RDW keuring te ondergaan

Ermer

MF'er
24 aug 2006
77
0
Den Haag
Ik ga over ong 2 weken mijn RDW keuring aanvragen voor mijn geimporteerde motor. Een vriend van mij vertelde mij dat mijn uitlaat teveel geluid maakt (zo op het losse gehoor af dus ik heb geen idee wat precies TEveel is). Is het mogelijk om het gewoon te proberen of zijn ze te streng daarvoor? Op de uitlaat staat er geen stikker op oid.
 
Ze meten het aantal db's en soms kijken ze ook of er een e-keur opzit maar niet altijd!
 
Ok,

Maar hoe groot is de kans? En ik heb niet de orginele uitlaat meer, wel heb ik een originele R1 uitlaat die ik kan lenen. Wat is wijsheid? Die erop monteren of de gok nemen?
 
Tja... wat jij doet moet je zelf weten maar ik zou niet de gok nemen, herkeuring kost namelijk extra geld EN tijd. :Y
 
Ik had de standaard uitlaat onder mijn motor liggen, met E-Keur, en de DB's werden toch nog gemeten. (Ruim onder de toegestane waarde overigens, vertelde de keurmeester)
 
Nieuwe geluidsmeting

Iedereen weet inmiddels dat de politie heeft aangekondigd op grotere schaal te gaan controleren op de decibels die wij als motorrijders produceren. Om deze geluidsmetingen effectiever en vooral nauwkeuriger te laten verlopen is er nieuwe apparatuur ontwikkeld die al geruime tijd is gedemonstreerd tijdens motorbeurzen zoals de MotoRAI, waar je op vrijwillige basis, en zonder de kans op een boete, je motorgeluid kon laten meten. Eerst even de theorie. De sterkte van geluid wordt uitgedrukt in decibel (dB). Het menselijk gehoor neemt midden- en hoge tonen beter waar dan lage en zeer hoge tonen van eenzelfde sterkte. Deze selectieve gevoeligheid van het gehoor wordt gecorrigeerd door het toepassen van een zogenaamd ‘A-filter' in de meetapparatuur. De geluidssterkte wordt dan uitgedrukt in dB(A). Omdat de luchttrillingen bij harde geluiden vele miljoenen malen heviger zijn dan bij zachte, is de decibel een logaritmische verhoudingswaarde in plaats van een rechtlijnige maat. Je mag twee waarden dus niet zomaar bij elkaar optellen. Twee motoren met een geluidsniveau van 80 dB(A) produceren gezamenlijk geen 160 dB(A), maar 83 dB(A). Een verdubbeling van geluid levert 3 dB(A) meer. Dat betekent dus ook dat een motor die 80 decibel mag produceren, maar er in werkelijkheid 83 produceert, eigenlijk het geluid van twee van die motoren voortbrengt.
Bij de ‘oude' meetmethode wordt het toerental van de motorfiets handmatig geregistreerd. Bij de tweede en nieuwste methode wordt electronisch het toerental gemeten. Bij de nieuwe meetmethode wordt er een microfoon geplaatst op een afstand van 50 cm van de uitlaatmond, onder een hoek van 45 graden, met een toegestane maximale afwijking van 10 graden. Vervolgens wordt er een sensor geplaatst naast de motorfiets, die in staat is de electrische pulsen van de bobine op te vangen en op die manier het toerental van de motor kan registreren. Voor ieder motortype is een toerental vastgesteld waarop moet worden gemeten en voor ieder type geldt een andere geluidsnorm. Het toerental wordt ingetoetst op de draagbare computer en vervolgens wordt het gas van de motorfiets drie keer achtereen zover opengedraaid tot de computer aangeeft dat het juiste toerental is bereikt. Op de schematische tekeningen zie je de exacte meetopstelling voor motoren met 1 en met 2 uitlaten.


motor met een uitlaat motor met twee uitlaten

Van de drie metingen wordt de hoogste waarde naar boven afgerond en dat is de definitieve metingsuitslag. Tegelijk met de meting van de motor wordt ook het omgevingsgeluid gemeten en er moet minimaal 10 dB(A) verschil zitten tussen het omgevingsgeluid en het motorgeluid. Heb je bijvoorbeeld een omgevingsgeluid van 84 dB(A) door voorbijkomend verkeer en produceert je motor 92 dB(A) - een verschil van 8 dB(A) - dan is de meting ongeldig. De grotere politieregio's hebben de computerapparatuur inmiddels in huis en zijn vaak bereid om je motor vrijblijvend te testen. Even een telefoontje naar de lokale Hermandad plegen en je weet of dat ook bij mogelijk is. Over de marges wordt momenteel nog discussie gevoerd. De politiek voelt voor een marge van 2 db, maar het Politie Instituut voor Verkeer en Milieu (PIVM) pleit voor een marge van 5dB, vooral om er geen heksenjacht van te maken. Bij een overschrijding van 10 dB ben je echter al snel je kenteken kwijt.

De geldende geluidsnormen voor motoren t/m 1996 kun je vinden op de geluidsnormen pagina.
:} ,
Dit alles kan je op de site van de www.motorrijdersactiegroep.nl of te wel het MAG lezen.
Daa-grtn, 8-)
 
Nieuwe geluidsmeting

lang en duidelijk verhaal
:}

Zorg er vóór de RDW-keuring voor dat de zaak op orde is want ze meten alles en keuren gelijk af indien niet aan de eisen voldaan word.
Betekend dat je wéér weken moet wachten |(

Je zou in de buurt naar een motorwerkplaats kunnen gaan, deze hebben beslist de juiste apparatuur om te meten.

Succes TS :]
 
Ik zou hem inderdaad eerst perfect maken en dan keuren,

zoals al gezegt, scheelt tijd en geld.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Hartstikke bedankt voor jullie goede uitleg... het een en ander weer wat duidelijker geworden. Heb besloten geen risico te nemen, ECHTER... Ik heb geen orginele uitlaat. Is er iemand die mij misschien het voor een dag kan lenen? Het gaat om een suzuki gsx-r 750 bouwjaar 2000 (model na de SRAD)

Ik woon zelf in Den Haag en mijn motor is momenteel gestald in zoetermeer. Ik werk in Amsterdam dus iemand die zo vriendelijk is om zijn/haar uitlaat te lenen voor 1 dag ergens in die buurt graag????!!!!

Alvast bedankt voor al jullie hulp!
 
Laatst bewerkt:
Ik liet op 5 juli een door mij geimporteerde motor keuren in A'dam, maar er werd geen geluid gemeten, hij heeft niet eens gelopen.
 
Ok,

Als er niemand is die een standaard uitlaat kan lenen, weet iemand of het helpt als ik in de uitlaat een prop staalwol zet?
 
Ok,

Als er niemand is die een standaard uitlaat kan lenen, weet iemand of het helpt als ik in de uitlaat een prop staalwol zet?


Om wat voor motor gaat het dan?
die prop staalwol lijkt me niets... :N
Ik zou via marktplaats ofzo toch een orginele uitlaat op de kop proberen te tikken...
 
Ik heb een yamaha fazer 1000 in Schiedam laten keuren, uitlaat niet origineel, wel met db killer, er is geen meting gedaan, ook niet naar het geluid geluisterd....
Je kan de gok wagen, maar wil jet het echt op safe spelen, gewoon een 2de hadsje op de kop tikken en je weet zeker dat je geen probleem hebt(met de db meting dan) :]
 
Ok,

Maar hoe groot is de kans? En ik heb niet de orginele uitlaat meer, wel heb ik een originele R1 uitlaat die ik kan lenen. Wat is wijsheid? Die erop monteren of de gok nemen?

Direct lenen en er tijdelijk op zetten.

Ik kwam met mijn standaard suzuki-demper en ik zat op 93 db. Laat nou 93 db net de limiet zijn. Als ik een andere demper had gehad, was ik de l*l geweest.
 
Bij mijn R1 hebben ze ook niets gemeten.ik had er een standard uitlaat op gezet.ze hebben alleen het gewicht gemeten.en ik had mijn zware kettingslot vergeten er af te halen. nu staat er op mijn kenteken 205kg.en bij bijzonderheden staat het betreft een zware motorfiets is dit lachen. veel suc6 met de keuring
 
Yep, er zijn wel miniblinkers met keur. ik heb voor met keurmerk en die ik er achter op heb zijn zonder keurmerk. Had trouwens wel de originelen er weer opgezet voor de keuring. de mijne heeft ook niet gelopen tijdens de keuring. ik had nog nagevraagd aan de keurmeester of het ook iets uit zou maken als ik een uitlaat zonder keurmerk had, hij zei van niet mits ie maar binnen de db norm viel dit is afhankelijk van het vermogen. voor een herkeuring hoef je geen nieuwe afspraak te maken ( was tenminste in groningen zo ) je kon s'morgens tussen 8 en half negen komen voor een herkeuring die dan nog weer 25 euro extra kostte.
 
Elke motor moet bij import een technische keuring ondergaan bij de RDW hoor!
Dat van 3 jaar en jonger geld alleen voor auto's!
 
Bij mijn R1 hebben ze ook niets gemeten.ik had er een standard uitlaat op gezet.ze hebben alleen het gewicht gemeten.en ik had mijn zware kettingslot vergeten er af te halen. nu staat er op mijn kenteken 205kg.en bij bijzonderheden staat het betreft een zware motorfiets is dit lachen. veel suc6 met de keuring

Ja dat het een zware motorfiets betreft staat ook bij een motor van 160 kg dus heeft niks te maken met het gewicht maar met het vermogen! (<25kw)
 
Hey ik moet binnenkort ook naar de keuring, maar zouden ze em ook afkeuren op miniblinkers?

Nee, wordt niet afgekeurd mits je motor uit een europees land komt! Er gelden dan alleen de permanente eisen en dat wil zeggen dat er richtinaanwijzers op moeten zitten en thats it!

Groeten Ruud :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan