Legaal afgechopt??

Mr.Vegas

MF'er
26 apr 2006
63
0
Horn (Limburg, NL)
Ben aan een shadow aan het prutsen, nou was ik me af aan het vragen wat mag er legaal van af?
Dan bedoel ik mag je zonder knippers, spiegels ed. rijden, wat gebeurt er bij een staande houding van de politie, mag ik dan gaan lopen?

Heeft bouwjaar van de motor ook nog invloed, of het feit dat het een geïmporteerde amerikaan is.
ps. hoeveel db mag een shadow vt750 uit 1983 produceren?
Alvast bedankt.
 
Ben aan een shadow aan het prutsen, nou was ik me af aan het vragen wat mag er legaal van af?
Dan bedoel ik mag je zonder knippers, spiegels ed. rijden, wat gebeurt er bij een staande houding van de politie, mag ik dan gaan lopen?


spiegels zijn verplicht,
en voor motoren met bouwjaar ná 1996 is het verplicht knippers te hebben.
motore van voor '96 hoeven dit dus niet.
 
spiegels zijn verplicht,
en voor motoren met bouwjaar ná 1996 is het verplicht knippers te hebben.
motore van voor '96 hoeven dit dus niet.
Ik dacht dat 1 spiegel verplicht is (de linker), maar dat de rechtse niet verplicht is!? Maar ik ga nu wel twijfelen...
 
Daarom heb ik een oud kenteken op miene HD, want dan hoef je niks, geen spiegels geen knipperlichten helemaal niks en das wel zo mooi vind ik dan hé ;) Geen db meeting mogelijk, want voor 1958 is er niks bekend bij de rdw.....mooi hé })
 
Daarom heb ik een oud kenteken op miene HD, want dan hoef je niks, geen spiegels geen knipperlichten helemaal niks en das wel zo mooi vind ik dan hé ;) Geen db meeting mogelijk, want voor 1958 is er niks bekend bij de rdw.....mooi hé })

Sorry....maar:

Artikel 5.4.11

1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.

3. Motorfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 3 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).

4. Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.

5. Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de in de onderstaande tabel bij de onderscheiden cylinderinhouden telkens vermelde waarde:

Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde

80 cm³ 91 dB(A)
125 cm³ 92 dB(A)
350 cm³ 95 dB(A)
500 cm³ 97 dB(A)
750 cm³ 100 dB(A)
1000 cm³ 103 dB(A)
> 1000 cm³ 106 dB(A)
 
linkerspiegel is verplicht


en voor de rest alles d'r af...

spiegels zijn verplicht,
en voor motoren met bouwjaar ná 1996 is het verplicht knippers te hebben.
motore van voor '96 hoeven dit dus niet.






Spiegels:


1. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.

2. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 2003, moeten zijn voorzien van:

a. een linker buitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.

3. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.

4. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.
 
Laatst bewerkt:
spiegels zijn verplicht,
en voor motoren met bouwjaar ná 1996 is het verplicht knippers te hebben.
motore van voor '96 hoeven dit dus niet.





Richtingaanwijzers:


Artikel 5.4.51

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;

b. een of twee dimlichten;

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;


d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

e. een of twee achterlichten;

f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;

g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;

h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit volgens mij onder de 106 dB, maar wil eigenlijk eens weten hoeveel geluid de mijne produceert. Kan ik dat ergens 'vrijblijvend' laten meten? (bij de pliesie ofzo?)
 
Mijn ervaring Knukkel

Ik was hier met een eigenbouw ongedempt op het bureau met vraag om te meten
Wouden ze met alle plezier doen, maar de apparatuur stond er niet, en ze wisten ook niet waar zo op dat moment wel.

Ben ongestaft en ongedempt weer weggereden

- netjes gevraagd
- netjes voorgesteld
Zo kom je een heel eind, kreeg nog koffie toe zelfs, heel tof!

===================================================================

b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.
===================================================================

Mijn GSX 1100 die wel 230 loopt kan dus volstaan met 1 spiegel, en wel de Linker, die zit er ook op, want ut ding loopt wel als een wilde als het moet, maar is voor 1996 in gebruik genomen.

Hij is van 1980

Knippers zitten erop en werken, het is wel als ze erop zitten moeten ze het ook doen! Ben er laatst voor aangehouden, eentje deed het niet, maar ik zei van oud ding enzo , maar maaktie niet uit, als je het eraan hebt moet het werken.
 
Thanks, volgende vraag speciaal voor baksteen en andere aanwezige mannen/vrouwen met de blauwe pet.
Hoe wordt het aantal db's gemeten, dus bij heoveel rpm. en hoe ver staat de agent van het voertuig af, ken verhalen van mijn brommertijd dat de agent met de meter net achter de uitlaat staat te meten.
 
Richtingaanwijzers:



c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

owke...nou word ik hier niet echt wijzer van, namelijk een fiets van VOOR '96...
hoeft die nou wel of geen knippers te hebben??of is het zo dat ALS je ze hebt dat ze DAN moeten knipperen?
ik heb namelijk een fiets uit '87 zonder die knippertjes, m'n hand of been volstaat ook wel dacht ik zo... :D
 
owke...nou word ik hier niet echt wijzer van, namelijk een fiets van VOOR '96...
hoeft die nou wel of geen knippers te hebben??of is het zo dat ALS je ze hebt dat ze DAN moeten knipperen?
ik heb namelijk een fiets uit '87 zonder die knippertjes, m'n hand of been volstaat ook wel dacht ik zo... :D

Haha, je kan inderdaad bovenstaand citaat op diverse manieren lezen. Zoals wel meer regeltjes en wetjes trouwens.... Wordt ik ook niet wijzer van. Check het RDW vor je typegoedkeuring als je echt een brave borst zou zijn ;) Kan ook gewoon die rotzooi er af slopen, dan knippert er ook niks. O-)
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan