how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.212
5.576
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Hallo MF'ers,


ik heb dit topic eens zitten lezen (ja..ik heb ook een accu probje).
Mijn accu laadt helaas niet meer bij :( (fijn om daar 150 km van huis achter te komen zeg.. NOT)

Ik heb mijn accu thuis dus maar eens flink opgeladen aan de optimate. Voor het starten is de spanning gewoon netjes zo'n 13 volt. Onder het starten zakt hij even weg, maar komt daarna terug tot 12 volt. Hierna blijft hij wel nog een beetje stijgen (heb niet precies gekeken tot hoever)
Als ik echter de motor alleen op contact zet, dan zakt hij al vrij snel (lijkt me) want ik denk dat hij na een half uur al een volt ofzo kwijt is)

Volgens de how-to zou dus de regulator of de dynamo kapot zijn..alleen hoe controleer ik welke van de twee dit is??


Iemand goede tips?

Alvast bedankt

CB'er
De spanningsregelaar/gelijkrichter kun je niet zo makkelijk apart doormeten of je moet de specificaties hebben. De dynamo is in de meeste gevallen prima te doen.
Meet eerst de dynamo, is deze goed dan is je SR/G kapot. Ik ga d'r van uit dat de rest wel in orde is --> Massa contact, geen rotte stekkers, zekeringen in orde, accu OK... SIMPEL toch.

Lees ook even de startpost, wat betreft doormeten dynamo. LEES nu eens wat er staat.
 
|( |( |(

je hebt volkomen gelijk...
Ik heb nu de spanningsregelaar lostgehaald en de 3 gele kabels gemeten bij 3500 toeren. Ik krijg alleen maar 1 v ongeveer per 'kruis' :?
Oftwel ik meet iets niet goed of dynamo kapot?

Pff, eigenlijk is het meer weer om te rijden dan om te klussen en achter de pc te hangen zeg '(

Maar in ieder geval bedankt mensen!
 
|( |( |(

je hebt volkomen gelijk...
Ik heb nu de spanningsregelaar lostgehaald en de 3 gele kabels gemeten bij 3500 toeren. Ik krijg alleen maar 1 v ongeveer per 'kruis' :?
Oftwel ik meet iets niet goed of dynamo kapot?

Pff, eigenlijk is het meer weer om te rijden dan om te klussen en achter de pc te hangen zeg '(

Maar in ieder geval bedankt mensen!
Heb je de meter wel op AC (wisselspanning) staan ipv DC. Je moet dus DRIE metingen doen.

-Meet of iedere gele draad GEEN contact heeft met de massa (weerstand oneindig, 3 metingen dus)
-Meet de weerstand tussen de gele draden onderling (0.5-0.1 Ohm zijn normale waarden, zie ook je WPHB, 3 metingen dus)
-Verder kun je het voltage (Alternating Current) meten met draaiende motor (20-60 Vac zijn normale waarden van stationair tot 5000 tpm, 3 metingen dus)

Als het nu nog niet lukt, dan....
 
Heb sinds een weekje een Diverison XJ600S, en onlangs wilde die niet meer starten.
Had onlangs een verjaardag, en dan wil men natuurlijk de motor ook even horen enzo.
Heb de motor in totaal 3 keer gestart, en dat ging zonder problemen.
De volgende ochtend wilde ik weg rijden, en ding wilde niet meer starten.

In de 2-de versnelling gezet, en heb een drukje gekregen van iemand, en ding starte toen wel gelukkig.

Later in de middag ging ik weer naar huis van me werk, en toen wilde motor wel gewoon starten. Lijkt mij dat de dynamo / laadsysteem wel in orde is en dat alleen de accu beetje lui/gaar aan het worden is.

Heb op dit moment geen mulitmeter tot mijn beschikking, maar hoe kan ik het beste de status van de accu uitvogelen.

En jah, ik he het volledige topic gelezen, maar heb geen flauw idee wat nu het eventuele probleem kan zijn
 
Hallo MF'ers,


ik heb dit topic eens zitten lezen (ja..ik heb ook een accu probje).
Mijn accu laadt helaas niet meer bij :( (fijn om daar 150 km van huis achter te komen zeg.. NOT)
Ben jij effe blij dat je niet alleen was gaan toeren :P
Dat waren meteen tegen wil-en-dank m'n eerste 150 duo-kilometers; conclusie: gaat goed op m'n nieuwe fiets.
Ik heb mijn accu thuis dus maar eens flink opgeladen aan de optimate. Voor het starten is de spanning gewoon netjes zo'n 13 volt. Onder het starten zakt hij even weg, maar komt daarna terug tot 12 volt. Hierna blijft hij wel nog een beetje stijgen (heb niet precies gekeken tot hoever)
Als ik echter de motor alleen op contact zet, dan zakt hij al vrij snel (lijkt me) want ik denk dat hij na een half uur al een volt ofzo kwijt is)

Volgens de how-to zou dus de regulator of de dynamo kapot zijn..alleen hoe controleer ik welke van de twee dit is??


Iemand goede tips?

Alvast bedankt

CB'er
Wat je nog niet gezegd had (of heb ik niet ver genoeg teruggelezen?) is dat je kinpperlichten niet knipperen, maar zacht (constant) branden. De reden waarom ik daar nog effe op wijs is dat ik denk dat dat wellicht op een kortsluiting zou kunnen wijzen.
 
Wat je nog niet gezegd had (of heb ik niet ver genoeg teruggelezen?) is dat je kinpperlichten niet knipperen, maar zacht (constant) branden. De reden waarom ik daar nog effe op wijs is dat ik denk dat dat wellicht op een kortsluiting zou kunnen wijzen.


Oh ja inderdaad. Misschien dat iemand hier iets aan heeft? Ideeen qua kortsluiting?
Ik ga vanmiddag even alles proberen door te meten, de resultaten volgen nog!
 
Ok even wat liggen meten..Hier zijn wat gegevens voor de kenners :9

Bij het starten zakt de spanning even (zoals verwacht natuurlijk) vervolgens stijgt hij naar 12v. Ook bij 3 a 4000 toeren blijft hij rond de 12 staan.






Heb je de meter wel op AC (wisselspanning) staan ipv DC. Je moet dus DRIE metingen doen.

-Meet of iedere gele draad GEEN contact heeft met de massa (weerstand oneindig, 3 metingen dus)

De weerstand tussen de gele draden en de massa is voor alle 3 oneindig.

-Meet de weerstand tussen de gele draden onderling (0.5-0.1 Ohm zijn normale waarden, zie ook je WPHB, 3 metingen dus)

Hmm hier geeft hij 0.09 Ohm aan..WPH zegt idd 0.41-0.51....Dus teveel weerstand..maar hoezoe en hoe te verhelpen? Zal dalik de dynamo eens gaan opendraaien, misschien dat dat iets oplevert.


-Verder kun je het voltage (Alternating Current) meten met draaiende motor (20-60 Vac zijn normale waarden van stationair tot 5000 tpm, 3 metingen dus)

Met de sr losgekoppeld geven de gele draden (op AC stand) 0.3 aan allemaal en stijgen tot ongeveer .5 bij meer gas. Misschien lees ik het niet goed af en is dit wel 30 volt (heb niet zoveel ervaring met spanningsmeters) hij staat in ieder geval ingesteld op een bereik van 200 en een resolutie van 100mV.


Kan ik nu concluderen dat mijn dynamo aan gort is ?? '(
Zo ja wat is het beste om nu te doen? Zelf wat vervangen of laten doen bij de motorboer? (ofschoon ikzelf niet de meest technische man van MF ben, denk ik dat met hulp van vrienden een heel eind kan komen)

Nogmaals bedankt voor de hulp mensen

Zo leer ikzelf ook nog iets van electro :9
 
Heb je het over het laadsysteem van een honda cb pré '83?
Daar zitten namelijk geen vaste magneten in, maar werkt het met een elektromagneet. Als die elektromagneet niet werkt komt er ook geen spanning uit.


Het is wel een honda van voor '83 ja. Maar waar zit die electromagneet dan(of is dit stator coil??) ?
Ik ben even het wph aan het bestuderen maar ik weet het niet zo snel te vinden. Bij het battery/charging hoofdstuk staat niks over 'magnets'.

Zou ik trouwens zelf de koolborstels kunnen inspecteren? Ik lees dat ik daar een 'rotortrekker' voor nodig heb, maar is dit ook met ander materiaal te doen?
 
Als mijn moto 3000 toeren draait is de spanning lager dan 13,2, moet ik mij nu zorgen maken? Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat mijn moto soms uitvalt tijdens het rijden?
Kan die niet harder draaien?? Doe eens 5000. Als ie het afgelopen jaar af en toe is uitgevallen, dan is het niet je SR, want dan is het op een gegeven moment echt afgelopen. OF je brommer krijgt dan een volledig lege accu of je accu ontploft zo'n beetje. Je had het ongetwijfeld gemerkt. :Y *O* *O*
 
hallo oma..


ik heb nu dus een cbr..


ik had alles mooi aangesloten...

dynamo zat erbij... vliegwiel heb ik er bij gekocht.


dynamo erop
3gele naar de sr
1 zwarte van sr naar de min
1 rooie van sr naar plus


geen zekering.. dom. ik weet.


proberen.. mooi 14volt.. lekker laden! ik blij.. alles intapen..


sluiting gemaakt.. waar precies weet ik niet meer... maar volgens mij bij de plus en min van de sr...



ik wou rijden paar dagen later.. dacht even meten.. 12v.. rotzooi stuk dus!


eerst kwam er uit de sr 5v van de rooie.. nu 0,9v


de 3 gele draadjes zit 15v wissel stationair... tot ong 80v bij hogere toerentallen, 8/9k


wat is nu verstandig?

kan wel een nieuwe regelaar kopen, maar straks is die ook weer kapot..
 
Onlangs had mijn motor ineens startproblemen, de accu was zo goed als leeg.
Ik heb direct de accu aan de lader gezet en later de How-to van Zot :} gebruikt om de fout te vinden. Dit zijn in het kort de bevindingen:

Motor: Honda FES250; inderdaad, een viertakt motorscooter.
De accu lijkt OK want na opladen kan ik hem gewoon starten en dan zakt de spanning even tot zo'n 11 Volt.
Spanning op de accu bij verhoogd toerental (er zit geen toerenteller op) is zo'n 12.6 Volt.
Weerstand tussen elk van de drie gele draden vanaf de dynamo met losgekoppelde spanningsregelaar is op elk van de drie spoelen 0,6 Ohm.
Wisselspanning tussen de drie gele draden onderling vanaf de dynamo (regelaar los) is bij verhoogd toerental slechts 1,6 tot 2,4 Volt.
De spanningsregelaar krijgt dus al geen spanning, dit wijst op een defecte dynamo.

Nu heb ik vandaag de dynamo losgehaald maar er was niets mee aan de hand. Het is een gewone dynamo, met permanente magneten in een trommel die om de spoelen heen draait. De trommel zit ook niet los... Dat is het enige dat ik nog verzinnen kon om de symptomen te verklaren.

Nu weet ik dus niet meer wat er aan de hand is; de weerstand is goed, de spoelen zien er goed uit en toch krijg ik geen spanning. Wie weet wat dit kan zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Onlangs had mijn motor ineens startproblemen, de accu was zo goed als leeg.
Ik heb direct de accu aan de lader gezet en later de How-to van Zot :} gebruikt om de fout te vinden. Dit zijn in het kort de bevindingen:

Motor: Honda FES250; inderdaad, een viertakt motorscooter.
De accu lijkt OK want na opladen kan ik hem gewoon starten en dan zakt de spanning even tot zo'n 11 Volt.
Spanning op de accu bij verhoogd toerental (er zit geen toerenteller op) is zo'n 12.6 Volt.
Weerstand tussen elk van de drie gele draden vanaf de dynamo met losgekoppelde spanningsregelaar is op elk van de drie spoelen 0,6 Ohm.
Wisselspanning tussen de drie gele draden onderling vanaf de dynamo (regelaar los) is bij verhoogd toerental slechts 1,6 tot 2,4 Volt.
De spanningsregelaar krijgt dus al geen spanning, dit wijst op een defecte dynamo.

Nu heb ik vandaag de dynamo losgehaald maar er was niets mee aan de hand. Het is een gewone dynamo, met permanente magneten in een trommel die om de spoelen heen draait. De trommel zit ook niet los... Dat is het enige dat ik nog verzinnen kon om de symptomen te verklaren.

Nu weet ik dus niet meer wat er aan de hand is; de weerstand is goed, de spoelen zien er goed uit en toch krijg ik geen spanning. Wie weet wat dit kan zijn ?
meter in de gelijkspanningsstand ipv wisselspanning :?
 
Ik heb de drie spanningen zojuist nogmaals gemeten maar nu met de meter op gelijkspanning, dat is telkens minder dan 1 volt...
Mij lijkt dat de ruwe spanning vanaf de dynamo wel een wisselspanning zal zijn, die komt zelfs bij veel gas geven niet boven 2,5 Volt wissel.
Spanningsregelaar losgekoppelt? Heb je vaste magneten of elektromagneten in je dynamo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan