Het grote motorscooter topic deel 2

Haha, morgenochtend kan ik mijn dink150 ophalen, ben benieuwd. Zal morgen wat foto's posten.

Groet, Michel.
 
Alleen maar foto's van gestolen fietsen zou van dit topic "het grote gestolen fietsen topic" maken. Maar laten we elkaar inderdaad zien hoe ze (in dit geval scooters) er uitzien, je weet nooit of ze ergens gespot worden.

Maar met grote vreugde geven wij kennis van de geboorte van het tweede motorscootertopic, dàt had "Broembroem" vast nooit gedacht toen hij voor de grap deel één opende... Op naar deeltje 3!

Bijgaande even weer een fotootje van de mijne: (je kunt de plaats blijkbaar niet meer bepalen dus hij staat nu onderaan deze post)

Een Piaggio Beverly 500 uit 2003 met Malossi Multivar 2000. Ik zal eens wat fotootjes maken van de sloten die ik er op heb zitten, misschien een ideetje voor de Nederlanders die geen mogelijkheid hebben om een oog aan een blok beton in de tuin af te laten zinken. Bovendien, wat doe je als je de stad in gaat om boodschappen te doen? En dàt is nou nét dé handigheid van de scooter! De mijne staat "thuis" in een bewaakte garage nagenoeg onder m'n huis. Als ik naar de stad ga heb ik vier sloten te sluiten:
1) stuurslot/immobilizer standaard Piaggio (met chipsleutel dus)
2) "blockshaft" een pen met een cilinderslot dwars door de stuurpen
3) "Viro" schijfremslot, dermate klein dat ik hem in het achterwiel kan verstoppen, onbereikbaar voor mokers of koevoeten of ander gereedschap
4) een "T"-gelast stuk van staal, gemaakt door de smit uit de straat, afgesloten met een uit één blok staal gefreesd slot, om het voorwiel te blokkeren. Op maat gemaakt zodat je er niet met een schaar tussen kan komen, de "T" vormt met het slot een "H" die nét tussen de dubbele remschijven op het voorwiel past.

Om mijn Bev500 te stelen hebben ze een kraan nodig, want met zijn gewicht (190 kg) is hij te zwaar om door twee personen opgetild te worden, en door de blokkering van beide wielen (en het dubbele stuurslot) kan hij niet een busje ingeduwd worden. Het duurt dus te lang om hem los te breken, dan maar de scooter die naast me staat... ;)
full
 
Laatst bewerkt:
PRECIES.. !! Ik wil een motorscooter omdat deze zuinig is, en omdat je niet constant hoeft te schakelen als je je door het stadsverkeer wringt. En als ik even de stad inga, moet ik hem constant aan een paal knopen en dan de hele tijd met samengeknepen billen lopen met de gedachte in mijn achterhoofd dat ik straks WEER zonder zit.

Weet iemand een goede vervanging van een motorscooter die de diefjes niet willen pikken? Ik dacht eerst nog aan een Honda Spacy 250 uit de '80's.. Maar die rijden echt niet hard zat voor het snelwegwerk. Daarnaast zijn onderdelen lastig te krijgen.

Ik wil (als ik mijn verzekeringsgeld heb) wel weer gaan kijken voor iets anders, maar wat dan? Ik ga voor maximaal 1500 euro en maximaal 250cc aan motorinhoud. En ook geen groot hok, maar een Vespa GT/Honda Dylan/Aprilia Leonardo-formaat. Als iemand iets weet.. laat het me weten.. Bestaat er geen lijst van motorscooters van de 80's ofzo?

Ik wou eerst een super"grappige" reactie geven in de trant van "ga dan lopen" of zo, maar toen herinnerde ik me weer dat je een paar jaar geleden in de Randstad ook van je schoenen werd beroofd, dus tips heb ik eigenlijk niet...

De uitvinder van de "grote" motorscooter is Honda, die met hun GN250 de wereld hebben verbaasd, ook wel bekend als "Spacy". Zijn vierkante design doet me nog het meest aan de Volvo 740 uit dezelfde tijd denken en is behalve zeer karakteristiek ook veel mooier dan de foeilelijke Piaggio Hexagon, die iets later dan de GN250 werd geintroduceerd. Enkele 250's van nu die niet zo groot zijn als X9 of Burgman 400, maar onder de 2 meter en dus misschien de moeite waard om eens te bekijken:

- Aprilia Sportcity 250 (QUASAR 22pk)
- Aprilia Leonardo 300 (YAMAHA 21 pk)
- Benelli Velvet 250 (licht en snel)
- Benelli Velvet 400 (licht en zeer snel)
- Derbi Boulevard 200 (vlakke plank)
- Gilera Runner 200 (Piaggio 19 pk, licht en snel)
- Kymco B&W 250
- Kymco Dink 200 (pas op: eigenlijk maar 175cc, langzaam)
- Malaguti Phantom Max 250 (let op: 198cc maar licht en snel)
- Piaggio Liberty 200 (veel sneller dan uiterlijk doet vermoeden, weegt 105 kg!!!)

Een Dink is niet per defenitie "langzaam", maar wie in de klasse van 250cc zoekt en denkt: "vooruit, ik probeer de Dink 200", maar zit dan op een 175'er raakt onterecht teleurgesteld. De Dink 150 was m'n eerste motorscooterervaring toen ik 'm een paar jaar geleden voor het eerst voor 3 dagen huurde. Nee hij trok niet de straatstenen uit de grond, ook al omdat ik 'm met duo en volle bepakking voornamelijk in de bergen bereed (dus ook in linkerbochten continu de middenbok en in rechterbochten de uitlaat aan de grond), maar wat een comfort en rijplezier! Er zat zelfs een toerentellertje op die helaas op de Bev500 ontbreekt... :(

Conclusie: misschien is de Liberty 200 wat? Niet echt het "snelle scooter uiterlijk" met z'n hoge wielen en vlakke plank, maar met ca. 17pk voor 105kg leeg vliegt hij er aardig vandoor en houdt dat ook boven de 100 makkelijk vol. Wordt ook zeer goed verkocht in Italië.

Die Derbi's van tegenwoordig zijn ook een stuk betrouwbaarder dan vroeger en vallen (net als Gilera, Aprilia, MotoGuzzi en Vespa) onder het Piaggio-concern. Eén keer raden waar ze hun techniek vandaanhalen dus! ;)
 
Kijk nou!.. deel 2 _O-

Misschien wel lagguh als we alle scoots die in gebruik zijn in de start post zetten met de naam van de piloot erbij *D


Deze tuft nu waarschijnlijk vrolijk rond in Marokko/Polen

pekel.jpg


En met deze maak ik op het moment nog steeds de buurt onveilig :P

gnus2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze honda had ik voor dat ie gestolen werd. Gelukkig ook weer terug gevonden.

c99ae4c2e99b7a3fcb6fdd4850b87194


En deze Gilera Nexus rij ik nu. Geweldig!!!

e86e8e66310a90a96b63909cd4c24798
 
Precies ik rijdt ook op mijn scooter omdat hij zuinig is en makkelijk en niet omdat het zo mooi is, ik snap af en toe de verhalen niet als het regent wordt ik gewoon nat en als het koud is sterf ik het af.
Ik heb een Yamaha Majesty 125, rijdt best ruim boven de 100, maar het blijft toch italiaanse rommel, heb nu in 1 maand tijd ongeveer 3000km afgelegd, en de volgende dingen kom ik tegen, bougie afgebroken, vette pech denk je dan, remmen versleten, geen revesiesetjes te verkrijgen voor de hoofdremcylinder alleen totale hoofdremcylinder te koop, voor een scooter die nog gewoon nieuw geleverd word, te gek voor worden maar typisch italiaans, accu defect, spanningsregelaar defect, ook niet binnen week te verkrijgen, waterpomp defect, Kortom leuke dingen die scooters en lijken goedkoop, ze moesten alleen uit japan komen voor wat meer degelijkheid en snellere leveringen.
Heeft iemand ervaring met de 180cc cylindersetjes die voor deze modellen te koop zijn, 260 euries das dan weer goedkoop, een voordeel van italiaans.
Maar als het rijdt, rijdt het best goed, rijdt 125 km/uur dus goed voor op de snelweg en zo rond de 1 op 33 is gemiddeld verbruik.
Hoop mensen tussen haakjes die je willen afschieten als je ze inhaalt, al diverse malen meegemaakt dat vooral mensen in bedrijfswagens, er een hekel aan hebben om in de file ingehaald te worden door een scooter en dit luid en duidelijk laten horen.
Op de motor heb ik hier nooit problemen mee gehad, licht aan de uitstraling van de scooters in nederland denk ik, nog meer mensen zulke ervaringen?

[...]


PRECIES.. !! Ik wil een motorscooter omdat deze zuinig is, en omdat je niet constant hoeft te schakelen als je je door het stadsverkeer wringt. En als ik even de stad inga, moet ik hem constant aan een paal knopen en dan de hele tijd met samengeknepen billen lopen met de gedachte in mijn achterhoofd dat ik straks WEER zonder zit.

Weet iemand een goede vervanging van een motorscooter die de diefjes niet willen pikken? Ik dacht eerst nog aan een Honda Spacy 250 uit de '80's.. Maar die rijden echt niet hard zat voor het snelwegwerk. Daarnaast zijn onderdelen lastig te krijgen.

Ik wil (als ik mijn verzekeringsgeld heb) wel weer gaan kijken voor iets anders, maar wat dan? Ik ga voor maximaal 1500 euro en maximaal 250cc aan motorinhoud. En ook geen groot hok, maar een Vespa GT/Honda Dylan/Aprilia Leonardo-formaat. Als iemand iets weet.. laat het me weten.. Bestaat er geen lijst van motorscooters vanaf de 80's ofzo?~[/quote]
 
IK HEB HEM!!!!!!!!! vanmorgen heb ik mijn dink150 opgehaald. Waaaaaaaaaaaaaanzinnig!!!! Dat is het betere werk, als ik nu gas geef dan gebeurd er tenminste wat. De 50cc die ik heb ingeruild hield niet zo van optrekken. Ik ben gelijk lekker er mee weggeweest naar het alexandrium. Super druk ivm extra koopavond. Nergens last van gehad, alle auto's voorbij gesjeesd en hem in de bewaakte fietsenstalling geparkeerd tussen de brom en snorscooters. Die man zag toch niet dat het een motor is en ik eigenlijk ook niet van voren gezien... Voor maar 50 cent onbeperkt bewaakt parkeren is beter dan €2,50 per uur voor de parkeergarage waar al het blik in mag na eerst een half uur in de file te hebben gestaan om er uberhaubt in te komen. Foto's zal ik morgen even maken want het was al donker toen ik terugkwam.

Groet, Michel.
 
Laatst bewerkt:
Precies ik rijdt ook op mijn scooter omdat hij zuinig is en makkelijk en niet omdat het zo mooi is, ik snap af en toe de verhalen niet als het regent wordt ik gewoon nat en als het koud is sterf ik het af.
Ik heb een Yamaha Majesty 125, rijdt best ruim boven de 100, maar het blijft toch italiaanse rommel, heb nu in 1 maand tijd ongeveer 3000km afgelegd, en de volgende dingen kom ik tegen, bougie afgebroken, vette pech denk je dan, remmen versleten, geen revesiesetjes te verkrijgen voor de hoofdremcylinder alleen totale hoofdremcylinder te koop, voor een scooter die nog gewoon nieuw geleverd word, te gek voor worden maar typisch italiaans, accu defect, spanningsregelaar defect, ook niet binnen week te verkrijgen, waterpomp defect, Kortom leuke dingen die scooters en lijken goedkoop, ze moesten alleen uit japan komen voor wat meer degelijkheid en snellere leveringen.
Heeft iemand ervaring met de 180cc cylindersetjes die voor deze modellen te koop zijn, 260 euries das dan weer goedkoop, een voordeel van italiaans.
Maar als het rijdt, rijdt het best goed, rijdt 125 km/uur dus goed voor op de snelweg en zo rond de 1 op 33 is gemiddeld verbruik.
Hoop mensen tussen haakjes die je willen afschieten als je ze inhaalt, al diverse malen meegemaakt dat vooral mensen in bedrijfswagens, er een hekel aan hebben om in de file ingehaald te worden door een scooter en dit luid en duidelijk laten horen.
Op de motor heb ik hier nooit problemen mee gehad, licht aan de uitstraling van de scooters in nederland denk ik, nog meer mensen zulke ervaringen?

Sorry hoor Paashaas, maar wat schrijf je weer een onzin... _O- Ik hoef er ook niet eens op in te gaan want wie deze post leest kan wel een gedachte zonder mijn "hulp" formuleren. Toen je hier voor het eerst kwam binnenvallen en alles en iedereen aanviel kreeg je nogal wat "ge-iriteerde" reacties terug, misschien gebeurt je dat in het verkeer ook wel... O-)

Maar vooruit... Een 180cc-blokje zou ik niet in een Majesty 125 hangen, die voor 125cc ontworpen is. Het is niet te vergelijken met bv een Beverly waarvan de frames van de 125- en de 250-versies gelijk zijn. De Majesty 125 is een op zichzelfstaand model, als je nog meer problemen met het overigens als goed en betrouwbaar bekend staande scootertje wenst moet je er vooral meer vermogen instouwen...

Tot slot: de Majesty 125 is weliswaar geproduceerd door MBK in Italië, maar een volledig Japans ontwerp, niet met de vrijheden die bv. Honda Italia heeft... Overigens is ook de Majesty 250 en de XC300 Versaty door MBK geproduceerd.

Michel gefeliciteerd met je Dink! Gauw foto's plaatsen! *O*
 
Laatst bewerkt:
eureka *O* een nieuw topic *O*

iemand hier de een opknap motorscooter heeft? alleen het blok hoeft het maar te doen de rest mag helemaal totall los zijn
 
O.k.

Jammer maar waar. Mijn SH 150i moet helaas weg. Is te koop en staat ook al op Marktplaats.

Door verlies van mijn zaak moet ik nu helaas de sanering in. Tering! Ik mag niks meer op mijn naam hebben en ik weet ook niet zo snel iemand met een rijbewijs. Dus da's mooi klote. Had hem al bij familie op naam staan, maar zelfs de verzekering moest van naam af. Toen ik dat meldde bij de verzekeringsmaatschappij werd mij direkt een schorsing in het vooruitzicht gesteld. Ik heb nu een week de tijd om hem weer op eigen naam te schrijven anders volgt er een schorsing. "Nou ja! Dan maar verkopen" Geldt trouwens ook voor mijn auto.

WTF! lekker zeg :X Wat had je voor zaak dan?
 
Je hebt de klok horen luiden maar.....................
MBK is het vroegere Motobecane concern overgenomen door Yamaha, vandaar dat er ook Yamaha solexen bestaan.
Helaas is er ongeveer 99% niet Japans aan de scooter alleen de naam en de gekruisde stemvorken, de rest is het gewoon een italiaanse scooter, zoals zoveel scooters een minarelli motorblok waar in principe niks op aan te merken is, remmen zijn italiaan ene firma brembo je kent ze wel, en zelfs de elektronica is italiaans, kortom een italiaanse scooter met een Japans en Frans naamplaatje(MBK Skyliner).
In Nederland via grijze import geleverd, helaas niet de 150CC modellen, en dan levert het concern Minarelli, deze heeft niks met Yamaha te maken ook nog cilinders 180CC ik heb al met een scooter gereden met een 180CC, maar had toen geen vergelijking, maar de degelijk word er niet minder om.
Het nadeel van Italiaans, deze jongens kunnen alles maken en goedkoop maar naderhand onderdelen bestellen is een nadeel, neem nu een spanningsregelaar heel erg universeel zou je zeggen, helaas italiannen maken voor elke motor een aparte spanningsregelaar en is voor een scooter die nu nog nieuw word verkocht niet meer leverbaar, typisch Italiaans dus, zelfde geld dus voor een remrevisieset voor de hoofdremcylinder.
Ik zeg niet dat ze slechte dingen maken dat maak jij erweer van.
Ik lees hier ook al een paar keer op het forum dat een benelli een Yamaha blok heeft, naar mij weten zijn dit ook gewoon minarelli motorblokken, maar daar kan ik naast zitten, Yamaha maakt alleen maar 125CC scooterblokken voor de thuismarkt en azie, waar de markt kleine motorfietsen wel groot is ivm met regelgeving, je moet bijvoorbeeld je eigen motor als hij is omgevalleen zelf overeind kunnen zetten en dat lukt niet met een grote motorfiets.
nou ik stel mijn vraag anders is er iemand met een minarelli motorblok 180CC?????


Sorry hoor Paashaas, maar wat schrijf je weer een onzin... _O- Ik hoef er ook niet eens op in te gaan want wie deze post leest kan wel een gedachte zonder mijn "hulp" formuleren. Toen je hier voor het eerst kwam binnenvallen en alles en iedereen aanviel kreeg je nogal wat "ge-iriteerde" reacties terug, misschien gebeurt je dat in het verkeer ook wel... O-)

Maar vooruit... Een 180cc-blokje zou ik niet in een Majesty 125 hangen, die voor 125cc ontworpen is. Het is niet te vergelijken met bv een Beverly waarvan de frames van de 125- en de 250-versies gelijk zijn. De Majesty 125 is een op zichzelfstaand model, als je nog meer problemen met het overigens als goed en betrouwbaar bekend staande scootertje wenst moet je er vooral meer vermogen instouwen...

Tot slot: de Majesty 125 is weliswaar geproduceerd door MBK in Italië, maar een volledig Japans ontwerp, niet met de vrijheden die bv. Honda Italia heeft... Overigens is ook de Majesty 250 en de XC300 Versaty door MBK geproduceerd.

Michel gefeliciteerd met je Dink! Gauw foto's plaatsen! *O*~[/quote]
 
Tussen haakjes hij word wel samengebouwt bij MBK frankrijk.
Maar onderdelen blijven italiaans.


Je hebt de klok horen luiden maar.....................
MBK is het vroegere Motobecane concern overgenomen door Yamaha, vandaar dat er ook Yamaha solexen bestaan.
Helaas is er ongeveer 99% niet Japans aan de scooter alleen de naam en de gekruisde stemvorken, de rest is het gewoon een italiaanse scooter, zoals zoveel scooters een minarelli motorblok waar in principe niks op aan te merken is, remmen zijn italiaan ene firma brembo je kent ze wel, en zelfs de elektronica is italiaans, kortom een italiaanse scooter met een Japans en Frans naamplaatje(MBK Skyliner).
In Nederland via grijze import geleverd, helaas niet de 150CC modellen, en dan levert het concern Minarelli, deze heeft niks met Yamaha te maken ook nog cilinders 180CC ik heb al met een scooter gereden met een 180CC, maar had toen geen vergelijking, maar de degelijk word er niet minder om.
Het nadeel van Italiaans, deze jongens kunnen alles maken en goedkoop maar naderhand onderdelen bestellen is een nadeel, neem nu een spanningsregelaar heel erg universeel zou je zeggen, helaas italiannen maken voor elke motor een aparte spanningsregelaar en is voor een scooter die nu nog nieuw word verkocht niet meer leverbaar, typisch Italiaans dus, zelfde geld dus voor een remrevisieset voor de hoofdremcylinder.
Ik zeg niet dat ze slechte dingen maken dat maak jij erweer van.
Ik lees hier ook al een paar keer op het forum dat een benelli een Yamaha blok heeft, naar mij weten zijn dit ook gewoon minarelli motorblokken, maar daar kan ik naast zitten, Yamaha maakt alleen maar 125CC scooterblokken voor de thuismarkt en azie, waar de markt kleine motorfietsen wel groot is ivm met regelgeving, je moet bijvoorbeeld je eigen motor als hij is omgevalleen zelf overeind kunnen zetten en dat lukt niet met een grote motorfiets.
nou ik stel mijn vraag anders is er iemand met een minarelli motorblok 180CC?????


Sorry hoor Paashaas, maar wat schrijf je weer een onzin... _O- Ik hoef er ook niet eens op in te gaan want wie deze post leest kan wel een gedachte zonder mijn "hulp" formuleren. Toen je hier voor het eerst kwam binnenvallen en alles en iedereen aanviel kreeg je nogal wat "ge-iriteerde" reacties terug, misschien gebeurt je dat in het verkeer ook wel... O-)

Maar vooruit... Een 180cc-blokje zou ik niet in een Majesty 125 hangen, die voor 125cc ontworpen is. Het is niet te vergelijken met bv een Beverly waarvan de frames van de 125- en de 250-versies gelijk zijn. De Majesty 125 is een op zichzelfstaand model, als je nog meer problemen met het overigens als goed en betrouwbaar bekend staande scootertje wenst moet je er vooral meer vermogen instouwen...

Tot slot: de Majesty 125 is weliswaar geproduceerd door MBK in Italië, maar een volledig Japans ontwerp, niet met de vrijheden die bv. Honda Italia heeft... Overigens is ook de Majesty 250 en de XC300 Versaty door MBK geproduceerd.

Michel gefeliciteerd met je Dink! Gauw foto's plaatsen! *O*\[/quote]~[/quote]
 
Echt waardeloos voor je, Forwie. Ik hoop dat alles toch nog een beetje op zijn pootjes terecht komt. Je gaat in ieder geval leuk de feestdagen in maar niet heus...

Groet en sterkte, Michel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan