen doorstromen. Ik geloof niet dat er dan een directe verbinding is.

Ik denk dat het zo is: De belletjes verzamelen zich voor de remcylinder en wanneer je de remhendel weer loslaat (de tierip/het touwtje doorknipt) dan gaat de remcylinder weer terug en stroomt de verzamelde lucht je potje in.

Wat denken jullie?
Je hebt gelijk, op het moment dat je de remhendel iets intrekt is het gaatje gesloten en kan er dus nieks in of uit.
Door de remhandel een tijd in te trekken worden door de druk de belletjes kleiner en bij het loslaten gan de belltjes er pas uit.
Het rubber flapje in de deksel zit er in om het potje luchtdicht af te sluiten. Als dit niet goed dicht is komt er vocht in de remvloeistof.
Het flapje is er voor om te zorgen dat de vloeistof uit het potje naar de leiding kan zonder dat er een vacuum ontstaat in het potje.
Als je potje door slijtage van de blokken leger raakt gaat het flapje naar beneden. Tussen de deksel en het flapje kan wel lucht in en uit.
 
las de verhalen over ontluchten van de rem.
Had bij mijn klus brommer ook dat probleem.
De brommerhandelaar dus elke brommerhandelaar hebben daar speciale pompjes voor.
Dus lukt het nie ga even om de hoek kijken bij de scooter dealer.
Die hebben het zo gepiept.

Groetjes johan.
 
Op die link staat beschreven hoe je de lucht in de remvloeistof naar boven toe verwijdert door de remvloeistof onder druk vanuit de nippel op de remklauw naar boven te persen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het goed?
 
geen idee, volgens mij bedoelen ze dat je je remsysteem moet vullen via je remmtang Klinkt mij nogal omslachtig, ik vul wel gewoon via mijn reservoir, emn met een paar keer pompen ben je alle lucht kwijt.
 
Op die link staat beschreven hoe je de lucht in de remvloeistof naar boven toe verwijdert door de remvloeistof onder druk vanuit de nippel op de remklauw naar boven te persen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het goed?

Ja, werkt vooral goed als je het hele systeem vol lucht hebt. Je hebt alles veel sneller ontlucht dan wanneer je van bovenaf probeerd alle lucht eruit te krijgen.
Nu 3 keer op deze manier gedaan, bevalt erg goed!
 
Ik doe het nu altijd super snel als volgt: 2 remmen binnen 5 minuten gevuld en ontlucht.

Slangetje op ontluchtingsnippel in een potje, ontluchtingsnippel open.
Vloeistofreservoir helemaal bovenin en recht. Vol met olie gieten en pompen maar, weer bijvullen en verder pompen. Net zolang totdat er redelijk wat olie via de ontluchtingsnippel in het potje gekomen is. Nippel dichtdraaien, pompen en de boel is gelijk op druk. Zit geen lucht meer in.

Dat gedoe met ontluchtingsnippel open en dicht en de boel op druk brengen werkt wel, maar kost veel te veel tijd... Dit gaat veel sneller, kost alleen iets meer remolie, maar zo duur is dat niet. Nu kan ik met een half flesje ook beide remmen doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan