Wat is legaal

Regels in Nederland zijn OK

  • Ja

    Stemmen: 3 9,7%
  • Gaat wel

    Stemmen: 4 12,9%
  • Sucks

    Stemmen: 23 74,2%
  • Weet niet (voor Talpakijkers)

    Stemmen: 1 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    31
ik rij al jaren dagelijks op mijn motor, (ook vaak langs het politie bureau) en heb nog nooit problemen met de politie over mijn motor gehad, terwijl ik toch ook het een en ander veranderd heb.
zo reed ik jaren met open uitlaten (open is zonder enige vorm van demping)
heb geen knippers
zelf gemaakt achterlicht (uiteraard zonder keurmerk)
zelf gemaakt! stuur (ook te breed)
mn kentekenplaat aan de zijkant (niet onder de juiste hoek)(wel verlicht)
koplamp is aangepast.
heb een tijd zonder spiegels gereden

en nog heel wat aanpassingen die vooral optisch zijn
enz.
 
[Bdw hou niet van die bastaard fietsen.]
T'is best hoor, maar wat doe je dan in godsnaam op een chopperforum ?? :?

Waarom op een chopperfoum ?? Naar mij ervaring zijn choppers vaker onveilig dan andere verbouwde type's. Er wordt minder aandacht aan rij-gedrag, de remmen en zichtbaarheid besteed. Zie voor je; zwarte motor, kleine lampie's, donkere kleding, geen knippers, verlengde voorvork ed. en toch met 140 's avonds de snelweg op. Handuitsteken of omkijken bij gebrekkige/ontbrekende spiegels is pas echt gevaarlijk.

Wat politie betreft, die zijn er doorgaans echt niet op uit om motorrijders te pesten. Uitzonderingen bevestigen de regel. Vergeet niet dat zij wel degene zijn die een gecrashte piloot bij elkaar moeten vegen. Ik spreek met regelmaat politie en brandweerMENSEN, zij moeten dit ook verwerken.
Denk daaraan als ze je aanspreken over onveilig rij-gedrag of onvoldoende zichtbaarheid.

Waar ik met deze discussie dus eigenlijk heen wil is, in hoeverre je rekening gaat houden met de verhouding tussen mooi en veilig. Ook voor je medeweggebruiker, die wil ook geen getuige zijn van een bord spaghetti onder een vrachtwagen. Het kan een dagje Efteling met de kinderen danig verpesten.

Nou, omdat ik al langer dan twee dagen op het mf kom? :Z
Choppers onveilig bullshit.....da's de gedachte van iemand die niet verder kijkt denk ik.
Kom veel chops tegen die perfect zijn.Ook de nakes zijn veelal top verbouwd.
En vele verbeteringen zijn hier dan ook aangebracht wat de veiligheid ten goede komt.
En elke motorrijder weet dat mijnheer/mevrouw agent(e)niet voor jan l@#$l er is,geloof niet dat je met opstekend vingertje moet gaan wijzen... O-)

En iets over veiligheid pak ééns een vro'tje of zo.
(bdw lassen aan een frame da's onveilig als je niet weet wat je doet) :W
 
[Choppers onveilig bullshit.....da's de gedachte van iemand die niet verder kijkt denk ik.]
Ik mag dan nieuw op mf zijn, maar niet in het motorgebeuren.
Ik heb wél veel voorbeelden van krakkemikkige bouwsels gezien.
Dat het over veiligheid gaat is een wending van de discussie.

We zouden het ook kunnen hebben over leuke oplossingen om de
motor veilig en mooi te maken.
Kunnen we iets van elkaar opsteken, ipv. elkaar afkammen.

(Afkammen is bv. iemand's met zorg en liefde opgebouwde motorfiets
een 'bastaard 'noemen.)

bdw: wat is een vro'tje ? (ik ben hier nieuw :? )
 
Laatst bewerkt:
Verhoogde rijvaardigheids opleiding, als ik de afkorting goed heb.

Ik ben overigens weer knippers op mijn ratchopper aan het knutselen. In het donker een zwarte arm uitsteken doet het niet zo goed.

Al blijf ik erbij dat je met een zwarte motor en een zwart pak niet slechter zichtbaar bent dan met andere kleurtjes, aangezien een automobilist niet KIJKT.
De enige motor waarmee ik nog nooit van de weg ben gedrukt had open pijpen, wil toch wat zeggen.
 
Laatst bewerkt:
[Choppers onveilig bullshit.....da's de gedachte van iemand die niet verder kijkt denk ik.]
Ik mag dan nieuw op mf zijn, maar niet in het motorgebeuren.
Ik heb wél veel voorbeelden van krakkemikkige bouwsels gezien.
Dat het over veiligheid gaat is een wending van de discussie.

We zouden het ook kunnen hebben over leuke oplossingen om de
motor veilig en mooi te maken.
Kunnen we iets van elkaar opsteken, ipv. elkaar afkammen.

(Afkammen is bv. iemand's met zorg en liefde opgebouwde motorfiets
een 'bastaard 'noemen.)

bdw: wat is een vro'tje ? (ik ben hier nieuw :? )
Term"Bastaard"in deze doelt op ras zuiverheid een soes met honda velgen , een duc met fazer zit een virago met sportster tank...............................zonder te meppen dat het past.
V.R.O is wel erg bekend bij motorrijdend Nederland

VRO I, het beste beginDe basiscursus van alle Voortgezette Rij Opleidingen, de VRO I, wordt geroemd door zowel beginnende als ervaren motorrijders. Ook als je al vele jaren rijdt, ontdek je tijdens de VRO I dat een vervolgcursus als deze heel nuttig is.
 
Ik heb ook gestemd dat ik het niet eens ben met de regels in Nederland.

Maar, laatst reed ik achter een streetfighter in opbouw en toen dacht ik wel: Dit zou verboden moeten worden. Want deze eigenaar had dus een of ander soort Kadett-spatbordknippers op de zijkant van zijn zadel geschroefd. Vrijwel onzichtbaar van de achterkant, want daar zat het fittinkje van het 5 watt-lampje.. |(
Of van die dikke Harleys met een setje stofzuigerpijpjes als uitlaat. Een beetje motorgeluid is leuk, maar als je vijf straten verderop niemand meer kan verstaan is het "minder".

Mijn ervaring is dat Oom agent heel soepel is. Over een beetje extra geluid zal niemand je aanspreken (hoeveel sportfietsen rijden er nog met de originele pijp? ) en een zelf geknutseld achterlampje wordt meestal alleen maar bejubeld.
Maar er zijn van die lampjes die ronduit gevaarlijk zijn.
Let dus wel op de functie van de ornamentjes: Een achterlicht is voor betere zichtbaarheid en niet omdat verlicht rood plastic zo mooi is. En een uitlaat is voor geluidreductie.
Zo moeilijk is het niet, je kan gewoon vergelijken met een originele fiets.

En een frame verlassen? Weet wat je doet, simpel is het in ieder geval niet.
 
Heeft allemaal te maken met eigen inzicht natuurlijk.

Choppers zonder knippers en spiegels, niks mis mee natuurlijk. houdt wel in dat de bestuurder bewust moet zijn van de beperkingen.

Verlichting moet goed zijn, snap ik. Een klein apelulletje met E-keur mag wel, maar heb mij door een agent laten vertellen dat de dubbele aanhangerlichten achter de kisten van mijn ratbike officieel dan weer niet mogen, ook al geven deze veel meer lichtopbrengst dan een apelulletje. Tja, is alleen goedgekeurd voor aanhangers |( Dit geheel aan de aanhanger van mijn motorfiets mag dan wel weer _O- Wel zie ik dan weer van die Goldwings met een hele lichtbalk en 2 lichten achter de koffers, dat mag wel, omdat dit dus 1 centraal geheel is.. pff, hoe ver kan je gaan. Laat men toch lekker knutselen, als het goed werkt en veilig is, gewoon laten rijden :Y

Natuurlijk wil de overheid dat er uniformiteit in regeltjes is, en het liefst dat er niks verbouwd wordt, zou lekker makkelijk zijn. :Z Maar het feit wil nou eenmaal dat motorrijden een hobby is, net als het verbouwen van motoren. Daar zou ook meer rekening gehouden moeten worden, betere voorlichting en medewerking RDW en een gedoogbeleid van de politie. (nee, die gedogen liever andere dingen, om zo werk te besparen) Ziet het er veilig uit, laat het dan rijden. Zo gaat het ook in Engeland. Daar hebben ze dan wel jaarlijkse keuring, maar de meest wilde extreme fietsen worden daar goedgekeurd, omdat remmen en verlichting goed werken, dus veilig. Ook al zijn de frames compleet (maar wel goed) verbouwd, en voldoen niet maar aan de officiele E-keur. :}

Gelukkig kunnen de meeste agenten de lol wel inzien van verbouwde motoren. Netjes even zwaaien, duim omhoog :} Maar ik ken ze ook die op elk detail gaan letten.... Las ik hier op het forum dat er mensen waren aangesproken wegens een MF stickertje op de nummerplaat.... pff zeikerds! bah :r
Ook heb je van die agenten die de eisen van voertuigen niet kennen, en gaan zeiken op details van oude motoren, die dus volgens het bouwjaar wel in orde zijn :+
 
Laatst bewerkt:
Niet legaal:
geen knipperlichten, geen achterspatbord die zoveel procent van het wiel bedekt, geen spiegel(s). En verder zullen er wel meer dingen niet kloppen...
Maar.... who cares?
Mijn motoren zijn ook verre van legaal, en nog nooit problemen gehad!
 
Achja, mensen moeten wat te zeuren hebben, persoonlijk vindt ik dat
als alles goed werkt, en je geen gevaar bent voor overige weggebruikers,
ze niet moeten zeiken over goedkeuringen, en e-nummertjes in je koplamp!

Als alles goed is afgesteld en degelijk is bevestigd, is alles in orde, er
zijn genoeg auto's die verhobby't zijn, en ook de keuring halen, dus waarom
zou je geen mooiere lamp/knippers/wielen mogen monteren? Zoals gewoonlijk worden
alle regels een beetje overtrokken.

Ikzelf zit met illegale knippers in mijn kontje, maar omdat het een stuk mooier
is dan die normale kapstokken, laat ik het lekker zitten :W
(totdat ze een APK instellen, dan is het elk jaar even sleutelen :X )

Dit mag dus niet ;)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

Dat ... lijkt me erg onprettig zitten, niet dan??? :+
Sorry, erg OT, 'kkon 't ff niet laten, negeer mij maar ...


Nou On-topic dan: 'kheb 't persoonlijk niet zo op de "sterke arm der wet", iets te veel slechte ervaringen denk ik. Op mij komt het vaak als mierengeneuk over. Veiligheid okay, maar er is ook nog zo iets als eigen verantwoordelijkheid, toch? Natuurlijk moet je anderen niet in gevaar brengen met de veranderingen die je aanbrengt, maar over het algemeen is het toch de motorrijder zelf die de gevaren loopt???
 
Precies, het is de vrije keuze van de pliessie zelf of ze een kogelvrij(werend) vest aantrekt als ze mij aanhouden.

@knukkel: Een broodje Uno* wat in de frituur wordt opgewarmd is ook voor eigen risico van de consument
 
Heeft allemaal te maken met eigen inzicht natuurlijk. ...... Laat men toch lekker knutselen, als het goed werkt en veilig is, gewoon laten rijden :Y

......

Daar zou ook meer rekening gehouden moeten worden, betere voorlichting en medewerking RDW ...... Zo gaat het ook in Engeland. Daar hebben ze dan wel jaarlijkse keuring, maar de meest wilde extreme fietsen worden daar goedgekeurd, omdat remmen en verlichting goed werken, dus veilig. Ook al zijn de frames compleet (maar wel goed) verbouwd, en voldoen niet maar aan de officiele E-keur. :}

Ik denk dat dit in praktijk niet helemaal gaat werken, zal nl niet haalbaar zijn om alle agenten zo op te leiden dat ze dit ook kunnen beoordelen. Engelse systeem lijkt me dan een goede tussenweg alleen heeft dat weer een klein nadeeltje... Moet je weer ieder jaar je motor laten keuren B|

Niet legaal:
geen knipperlichten, geen achterspatbord die zoveel procent van het wiel bedekt, geen spiegel(s). En verder zullen er wel meer dingen niet kloppen...
Maar.... who cares?
Mijn motoren zijn ook verre van legaal, en nog nooit problemen gehad!


(alvast bij voorbaat excuses voor de moraalriddertoon in mijn reply O-) )


Zolang het allemaal goed gaat zullen je problemen ook beperkt blijven tot oom agent die zich drukmaakt over het overtreden van de regeltjes. Zodra het fout gaat zullen er wellicht meer zijn die zich achteraf druk zullen gaan maken (familie of in het ergste geval nabestaanden, eigen verzekeringsmaatschappij, verzekeringsmaatschappij van mogelijk andere partij).

Ondanks feit dat ik zelf m'n motor niet rigoreus zou verbouwen zie ik soms wel hele mooie (verbouwde) fietsen voorbij komen maar geen knipperlichten/spiegels of tot 0 gereduceerde rijeigenschappen voor een motor die je in het verkeer wil gebruiken is wellicht mooi maar volgens mij niet "handig".

Noef


(Disclaimer: met nogmaals mijn exuses voor de moraalriddertoon in mijn reply, iedereen heeft het recht en de keuze om de wet te overtreden als hij/zij dit wil of als hij/zij vindt dat de behaalde schoonheid dit rechtvaardigt, hiernaast is het niet mijn bedoeling om als "niet chopper rijder" de bezoekers van het chopper-forum voor de schenen te schoppen, mochten er lezers zijn die zich hier toch aangesproken, gekwetst, onheus bejegend of anderszins ongemakkelijk voelen door de bewoording of toonzetting van mijn reply dan biedt ik hiervoor mijn oprechte excuses aan, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst... O-) O-) O-) )
 
Ik denk dat dit in praktijk niet helemaal gaat werken, zal nl niet haalbaar zijn om alle agenten zo op te leiden dat ze dit ook kunnen beoordelen. Engelse systeem lijkt me dan een goede tussenweg alleen heeft dat weer een klein nadeeltje... Moet je weer ieder jaar je motor laten keuren B|(alvast bij voorbaat excuses voor de moraalriddertoon in mijn reply O-) )


Zolang het allemaal goed gaat zullen je problemen ook beperkt blijven tot oom agent die zich drukmaakt over het overtreden van de regeltjes. Zodra het fout gaat zullen er wellicht meer zijn die zich achteraf druk zullen gaan maken (familie of in het ergste geval nabestaanden, eigen verzekeringsmaatschappij, verzekeringsmaatschappij van mogelijk andere partij).

Ondanks feit dat ik zelf m'n motor niet rigoreus zou verbouwen zie ik soms wel hele mooie (verbouwde) fietsen voorbij komen maar geen knipperlichten/spiegels of tot 0 gereduceerde rijeigenschappen voor een motor die je in het verkeer wil gebruiken is wellicht mooi maar volgens mij niet "handig".

Noef

Voor de verzekeringsmaatschappijen maak ik me nog niet zo'n zorgen. Al is mijn verlichting niet volgens de normen, verwacht ik niet dat ze naderhand een volledige technische keuring uit zullen richten. Doen ze, bij mijn beste weten, namelijk bijna nooit. Mijn KTM heeft inderdaad geen knippers, maar die hoeft ze ook niet te hebben. Gezien zijn leeftijd en uitvoering valt hij in een andere wettelijke regeling die het bij deze motor namelijk niet voorschrijft.

De uitlaten van mijn beide motoren zijn zeker niet legaal, maar des te veiliger!
*O*
 
Voor de verzekeringsmaatschappijen maak ik me nog niet zo'n zorgen. Al is mijn verlichting niet volgens de normen, verwacht ik niet dat ze naderhand een volledige technische keuring uit zullen richten. Doen ze, bij mijn beste weten, namelijk bijna nooit. Mijn KTM heeft inderdaad geen knippers, maar die hoeft ze ook niet te hebben. Gezien zijn leeftijd en uitvoering valt hij in een andere wettelijke regeling die het bij deze motor namelijk niet voorschrijft.

De uitlaten van mijn beide motoren zijn zeker niet legaal, maar des te veiliger!
*O*

Stel motorrijder wordt aangereden omdat hij geen richtingaanwijzer gebruikt (omdat hij/zij deze van de motor af heeft gehaald). Tegenpartij kan volgens mij dan aanvoeren dat schuld van het ongeluk bij desbetreffende motorrijder ligt en hem/haar dan dus (financieel) aansprakelijk stellen.

Met mijn verzekeringsopmerking doel ik op het feit dat het niet aan de regeltjes voldoen dan wellicht grond voor verzekeringsmaatschappij is om niet te vergoeden wat financieel weer errug lullig kan uitpakken voor motorrijder B| .

Als de motorrijder komt te overlijden dan is dit dus (financieel) pech voor de achterblijvers '( maar dit zal volgens mij minder erg zijn dan de wetenschap dat het ongeluk wellicht helemaal niet gebeurd was als er wel een simpel (lelijk) knipperlampje op de motor gezeten had ;( .

Maar zoals ik al zei, iedereen mag van mij hier zelf zijn/haar keuze maken en sommige keuzes zijn hierbij in mijn beleving niet "handig" :) .

Noef


Ter info uit de univé voorwaarden geplukt:

Aansprakelijkheidsverzekering: Artikel 23 uitsluitingen
Van de verzekering zijn uitgesloten alle schaden, kosten of rechten op uitkering veroorzaakt door en/of voortvloeiende uit het opzettelijk en tegen een persoon of zaak gericht wederrechtelijk handelen of nalaten door de verzekeringsnemer...

Motorverzekering: Artikel 29. uitsluitingen
Naast de in het Algemeen Reglement genoemde uitsluitingen is van de verzekering uitgesloten de aansprakelijkheid voor schade wanneer met betrekking tot het gebruik van het verzekerd motorrijtuig niet door de gebruiker aan de van overheidswege geldende voorschriften is voldaan ....
 
'Causaal verband' is dan het toverwoord. Verzekeringsmaatschappijen
betalen nu eenmaal liever niet, en zullen dus alles proberen
om de hand op de knip te kunnen houden.

Waarschijnlijk ten overvloede, inderdaad "loud pipes....."
Ik reed gisteren de a12 af op een cb 450 sje, braaf fietsje.
En lag dus zowat in/onder de vangrail. Mannetje, autootje,
discussie met vrouw, 3 kinderen op achterbank (die mij
overigens wel zagen, dus ook de vingergebaren).
Op gemiddelde motor waar ik op rij zit wel een pijpie
dat te horen is. Op het cbeetje dus niet en het toetertje
hoorde ikzelf niet eens. Mannetje met autootje verwisseld,
zonder knipperen, dus al discuserend ff van baan.
Ziet nix, hoort nix.
Herkenbaar :Z

Misschien off topic: Ze mogen het dan agressie in het verkeer
noemen. Maar als ik door zo'n oetlul bijna in een rolstoel zit
of erger. Krijg ik zeker de neiging om hem de aandacht voor
ander verkeer toch ff om z'n oren te meppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan