Hoe rem ontluchten?

jelvis

MF'er
13 jan 2005
91
0
Limburg
Hallo daar, mijn voorrem bleef hangen, heb alles eraf gehaald, gepoetst, terug gemonteerd, remvloeistof bijgevuld, maar hoe ontlucht ik die rem eigenlijk?
Ik heb al gepomp en het ontluchtingsschroefje opengelaten, maar ik voel nog geen tegendruk.
Kan me iemand helpen?
 
http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=rem+ontluchten&condition=and&on=topictitle&topicstarter=&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (utfs)
 
Elke keer als je pompt en je laat de handle weer los, zuig je automatisch weer lucht de klauw in.

Het principe gaat:

1) ventieltje open draaien

2) in de handle knijpen

3) ventieltje dicht draaien

4) handle loslaten

1) ventieltje open draaien

2) in de handle knijpen

3) ventieltje dicht draaien

4) handle loslaten

1) ventieltje open draaien

2) in de handle knijpen

3) ventieltje dicht draaien

4) handle loslaten

1) ventieltje open draaien

2) in de handle knijpen

3) ventieltje dicht draaien

4) handle loslaten

1) ventieltje open draaien

2) in de handle knijpen

3) ventieltje dicht draaien

4) handle loslaten


Tot dat je geen lucht meer uit het ventieltje ziet komen.

Hoe zie je dat? Hoor ik je vragen.

Een stukje doorzichtig plastic buis over het ontluchtingventieltje steken. (bijvoorbeeld accu slang) Dan zie je zo alle olie en de luchtbelletjes voorbij komen.
 
ik heb trouwens toevallig het vanmorgen nog gedaan met de achterrem.

potje remvloeistof gevuld en pompen maar kreeg geen druk :?

potje weer leeg en gevuld van onderaf met een injectiespuit op een slang en die slang op het ontluchtingsnippel net zolang tot potje halfvol zat. vervolgens volgens bovenstaande procedure nog eens ontlucht (vloeistof dus weer via de onderkant eruit pompen) vanwege niet voldoende remdruk. nu in orde en was zeer snel gedaan :)
 
ik ga het meteen proberen.

NOg een vraagje mbt de remmen; ik heb de remklauw vanmorgen gedemonteerd en alles schoongemaakt.
De remcilinders heb ik (voorzichtig) terug in de klauw geklopt (nadat ze eruit waren 'gepompt'), maar ben nu bang dat ze er niet helemaal recht inzitten waardoor ze niet kunnen opkomen. Kun je die cilinders er makkelijk uithalen om schoon te maken en zo ja hoe doe je dat?
De mijne (van een yam xt600) zijn hol (normaal misschien, ik weet niet)

bedankt voor de tips!
 
ik ga het meteen proberen.

NOg een vraagje mbt de remmen; ik heb de remklauw vanmorgen gedemonteerd en alles schoongemaakt.
De remcilinders heb ik (voorzichtig) terug in de klauw geklopt (nadat ze eruit waren 'gepompt'), maar ben nu bang dat ze er niet helemaal recht inzitten waardoor ze niet kunnen opkomen. Kun je die cilinders er makkelijk uithalen om schoon te maken en zo ja hoe doe je dat?
De mijne (van een yam xt600) zijn hol (normaal misschien, ik weet niet)

bedankt voor de tips!

:X
 
Laatst bewerkt:
ik heb trouwens toevallig het vanmorgen nog gedaan met de achterrem.

potje remvloeistof gevuld en pompen maar kreeg geen druk :?

potje weer leeg en gevuld van onderaf met een injectiespuit op een slang en die slang op het ontluchtingsnippel net zolang tot potje halfvol zat. vervolgens volgens bovenstaande procedure nog eens ontlucht (vloeistof dus weer via de onderkant eruit pompen) vanwege niet voldoende remdruk. nu in orde en was zeer snel gedaan :)

Je moet ook zorgen dat je het potje met remvloeistof op peil houd (minimaal halfvol just to be sure) anders pomp je zo weer lucht in je leidingen en kun je weer opnieuw beginnen.
 
ok, maar hoe krijg ik die cilinders uit de klauw?
Die dingen zitten muurvast en ik kan nergens grip zetten om te trekken.
Perslucht heb ik jammer genoeg niet, anders blies ik ze eruit.
 
Het principe gaat:

1) ventieltje open draaien

2) in de handle knijpen

3) ventieltje dicht draaien

4) handle loslaten


Ben ik het niet mee eens.

Je moet eerst de handle inknijpen en dan pas het ventieltje open draaien.
Omdat je anders risico loopt dat hij lucht naar binnen zuig voordat jij knijpt.

Moet naar mijn mening dus zijn:

1. Handle in
2. ventiel open
3. Ventiel dicht
4. Handle los
1. Handle in
2. ventiel open
3. Ventiel dicht
4. Handle los

etc etc
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Voor de laatste beetjes lucht,tik ik tegen de leidingen en kijk ik
in het reservoir naar kleine luchtbelletjes,als ik voorzichtig de remhendel
inknijp/tik .
Ik krijg hierdoor toch nog een iets beter resultaat,als alleen de hierboven
beschreven manier[en].
Het is wel een geduld klusje.
 
Ben ik het niet mee eens.

Je moet eerst de handle inknijpen en dan pas het ventieltje open draaien.
Omdat je anders risico loopt dat hij lucht naar binnen zuig voordat jij knijpt.

Moet naar mijn mening dus zijn:

1. Handle in
2. ventiel open
3. Ventiel dicht
4. Handle los
1. Handle in
2. ventiel open
3. Ventiel dicht
4. Handle los

etc etc

:^
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
De remcilinders heb ik (voorzichtig) terug in de klauw geklopt (nadat ze eruit waren 'gepompt'), maar ben nu bang dat ze er niet helemaal recht inzitten waardoor ze niet kunnen opkomen.

Kun je die cilinders er makkelijk uithalen om schoon te maken en zo ja hoe doe je dat?

Ik neem aan dat je de remzuigers bedoeld. Als je die eruit wilt halen dan is het handigste om de remklauw van de schijf te halen. Pas wel op dat je de klauw niet uit je poten laat vallen, want daar zijn de slangetjes niet voor gemaakt. Met een touwtje aan je stuur hangen is het beste.

Dan kun je de zuiger eruit pompen. Houdt er wel iets achter (bijv. schroevendraaier), zodat het ding er niet helemaal uitkomt. Sommige zuigers gaan makkelijker dan de andere, volgens mij is dat normaal. Trek het laatste stukje er met de hand uit. De remvloeistof loopt er dan uit en pas daarmee op want het bijt je lak er af. Als je beide klauwen wilt demonteren, dan moet je eerst de andere zuigers er bijna uit pompen, omdat het lastig pompen is zonder remvloeistof. Even plannen dus. :)

De zuiger moet precies in de remcylinder passen en het zijn tere dingen. Het "inkloppen" van de zuiger in de cylinder is niet slim. Vervang de rubbers en laat die weken in remvloeistof. Als je dan de zuiger ook nog invet met ATE vet dan moet je ze er met handkracht in kunnen krijgen. Nooit inkloppen, want de kans is groot dat je de cylinder of zuiger beschadigt. Lekkage, hangende of blokkerende zuigers is het gevolg. Volgens mij blijft er dan niets over dan een nieuwe remklauw kopen.

Schoonmaken kan met een fijn polijstmiddel (chroompoets). Het gaat er met name om dat je wat oxidatie verwijdert aan de buitenkant van de zuiger. Deze oxideert als de blokjes dunner worden (dan zijn ze permanent iets buiten de cylinder).
 
Niet doen!
Zeker geen kopervet gebruiken, daar kunnnen de rubber afdichtingen niet tegen! Hier is speciaal vet voor in de handel, Até-vet genaamd. (Als je naar remmenvet vraagt snappen ze ook wel wat je bedoelt)


idd, nooit en te nimmer kopervet !!

ik heb echter de nodige domme smoelen gezien bij de automaterialenboer voordat ik er een vond de wist wat dat was........ :z :z :z
 
Als de remvloeistof eruit is dan wordt het lastiger. Als je genoeg grip hebt inderdaad een doek gebruiken en ze eruit trekken. Zet er in ieder geval niet een waterpomp tang op om ze er toch uit te krijgen. Je hebt te weinig grip en waarschijnlijk gaat er iets kapot (en dat is niet je waterpomp tang) :)

In het ergste geval weer bijvullen met remvloeistof, ontluchten en eruit pompen. Het is even werk, maar dat is wel de veiligste manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan