er komt een nieuwe story in halflive's leven

Ik zal nog eens proberen het zijspanhoekje naar een hoger plan te tillen.
...
ik ben nu heel druk bezig om stad en land af te bellen om iemand te vinden die een sub/onderframe voor de K75 heeft.
voorlopig wil dat nog niet erg lukken, engbers in zelhem wil er wel een voor me maken op mijn motor, dat is een optie.
Goos van motoport hengelo heeft een contact bij EML dat misschien kan helpen.
ik heb stahmer in duitsland gemailt, die schijnt nogal wat oude EML voorraden te hebben.
ik heb ook op een duits zijspanforum een balletje opgegooit, ik verwacht daar niet veel van maar wie weet heeft er iemand een goede tip.
als een van jullie nog wat weet hoor ik het graag.

Ik zou Volkmar Prietz eens proberen (www.motek-sidecars.de, de website stelt nix voor maar er staat een telefoonnr en mailadres op), die bouwt nog regelmatig K-series om (met een Heeler bijvoorbeeld).
Of de andere kant van de wereld: www.dauntlessmotors.com. Erg aardige en behulpzame mensen en de koers van de dollar is momenteel interessant.
Hebben een wat andere stijl van ombouwen dan wij in Europa gewend zijn, maar misschien vind je er iets bruikbaars.
 
motek heb ik al gekeken, die verkoopt het EML subframe van 1000 euro.
dauntless had ik nog niet overwogen maar nu eens rondgekeken.
je hebt gelijk dat amerikanen soms wat anders over dingen denken.
wat zij leveren voor een K100 is wel grappig om een velorexje aan te hangen, groter zou ik er echt niet aan hangen.
het komt er eigenlijk op neer dat je het zijspan ophangt aan 6 M8 boutjes, dat vind ik geen goed plan :N

ik begin inmiddels steeds meer te voelen voor zelf maken, nu de tijd nog vinden.
 
M8 boutjes zijn wel erg licht, ik heb het nog voor elkaar gekregen om M16 bouten te breken.
aan de andere kant beter een gebroken bout dan een krom frame.
Ik denk dat je het beste zelf wat kan maken, vind 1000 euro wel erg duur. voor een schommel vork kan ik het me nog voorstellen daar zit nog veel materiaal in zoals lagers, schokbrekers, kogelgewrichten en zofoort. zo'n subframe bestaat alleen maar uit wat pijp en wat ander staal.
 
volgens mij heb ik het al eerder gezegt: ik zet hem straks op marktplaats voor 3750,-
natuurlijk is er dan nog onderhandelingsruimte, voor jou heb ik zelfs een aanbiedingsprijs *O*
die ga ik natuurlijk niet op dit spandoek hangen :N

Nette prijs volgens mij :). Ik zal eens een paar Guzzirijders gaan tippen (de buurvrouw heeft net een kleine, als ze nu alvast die van jou koopt kan ze vast gaan oefenen 8-)).
 
de plaatjes waar ik mijn mening over dauntless op baseer.
de onderdelen:
subframe1.jpg


de bevestiging op de nokken waar voorheen de middenbok op vast zat, dat doen eigenlijk alle zijspanbouwers.
4bolts.jpg


dit is wat ik zo eng vind, de steun zit niet op een motorsteun maar op een m8 boutje waar voorheen de valbeugel op zat.
het is zelfs mogelijk om met een vaste valbeugel je carter daar te breken bij een val, bmw heeft loslatende valbeugels _O-
crossunder.jpg


al met al, deze oplossing kost omgerekend 413 euro maar dan vind ik het nog een hoop geld voor de waar.
 
Laatst bewerkt:
dit is wat ik zo eng vind, de steun zit niet op een motorsteun maar op een m8 boutje waar voorheen de valbeugel op zat.
het is zelfs mogelijk om met een vaste valbeugel je carter daar te breken bij een val, bmw heeft loslatende valbeugels _O-
[http://users.idworld.net/~mike38/k100/crossunder.jpg (afbeelding)]

Ben voor die punten niet zo bang
Het enige wat dit voorste punt doet is het spanframe op zijn plaats houden
(ken een guzzist die zelfs met een losse verbinding nog doorrijd ) 8-)
het zwaarst belaste deel is de achtersteonderstezijspanbevestigingsmotorframepunt
(veel woord waarde??) :?
en dat ziet er stevig uit.
Je kunt eventueel het linker voorpunt nog met het achterpunt verbinden zodat er ook nog belasting daar naar afgevoerd wordt.
Echter de voorste boutjes kunnen na een snelle berekening bij een 8.8 boutje nog altijd 1000 kg. totaal overbrengen. geen angst dus.


al met al, deze oplossing kost omgerekend 413 euro maar dan vind ik het nog een hoop geld voor de waar.

dit is inderdaad geld.
Zelf hebbe ik voor de guzz 2 jaar terug 350 euri betaald.
Dit was het mij wel waard omdat het hele uitzoeken, meten en maken erg veel werk was.
De spullen, gekocht bij EZS, klopte en het geheel kan er in 2 uurtjes onderzitten en zit dan ook goed.
Bij mij dan weer niet omdat ik perse voor en achter wilde wisselen en daar had EZS dus toch zijn eigen gedachte over en won dus. O-)
 
Dat 8.8 boutje heb ik nog wel vertrouwen in maar het carter daar ter plaatse niet.
bovendien wordt er heel raar scheef aan het boutje getrokken.
die duizend kilo trekkracht zal hij misschien wel halen maar ik ben bang dat ik met de hond in de bak linksaf een verkeersdrempel op erg dicht in de buurt van die belasting kom.
het samengestelde gewicht van de bak kan makkelijk boven de tweehonderd kilo komen, de lege bak weegt al 110 kilogram.

ik vind het veel logischer om diagonaal naar het motorophangpunt te gaan dat daar recht boven zit.
het mooie van deze dauntless oplossing is dat de radiator en zijn omhulling blijven zitten.
dat geef ik graag op als ik het steviger kan maken.

ik heb morgen even een dag dat ik wat met de motorfietsen kan doen.
ik zal dan wat plaatjes schieten om op te tekenen.

Ik loop er ernstig aan te denken een buizenpers te kopen om die te schenken aan iemand die me wil helpen zelf een frame te maken.
dan ben ik een stuk goedkoper uit en zijn er twee mensen gelukkig O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik loop er ernstig aan te denken een buizenpers te kopen om die te schenken aan iemand die me wil helpen zelf een frame te maken.
dan ben ik een stuk goedkoper uit en zijn er twee mensen gelukkig O-)

Moeten maar eens praten
Jij de buiger en ik het iezer
komen we een heel eind
:Y :Y
 
Was laatst op een motorbeurs in Gemert, daar reden een aantal K100 rattezijspannen in de rondte. Zag er goed uit !
Denk dat die bij LBS uit Elsendorp vandaan kwamen.

Maareh, jammer dat de Guuz nu vertrekt, maar goed dat je weer nieuwe dromen kan uitwerken.
 
Laatst bewerkt:
ik ken er een die met een los achterwiel hele toertochten maakt :X

goeie dingen, guzzi's, daar kom je altijd mee thuis *O*
 
ik heb wel een buizen pers te leen !


hee, vriend :W
je woont ook niet te gek ver van hevu, ik denk dat we maar eens een plan moeten gaan maken *O*

moet ik alleen weer iets anders bedenken om hevu voor zijn zaterdag te bedanken -O-
 
Waar blijven de smeuige gedachte spinsels })

wordt wel stil hier na de aankondiging van bouwen ;(
 
ik heb weer even uitstel, ikea belde op dat mijn keuken een maand later komt.
komende week ga ik eerst meten wat de maten moeten zijn voor een aluminium naaf adapter.
als ik dan met gl1500 kan ruilen met het EML achterwiel dat ik heb staan is een deel van de motor getackled.

Hevu, heb jij een adres om aan constructiepijp van ongeveer 30mm te komen?
dan wil ik met jou graag een zaterdag afspreken om eens een zaterdag te gaan buigen en lassen.
ik heb intussen wel zo'n beetje in mijn hoofd zitten hoe ik het wil gaan maken.
nu moet ik nog even tijd vinden om een paar foto's van de K75 te maken waar ik de beoogde constructie op kan tekenen.

globaal wil ik een pijp maken vanaf de buizen onder het balhoofd rechts onderlangs naar de rechter voetsteun.
hij komt dan met twee klemmen onder het balhoofd.
een dikke diagonale schoor van de linker motorophanging naar de kogel rechtsonder.
een plaat over de middenbokbevestiging naar rechts.
en een plaat vanaf de voetsteun naar onder.
op die buis komen dan de voorste drie kogels.
de achter-boven kogel komt op de klassieke wijze aan de bovenste subframe buizen geklemd.

om die foto's te maken moet ik even mooi weer hebben, het radiatorcover verwijderen en het zadel.
de eerste tien dagen moet ik echter elke dag werken met soms een dagje vrij tussendoor, daarna zal het wel weer sneeuwen -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan