goedkoop motorrijden

liquid_ice

MF'er
21 aug 2005
60
0
Eindhoven
Ik ben een 21-jarige student die net z'n A-onbeperkt heeft gehaald :D
Ben dus bezig uitzoeken van een motor, een chopper...

Ik wil de motor gebruiken voor woon-school verkeer (40Km per dag) en natuurlijk voor te choppe :D. Het is dus een eerste motor, en de maandelijkse kosten moeten laag blijven, anders kan ik het niet betalen.
Zelf zit ik te denken aan een 600 - 800CC versie van een:
Intruder, Virago, Savage, Vulcan, Magna, Shadow of Dragstar.

jaah, veel keus jaah...
en dat is ook het probleem, ik vind ze allemaal mooi.
Wat is belangrijk aan een motor (elke motor) om de kosten (benzine, onderhoud ed.) zo laag mogelijk te houden?
dus niet de aanschaf kosten...

Ik weet dat de aandrijving van belang is.
ketting gaat het kortst mee, dan riem en cardan het langst.

maar wat is nog meer van belang voor lage maandelijkse kosten??
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op: www.motorhit.nl

Ohja, wat de ketting betreft, een ketting gaat zo ongeveer tussen de 20.000 en de 25.000 km mee heb ik mij laten vertellen :)

maar wat is nog meer van belang??

Het onderhouds interval ;)

Het ene type motor heeft nu eenmaal sneller een onderhouds beurt nodig als het andere type ;)

En een cardanaandrijving verslijt jij denk ik niet O-)
Met een riemaandrijving heb ik geen ervaring ;)

De doorgaans terugkerende kosten aan een motorfiets zijn globaal gezien de slijtage onderdelen, te denken valt aan:

- Banden
- ketting + tandwielen
- remblokken + olie
- motor olie + filter
- Luchtfilter
- ben ik iets vergeten :?

En natuurlijk de benzine hé, maar dat heb je zelf helemaal in de hand :)

Voor een klein beurtje moet je qua kosten rekenen op zo ongeveer een euro á 100 á 150, en voor een grote beurt zo +/- tussen de 400 á 500 euro.

Hoop dat je een beetje een idee hebt gekregen wat het kost allemaal zo :)