goedkoop motorrijden

liquid_ice

MF'er
21 aug 2005
60
0
Eindhoven
Ik ben een 21-jarige student die net z'n A-onbeperkt heeft gehaald :D
Ben dus bezig uitzoeken van een motor, een chopper...

Ik wil de motor gebruiken voor woon-school verkeer (40Km per dag) en natuurlijk voor te choppe :D. Het is dus een eerste motor, en de maandelijkse kosten moeten laag blijven, anders kan ik het niet betalen.
Zelf zit ik te denken aan een 600 - 800CC versie van een:
Intruder, Virago, Savage, Vulcan, Magna, Shadow of Dragstar.

jaah, veel keus jaah...
en dat is ook het probleem, ik vind ze allemaal mooi.
Wat is belangrijk aan een motor (elke motor) om de kosten (benzine, onderhoud ed.) zo laag mogelijk te houden?
dus niet de aanschaf kosten...

Ik weet dat de aandrijving van belang is.
ketting gaat het kortst mee, dan riem en cardan het langst.

maar wat is nog meer van belang voor lage maandelijkse kosten??
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op: www.motorhit.nl

Ohja, wat de ketting betreft, een ketting gaat zo ongeveer tussen de 20.000 en de 25.000 km mee heb ik mij laten vertellen :)

maar wat is nog meer van belang??

Het onderhouds interval ;)

Het ene type motor heeft nu eenmaal sneller een onderhouds beurt nodig als het andere type ;)

En een cardanaandrijving verslijt jij denk ik niet O-)
Met een riemaandrijving heb ik geen ervaring ;)

De doorgaans terugkerende kosten aan een motorfiets zijn globaal gezien de slijtage onderdelen, te denken valt aan:

- Banden
- ketting + tandwielen
- remblokken + olie
- motor olie + filter
- Luchtfilter
- ben ik iets vergeten :?

En natuurlijk de benzine hé, maar dat heb je zelf helemaal in de hand :)

Voor een klein beurtje moet je qua kosten rekenen op zo ongeveer een euro á 100 á 150, en voor een grote beurt zo +/- tussen de 400 á 500 euro.

Hoop dat je een beetje een idee hebt gekregen wat het kost allemaal zo :)

Let wel, dit zijn mijn ervaringen hé, andere luitjes met andere type motoren kunnen het mischien wel weer anders ervaren hebben als dat ik dat gedaan heb O-)

Suc6! ;)
 
Laatst bewerkt:
maar wat is nog meer van belang voor lage maandelijkse kosten??

Tips om de maandelijkse kosten laag te houden:
-niet te hard rijden
-niet neerzetten waar die niet mag staan
-stoppen voor rood
-niet over vluchtstrook, verdrijvingsvakken, gras en tegen verkeer in rijden
-licht aandoen als het donker is en knipperlicht gebruiken als je links of rechtsaf wil

:+

Sorry, maar de typen waar jij het over hebt ken ik niet dus kan hier weinig over zeggen. Wat wellicht wel een optie is (als je een beetje handig bent en je heb wat gereedschap of je kent iemand die aan deze omschrijving voldoet) om wat klein onderhoud zelf te gaan doen (bougies/olie vervangen enzo).

Als je niet al te veel kilometers maakt is mijn ervaring dat een huis tuin en keuken motor trouwens helemaal niet zoveel onderhoud nodig heeft. Gebruik je hem dagelijks dan zal dit weer wat anders worden omdat je em dan ook bij slecht weer nodig hebt.

Als aanschafprijs minder van belang is dan kun je bij dealers gaan kijken naar top-occasions enzo. Worden dan vaak tip top afgeleverd (uitgebreide beurt en nieuwe banden enzo) en daar heb je dan de eerste tijd geen omkijken naar.

Noef
 
Met 40 km per dag zou ik zeker niet aan een fiets met ketting beginnen, cardan dus.
Of je moet het lollig vinden om elke 2 a 3 weken je ketting te smeren en te spannen.

Cardan is elke 50.000 km nieuwe olie erin en verder nooit naar omkijken.
 
Met 40 km per dag zou ik zeker niet aan een fiets met ketting beginnen, cardan dus.
Of je moet het lollig vinden om elke 2 a 3 weken je ketting te smeren en te spannen.

Cardan is elke 50.000 km nieuwe olie erin en verder nooit naar omkijken.

Om de 2 a 3 weken je ketting spannen :?
 
As je niet al te groot bent 1m85max, is een virago 535 een uitstekende beginnersfiets. Een Virago 750 is een modelleke groter.
Prima machientjes Niet duur in aanschaf. Geen electronische foefkes die kapot kunnen, gewone simpele 2-cylinder mecaniek, dat iedere beetje handige harry kan aan werken (voor zover dat al nodig is) en ... cardan!
Kosten laag houden? Los van aanschaf is de grootste kost benzine ... 40km*180 dagen is 7000km, plus nogges 3000 km aan toeren is aan 6 liter op honderd is 600 liter ofte 800 Euro ... Daarna het onderhoud: 10.000km/jaar: reken maar afgerond op 1 set banden een halve set remblokken, olie en filters enzo. Pakweg 500 Euro per jaar. Iet minder as je zelf al veel doet. Voeg daarbij de verzekering > in Belgie voor jou leeftijd, zonder all risk zonder diefstal etc, zonder autoverzekering bij zelfde maatschapppij: mag je rekenen op 500E (en in NL?). Reken nogges erbij dat er af en toe wat kapot/versleten gaat: accu, startmotor, alternator ....
Tel alles samen en zonder de aankoopprijs van je motor+rijkleding+helm+tassen+... zit je ongeveer aan 2000E alles in per jaar op basis van 10.000km.
 
Ah nog een student erbij ;)

Na mijn A-rijbewijs behaald te hebben, heb ik ook een Virago aangeschaft, weliswaar de 250cc-versie. (aangezien ze hier in België de jonge mensen werkelijk willen naaien met hun hoge verzekeringspremie, bij mijn verzekeringsmaatschappij is dat 522,77 EUR voor een 250cc).

Vooral het benzineverbruik was voor mij een reden om die moto aan te schaffen : 3 liter/100 km en toch snel genoeg om overdag in het grotendeels stilstaande verkeer de wagens voorbij te steken.

'k Weet niet op welke moto je gelest hebt, maar na 1 jaar rijden vond ik de wegligging en het remvermogen van de Virago toch een heel stuk minder dan pakweg een CB500. Hou daar rekening mee.

En last but not least : met de motor een dergelijke afstand afleggen, iedere dag, kost wel degelijk meer geld dan als je dat met een wagen doet ;) 't Plezier is uiteraard een stuk groter, maar soms moet je zorgen dat je het toch kunt betalen ook !
 
Waarom begin je niet met een goedkoop brikkie.
Goedkope verzekering (oldt.) en weinig in aanschaf.
Kan je evt. het jaar erop met wat extra rij/motor-ervaring een duurdere en/of mooiere aanschaffen. En gaat'ie kapot, who cares.

algemene tip: geef je fiets altijd op tijd z'n natje en droogje.
onderhoud is het belangrijkste
 
(aangezien ze hier in België de jonge mensen werkelijk willen naaien met hun hoge verzekeringspremie, bij mijn verzekeringsmaatschappij is dat 522,77 EUR voor een 250cc).

Das de standaard premie die 523E.
wie OOK een auto verzekerd heeft, kan bij diezelfde maatschappij een motorverzekering krijgen aan zowat de helft van die premie.
De mijne is 250E (in feite: 3*250, want twee motoren en een auto), standaard BA + rechtsbijstand.
 
Das de standaard premie die 523E.
wie OOK een auto verzekerd heeft, kan bij diezelfde maatschappij een motorverzekering krijgen aan zowat de helft van die premie.
De mijne is 250E (in feite: 3*250, want twee motoren en een auto), standaard BA + rechtsbijstand.

Die korting krijg ik pas vanaf 30 jaar ;)
 
De verzekering hoeft maar 150 euro per jaar te zijn in nederland, alleen WA...
en wegenbelasting maar 50 / 70 euro, dus voor iets over de 200 per jaar kan je een motor klaar hebben staan op je oprit :]

Ik wil de motor als primair vervoersmiddel gebruiken, vandaar dat deze ook dagelijks klaar moet staan en die garantie heb je ZEKER niet bij een oudje.

De virago 535 noemen jullie een goede beginners motor en ik snap waarom, maar tijdens mijn proefrit erop werd ik er niet warm of koud van. Maybe dat de 750 versie me meer aanspreekt, ff eentje opzoeken hier in de buurt.

Er zijn zeker genoeg posts waar ik wat aan heb, maar toch weet ik niet zeker ok dat ik genoeg informatie heb.
Zoals ik in de TS al zei, zijn er veel motoren die me wel aanstaan.
Cardan is de enige motor-specificatie die ik tot nu toe gehoord heb om kosten laag te houden, maar als ik dit gebruik al eis, dan blijven over:
Shadow, Dragstar, Virago en Intruder in een uitvoering tussen de 600 en 800CC

Dit zijn er nog best veel, en ook heb ik nog wel wat vragen...

Als je PRECIES hetzelfde rijd, wat is dan zuiniger, slijt minder en geeft betere preformance? EN hoeveel scheelt het...
500CC of 800CC?
Bredere banden of dunnere banden?
2, 3 of 4 kleppen per cilinder?
een lage compression ratio (8:1) of een hoge (10:1)?
lucht gekoeld of vloeistof gekoeld?
hoe zit het met de remmen?
en de vering?

zijn er verder nog motor-specificaties die de kosten lager houden dan andere?
of die belangrijk zijn voor de kwaliteit zonder dat het veel kost?
 
neej, maar ik wil gewoon niet over 1-nachts ijs gaan.

de aanschaf van mijn motor word de grootste aankoop die ik ooit gedaan heb, en het zal zeker meerdere jaren duren voordat deze overtroffen word. Je kan je dan wel indenken dat ik graag veel informatie wil hebben voordat ik een keus maak.
 
Wat hebt dat jong nou hier aan B|

Zeg dan niks :X

-O-

1. Zelf kleine dingen als bougies en olie doen...
2. Als je niet al teveel km's maakt hoeft ie niet ieder jaar een grote/kleine beurt...
3. Koop een top-occasion (of hoe de dealer dit ook noemt), hier zul je de eerste tijd weinig kosten aan hebben en dat scheelt dat nogal in de maandkosten.

Waren mijn adviesjes

Hierbij is 2 inderdaad niet specifiek op liquid_ice van toepassing maar nr 3 is m.i. wel degelijk een goede tip voor hem. Of liquid_ice hier iets aan heeft zul je aan hem moeten vragen. :W

Noef
 
heb hier nog zo'n virago 700 te koop staan
is niet de mooiste ,zit klein gaatje in de uitlaatpot
en er mot een nieuw accu in
voor de rest leuke budget chopper
mail maar als je er belang bij hebt
 
euh ... qua zuinig rijden
hoe minder cc hoe zuiniger klopt ja, op voorwaarde dat je de motor gebruikt waravoor ie gemaakt is. een virago 535 kan je best rijen aan 5 liter op 100 (=80km/u kruissnelheid in e) maar ook aan 10 liter op 100. Een virago250 kan je zelfs rijen aan 1:30, maar niet as je er constant 120km/u mee rijdt, en telkesn stoplichtspints trekt. Ik kan mijn diversion900 met cardan best aan 1:10 krijgen met wat gas geven ;) . Maar mijn standaard rijstijl geeft 1:18, en bij toeren zelfs 1:22 (tis niet omdat je een 900cc met 90pk hebt dat je ook die 90 paarden effectief allemaal moet eten geven).
Het ALLER belangrijktse om zuinig te rijden is je rijstijl, al de rest is bijzaak.
Kies je fiets in functie van HOE je je erop "voelt". Een fiets kopen waar je niet lekker op zit, heeft geen zin, ook al is ie zuinig. En een betrouwbare fiets waar nie veel stuk aan gaat is intresanter dan een waar je elke veertien dagen moet aan sleutelen.
Denk er ook aan: kans op vallen/schuiven is zeeer reeeel, en dan wordt een vette intruder "ietske" duurder dan een savage of virago535 ....
 
ouwe intruder of shadow zou ik voor gaan al weet ik niet waarom ;)
 
Heb een Kawasaki LTD 700 (700 CC dus) met cardan aandrijving.
Met rustig gasgeven relaxte motorfiets, als je eens flink op het gas gaat, dan
gaat ie ook......vebruik is bij mij ongeveer 1:16 / 1:18.
Deze bike is 21 jaar oud, en doet het prima. Is een 4 cilinder, rijdt lekker rustig. (iig beter dan de CB500 lesser).
Wat kostte deze fiets? € 1200,- kreeg een pak bij......
wegenbelasting: €60,- per jaar, verzekering € 116.56 met rechtsbijstand en opzittenden verzekering.

Even als voorbeeld van mankementen: De keerringen van de voorvork (zit olie in) waren lek. Door de lekkage waren de remblokken doordrenkt met olie, en ik heb 2 schijven....kosten:

- vervangen keerringen en opnieuw vullen van de voorvork met olie
- vervangen remblokken

€ 242,-

Da's het risico van ouwe fiets....Maar een deukje meer of minder maakt dan niet echt veel uit....

Suc6 met zoeken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan