Triumph hardtail choppertje legaal de weg op

..ja natuurlijk kijk je meer naar de looks-dit is toch ook n chopper-topic ?! -spreekt n beetje voor zich dacht ik ??
Bij BMW schijnen ze uit te gaan van : "Vorm Volgt Functie" ..(misschien 's dat de reden dattie dingen goed zijn voor lange afstanden zijn maar dattut r niet uitziet zoals ze dr opzitten _O- )

Maar eh-niemand enige info over triumph blokken dus ?? waarom die 750 meestal gebruikt word bijv.-hangt dat puur samen met de geschiedenis van de chopper of is dat omdat ze gewoon sterker/sneller zijn ofzo ??

Iemand ervaring met zo'n '3ta-blok'..?? :?
 
..ja natuurlijk kijk je meer naar de looks-dit is toch ook n chopper-topic ?! -spreekt n beetje voor zich dacht ik ??
Bij BMW schijnen ze uit te gaan van : "Vorm Volgt Functie" ..(misschien 's dat de reden dattie dingen goed zijn voor lange afstanden zijn maar dattut r niet uitziet zoals ze dr opzitten _O- )

Maar eh-niemand enige info over triumph blokken dus ?? waarom die 750 meestal gebruikt word bijv.-hangt dat puur samen met de geschiedenis van de chopper of is dat omdat ze gewoon sterker/sneller zijn ofzo ??

Iemand ervaring met zo'n '3ta-blok'..?? :?

Ik heb nog een oude mail liggen van een vriend en zal het met jou(jullie) delen.
Ik denk dat het veel vragen zal beantwoorden als je met een 3ta aan de slag wil.

Het is heel goed mogelijk je 3TA om te bouwen naar 500cc, maar wil je dat ook?
De één zal zeggen nee want ik wil hem origineel houden terwijl de ander juist graag wat meer PK's wil hebben en wat harder wil kunnen rijden. Je kunt natuurlijk een andere motor kopen maar daarmee heb je nog geen leger 3TA. Ik rij ook graag met een bakkie eraan en daarom wilde ik meer PK's om tenminste 80 te kunnen rijden op de snelweg en niet terug te zakken met een beetje tegenwind naar 70 in z'n drie! Dat is mijn reden geweest voor de ombouw naar 500cc.
Ik heb alle vervangen 3TA onderdelen bewaard zodat ie altijd weer als origineel terug gebouwd kan worden.

Ombouwen
Het is natuurlijk het makkelijkst gewoon je 3TA blok te vervangen voor een 5TA of T100 motorblok maar dat is ook tevens de duurste oplossing. Ombouw scheelt centen maar het ligt er wel aan van welke basis je uit gaat. Er is nl. een belangrijk verschil tussen de 5TA en de T100 modellen en die zit hem in de lagering van de krukas. De 5TA heeft net als de 3TA een glijlager aan de kant van de ontsteking en een rollager aan de kant
van de koppeling. De T100 heeft vanaf 1969 1 rollager en 1 kogellager op de krukas wat betekent dat het rechtercarter deel anders is als die van de 3TA. Daarvoor waren de T100 blokken qua krukaslagering identiek aan de overige 350/500CC uitvoeringen. Het rechter carter zal dan dus ook vervangen moeten worden als je volgens de specificaties van een T100 van na 1968 wilt werken. Het voordeel van een dubbel gelagerde krukas met rollagers moge duidelijk zijn!

Vervangen
Wat moet er vervangen worden zul je zeggen, nou dat is eigenlijk niet zoveel als je de kosten wilt beperken, in ieder geval de drijfstangen, zuigers, cilinder, cilinderkop, het inlaatspruitstuk, de stoterstangen (die van de 3TA zijn net te kort) en de carburateur. Je kunt de 3TA kop ook wel gebruiken mits je de juiste (lage compressie) zuigers gebruikt maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van de prestaties en dat is nou net wat je juist wilt verbeteren. In principe moet je zuigers en koppen niet door elkaar heen gebruiken, dit i.v.m. de vorm van de verbrandingskamer en de grootte van de kleppen. Als je de juiste 5TA of T100 kop vind dan passen de 3TA uitlaatbochten er gewoon op.
Vanaf 1971/1972 hebben de T100's push-in uitlaatbochten gehad, dus geen uitlaatwartel die de bochten op de bus klemmen. Vanaf 1967 heb je T100's gehad met een ander type verbrandingskamer in de kop (hemispheric head). Daarbij horen ook andere zuigers.
De aluminium drijfstangen van de eerste typen 5TA en T100 zijn op de grootte van het small-end en de dikkere pistonpennen na identiek aan de leger 3TA drijfstangen. Oudere burger 3TA's hadden stalen drijfstangen. Vanaf de invoering van de T100T zijn er wel verstevigde drijfstangen gekomen, die daarna nog een paar keer zijn gemodificeerd.
Als je wilt kun je de versnellingsbak aanpassen maar dat hoeft natuurlijk niet. Het primaire tandwiel heeft bij een leger 3TA 18 tanden en bij een 5TA 19 tanden dus dat moet je zelf weten. Als je toch je ketting moet vervangen dan gewoon kopen.
De carburateur moet hetzelfde gat hebben als het inlaatspruitstuk en als het goed is is dat 24mm. Dus dan heb je bv. een Amal concentric 624 nodig. Oorspronkelijk hoorde er een monobloc op maar die zijn niet meer nieuw te koop.

Wat zijn de kosten
De kosten voor het boren en honen van een cilinder zijn ongeveer € 25,00 per gat en dat kun je bij een revisie bedrijf laten doen. Let er wel op dat het een goed revisiebedrijf is want er zijn een boel rommelaars! Ik heb zelf hoge compressie zuigers gebruikt want deze waren toevallig in de aanbieding en dat scheelde € 40,00 met GPM zuigers. O.a. verkrijgbaar bij P.C.B.P.
Onderstaand tabelletje geeft de richtprijzen (2004) en/of onderdelen nr's weer van een aantal onderdelen welke je nodig kunt hebben.
      prijs      aantal      totaal      nr.
Carburateur 624      € 120,00      1      € 120,00      
Kleppen inlaat      € 15,00      2      € 30,00      E3738
Kleppen uitlaat      € 17,30      2      € 34,60      E3739
Klepgeleider      € 10,00      2      € 20,00      E3208
Inlaat spruitstuk      € 41,00      1      € 41,00      E7578
Zuigers       € 50,00      2      € 100,00      
Stoterstangen      € 7,00      4      € 28,00      
Rockerbox pakkingen            2            E3743
Cilinder pakking onder            1            E3798
Cilinder pakking boven            1            E4675
Rubberring klepstoterbuizen      € 0,70      4      € 2,80      E4752
Koperring olieleiding      € 0,23      6      € 1,38      E1880
Krukas glijlager rechts            1            E4322
Krukas rollager links      € 9,00      1      € 9,00      E3835
Magneet borgring      € 2,00      1      € 2,00      E3975
Drijfstang glijlager      € 5,75      4      € 23,00      E3706
Trekbouten + moer drijfstangen      € 6,00      4      € 24,00      
Kettingtandwiel versnellingsbak kant       € 25,00      1      € 25,00      T1476/19
Oliekeerring krukaslager      € 3,38      1      € 3,38      
Oliekeerring koppeling      € 3,14      1      € 3,14      


Techniek
Carburateur, zoals ik al schreef een Amal concentric 624 met een gaschuif maat 3,5 en hoofdsproeier 160 en de naald afgesteld in het midden. Begin daar maar mee te experimenteren. Meer info over de afstellingen van de Amal staat elders op de site.
Ik maak overigens nog wel gebruik van het standaard leger 3TA luchtfilter.
Ontsteking, het tijdstip is tweemaal vervroegd voor een 5TA dus dat wordt dan 12 graden voorontsteking. i.p.v. 6 graden.
Bougies, Champion N5C of soortgelijk.

Dit was het, ik hoop dat je er veel uit kunt halen en succes bij het bouwen Oldskool
 
Zo!!! ...kijkdaarom lees k d i t forum ook altijd -echt ter zake doende info, en niemand is te beroerd om wat voor n ander op te zoeken of effe wat kennis te delen..

Hartstikke bedankt!! k had geen beter antwoord kunnen wensen,hier kan k wat mee..
 
Zo!!! ...kijkdaarom lees k d i t forum ook altijd -echt ter zake doende info, en niemand is te beroerd om wat voor n ander op te zoeken of effe wat kennis te delen..

Hartstikke bedankt!! k had geen beter antwoord kunnen wensen,hier kan k wat mee..

Fijn dat je er mee geholpen bent, dat is toch ook het mooiste van onze hobby, het delen van kennis ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan