choke, hoe lang te gebruiken?

Ye Greate'96

MF'er
14 jul 2004
79
0
Heiloo
Ik heb een Kawasaki Vulcan 800 uit '96.

Wanneer ik met deze temperaturen 's ochtends start met choke, en de choke na het wegrijden meteen uit doe, dan loopt ie voor geen meter, (stottert dan een paar keer en slaat zelfs af als ik weer stil ga staan), terwijl in de manual staat dat je de choke uit moet doen zodra je beweegt.

Wanneer ik de choke pas na ruim 2 km uit zet, dan heb ik geen enkel probleem, behalve dat ie af en toe nog "overslaat", een keer inhoudt zeg maar wanneer ik weinig gas bij geef.

Wat is nou een gebruikelijke afstand waarop je de choke uit zet?
Ik heb nog garantie, dus als ruim 2 km niet klopt, dan ga ik terug ermee.
 
misschien staat die van jou wat arm afgesteld dan heb je hem langer nodig
als normaal

Ik heb het net geprobeerd, met koude motor de straat uit, bocht om en choke weer uit, dan gedurende een kilometer of 2 heb ik regelmatig dat ie stottert, voornamelijk bij lage toeren. Heel vervelend als je een bocht door gaat en hij slaat een keer over zeg maar.

Maar hoe stel je een motor minder arm af? Als hij warm is loopt hij perfect nl. dus de gasschuif draaien lijkt me niet nodig in dit geval?
 
Ik heb het net geprobeerd, met koude motor de straat uit, bocht om en choke weer uit, dan gedurende een kilometer of 2 heb ik regelmatig dat ie stottert, voornamelijk bij lage toeren. Heel vervelend als je een bocht door gaat en hij slaat een keer over zeg maar.

Maar hoe stel je een motor minder arm af? Als hij warm is loopt hij perfect nl. dus de gasschuif draaien lijkt me niet nodig in dit geval?

Je kan om te beginnen misschien de motor iets langer laten warmdraaien (niet overdrijven natuurlijk ;) ) Als je wegrijd choke half open en als je dan "de straat uit bent" de choke ietsjes dichdoen dus niet helemaal. Als je dan een km of 2 heb gereden kan je proberen de choke helemaal dicht te doen. Je merkt wel of je motor hiermee akkoord gaat of niet dit geld ook voor het eventueel eerder moeten sluiten van je choke.


speel dr maar even mee :+
 
Elke (type) motor is anders (afgesteld). Echt vaste regels zijn hier niet voor. Als het koud is dan.... Als bij jou de motor pas na 2 km goed zonder choke rijdt, nou dan is dat 2 km voor de jouwe. Zo vreemd is dat toch niet? Dan is ie nog lang niet op temperatuur Uiteraard kan lang warmdraaien ook. Maar waarom wachten, terwijl je ook rustig weg kan rijden...
 
Laatst bewerkt:
Elke (type) motor is anders (afgesteld). Echt vaste regels zijn hier niet voor. Als bij jou de motor pas na 2 km goed zonder choke rijdt, nou dan is dat 2 km voor de jouwe. Uiteraard kan lang warmdraaien ook. Maar waarom wachten, terwijl je ook rustig weg kan rijden...

Maar het is dus niet slecht voor je motor om lang door te rijden op choke of wat dan ook, want dan interesseert het me niet zo erg.

Ben er ondertussen ook achter dat ik best na 500 meter de choke uit kan zetten, als ik dan maar een stukje een versnelling te laag blijf rijden (bijvoorbeeld in z'n 3 blijven rijden rond de 70)
 
Elke (type) motor is anders (afgesteld). Echt vaste regels zijn hier niet voor. Als het koud is dan.... Als bij jou de motor pas na 2 km goed zonder choke rijdt, nou dan is dat 2 km voor de jouwe. Zo vreemd is dat toch niet? Dan is ie nog lang niet op temperatuur Uiteraard kan lang warmdraaien ook. Maar waarom wachten, terwijl je ook rustig weg kan rijden...

Hmm ik geef een tip hoe hij het evt kan doen. En ik blijf erbij ik laat liever de motor iets langer warm draaien is beter voor je zuigers dan wegrijden je moet met het verkeer meegaan en alle olie moet warm worden vandaar ik zeg laat m lekker warmdraaien

Te lang doorrijden met een choke merk je vanzelf gaat ie k*t rijden en heb je de kans dat ie verdrinkt :9
 
Hmm ik geef een tip hoe hij het evt kan doen. En ik blijf erbij ik laat liever de motor iets langer warm draaien is beter voor je zuigers dan wegrijden je moet met het verkeer meegaan en alle olie moet warm worden vandaar ik zeg laat m lekker warmdraaien

Wat bedoel jij met warmdraaien? stationair laten lopen?

Mij is altijd verteld dat je juist beter meteen rustig weg kunt rijden, ipv stationair warmdraaien
 
FF een paar minuutjes warm draaien op bijna stationer toerental is over het algemeen beter. Ondertussen je helmpje, zonnebrilletje op doen en handschoenen aan. Je blok komt dan ook sneller of gemakkelijker op bedrijfs temperatuur als je gaat rijden. Je moet het ook niet overdrijven want dit is ook niet echt goed voor het blok. Als je een motor koud start heeft hij de grootste slijtage aan de cylinderwanden dus is het van belang dat hijzo snel mogelijk op teperatuur komt.
 
slecht is het niet hoor. dmv van de choke schuif je meestal een 1 of ander klepje wat dichter. (zodat hij wat "rijker" loopt). Het kost alleen maar wat extra benzine, dat is alles. Als hij warm is draait ie stationair een stuk(je) meer toeren. Dan is het zowieso handig om in verband met afremen/uitlopen om de choke "uit" te doen.
 
Als je te lang met je choke open rijd loopt ie niet alleen duurder maar het kan ook "natte" bougies veroorzaken. Deze willen dan niet zo best meer vonken. Wat er weer voor zorgen kan dat bepaalde cilinders niet mee doen.

Lijkt me niet echt gezond voor je motor.

Heb het zelf een keer gehad met een VFR. Wat drukte bij het vertrekken en meteen de snelweg op. Op een gegeven moment tanken en bij het verlaten van de snelweg slaat mijn motor af.
Kwam er toen pas achter dat ie op de choke stond.

Dat later weer op pad en ineens had ik een V3 in plaats van een V4.
 
de meningen zijn er iig over verdeeld. Ik doe het op mijn manier O-)

aan ts: veel succes het het uitproberen van de juiste methode passende bij jou methode
 
Terug
Bovenaan Onderaan