Yamaha XV Virago Topic

Een XV Virago...

  • ..is on-ooglijk, laag, maar rijd erg lekker

    Stemmen: 8 6,5%
  • ...is onverwoestbaar

    Stemmen: 12 9,7%
  • ... is geen echte HD

    Stemmen: 9 7,3%
  • ...rijdt gewoon relaxed

    Stemmen: 24 19,4%
  • ...is de perfecte basis voor custom-bouwers

    Stemmen: 7 5,6%
  • ...is één van de vele leuke fietsen

    Stemmen: 60 48,4%
  • ...is een verslaving...

    Stemmen: 4 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    124
Status
Niet open voor verdere reacties.
:?
Dynamo kapot door olie?
Hm vind ik persoonlijk vreemd, ik kan me voorstellen dat er door tewijnig olie niet genoeg koeling is maar verder?
Yep ff goed lezen beest Theun heeft het over oude Olie. Deze kan inderdaad voor een kortere levensduur van de dynamo zorgen. Oude olie heeft namelijk als eigenschap, om minder te koelen. Heeft met de doping van de olie te maken. En ja ik denk dat lucht gekoelde motoren met de dynamo in een oliebad, daar extra gevoelig voor zijn. Praat uit ervaring.
 
ik heb ze via ebay in amerika gelocht voor €32,- dat is een komplete set 'carb holders'met O-ringen.
Dan vind ik € 8,- p/s voor een ringetje best veel, maar weet zo niet wat ze wel zouden moeten kosten los.

wbt, de keerringen, daar heb je idd een tooltje voor nodig, om de binnen bus los te draaien

Ik gebruik als tooltje een bezemsteel!! werkt perfect je moet de kop op ongeveer
m17 bewerken en dan even flink in de binnenbus (boutkop) slaan goed vasthouden(drukkend) zodat de imbusbout van onder los gedraaid kan worden.
Deze mod heb ik twee keer uitgevoerd en werkt prima..

Gr. Ronald
 
Ik gebruik als tooltje een bezemsteel!! werkt perfect je moet de kop op ongeveer m17 bewerken en dan even flink in de binnenbus (boutkop) slaan goed vasthouden(drukkend) zodat de imbusbout van onder los gedraaid kan worden.
Deze mod heb ik twee keer uitgevoerd en werkt prima..
Gr. Ronald

HAHA ! })
Gouden tip *O*
thanx Ronald! :}
grtz,
Ger

PS: Wil dat zeggen dat ik met M17 dop (van dop-sleutel-set) plus verlengstukken ook een heel end kan komen of is dat dan te kort ? Of past een dergelijke dop niet ?

PS2: mijn voorvorken lekken dus, of dat aan de olie-keerringen ligt weet ik nog niet zeker. Zou het kunnen zijn dat vorige eigenaar de zaak niet goed heeft aangedraaid ofzo (netzoals de carbs die nogal los bleken te zitten)?
Of gaat de boel daar niet van lekken ?
Hij had me nl wel gezegd dat de voorvork-keerringen pas vervangen waren... :Z
 
Laatst bewerkt:
HAHA ! })
Gouden tip *O*
thanx Ronald! :}
grtz,
Ger

PS: Wil dat zeggen dat ik met M17 dop (van dop-sleutel-set) plus verlengstukken ook een heel end kan komen of is dat dan te kort ? Of past een dergelijke dop niet ?

PS2: mijn voorvorken lekken dus, of dat aan de olie-keerringen ligt weet ik nog niet zeker. Zou het kunnen zijn dat vorige eigenaar de zaak niet goed heeft aangedraaid ofzo (netzoals de carbs die nogal los bleken te zitten)?
Of gaat de boel daar niet van lekken ?
Hij had me nl wel gezegd dat de voorvork-keerringen pas vervangen waren... :Z
Wat betreft die M17, dat moet imbus zijn. Beest heeft gelijk, daar moet je een tooltje voor hebben. Beest heeft voor mij laatst nieuwe keerringen erin gezet. Hij had daar een hele mooie eenvoudige tool voor gemaakt. Je hebt er namelijk dacht ik twee nodig een voor de bovenste bout en een die in dieper in de poot zit. Maar Beest kan dat heel mooi vertellen en wil er vast wel een foto'tje van maken :) . Een bezemsteel zou ook kunnen, maar dan moet de boel niet te vast zitten. Ik ga liever voor de tool van beest. Moet wel gelast worden.
Weet je als de boel loopt te lekken, dan heeft dat niks met het aandraaien van bouten te maken, maar gewoon met de olie-keerringen. Ouderdom, slijtage en vuil zijn meestal de oorzaken van deze lekkage. En dat is minder, wanneer er beschadigingen zoals bramen aan de poot zitten, dan zal de volgende keerring ook zo naar zijn grootje zijn.
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk is het niet meer dan een 22mm imbus op een hele lange steel, ik heb gewoon een moer op beide einden van een stuk draad eind gelast.
Zo kan je met een gewone ratel toch de boel los krijgen.

waar lekt de voorvork? bij de plek waar de binnenpoot inschuift? dan zijn de keerringen lek, is het alleen aan de onderkant, dan is of de imbus bout aan de onderkant niet goed geonteerd (koperen ringetje en locktite) of het aftap schroefje is niet goed gemonteerd (niet goed aangedraaid of kunststof ringetje vergeten)
 
eigenlijk is het niet meer dan een 22mm imbus op een hele lange steel, ik heb gewoon een moer op beide einden van een stuk draad eind gelast.
Zo kan je met een gewone ratel toch de boel los krijgen.
Kijk, nou komen we ergens...
Een moer ?
Ik neem aan dat je bedoeld de imbus maat 22 ?
Zou je een fotootje kunnen maken svp ? :?
waar lekt de voorvork? bij de plek waar de binnenpoot inschuift? dan zijn de keerringen lek, is het alleen aan de onderkant, dan is of de imbus bout aan de onderkant niet goed geonteerd (koperen ringetje en locktite) of het aftap schroefje is niet goed gemonteerd (niet goed aangedraaid of kunststof ringetje vergeten)
Zo op het eerste gezicht zitten de druppels onderaan beide vorkpoten...
Toch zijn ook de binnenpoten (het blanke metaal net boven het spatbord) wat vochtig (niet overdreven naar mijn idee, maar wie ben ik), maar als ik de druppels onderaan wegveeg, zitten ze er na een tijdje weer (terwijl de motor gewoon stilstaat), maar dat zou natuurlijk ook van de oliekeerringen kunnen zijn (heb de motor voordat de carbs erafgegaan zijn nog gestart, warm laten lopen en een blokje gereden..., nadat de carbs eraf zijn gegaan heb ik em in de schuur geduwd en verder met de vorkpoten niets gedaan..)
 
Laatst bewerkt:
Kan je zien aan een olie spoor waar het vandaan komt?


Het tooltje:
full


de dikke moer gaat de poot in, de contra moer kan je alles voor nemen. zolang je er maar een dop voor hebt die er op past
PA: je kan het ook gewoon bestellen bij yamaha, maar ik weet niet waat dat zou kosten ;)
 
Kan je zien aan een olie spoor waar het vandaan komt?
Ehm, nee, niet zo goed (is nu wat donkerig en m'n schuurtje is niet erg ruim)...

:}
de dikke moer gaat de poot in, de contra moer kan je alles voor nemen. zolang je er maar een dop voor hebt die er op past
PA: je kan het ook gewoon bestellen bij yamaha, maar ik weet niet waat dat zou kosten ;)
Mooi man, thanx !
Hoe lang is dat draadeind ?
En de 22mm moer fungeert dus als imbus-tool, en de contra-moer(?) om de zaak in de vork los/vast te draaien ?
right :?

** Gman heeft eigenlijk best wel spijt dat ie dat oude "nutteloze" lasapparaatje heeft weggedaan, daar zou ie mooi dit handige tooltje mee kunnen fixen **
 
Ha die T.B.

Ziet er strak uit die tool van je mooi gemaakt man,is zeer handig bij veelvuldig gebruik voor het vervangen van de keerringen.
Ik moet ook maar eens zoiets gaan maken want moeders (vrouw) blijft op mijn manier maar bezemstelen kopen. :Y :N _O- |(

Gr. ROnald
 
Ehm, nee, niet zo goed (is nu wat donkerig en m'n schuurtje is niet erg ruim)...:}Mooi man, thanx !
Hoe lang is dat draadeind ?
En de 22mm moer fungeert dus als imbus-tool, en de contra-moer(?) om de zaak in de vork los/vast te draaien ?
right :?

** Gman heeft eigenlijk best wel spijt dat ie dat oude "nutteloze" lasapparaatje heeft weggedaan, daar zou ie mooi dit handige tooltje mee kunnen fixen **


ik zou voor het draadeind rond de 40cm nemen, dan zit je aan de goede kant. Olie eruit laten lopen, veer e.d. eruit, binnenpoot naar beneden laten zakken en dan kun je er makkelijk bij.
 
ik zou voor het draadeind rond de 40cm nemen, dan zit je aan de goede kant. Olie eruit laten lopen, veer e.d. eruit, binnenpoot naar beneden laten zakken en dan kun je er makkelijk bij.

ik had nog een stuk van 70 cm liggen en dat heb ik gewoon gebruikt
Het moet iig lag genoeg zijn om in de poot te komen 8-)
 
Mooi, ik moet dus proberen iets te verzinnen mbt die tool... thanx again !
Ik neem aan dat wel de hele vork eruit moet om de oliekeerringen te kunnen vervangen ?

Bij het lezen van de manual stuitte ik wel op een aantal dingetjes. Het lijkt op zich allemaal vrij duidelijk, maar toch wat kleine vraagjes:
- mbt "opbokken/vrijmaken van het voorwiel: hoe kun je dat "low-budget" doen ? Ik heb geen krik (ja dat schaarding wat in m'n ouwe peu205 zit, niet echt safe dus). Hoe doen jullie dat ?
- air pressure=luchtdruk inregelen van de voorvork. ik heb zo'n voetpompje met een metertje erop, zou dat hiervoor te gebruiken zijn ?
- In de manual wordt gesproken over een luchtdruk 5-7 psi ofwel 0.4 - 0.8 kg/cm2 voor de voorvork. Komt dat overeen met 0.4 - 0.8 bar ?
 
He GMAN
1. Als jij de maat weet vertel het mij ook dan want hier ben ik al tijdje mee aan het leuren, echt YAMAHA hè nergens te krijgen.
2.Ik doe eerst de carb er tussen en dan èèn voor èèn de inlaatrubbers òh ja en probeer eens met imbus bouten deze vast te draaien een zeskant kop wordt gauw dol.
volgens het tech.boek kan je de carb er zo tussen uit halen ?? no!way dat lukt echt niet hoor!
Misschien dat anderen 3 en 4 kunnen beantwoorden maar heb je al bij yamaha parts
gekeken of de dezelfde nummering wordt gebruikt voor de remschoenen.
Gr. Ronald
1.
De maat van de O-ringen is 50mm doorsnee & 2mm dik.
(Alleen het materiaal...standaard worden o-ringen verkocht, hier bij van der peijl-techniek, die maar 90 graden celcius aankunnen en niet perse bestand zijn tegen brandstof of olie...)
2.
Maat van de bouten is 6mm dik & 20mm lengte van het schroefdraad-deel, exclusief kop.
(Dat zijn de bouten die de spruitstuk-rubbers op de cilinders vastschroeven)
 
Laatst bewerkt:
dit is dan mijn fietsie, heb m n beetje opgeknapt vd winter (spuitwerk ed) maar is natuurlijk nooit af, nietwaaar?
heb ook nog n yamaha xj650 die ik al helemaal gestript heb, maar die foto's komen vanzelf.

Bijlage: 3.JPG
 
nog n foto dan! rijdt best lekker hoor hardtail! in begin ff wennuh, maar je gaat meer op de gaatjes in het wegdek lettuh!! maar het went wel!
mssl en ride on! CFL

Bijlage: 2.JPG
 
- mbt "opbokken/vrijmaken van het voorwiel: hoe kun je dat "low-budget" doen ? Ik heb geen krik (ja dat schaarding wat in m'n ouwe peu205 zit, niet echt safe dus). Hoe doen jullie dat ?
Ik heb een paar houten blokken die ik onder het blok schuif, maar zodra het voor wiel eraf is kantelt hij al bijna achteover op zijn achterwiel dacht ik
- air pressure=luchtdruk inregelen van de voorvork. ik heb zo'n voetpompje met een metertje erop, zou dat hiervoor te gebruiken zijn ?
- In de manual wordt gesproken over een luchtdruk 5-7 psi ofwel 0.4 - 0.8 kg/cm2 voor de voorvork. Komt dat overeen met 0.4 - 0.8 bar ?
het hoeft idd maar heel weinig te zijn, ik rij meestal naar een pomp met zo'n digitaal instelbaar ding. maar met een paar keer de voetpomp in drukken zie je hem al omhoog komen
 
wow ! Errug mooi...
kijkt wat makkelijker:
full

full

Gave voorvork, zal wel kostbaar zaakje zijn...
 
Ja eej ?
Zo wil ik alle tips en selfmade tools ook in TS vernoemen, zodat alles makkelijk terug te vinden is...Kijk maar 'ns.
Dus laat maar komen die tips & tools, natuurlijk met afbeelding helemaal "te wow"

Hoe groot zijn die houtblokken eigenlijk ?
Zou een kratje ook kunnen ?
als het voor wiel maar net van de grond komt
 
Ja eej ?
Zo wil ik alle tips en selfmade tools ook in TS vernoemen, zodat alles makkelijk terug te vinden is...Kijk maar 'ns.
Dus laat maar komen die tips & tools, natuurlijk met afbeelding helemaal "te wow"

Hoe groot zijn die houtblokken eigenlijk ?
Zou een kratje ook kunnen ?
Wat je ook kan doen, is zo'n semi canvas tas van de super achter aan jouw motor hangen, terwijl de motor op de bok staat. Deze tas vol met zwaar gerei stoppen (stenen), zodat de motor naar achter gaat hellen. Motorblok dan vanonder opvullen met blokken en als er een kratje onderpast, is dit ook prima (wel zorgen dat er een gevulde in de buurt staat :9 ) .
Vorig jaar heb ik een krik bij de ALDI aangeschaft, voor +/-19 euro'tjes. Deze dingen komen elk jaar wel weer in de aanbieding daaro.

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan