CB 500 rijders?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb net ff de olie drain plug dichtring opgemeten, en die was 14mm en een beetje. Bind me er niet op vast maar heb zo'n vermoeden dat de plug zelf M14 is (of de japanse equivalent). Op zich zou je er dus een gat in kunnen boren voor M8 gok ik zo.
Maar als je wat gekocht/opgebouwd heb, wel ff showen he... ;)
 
Even een vraagje: hoor dat een CB500 een grote beurt moet hebben bij 24.000/25.000 kilometer. Klopt dat? Zo ja, wat moet er gebeuren dan en hoeveel zou dat me gaan kosten (als ik het laat doen)?

ja, klopt. Zie hieronder wat er moet gebeuren. Is relatief makkelijk zelf te doen lijkt me. Als je het laat doen, laat dan ff weten wat het gekost heeft. Dan weet ik wat ik komende week uitgespaard heb. Ik zit ook aan 24.000 km en omdat ik niet weet wat de vorige eigenaar gedaan heeft bij de 18.000 km beurt ga ik volgende zaken doen:

-olie en -filter vervangen (is al gedaan, makkie)
-bougies vervangen (zal wat meer werk worden omdat bij een cb500s de kuip eraf moet en de benzinetank ook denk ik)
-koelvloeistof vervangen (hoeft eigenlijk nog niet)
-luchtfiler vervangen (1 minuut werk)
-ketting stellen
-remvloeistof vervangen (dit zie ik eigenlijk niet echt zitten om het zelf te doen, ik zie nog wel)

full
 
Dankjewel voor de info :)

Toen ik de motor heb gekocht (augustus 2005) heb ik zelf inderdaad ook al de olie en het filter, de bougies vervangen, de ketting gesteld en gesmeerd en de banden op spanning gebracht (is trouwens ook nog apart, want in het onderhoudsboekje schijnt iets anders te staan dan wat hoort?).
Dan wist ik in ieder geval dat dat (goed) was gebeurd. Dus eigenlijk is de helft al gedaan... En ik wist toen ook nog niet van die grote 24.000 kilometer-beurt.

Maar ik ga van de week toch even bellen om te vragen wat het kost. Ik wil ook de ketting helemaal vervangen (tandjes zijn wat bot), en dat kan je ook wel zelf, maar dat laat ik eigenlijk liever doen.
Ik had al eens bij de Honda dealer gevraagd wat zo'n beurt kost, en hij vertelde zo'n 400 euro. Dat vind ik best wat, dus ik dacht: misschien hebben jullie andere ervaringen...
Maar ik laat het je weten!
 
... (is trouwens ook nog apart, want in het onderhoudsboekje schijnt iets anders te staan dan wat hoort?).

Wat dan? Dat is me nl. niet bekend :s Vooraan 2 bar en achteraan 2.25 dacht ik (maar dat mag wel enkele tienden meer zijn vind ik).
Ketting en tandwielen zou ik ook laten doen bij de dealer.
Overigens zou bij een 24k beurt ook de klepspeling moeten gecontroleerd worden. Dit zou bij mijn dealer max. 88 euro kosten (2 uur werk), maar dat sla ik over tot de 48k beurt. Heb nog nooit gehoord dat de kleppen op 24.000 km ook al echt moeten gesteld worden...
 
De afgelopen beurten zijn bij de mijne naast de standaard dingen steeds wat extra kosten geweest: banden, remblokjes, kettingset, nokkenaskettingspanner, voorvork keerringen etc.. Deze beurten kostte allemaal iets boven de 300euro. Ik vind 400 wat aan de hoge kant, vooral bij zo'n jonge waar misschien nog niks aan vervangen hoeft te worden. Een echte kostenindicatie zou je zo van je garage moeten krijgen, maar dan moeten ze hem wel bekeken hebben.

Stel dat je alleen vloeistoffen, olie- en luchtfilter laat vervangen zou ik denk ik bij mijn garage 140e kwijt zijn inc. btw en arbeidsloon.
 
Sorry. De beurt met de kettingset was idd een dure. 400e is wel een realistische prijs als de rest ook nog moet gebeuren.
 
Je bandenspanning is voornamelijk afhankelijk van het type band wat je erom hebt liggen. Een BT45 band heeft 2.4 voor, 2.8 achter nodig. Een Dunlop GT501 2.3 voor en 2.6 achter...
Remolie verwisselen is in princiepe 10 minutjes werk. Je haalt je bakje aan het stuur open, daar verwijder je alle oude olie en vervolgens gooi je er nieuwe in. Dan pak je een stukje 6mm doorzichtige kunstof slan en die doe je om je ontluchtings nippel op je remklauw. Vervolgens ga je je remmen net zo lang "ontluchten" totdat er alleen nog heldere olie in de slag terrecht komt. (dus remhendel inknijpen, langzaam ontluchtings nippel open. Als de druk eraf is ontluchtings nippel weer dicht. Weer je remhendel inknijpen totdat je druk hebt, nippel open, nippel dicht enz.enz...) Is in princiepe niets engs aan en kan bijna niet mis gaan. Je moet alleen heel goed opletten dat je je bakje vol genoeg houd dat je geen lucht aanzuigt...
Vonk kaarsen vervangen is op zich ook niet zo'n ramp. Zeker bij de naked versie niet. Het kan zonder je tank eraf te halen, maar aangezien je tank er ook zo af ligt zou ik het niet aanraden. Je weet anders nooit of er rond je bougie wat ligt wat in je cylinder zou kunnen vallen. En wat je ook doet: niet te strak aandraaien!!!
Bij de 24dkm is het volgens mij nog niet echt nodig om je kleppen te controleren. Dit blok heeft shims in plaats van stelschroeven, en dat verloopt eigenlijk maar heel weinig. Ik heb bij mijn motor bij 72.000km de kleppen gecontroleerd en dat was de eerste keer sind ik hem heb (heb hem gekocht met 42.000km op de teller). En volgens mij is het daarvoor ook niet echt gebeurd en toen stonden de meest maar 1 tot 4 honderste mm te strak.
De tanden van tandwielen horen bot te zijn. Pas als ze spits zijn moet je ze vervagen... (staat volgens mij ook in het instruktie boekje wat bij de motor zit )
 
Dankjulliewel...
Ik heb de achterband idd ook liever wat harder. 225 is wat weinig vond ik (ook)....

Verder heb ik gisteren gebeld naar twee motorzaken...
Eentje rekent voor de 24k beurt, met klepspelingcontrole, €300 (grootste beurt)
En voor de kettingset met montage €170... Of die klepspelingcontrole moet gebeuren is dus nog maar de vraag... Dit is wel een Bovag garage (weet niet of dit wat uitmaakt?)

De andere garage rekent 180 euro voor ketting + montage, en meldde verder dat er weinig hoeft te gebeuren, omdat ik zelf al de olie + filter had vervangen, bandenspanning had gecontroleerd en bougies had verwisseld? Wel raar, want als ik in het maintenance schema kijk, moet idd ook nog de remvloeistof, koelvloeistof, etc... Weinig vertrouwen in dus, maar wel jammer, want die garage zat op loopafstand....
 
Remvloeistof is meer een kwestie van tijd als van km voordat je die moet verwisselen. Nieuwe remvloeistof is helder van kleur, je ziet bijna niet dat het erin zit. Naarmate de vloeistof ouder wordt en dus meer vocht opneemt zal hij donkerder (bruinachtig) worden. Als hij donker is, moet je hem vervangen. Ik hou voor mijn eigen motor aan dat ik het 1x per jaar ongeveer probeer te verwisselen. Maar volgens mij zou het ook langer kunnen blijven zitten.
Voor koelvloeistof geld bijna hetzelfde verhaal. Ook daar kan je beter naar tijd kijken. Koelvloeistof is vaak een mengsel tussen water en glycol, daar kan op zich niet zo gek veel verouderen. Dat kan je volgens mij rustig een jaartje of 3 4 laten zitten. Tegen die tijd moet je ongetwijveld een keer kleppen stellen/controleren, kan je het gelijk erbij doen. Zelf doen is trouwens ook heel makkelijk.
Die overige dingen die erbij staan kan je ook redelijk makkelijk zelf doen. Behalve carburatuer synchronisatie. Maar ik betwijvel of een garage dat doet, tenzij je erom vraagt... Het meeste is gewoon simpel kijk of voelwerk.
 
Het is voorbij mijn blijde cb 500 toertijden.
Nadat mij radiator niet meer te repareren was en de algemene
staat na 6 jaar pekel niet echt top was heb ik hem ingeruild voor
een Yamaha TDM 850.


Ik verkoop dan ook mijn werkplaatshandboek. zie http://koopjes.marktplaats.nl/motoren_en_brommers/onderdelen_honda/29279615.html

Natuurlijk hebben mf-ers voorrang :P

Suc6 met jullie cb500 en bedankt voor alle antwoorden op mijn vragen

Ik wil hem wel hebben! Krijg ik dan nog een speciale motor-forum vrienden korting?
 
Leuk, gefeliciteerd met je aankoop... *D Natuurlijk wel eerst ff showen hier he... :) Wat ga je met je cbtje doen?
 
Dankjulliewel...
Ik heb de achterband idd ook liever wat harder. 225 is wat weinig vond ik (ook)....

Verder heb ik gisteren gebeld naar twee motorzaken...
Eentje rekent voor de 24k beurt, met klepspelingcontrole, €300 (grootste beurt)
En voor de kettingset met montage €170... Of die klepspelingcontrole moet gebeuren is dus nog maar de vraag... Dit is wel een Bovag garage (weet niet of dit wat uitmaakt?)

De andere garage rekent 180 euro voor ketting + montage, en meldde verder dat er weinig hoeft te gebeuren, omdat ik zelf al de olie + filter had vervangen, bandenspanning had gecontroleerd en bougies had verwisseld? Wel raar, want als ik in het maintenance schema kijk, moet idd ook nog de remvloeistof, koelvloeistof, etc... Weinig vertrouwen in dus, maar wel jammer, want die garage zat op loopafstand....

De CB-500 krijgt inderdaad normaliter bij iedere 24000KM een klepspelingcontrole.
Met andere woorden, kleppen stellen.
Wanneer het motortje netjes behandeld is geworden dan is het vaak een kwestie van controle. De kleppen zelf staan bij 24000KM meestal goed.
Olie, boegies, luchtfilter, koelvloeistof, en zelfs rem-olie zijn heel goed zelf te vervangen.

Let er wel op dat je niet knoeit met rem-olie (tast lak vanje fiets meteen aan). Wanneer je toch knoeit meteen de olie afspoelen met water... (JA WATER.. :+ )

Succes...




:+ :+
 
ziezo, wat vinden jullie ervan?
nu tellertje bestellen bij motogadget en dan kan het rijden beginnen :)

Mooi! Heb je nu je tank ook opnieuw laten spuiten? Heb je de stickers er zelf afgehaald of laten doen? Je moet nog wel de draadjes een beetje netjes wegwerken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan