Virago 535 ploblemen

McHot

MF'er
23 mrt 2004
37
0
Antwerpen Belgie
IK heb een virqgo van 94 nu al enkele maanden. Rij er graag mee maar heb sinds kort een groot probleem. De motor heeft blijkbaar niet veel kracht meer. Trekt niet meer op en ik moet blijven gas geven als ik vertraag want anders valt hij stil? Heb onlangs alle elec ingespoten met een produkt want had last van een stoterende motor bij regen/vochtig weer. Heb er nieuwe bougies ingedraaid maar hij gaat maar heel traag vooruit. Hij doet niet veel toeren meer en harder dan 70 a 80 met veel moeite haal ik niet meer...? De uitlaat knalt soms?
Herken je dit probleem? Heb je tips of aanbevelingen...? Graag laat maar iets weten.... en alvast bedankt
 
Lijkt mij carburatie ofwel ontsteking.
Kijk even of hij vonkt.

Of misschien even vlotterbakjes onder de carbs vandaan halen. Misschien vervuild ofzo.

succes,
Peter
 
hey carl

misschien kan ie niet tegen -0 graden, daar heeft de mijne wel last van, indien boven nul, no problem.

mijn viragotje heeft dezelfde problemen als de jouwe.

grtz. susanne :)
 
Hi,
De afgelopen maanden zijn er tal van topics geweest over allerhande problemen bij virago's 535 ... doe es de moeite om op het form hier te [ zoeken ] op "virago", en je vindt voor 5 uur leeswerk waarin jouw probleem zeker aan bod komt ....
Anyway: tien tegen een, dat hij ofwel valse lucht aanzuigt door de rubbers tussen carb en cylinder, ofwel dat de membranen in je carbs lek zijn.
Versleten of sterk vervuilde bougies, of slecht afgestelde mengselschroef op je carbs kunnen ook. Sterk vervuilde benzinefilter kan ook, carbs met vuil in kan ook. Meschien heb je er zelf een en ander aan gewerkt en heb je per ongeluk de benzineleiding (naar de filter onder het zadel, of opzij) dubbel geknepen .... ;)
 
ff wachten en kijken of hij het bij een beetje normale buitentemperatuur wel weer doet. Mijn vriendin heeft een 250 virago en de carbs willen wel eens bevriezen als het koud is. (lamp in de luchtfilter wil weleens werken)
Laat even je klepspeling nakijken, als er een klepje open blijft staan is je compressie weg en dus ook geen power. Misschien dat iets warmere bougies ook wat helpen..
 
Wat betreft mijn problemen met mijn XV535 heb ik vanauit Nederland ongelooflijke hulp van Martin in vooral van Paul gekregen. Hieronder een verslag wat er allemaal aan gedaan is. Hij rijd nu al een pak beter zeker e koppeling loopt nu gesmeerd... Er is nog een klein probleem waardoor hij max maar 80-90 per uur rijd. Dit komt omdat en in de luchtinlaten aan de carb en aan de twee "tjoepen" aan de zijkant kleine scheurtjes waar te nmen zijn. Ook dit probleem wordt zaterdag opgelost. Veel leesgenot met dit verslag en hopelijk kunnen jullie er iets uit halen wat je zelf wel eens kan gebruiken. Om die reden ook ben ik bezig een site te bouwen voor virago users om elkaars ervaringen te delen zie http://users.telenet.be/virago/virago.dwt]

Hier een verslag van de reparatie aan de xv 535 uit 1994 van Carl Meynen uit Belgie


Na veel over en weer te hebben gemaild met Carl over zijn xv 535 met problemen vond ik het tijd om maar eens de helpende hand te bieden aan hem met zijn motor .

Op zondag 20 februari ’05 ben ik s’morgens richting Belgie gereden om daar Carl te helpen met zijn problemen .

Carl woont in Antwerpen ( Belgie) en ik in Schelluinen ( Nederland ) een rit van een uur voor mij dus vroeg uit de veren om op tijd in belgie te zijn .

Wat trof ik daar aan een xv 535 die behoorlijke problemen had met carb’s en koppeling , koppeling hebben we vervangen met delen uit een xv 500 die gelijk is aan de xv 535 wat betreft het motorblok en dezelfde delen bevat maar alleen een andere boring en uiterlijk heeft dan de xv 500 k / se uit 1983 maar gebasseerd is op het zelfde ontwerp uit die tijd .
Ook heb ik de membramen van de carb’s vervangen door membramen van de xv 500 die zijn ook het zelfde als die van de xv 535 .Deze waren totaal verteerd zoals bij de xv bekent is dat deze veel problemen geven in deze type’s maar geen rede is om niet een xv twin te kopen let wel deze type’s zijn door de jaren heen veel bereden en carl zijn moto staan ook op de respectabele stand van 70.000 km en dan mag het dat deze een keer op zijn toch!!!!
Verder heb ik de carb’s gesynchroniseerd op elkaar en de motor liep weer mooi stationair alleen op de rijksweg deed ie toch nog terug houden tot 80 km/uur wat niet goed is,ik heb met carl de afspraak gemaakt om de motor naar mijn huis te rijden en hem daar verder onderhanden te nemen door de carb’s te vervangen door andere die ik nog heb liggen als spare part voor mijn eigen xv maar nood breekt wet en als ik een ander kan helpen met delen die eigenlijk voor mijn eigen xv bedoeld waren moet dat maar zo zijn .
Ook doen we gelijk de inlaat spruitstuk rubbers vernieuwen die zijn bij carl’s motor ook verdroogd dus ook aan vervanging toe om alles op zeker te spelen .
Verder kwamen we nog de nodige tegen werkingen tegen van bouten die vast zaten en verroest waren en niet meer op de gebruikelijke wijze los kwamen zo als dat hoorde dus afslijpen uitboren nieuwe draad tappen en klaar waren we weer .
Al met al heeft deze reparatie zo’n 4,5 uur geduurd exclusief reisuren en zaterdag aanstaande komt carl dus naar mijn huis voor de laatste hand aan zijn motor .
Maandag maak ik een begin met het reinigen van de carb’s die er bij carl op moeten en hoef ik dus alleen de membramen over te zetten in de carb’s en weer te monteren op de motor .
Veder doen we gelijk dan maar even de compressie meten van beide cylinders en de carb’s weer synchroniseren op elkaar en dan moet die motor echt de stenen in de straat doen schudden .
Als er andere virago xv twin rijders zijn met problemen schroom niet om ons om hulp te vragen we doen het graag ,ook hebben we veel manuals als onze eigen kennis ons even in de steek laat om dit op te zoeken in de boeken .
Ook hebben we de orginele nummers van de yamaha parts xv 500 en de xv 535 in huis dus makelijk voor bestellingen bij de dealers voor onderdelen .
En ook word er aan gewerkt om deze voor andere modellen ook in ons bezit te krijgen .
Hier een kleine impressie wat wij bezitten aan manuals:
Zowel service als parts manuals en handleidingen van sommige modellen op cd-rom
Xv 500 k / se
Xv 535
Xv 750
Xv 1000
Xv 1100
Electra schema’s van bijna alle modellen in kleur !!!!
En breiden deze ook zo veel mogelijk uit om de helpende hand te bieden aan mederijders van de xv twin motoren van Yamaha .

Bezoek onze site ook eens en blader deze op het gemak eens door en als je info hebt die wij nog niet hebben houden we ons aanbevolen om deze te plaatsen op de site om anderen ook te helpen daarmee .
http://www.xs4all.nl/~verhaege/xv500k/intro/intro.htm

Email verhaege@xs4all.nl of krukvd@home.nl

Laat ons ook weten wat je van de site vind zowel goede als slechte kritiek is welkom of wat je veranderd wilt zien wij zien ook niet alles meer op de site omdat deze zo’n grote omvang heeft gekregen in de loop van de tijd .

Met vriendelijke groeten van de makers van de virago xv riders site en linker hand omhoog als je een andere rijder tegen komt die hoeft toch niets te doen het gas zit rechts bij bijna alle motoren dacht ik zo .
We zwaaien weer naar elkaar he ook in 2005 ( and keep your bike on the road and drive safely)

Martin en Paul
 
Laatst bewerkt:
Een lap teks, niet gelezen.

Maar kijk eens hoe hij vonkt!
De vonk moet ook bij staionair mooi korenblauw van kleur zijn, bij gasgeven oplopend naar iewat orange/groen en dan weer blauw

Ik zat te denken aan bougiekabel of doppen of bobine die op springen staat.
 
Een lap teks, niet gelezen.

Maar kijk eens hoe hij vonkt!
De vonk moet ook bij staionair mooi korenblauw van kleur zijn, bij gasgeven oplopend naar iewat orange/groen en dan weer blauw

Ik zat te denken aan bougiekabel of doppen of bobine die op springen staat.


IK WIL HIER NIET EENS ANTWOORD OP GEVEN !!!!! :r :r :r
 
Ik kan het toch niet laten om toch maar even te reageren wat ik normaal nooit doe via het forum maar prive

Ik ben bij carl geweest in belgie en heb daar de vacuum membramen in de carburateurs vervangen en zag toen ook dat de inlaatspruitstuk rubbers en de dopjes van de vacuum synchroonafstel aansluitingen scheuren vertonen .
Mijn mening valse lucht in overvloed dus .
Het bougie verhaal komt niet eens aanbod in dit probleem het zit hem overduidelijk in de carburatie geen twijfel mogelijk daarover .

heel verhaal maar lees eens !!!
 
Ik kan het toch niet laten om toch maar even te reageren wat ik normaal nooit doe via het forum maar prive

Ik ben bij carl geweest in belgie en heb daar de vacuum membramen in de carburateurs vervangen en zag toen ook dat de inlaatspruitstuk rubbers en de dopjes van de vacuum synchroonafstel aansluitingen scheuren vertonen .
Mijn mening valse lucht in overvloed dus .
Het bougie verhaal komt niet eens aanbod in dit probleem het zit hem overduidelijk in de carburatie geen twijfel mogelijk daarover .

heel verhaal maar lees eens !!!

Ik lees hier op het forum aardig wat over defecte membranen.
Vraag: Waar zitten die dingen precies als je op deze afbeelding kijkt ?
partimage.gifx

Vraag: Waar zitten de membranen precies als je op deze afbeelding kijkt ?
 
Laatst bewerkt:
Nummer 20 op het onzichtbare plaatje. O-)
Het probleem van die kapotte membranen zit hem in het feit dat bij verschillende type Yamaha's de carburateurs liggend worden gemonteerd.
Daardoor blijft er benzine in staan, die langzaam de gasschuifmembranen aanvreet.
 
Heb zelf ook een 535 gehad. Leuke fiets weinig onderhoud, maar idd zwakke membramen. Ik heb ze zelfs wel eens laten lijmen. Heb ik toch weer een jaartje mee kunnen rijden. Maar uiteindelijk is dat alleen m aar uitstellen van...

Ook een zwak puntje van de 535 is de spanningsregelaar, die wil nog al eens kapot gaan. Hierdoor gaat op den duur dan ook je accu kapot. En dan wordt het weer een duur kostenplaatje.
 
Nummer 20 op het onzichtbare plaatje. O-)
Het probleem van die kapotte membranen zit hem in het feit dat bij verschillende type Yamaha's de carburateurs liggend worden gemonteerd.
Daardoor blijft er benzine in staan, die langzaam de gasschuifmembranen aanvreet.

Foutje bedankt.
Zou nu beter moeten zijn, dus:
Vraag: Waar zitten de membranen precies als je op deze afbeelding kijkt ?
partimage.gifx
 
Foutje bedankt.
Zou nu beter moeten zijn, dus:
Vraag: Waar zitten de membranen precies als je op deze afbeelding kijkt ?
(Afbeelding)


Zoals ik al zei, nummer 20 op het plaatje.
Het onderste ronde harde kunststof deel is de gasschuif, met daarboven een membraan.

(het is trouwens geen plaatje van een 535 maar van een 750 of 1100)
Is alleen kompleet te vervangen en best prijzig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan