Het grote MF motorscooter topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi

Kan mij iemand helpen aan een Nederlandse handleiding voor een piaggio x8 ie of beverly 250 ie.
Ik heb van de gilera nexus 250ie alleen de duitstalige, niet altijd even duidelijk.

groetjes :W
 
van de week naar een honda spacy 250cc gaan kijken, maar al ik hem op de standaard zette en het achterwiel zijdelings heen en weer duwde ging hij wel een cm heen en weer |(

is dit normaal? zit het hele blok met achterbrug in rubbers opgehangen of zo?

Ben verder van plan het ding op lpg om te bouwen, iemand ervaring hiermee?
wordt in china en india veel gedaan (verplicht), en ook in belgie zit een lpg boer die hiermee bekend is http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-scooters/index.htm
 
van de week naar een honda spacy 250cc gaan kijken, maar al ik hem op de standaard zette en het achterwiel zijdelings heen en weer duwde ging hij wel een cm heen en weer |(

is dit normaal? zit het hele blok met achterbrug in rubbers opgehangen of zo?

Of dat bij een honda normaal is weet ik niet.. ik weet wel dat mijn CygnusX daar ook een beetje speling heeft.. zal wel te maken hebben met het type frame/blok/wiel ophanging uitzettingscoefficient of iets dergelijks.
 
van de week naar een honda spacy 250cc gaan kijken, maar al ik hem op de standaard zette en het achterwiel zijdelings heen en weer duwde ging hij wel een cm heen en weer |(

is dit normaal? zit het hele blok met achterbrug in rubbers opgehangen of zo?

Ben verder van plan het ding op lpg om te bouwen, iemand ervaring hiermee?
wordt in china en india veel gedaan (verplicht), en ook in belgie zit een lpg boer die hiermee bekend is http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-scooters/index.htm

Leuke ontwikkeling, hoewel ik wel denk dat je de kosten ( c.a. €500,- voor inbouw alleen) er nooit meer uit haalt. Verder zit ik in Nederland en voorzie wel problemen met de RDW en belastingdienst. Het zou zo maar kunnen zijn dat het voertuig opnieuw moet worden gekeurd.

Een centimeter speling lijkt me echt niet normaal en is zelfs gevaarlijk te noemen.
 
is dit normaal? zit het hele blok met achterbrug in rubbers opgehangen of zo?

Nee, zoveel speling dat hoort niet.
Nu ken ik de Spacey niet, meer ik weet wel hoe het bij mijn eigen 250 cc Honda zit, een Foresight. Ik denk dat de Foresight de opvolger is van de Spacey, onderhuids zullen ze best wel op elkaar lijken.

Ik heb de eerste keer ook verwonderd staan kijken hoe toch die achterwielophanging in elkaar zit, bij een gewone motor is er een achtervork met een lagering net achter het voorste kettingwiel. Bij de scooter zit daar alleen een afsteunstang met rubbers, en verder niets.

De bevestiging zit bóven het blok, en niet een enkel maar met een dubbel scharnier. Moeilijk uit te leggen, maar er is een tussenstuk met twee parallel geplaatste assen dat dwarsgeplaatst is. Aan de ene kant scharniert het in het frame en met de andere kant in het blok.

Hiermee kan het motorblok/achterwiel dus geen zijdelingse bewegingen meer maken, maar verder wel alles zowel op en neer als voor- en achterwaarts. Dat eerder genoemde afsteunstangtje vóór en onder het blok fixeert het blok in langsrichting en zo gedraagt het geheel zich toch als een normale achtervork.

Je begrijpt dat met maar liefst vier draaipunten en het genoemde tussenstuk er niet echt sprake is van een stevig frame, het weggedrag is er dan ook naar.
Het type scharnier ken ik niet, ik meende rubber te zien maar volgens mij zijn het geen echte silent blocks, ik kreeg de indruk dat er lagers in zitten; ik heb ze niet losgehad want er mankeerde niets aan.

Daar boven het blok zou ik bij jouw Spacey eens een kijkje nemen....
Ik vermoed dat je die lagers kunt vervangen zonder dat het blok er uit hoeft; je kunt dat tussenstuk er immers uit halen en ook al is het blokje dan los, het hoeft er immers niet uit....
 
Laatst bewerkt:
Leuke ontwikkeling, hoewel ik wel denk dat je de kosten ( c.a. €500,- voor inbouw alleen) er nooit meer uit haalt. Verder zit ik in Nederland en voorzie wel problemen met de RDW en belastingdienst. Het zou zo maar kunnen zijn dat het voertuig opnieuw moet worden gekeurd.


ff het omslagpunt berekenen bij laten doen ex kosten eventuele keuring

normaal verbruik 1:25
lpg verbruik 1:20
benzineprijs 1,25
lpg prijs 0,45
stel dat je 10.000 km rijdt, dan betaal je bij benzine (10.000/25) x 1,25 = 500 euro
op lpg wordt dat (10.000/20) x 0,45 = 225 euro.

per 10.000 km heb je dan (500-225) = 275 euro voordeel
om je 500 euro eruit te halen moet je dus al (500/275) x 10.000km = 18.000 km rijden.

ik denk dat je de onderdelen voor 300 euro in huis hebt. doe je het zelf dan heb je de kosten na 11.000 km terugverdient. :9
 
Ben verder van plan het ding op lpg om te bouwen, iemand ervaring hiermee?
wordt in china en india veel gedaan (verplicht), en ook in belgie zit een lpg boer die hiermee bekend is http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-scooters/index.htm

Inderdaad een interessante ontwikkeling !
Jaren geleden heb ik er eens navraag over gedaan bij een LPG inbouwstation en daar wist men te melden dat de wet veranderd was en dat LPG op tweewielige voertuigen niet meer was toegestaan. Maar ik heb nadien toch wel motorfietsen op LPG zien rijden....
Op de RDW site wordt gewoon gesproken over herkeuring na LPG inbouw in motorfietsen, en ik lees er ook niets over een verbod in Nederland.

Misschien dat het niet voor iedereen interessant is; ik heb nog steeds die Silverwing niet uit m'n hoofd gezet, als daar straks nog eens een LPG tank in kan hoef ik er niet lang over na te denken. Hij staat alleen nog niet op het lijstje van de gasboer...
De grote pretbederver bij autogas is het hogere belastingtarief, voor motorfietsen echter speelt dat niet en daarom is de besparing voor ons veel groter.
 
Ik kom hier in de buurt (Amsterdam) wel eens een BMW tegen met een LPG tank erop.

Ik denk dat het gewoon een beetje een grijs gebied is, dat LPG op motorfietsen..

Niet specifiek verboden, maar ook niet toegestaan...
 
ik ben geen scooterhater, maar om nou steeds te zeggen dat je met de scooter sneller wegbent dan op een snelle motor...

de bev 500 met malossi variator deed 15,5 sec over 400meter en iets van 7,5 sec over 100 meter?

mijn fzr 1000 doet dat toch iets sneller
0- 100m 4.65
0- 200 m 6.95
0- 400 m 10.42
0-1000 m 19.85
0- 50 km/h 1.35
0-100 km/h 2.90
0-150 km/h 5.15
0-200 km/h 8.55

dus om je even voor te stellen, bij het optrekken heeft de bev500 na 7,5 sec 100m afgelegd en de fzr meer dan 200 meter :}

het is natuurlijk wel 500 cc tegen 1000 cc. Wat dat betreft helemal niet zo slecht voor de scooter
 
Laatst bewerkt:
het is natuurlijk wel 500 cc tegen 1000 cc. Wat dat betreft helemal niet zo slecht voor de scooter

Jij vergelijkt cilinderinhoud, maar noem nu ook eens het vermogen...
Een Silverwing 600 levert maximaal 49 Pk, terwijl een CBR600 maar liefst rond de 120 Pk kan leveren. Bij dezelfde cilinderinhoud is dat nogal een verschil dacht ik zo.

Als je deze factor meetelt kom je op een dubbel voordeel voor de sportmotor; dan doet de scooter het dus helemaal nog niet zo gek....

Wat je ook even niet noemt is dat jij voor die accelleratie echt je best moet doen, als een coureur bij de start van de Moto-GP moet jij telkens helemaal het onderste uit de kan halen.
Met een scooter heb je al die zorgen niet, dankzij de traploze transmissie en automatische koppeling kan iedereen telkens opnieuw goede prestaties neerzetten zonder enige moeite... Gewoon een beetje gas en je bent weg, zonder dat nerveuze en irritante gedoe telkens weer.

Pfff. het lijkt wel of ik dit belangrijk vind....
 
Je hebt helemaal gelijk.
ik zou het geweldig vinden als ze een supersport met cvt zouden maken, ik ben ook niet altijd in de stemming voor al dat geschakel.

Het gemaksaspect van de scooter vind ik het grootste voordeel ervan.
- niet schakelen
- makkelijk zitten
- meer bagagemoglijkheden
- droge voeten
- iets smaller dan een gewone motor
- zuinig

Maar ik mis enkele voor mij belangrijke kicks:
- acceleratie
- bochtsnelheid
- wegligging
(dit dan tov een goede supersport natuurlijk.)

Belangrijkste voor mij om een scooter te kopen, zijn de voordelen
niet schakelen/extra bagage meenemen/zuinig.
En als je op een scooter zit krijg je vanzelf de relaxte houding die erbij past, en kan je een beetje mee met het overige verkeer ipv het overige verkeer als een grote hindernis te zien waar je voorbij moet..

maar voor de volledigheid nog even een acceleratie-overzichtje
(niet belangrijk natuurlijk, maar wel informatief)

BEV 500 GELIJKWAARDIG

`````````````````````````````0-100km 400 meter

1996 Acura Integra GS-R 7.1 15.5
1993 Audi V8 Quattro 7.2 15.6
1999 BMW 328i 6.9 15.2
1999 BMW 750iL 7.3 15.5
1974 Ferrari Dino 7.1 15.5
1993 Lexus SC 400 7.2 15.4
1997 Mercedes-Benz SLK230 6.9 15.2
1998 Mercedes-Benz CLK320 6.8 15.2
1995 Volkswagen GTI VR6 7.1 15.5

qua motorfiets:

1993 suzuki 500E 15.3
1977 YAMAHA XT500 15.1
2001 HONDA XR400R 14.2




FZR 1000 GELIJKWAARDIG

PK 400M
2007      Bugatti      Veyron 16.4      8.0L W16      1001      10.4
2003      Ferrari      Enzo       6.0L V12      660      11.0
2004      Porsche      Carrera GT      5.7L V10      605      11.1
2005      Mercedes-Benz      SLR McLare5.4L V8 S/C      617      11.6
 
Teleurstellend vandaag de vertegenwoordiging van motorscooters op motornews in Utrecht ,
suzuki burgman 200,400en 600 de honda sh300i (2x), 150 ,en de 200 (geloof ik) .Tmax en Xmax en verder niks nada noppes , ik had Piaggio ook verwacht , of minstens de Gilera Nexus of een ander 850 model ,
BALEN
De motoren waren wel de moeite , Ik had wel wat met de Ducati , zeker de monster :9 .
Veel oudjes in motorpak , baard en snor en snotjong aanwezig . Ook wel wat testosteron gespot.
 
Tja... zoiets had ik ook al gehoord. Geen piaggio aanwezig. Gelukkig ben ik niet gegaan want die andere "gewone" motoren interesseren met toch echt geen moer. Ik heb echt alleen maar mijn motor rijbewijs gehaald voor een vespa hahahahaha zot he hahaha _O-
 
Ok, het probleem is bekend. De kleppen, zuiger en cilinder zijn helemaal goed.
De zuigerstang gaat niet meer op en neer. De onderste krukas (big end) is vastgeslagen.
http://www.easyparts.nl/showdrawing.php3?modelid=894&drawingid=10042&submodelindex=&grouppath=0-938-939-229-m887-s894-d10042

De vervangingsprijs van deze krukas is al 620 euro, dan nog de lagers, distributieketting, pakkingsets en uurloon.
Dit blok is dus opgegeven.

Ik ben op zoek naar een nieuw blok via de onderdelenlijn en waar dan ook.
@Buikschuiver, ik denk dat ik in Italië meer kans maak, weet jij iets te liggen daar?
 
Ok, het probleem is bekend. De kleppen, zuiger en cilinder zijn helemaal goed.
De zuigerstang gaat niet meer op en neer. De onderste krukas (big end) is vastgeslagen.
http://www.easyparts.nl/showdrawing.php3?modelid=894&drawingid=10042&submodelindex=&grouppath=0-938-939-229-m887-s894-d10042

De vervangingsprijs van deze krukas is al 620 euro, dan nog de lagers, distributieketting, pakkingsets en uurloon.
Dit blok is dus opgegeven.



Ik ben op zoek naar een nieuw blok via de onderdelenlijn en waar dan ook.
@Buikschuiver, ik denk dat ik in Italië meer kans maak, weet jij iets te liggen daar?

Dit klinkt niet zo mooi. Wat ik me afvraag... Die scoot heb je toch nog maar net? Kun je niet proberen om de schade te claimen bij de dealer waar je hebt gekocht?
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om een wrak op te kopen.
 
Dit klinkt niet zo mooi. Wat ik me afvraag... Die scoot heb je toch nog maar net? Kun je niet proberen om de schade te claimen bij de dealer waar je hebt gekocht?
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om een wrak op te kopen.
Ik heb de dealer gebeld. Hij wil me wat koting geven op onderdelen.
Maar ik heb hem zonder garantie gekocht. Dat scheelde bijna 25%.
Ben ik nu de pineut mee.

En er staat maar 1 wrak in Nederland waar ik van weet en dat is mijn ouwe. Daar wordt 1250 euro voor gevraagd.
 
Je hebt helemaal gelijk.
ik zou het geweldig vinden als ze een supersport met cvt zouden maken, ik ben ook niet altijd in de stemming voor al dat geschakel.

Het gemaksaspect van de scooter vind ik het grootste voordeel ervan.
- niet schakelen
- makkelijk zitten
- meer bagagemoglijkheden
- droge voeten
- iets smaller dan een gewone motor
- zuinig

Maar ik mis enkele voor mij belangrijke kicks:
- acceleratie
- bochtsnelheid
- wegligging
(dit dan tov een goede supersport natuurlijk.)

Belangrijkste voor mij om een scooter te kopen, zijn de voordelen
niet schakelen/extra bagage meenemen/zuinig.
En als je op een scooter zit krijg je vanzelf de relaxte houding die erbij past, en kan je een beetje mee met het overige verkeer ipv het overige verkeer als een grote hindernis te zien waar je voorbij moet..

maar voor de volledigheid nog even een acceleratie-overzichtje
(niet belangrijk natuurlijk, maar wel informatief)

BEV 500 GELIJKWAARDIG

`````````````````````````````0-100km 400 meter

1996 Acura Integra GS-R 7.1 15.5
1993 Audi V8 Quattro 7.2 15.6
1999 BMW 328i 6.9 15.2
1999 BMW 750iL 7.3 15.5
1974 Ferrari Dino 7.1 15.5
1993 Lexus SC 400 7.2 15.4
1997 Mercedes-Benz SLK230 6.9 15.2
1998 Mercedes-Benz CLK320 6.8 15.2
1995 Volkswagen GTI VR6 7.1 15.5

qua motorfiets:

1993 suzuki 500E 15.3
1977 YAMAHA XT500 15.1
2001 HONDA XR400R 14.2




FZR 1000 GELIJKWAARDIG

PK 400M
2007      Bugatti      Veyron 16.4      8.0L W16      1001      10.4
2003      Ferrari      Enzo       6.0L V12      660      11.0
2004      Porsche      Carrera GT      5.7L V10      605      11.1
2005      Mercedes-Benz      SLR McLare5.4L V8 S/C      617      11.6

ik denk dat je voor je "kicks", niet bij een motorscooter moet kijken.
een motorscooter is niet direct ontwikkeld voor bochtsnelheid en wegligging.
daar zijn andere motoren voor ontwikkeld.
Heb je al eens aan een Carver gedacht ?
 
En er staat maar 1 wrak in Nederland waar ik van weet en dat is mijn ouwe. Daar wordt 1250 euro voor gevraagd.

Tijd om in het kort mijn verhaal te vertellen. Het waarom komt nog...

Mei 2002 ben ik door een onoplettende automobiliste van de weg gereden; smalle weg, bocht naar links en als een auto dan niet aan de kant gaat blijft er voor een motor alleen de berm over. Die was smal en glad want het regende en zo ging ik rechtdoor het water in. Zelf heb ik geluk gehad want ik was korte tijd bewusteloos onder water, toch op tijd wakker geworden; wel een hersenschudding maar dat was het dan ook.

Gezien het feit dat de motor drie uur lang onder water heeft gelegen, en er toen door een stel klojo's eerste klas van een destructie.. nee, bergingsbedrijf is uitgetakeld aan het stuur... terwijl het achterste handvat nog boven water uitstak, was ie dus echt wel total-loss. Om het af te maken hebben ze hem niet op de vrachtauto gereden (aan de wielen mankeerde niets) maar op z'n zijkant gesleept met een lier.

De motor was nog geen drie jaar oud, 33.000 Km. Omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen de motor naar de sloop te zien gaan heb ik hem zelf opgeknapt, heb er 1000 Euro tegenaan gegooid voor de onderdelen die niet te repareren waren, en ik reed weer; en ik rijd nog steeds eigenlijk tot mijn eigen verwondering....

Twee jaar geleden had ik ineens het ene mankement na het andere, de richtingaanwijzers, de remlichten, de benzinepomp; alles ging tegelijk stuk door corrosie in de contacten die ik ondanks al mijn aandacht niet kon tegenhouden. Toen ben ik gaan kijken naar een vervangingsmotor. Zo kwam het dat ik bijna twee jaar geleden een identieke schademotor heb gekocht; de dealer vroeg 2000 Euro, voor 1200 kreeg ik hem mee.
Ik blijf me verwonderen want na de reparaties van twee jaar geleden loopt de eerste nu weer helemaal probleemloos. Zo komt het dat ik nu dus een reserve motor in de schuur heb staan die eventueel morgen de weg op kan, maar die ik gebruik om onderdelen uit te wisselen.

Mocht het duister zijn waarom ik dit allemaal vertel, het blok van een Piaggio X9 250 is hetzelfde als dat van de Foresight 250, je hoeft je dus niet te beperken tot de Piaggio. Het zit ook met aanpassingen in de Jazz en Forza.
Nadat ik de reservemotor had gekocht zag ik een nog veel aantrekkelijker aanbieding, een zelfde met alleen diefstalschade voor 700 Euro.
Achteraf had ik het natuurlijk niet hoeven doen, maar achteraf is alles gemakkelijk.
Eventueel is de mijne natuurlijk ook wel te koop, mocht je die willen; maar kijk toch eerst maar elders.
 
Ok, het probleem is bekend. De kleppen, zuiger en cilinder zijn helemaal goed.
De zuigerstang gaat niet meer op en neer. De onderste krukas (big end) is vastgeslagen.
http://www.easyparts.nl/showdrawing.php3?modelid=894&drawingid=10042&submodelindex=&grouppath=0-938-939-229-m887-s894-d10042

De vervangingsprijs van deze krukas is al 620 euro, dan nog de lagers, distributieketting, pakkingsets en uurloon.
Dit blok is dus opgegeven.

Ik ben op zoek naar een nieuw blok via de onderdelenlijn en waar dan ook.
@Buikschuiver, ik denk dat ik in Italië meer kans maak, weet jij iets te liggen daar?

Zal eens kijken bij m'n dealer in de straat, die weet nogal 'ns wat... Maar let op op Hybride's verhaal! Ik wist trouwens helemaal niet dat het oude 250-blok uit de X9 van Honda was... :X
 
Zal eens kijken bij m'n dealer in de straat, die weet nogal 'ns wat... Maar let op op Hybride's verhaal! Ik wist trouwens helemaal niet dat het oude 250-blok uit de X9 van Honda was... :X
Ok, ik ben zeer benieuwd. Ik hoop dat je iets vind. dank voor het rondkijken alvast.

@hybride, ten eerste goed dat je dit zelf nog verteld. Je moet er toch niet aan denken bewusteloos onder water te liggen.
Daarnaast dank voor de tip, ik ga zeker eens verder zoeken. Mocht het echt nergens lukken dan hoor ik graag wat je voor je blokje moet hebben.
 
Zeg Stekman, als je nou toevallig een 500 cc Master blok met transmissie zou vinden, zou je dat er dan niet onder kunnen zetten ?
Aangezien je altijd zo hard rijdt vraag ik me af waarom je een 250 gekocht hebt.
Of zijn er teveel technische verschillen ? Verder moet je dan natuurlijk wel opnieuw keuren.

Edit: kleine aanpassing.
 
Laatst bewerkt:
ik zou niet weten of dat mogelijk is. Lijkt me bijna van wel. de 250cc rijdt 130 dus met 120 zit ik daar onder. Leek me dat dat wel kon.
Ik zag de 250 te koop staan vandaar dat die het werd. Ik wil nu ook eigenlijk een 500.
 
Het spijt me, maar ook in Napoli is het niet makkelijk om een compleet gebruikt Honda 250cc-blok te vinden. -O- Onderdelen zijn wel te vinden, maar een compleet blok...

Grappig idee wel, een MASTER onder de X9 leggen, en waarom niet! Maar ik denk dat het vinden van een gebruikte MASTER nog moeilijker is dan een Honda 250-blok, want van die laatste zijn er veel meer in omloop...

Toch maar gewoon voor de X9 500 i.e. gaan! :Y Jo, jo, wat zal hij vliegen... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan