Kettingzaag vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

YJ

Die hard MF'er
13 jun 2004
709
0
Utrecht
Heeft weinig met een motor met twee wielen te maken maar des te meer met techniek en een motorblok(je).

Het gaat om een kettingzaag, heb et ding pas gekocht via Ebay. Is een 40cc 2 takt met trekstarter.

Nu wil die best vlot aan als die koud is en de choke erop staat. maar als die warm is dan wil die gewoon niet meer aan.... en af en toe houdt ie in :? Dus ik dacht aan een benzinetoevoer probleem, maar der zit geen benzinepomp ofzo in dus de benzine gaat rechtsreeks van het tankje naar de carb.

Heel dat kreng uit elkaar gehaald, geen sproeiertje of iets te zien in die carberateur maar een soort membraampje. Dus vuil ofzo kan het volgens mij niet zijn. cilindertje en zuiger zien er ook goed uit en de bougie vonkt ook als een gek. Compressie heeft ie ook zat want je moet er flink aan sjorren om em aan te trekken...

Waar kan het nog meer aan liggen dattie zo kut loopt :? :?
 
Bougie ook gechekt idd, dies zoals die hoort te zijn, mooi koffiekleurtje.

Olie heb ik Castrol TTS in et verwende kreng gemikt... en dan nog niet goed lopen
 
Dat membraamtje is eigenlijk een pompje.
Waarschijnlijk zit er toch vuil (aanslag van de tweetaktolie) in de caburator. De sproeier is een regelvijs.
Er zitten normaal 2 regelvijzen op die conisch zijn. Eéntje voer de hoeveelheid benzine(= sproeier)en de andere voor de stationare luchttoevoer. De derde dient om het stationair toerental te regelen.
Wanneer de motor draait moet men met één van de twee vijzen het maximum toerental afstellen op het gehoor.
Het stationair draaien regelt men met de twee andere vijzen.
 
Ja dat van die drie stelschroefjes klopt ja. Twee bij elkaar waarbij er "H" en "L" bij staat en bij die andere die apart zit staat niks maar toen ik daar aan begon te draaien ging die stationair zachter of harder lopen.

Maar em dus nog een keer uit elkaar halen en dan dat mebraampje goed schoonmaken? Kan zon mebraam niet uitgedrogen/stuk gaan?
 
Kan aan heel veel zaken liggen.

Dat membraampje is ofwel het pompmembraam ofwel het regelmembraam/vlottermebraam.

De vlotternaald wordt bediend door het vlottermembraam/regelmembraam, en dat komt vrij nauw. Het kan zijn dat dit wat verhard is door de inwerking van benzine. wat dan helpt is het eens in goed wasrm water leggen, waardoor het meestal weer terug soepel wordt.

Het pompmembraam mankeert zelden iets, maar aan die zijde van de carb zit meestal nog een heel klein filtertje (gaasje) in een gaatje, moet ook brandschoon zijn.
Tankfilter bij twijfel eruit vissen (haakje van ijzerdraad) en vervangen.

Nog een test om te zien of het filter verstopt zit of dat er iets anders scheelt. Benzineslangetje van de carb halen, en met een halfvolle tank je hand tegen de tank te houden. Hierdoor warmt de inhoud een fractie op. Dan moet namelijk uit het slangetje benzine opwellen, omdat de inhoud van de tank uitzet en dus naar buiten wil.

Afstellen help vaak ook. Is alleen een beetje gevoelswerk. De standaardinstelling van de hoofdsproeier(H) en acceleratiesproeier(L) is vaak 1.5 slag open. Dus even voorzichtig helemaal dicht zetten en terug open draaien tot 1.5 slag.
Het laatste afstellen is wat en volgas knijpen met een schroevendraaier op de H schoef. Die zover dichtdraaien tot het maximale toeremntal wordt behaald en dan zover terug tot ie gaat viertakten. Meetstal 3/4 slag terug open. Volgas niet te lang vasthouden anders loopt ie vast bij een te arm mengsel.
Afstellen van de andere sproeier is kwestie van kijken of hij oppakt, veel rook is te vet, hoog en onregelmatig stationar is te arm mengsel.

Ik spaar kettingzagen... :P
 
Kijk voor de gein maar eens of het brandstofaanzuigfilter (aan een slangetje in de tank) niet verstopt zit. Is een zeer populaire oorzaak van dit soort problemen.
btw, gewone tweetaktolie voor brommers is niet goed genoeg voor kettingzagen. Je moet echt speciale mengo,lie gebruiken, ivm hoge toerentallen en temperaturen.
Mengsmering van ouder dan drie maanden kun je beter weggooien. De olie gaat in het mengsel verkleven en verstopt de boel.

Overigens komt de startprocedure bij een kettingzaag nogal nauw, zowel warm als koud.
 
Laatst bewerkt:
Overigens komt de startprocedure bij een kettingzaag nogal nauw, zowel warm als koud.


De juiste procedure is:

Koud: Choke erop, verhoogd stationar ook, trekken tot ie een keer pruttelt. dan choke eraf en dan trekken tot ie loopt.

Warm: In principe kan het zonder verhoogd stationar, trekken tot ie loopt, wat zekerder is om het verhoogd stationar in te schakelen (verschilt per zaag) en dan de zaag aan te trekken.

Verzopen: Volgas knijpen en trekken tot hij loopt.
 
De juiste procedure is:

Koud: Choke erop, verhoogd stationar ook, trekken tot ie een keer pruttelt. dan choke eraf en dan trekken tot ie loopt.

Warm: In principe kan het zonder verhoogd stationar, trekken tot ie loopt, wat zekerder is om het verhoogd stationar in te schakelen (verschilt per zaag) en dan de zaag aan te trekken.

Verzopen: Volgas knijpen en trekken tot hij loopt.
:^
Bij verzopen kun je 'm beter een kwartiertje wegzetten. Scheelt een hoop ergernis en adem.
Ik zaag al heel wat jaren professioneel bomen om en heb al behoorlijk wat zagen versleten, maar een ding heb ik wel geleerd:
Nooit zelf prutsen aan membraamcarburateurs. Je krijgt 'm wel lopend, maar zelden haal je het volle vermogen eruit. Op de nieuwste zagen zit zelfs al geen stelmogelijkheden meer.

btw, wat voor zaag heb je gekocht?
 
Nooit zelf prutsen aan membraamcarburateurs. Je krijgt 'm wel lopend, maar zelden haal je het volle vermogen eruit. Op de nieuwste zagen zit zelfs al geen stelmogelijkheden meer.


Euh, als ik een zaag krijg die door een prof is afgesteld (die stellen meestal puur op toerental) moet ik hem altijd op mijn manier afstellen omdat ie niet trekt, dit is wel de ervaring is bij 1 zaak, andere zaken ken ik wat dat aangaat niet.
Maar ik zeg erbij dat afstellen priegelwerk is waar je gevoel voor moet leren krijgen.

en trouwens, als ik een zaag verzuip is dat niet omdat ik hem dan een kwartiertje weg wil zeten, maar omdat ik dan wil zagen. :P ;)

Als je hem verzuipt en je trekt met volgas de zaag aan moet het wel heel erg zijn als hij niet binnen 10 keer trekken loopt.

 
Is die Castrol van 11 euro de liter niet goed genoeg :?
Wat voor olie wil die er dan in hebben?

Zaag is btw een Solo 616
8c_1_b.JPG
 
YJ ... Nu wil die best vlot aan als die koud is en de choke erop staat. maar als die warm is dan wil die gewoon niet meer aan.... en af en toe houdt ie in ...

Waarschijnlijk ten overvloede: bij WARM starten nooit de choke gebruiken.

Bij "onlogische" storingen, nog maar weer eens:

- vlotter-pennetje/naaldje, vooral het (plastic?) sluitpuntje goed onder een vergrootglas bekijken
- bougieKAPJE niet vertrouwen
- nog, ernstiger/lastiger (maar dan loopt tweetakt allang merkbaar slechter): kritische half-harde keerring op de krukas kan dood zijn

Overigens, direct na stilzetten kan een carburateurtje zo heet worden dat er een poosje niet goed te starten valt, door voortijdig verdampende benzine; dan beter eerst maar koffiedrinken.

En ja, ik heb zelf ook een kettingzaag (Husqvarna, tamelijk groot, vind ik).
 
Laatst bewerkt:
Ja das wel zo idd, Als k em uitzet dan staat ie nog ff na te roken. Toen dacht k ook al dattie ergens olie/benzine lekte wat op de cilinder kwam maar et kan ook best van de carb afkomen idd.

Van de week al die miniatuur boutjes maar weer is helemaal uit elkaar halen en als eerste dat filtertje checken. Die klinkt me wel et meest logisch.
 
- nog, ernstiger/lastiger (maar dan loopt tweetakt allang merkbaar slechter): kritische half-harde keerring op de krukas kan dood zijn


Is erg zeldzaam, maar kan wel. Maar dan loopt ie absoluut niet stationar en wil die koud, noch warm, bijna niet starten. En dan zowat alleen met de choke erop.

Heb ik gehad met een oude (maar als nieuwe) 70 cc Alpina en bij mijn huidige Stihl 064
 
Euh, als ik een zaag krijg die door een prof is afgesteld (die stellen meestal puur op toerental) moet ik hem altijd op mijn manier afstellen omdat ie niet trekt, dit is wel de ervaring is bij 1 zaak, andere zaken ken ik wat dat aangaat niet.
Maar ik zeg erbij dat afstellen priegelwerk is waar je gevoel voor moet leren krijgen.

en trouwens, als ik een zaag verzuip is dat niet omdat ik hem dan een kwartiertje weg wil zeten, maar omdat ik dan wil zagen. :P ;)

Als je hem verzuipt en je trekt met volgas de zaag aan moet het wel heel erg zijn als hij niet binnen 10 keer trekken loopt.

Mijn bussiness is het gedurende een jaar of twinitig geweest om zoveel mogelijk kuubs per uur tegen de grond te krijgen.
Geloof me, het is niet rendabel om zelf te gaan prutsen, behalve als je hobbyist bent. Geen enkele beroepszager stelt zelf zijn zaag af.
Een hoop gedoe met dure inductietoerentelmeters enzo.
Daar komt bij dat een nieuwe carb goedkoper is, als al dat geregel.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan