Suzuki GS 500 Topic #5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou er niet zonder meer HEMA auto-olie ingooien. Een automotor vraagt andere specificaties van de olie. Misschien heb je er nu nog geen problemen mee, maar die kunnen later altijd nog komen. Ik gooi er alleen maar A-merk motorfietsolie in. Op olie wil ik namelijk niet besparen.
 
mijn HEMA 10w40 olie van een paar euro doet het ook PRIMA ;) :]

gs loopt 190 voor de wind (180 tegen!) loopt altijd soepel, nooit problemen mee gehad :) 8-)
dat is dan ook wel weer een beetje het andere uiterste :9

ik haal echt de 190 niet ookal zit er prima olie in...
ik wil ook een gs zonder 25kw set '(
 
Dat olie-verhaal komt ook elk topic weer terug! ;) Even alle belangrijke vragen in één post samenvatten:

Olie: halfsyntheet, 10W40 of beter.
Volsyntheet wordt voor hoogvermogende motoren gebruikt, GSX-R en dergelijke. Voor de GS wordt halfsyntheet aanbevolen (let op dat je er geen auto-olie ingooit!). Voor het lowtech-blok is dat prima!

Benzine: Euro 95
Dus geen Euro 98 of V-power, want het GS-blokje loopt nog op RON 88 (weer een voordeel van lowtech). Een hogere kwaliteit benzine laat je GS NIET harder lopen, NIET zuiniger lopen en NIET "soepeler draaien". Het KOST je alleen nog meer dan Euro 95! Voor wie veel in Duitsland rijdt, tank daar gerust de goedkopere benzine met 91 octaan. Voor de GS maakt het absoluut geen verschil.

Banden:
Suzuki raadt aan om voor 2,25 bar en achter 2,5 bar te pompen (2,8 met duo). Bridgestone raadt echter aan om de BT-45 onder de GS500 voor op 2,5 en achter op 2,8 te houden. Met duo hebben ze me niet verteld.

Achtervering:
Standaard op standje "4", "1" is het zachtst, "7" is het hardst. De meeste mensen die willen leren sturen op de GS en dat graag wat sportiever doen vinden standje "6" het prettigst, waaronder ondergetekende. Altijd zelf proberen natuurlijk. Als je het standaard bijgeleverde C-tool niet hebt, kun je met een grote schroevendraaier en wat lichtje tikjes met een hamer ook de vering bijstellen.

Voorvering:
Standaard veel te zacht, ook de "instelbaren" van na 1994. Remedie voor een veel beter weggedrag: progressieve vering (ca. € 120) of verlengen van je voorvorkspacers (€ 6) i.c.m. vervangen van de standaard 10W-olie voor iets dikkere 15W-olie.

Tikken van het blok
Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.

Zo dat was dan weer even mijn bijdrage als ex-GS'er! Aan iedereen die in dit topic nieuw is en/of er net eentje heeft gekocht: goed zo! De GS geeft veel plezier, leert je veel over motorrijden en kost bijna niets, een superfiets! *O*
 
Dat olie-verhaal komt ook elk topic weer terug! ;) Even alle belangrijke vragen in één post samenvatten:

Olie: halfsyntheet, 10W40 of beter.
Volsyntheet wordt voor hoogvermogende motoren gebruikt, GSX-R en dergelijke. Voor de GS wordt halfsyntheet aanbevolen (let op dat je er geen auto-olie ingooit!). Voor het lowtech-blok is dat prima!

Benzine: Euro 95
Dus geen Euro 98 of V-power, want het GS-blokje loopt nog op RON 88 (weer een voordeel van lowtech). Een hogere kwaliteit benzine laat je GS NIET harder lopen, NIET zuiniger lopen en NIET "soepeler draaien". Het KOST je alleen nog meer dan Euro 95! Voor wie veel in Duitsland rijdt, tank daar gerust de goedkopere benzine met 91 octaan. Voor de GS maakt het absoluut geen verschil.

Banden:
Suzuki raadt aan om voor 2,25 bar en achter 2,5 bar te pompen (2,8 met duo). Bridgestone raadt echter aan om de BT-45 onder de GS500 voor op 2,5 en achter op 2,8 te houden. Met duo hebben ze me niet verteld.

Achtervering:
Standaard op standje "4", "1" is het zachtst, "7" is het hardst. De meeste mensen die willen leren sturen op de GS en dat graag wat sportiever doen vinden standje "6" het prettigst, waaronder ondergetekende. Altijd zelf proberen natuurlijk. Als je het standaard bijgeleverde C-tool niet hebt, kun je met een grote schroevendraaier en wat lichtje tikjes met een hamer ook de vering bijstellen.

Voorvering:
Standaard veel te zacht, ook de "instelbaren" van na 1994. Remedie voor een veel beter weggedrag: progressieve vering (ca. € 120) of verlengen van je voorvorkspacers (€ 6) i.c.m. vervangen van de standaard 10W-olie voor iets dikkere 15W-olie.

Tikken van het blok
Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.

Zo dat was dan weer even mijn bijdrage als ex-GS'er! Aan iedereen die in dit topic nieuw is en/of er net eentje heeft gekocht: goed zo! De GS geeft veel plezier, leert je veel over motorrijden en kost bijna niets, een superfiets! *O*

Thanks :)

Ik wist dat ze ook eerder genoemd waren in vorige delen, maar dat is een hels karwei om ze te doorzoeken.. dus misschien handig om het in de openingspost te zetten?
 
Bedankt iedereen voor de antwoorden, Semi-syntheet wordt het dus de volgende keer :)

Moet deze week mijn achterband ook alweer vervangen, heb er nog niet eens 7000km op gereden :X
Hoorde dat Uhuh hetzelfde had, ook met 7000km. Heb er voor en achter nu BT45 opzitten en vind ze behoorlijk wat grip geven. Ben er dan ook wel blij mee, geven me veel vertrouwen. In het midden loopvlak is ie helemaal op nu, maar op de zijkanten zit nog genoeg rubber. Misschien dat het beter is om iets minder bandenspanning te hebben voortaan :?

Normaal gesproken geldt voor een GS500 een bandenspanning van 2,5 bar achter (zonder passagier). Bridgestone raadt echter aan om de BT45 een bandenspanning van 2,8 mee te geven. Ik heb altijd met 2,8 bar rondgereden. Ook eens gemeten als de band warm was, maar door de uitgezette warme lucht was de spanning toen 3 bar. BT45 wordt toch vaak gebruikt onder GS'jes, hoeveel spanning hebben jullie op de achterband (warm/koud)?

Enne zijn er ook mensen met BT20 of andere banden? Weten jullie ook wat het verschil in grip is en hoe lang die bandjes meegaan? Ik weet niet of het voor mij verstandig is om terug te gaan in gripniveau, zorgt weer voor onzekerheid. Maar een wat duurzamere band zou ook niet verkeerd zijn

Alvast bedankt :)

Yups same problem '( .. dik 7000 km en de bt45 alweer op :(

ff iets anders, hoeveel km rijden jullie de gs warm voordat je volgas gaat rijden ?...en tot hoeveel toeren rij je dan ?

en wat kan het gevolg zijn als je je gs niet goed warm rijdt ?
 
ff iets anders, hoeveel km rijden jullie de gs warm voordat je volgas gaat rijden ?...en tot hoeveel toeren rij je dan ?

en wat kan het gevolg zijn als je je gs niet goed warm rijdt ?

Ik rijd meestal de eerste 10 km erg rustig, maar ik merk meestal wel wanneer ie warm is (dan loopt ie toch wat soepeler door de toeren).

Als ie koud is schakel ik zo snel mogelijk, meestal rond 3500 toeren. Ik blijf hem dan sowieso onder de 4000 toeren houden

Gevolgen van niet warmrijden? Hoger olieverbruik, tikken, motor gaat sneller aan gort (technische details moet iemand anders maar toelichten :P )
 
Ik rijd meestal de eerste 10 km erg rustig, maar ik merk meestal wel wanneer ie warm is (dan loopt ie toch wat soepeler door de toeren).

Als ie koud is schakel ik zo snel mogelijk, meestal rond 3500 toeren. Ik blijf hem dan sowieso onder de 4000 toeren houden

LOL wat een politiek correct antwoord |( :P :+

:W

@ Revz: Geld is overgemaakt! Heb je er enig zicht op wanneer we de vlamschijf kunnen verwachten?
 
mijn HEMA 10w40 olie van een paar euro doet het ook PRIMA ;) :]

gs loopt 190 voor de wind (180 tegen!) loopt altijd soepel, nooit problemen mee gehad :) 8-)

Ja echt.... Gooi er van die zooi in. Daar moet je vooral op besparen. Met slechte olie krijg je een 'aanslag' op alle inwendige onderdelen zoals nokkenassen, gewoon omdat de smering klote is. Iedereen moet zelf weten wat ie gebruikt, maar naar mijn mening kun je daar die paar euro niet op besparen. Je gooit er toch ook geen bruynzeel banden onder?
 
idd.. vooral omdat de meeste gs'jes, in iedergeval de mijne, verbruiken praktisch geen olie.. heb er zelf ook goede olie inzitten. Daarintegen lust mn auto best wel olie en daar gooi ik dus gewoon gamma olie in :P
 
paar km
warm rijden niet boven 4000 als ie iets makkelijker loopt (na km of 3-4) niet boven 5000-5500toeren
daarna niet boven 7000
daarna blazen..

favoriete cruise toerental is 4000 voor mij dan
 
Ik heb een moto op het oog en ik ga deze avond eens kijken ma ik heb geen idee over de prijs die ik moet geven. Het is een gs van 1992 en heeft 35 000 km. En hij is volgens de verkoper goed onderhouden. Zijn er speciale dingen waarop ik extra moet letten. En hoeveel km kan een gs ongeveer rijden zonder zware stukken(of revisie) te krijgen, mits goed onderhoud.

Mvg Brecht
 
Ik heb een moto op het oog en ik ga deze avond eens kijken ma ik heb geen idee over de prijs die ik moet geven. Het is een gs van 1992 en heeft 35 000 km. En hij is volgens de verkoper goed onderhouden. Zijn er speciale dingen waarop ik extra moet letten. En hoeveel km kan een gs ongeveer rijden zonder zware stukken(of revisie) te krijgen, mits goed onderhoud.

Mvg Brecht

Er was hier in dit topic eens iemand die z'n GS over de 100.000km had gereden.
Maak er zeker even een proefrit op. Luister of je geen rare geluiden hoort en of het niet lekt onder het motorblok.
Kijk bij de voorvork of de oliekeerringen niet lek zijn en voel of er geen balhoofdspeling is. Verder even kijken naar de banden en remblokken. Als vooral de banden aan vervanging toe zijn helpt dat bij het afdingen. De GS500 kan verder wel wat roest hebben zolang het maar niet te erg is.
Om een idee te krijgen van de prijs-> kijk eens rond op marktplaats/speurders dan krijg je wel een idee van de prijs. Rond de 1000euro proberen te gaan zitten. :P
Succes !!!
 
Ik ben inmiddels al een tijdje toe aan een nwe ketting en vraag me nu af wat het beste is voor de GS. Ik heb een beetje gezocht en denk dat ik een DID set neem, alleen hebben ze een O-Ring en een X-Ring ketting. Volgens motozoom is de O-Ring voor 89-93 en de X-Ring voor 94-.. . Als ik het zo lees is een X-Ring beter dan een O-Ring en issie beter afgedicht tegen vuil. Hij kost maar 10 euro meer en dus vraag ik me af of het zinnig is om tog een X-Ring te nemen, want volgens mij is er niet zoveel verschil tussen een 92-er (mijne) en een 94-er (waar ie eigenlijk voor is).
 
@ Revz: Geld is overgemaakt! Heb je er enig zicht op wanneer we de vlamschijf kunnen verwachten?
Deze week wil ik de bestelling versturen naar de leverancier.
Ik verwacht begin juni. (Maar dat zal ik nog navragen.)
 
tering!
gaat de tijd zo snel??
ben even een paar weekjes weg en dan gaan ze meteen een nieuw topic bouwen!
ohw, wel strak trouwens dat ik zonder wat van me te laten horen meteen in de lijst mag :D
heb meteen een vraag:
ben mn huidige achterband nogal beu... is 1 of andere oldschool michelin-toerband :r
heb dus wel een bt45 voorop liggen, ook tevreden mee en al meer dan 12000 km (in 6 maanden) mee zonder al teveel slijtage, alleen als ik zo de resultaten van de bt45 achterband lees, is voor mij de lol er meteen af.
als ik maar 7000 kilometer met een achterband kan doen, moet ik over 3.5 maand wéér een nieuwe achterband monteren...
iemand enig idee welke achterband het beste grip met duurzaamheid combineerd?
 
[spam]
CONTINENTAL      TWIST SM       € 58,50
CONTINENTAL      TWIST SPORT SM       € 58,50
MICHELLIN      PILOT SPORTY       € 82,80
MICHELLIN      TL M39       € 99,90
DUNLOP      ARROWMAX GT501       € 100,30
CONTINENTAL      AVENUE CC150       € 100,80
DUNLOP      ARROWMAX D103 A       € 100,80
BRIDGESTONE      BT45R       € 104,55
METZELER      LASERTEC       € 105,30
MICHELLIN      PIL.ACTIV       € 105,30
PIRELLI      MT 75       € 106,25
AVON      AM52 HKM       € 107,10
AVON      ROADRIDER AM26       € 107,10
PIRELLI      SPORT DEMON       € 108,80
METZELER      LASERTEC       € 110,40
[/spam]
Gezien de bovenstaande prijzen (www.sabra.nl, sorry voor de spam, maar qua prijs zou je een continental moeten nemen. Ik heb alleen geen idee of die ook nog grip geven..
 
@ Dennie: Grip heeft de bt-45 zeer zeker wel. Het betreft een sport/tour band, wat mij ideaal lijkt voor jou. Over het aantal km's; dit verschilt echt per persoon. Iedereen heeft zijn eigen rijstijl, sommigen rijden enkel voor plezier en gaan dus echt gassen en bochten nemen. Dan slijt je band natuurlijk sneller. Echter, ik ken genoeg mensen die met een bt-45 makkelijk 10k tot 13k rijden.
 
De BT45 heeft redelijk zacht compound waardoor het zoveel grip geeft.
Kijk niet te veel naar de prijs van banden maar lees in plaats daar van een aantal motorbandentesten/reviews of zoek op dit forum.

Ik ben benieuwd hoeveel km mijn BT45's meegaan. :P
 
IDD, prijs zegt zeker niet alles.. bezuinigen op banden is ook erg tricky, vooral als je eenmaal veel grip gewent bent kan terugstappen naar een mindere band gevaarlijk zijn.

Dit uit eigen ervaring met een heidenau band. Mijn ervaring, 6 jaar terug, met de BT45 was dat ik de achterband niet warm kreeg in de winter. Ik had ook een 25KW begrenzing wat daar misschien de oorzaak van was. Anyway, je rijstijl bepaald eigenlijk heeel veel van je bandenslijtage. Dus rustig rijden kan
je veel geld besparen.
 
Ik heb achter een bt45 liggen.
En die was z.g.a.n. toen ik de bike kocht. Nu ist zo'n 7000 km later, en hij is nog niet aan vervanging toe hoor! Ik denk wel dat ik als ik van de zomer zoveel ga touren als ik van plan ben, dat het aan te raden is om hem voor de winter te vervangen! Maar herfst moet nog wel lukken hoop ik!
Dus dat ik er dik 10000km mee ga doen is wel de bedoeling.

De tijd zal het leren :+
 
ik heb al 12000 km afgelegd op mijn bt45 voorbandje, zonder al teveel slijtage.
euhm, @ nick, over die rijstijl he... ik denk dat ik ongeveel het maximale uit mijn achterband haal.
heb er 2 weken terug even met een viltstift een streep dwars over getrokken, om te kijken hoeveel rubber ik nou werkelijk gebruik in de bochten.
was ik eigenlijk niet helemaal niet zo gek plat gegaan, maar had toch maar 1 cm over aan weerszijden...
dus zoek wel een bandje met iig een dual compound, hard int midden, zacht aan de zijkanten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan