Dom idee?

knoegjaern

MF'er
29 okt 2006
119
0
Zwaardmeer, Zweden
Ik wil voor de grap proberen om de handkoppeling van mijn stuur te halen en als een soort grote hendel naast de tank te maken....
Dus wel schakelen met de voet.... (vooralsnog in ieder geval...)
(zag een dergelijke set up op een David Mann poster en leek me wel een leuk tussen station voor dat ik, als dat er ooit van komt, naar handschakel-voetkoppel ga)
Uiteraard zou ik wel de hele set up willen wijzigen naar handschakel-voetkoppel maar ja ik ben daar nog lang niet uit door dat het een beetje onhandig lijkt te liggen.

Als iemand piccies heeft plak ze graag hier onder.. en al helemaal als het een Dragstar betreft of iets soort gelijks.... dus koppeling naast de tank of zo of handschakel-voetkoppeling op een dragstar (of zo).....

..
Op mijn fiets ziet het er dus zo uit.. op dit moment... 2 min. na het idee....
(lang leve de roeimachine die me zou moeten helpen met mijn goede voornemens...)



 
Ik denk dat het een dom idee is, soms is het wel handig om met een slippende koppeling manouvres uit te voeren, je hebt dan eenmaal wel graag twee handen aan het stuur.
Verder ziet het er in mijn ogen ook niet uit, maar ja das een kwestie van persoonlijke smaak.

trouwens veel succes met het schuur en plamuurwerk wat je nog te doen staat.
 
Ja van die slippende koppeling en 2 handen aan het stuur is zeker zo... maar gelukkig woon ik niet meer in de randstad ;)..

Ik weet ook dat het er nu niet uit ziet...
Die ketting is trouwens onhandiger dan geween een kabeltje.. maar ja soms hou ik van grove dingen...

De fotos waren ook meer bedoeld om te laten zien hoe onhandig de schakelzooi zit om er een handschakeltoestand van te maken...
 
Je kan toch ook gewoon heel simpel een stang / pijp van af je schakel as naar boven brengen en daar een handvat en koppelingshendel op maken? Als je een mechanische koppeling (ik bedoel dus een met kabel) hebt dan moet dat helemaal geen probleem zijn. Met vloeistof koppeling weet ik het niet. Dan moet je ff pielen.

Maar dan heb je wel gelijk hand schakeling en handkoppeling. Sta je ook niet te kutten bij het stoplicht e.d...
 
Volgens mij rijd dat super kut.
Doe dan meteen voetkoppeling in combi met handgeschakeld.
Het is makkelijker te realiseren en volgens mij ook iets veiliger.
 
ik zit zelf te denken aan een handkoppeling links en een handschakeling rechts bij de tank ofzo,zou dat wat zijn?
 
Ja kicken, met je linkerhand koppelen en met tegelijk met je rechterhand schakelen. :]
Kijk mama, in rij zonder handen........
 
Laatst bewerkt:
als je nou je handkoppeling links op het stuur doet en dan voetschakeling links, dat rijdt pas fijn, goed idee he? _O-
 
De fotos waren ook meer bedoeld om te laten zien hoe onhandig de schakelzooi zit om er een handschakeltoestand van te maken...

Zoals ik er tegenaan kijk is handschakeling gemakkelijk te maken, die handkoppeling zou ik snel uit m'n hoofd zetten.
 
Ja ik heb er nog effe naar gekeken en ga maar eens op zoek naar een niet-aluschakelpook om die te vernaaien.... maar ik moet over in maart of april weer een keer naar de keuring dus zal wel er na worden.. of volgende winter (keuring 1x in de 2 jaar..)...
Alles op 1 hendel, schakelpook en koppelingshendel, wil ik niet...
 
Wat een idee........ _O-

Enne, die keuring.............. is dat een (mentale) keuring van jou, of je motor (soort APK ofzo)? Ik kan me voorstellen dat er in beide gevallen een KO uitkomt.
;)
 
Dat is een APKtje voor mijn 2wieler id. Controle qua geluid, remvermogen, verlichting en algemene staat zeg maar... veel motoren hebben hier een ' bezichtigingskit' bestaande uit (legale-) verlichting, vooral knipperwerk, goedgekeurde uitlaten, tellers e.d.
Autos heben dat elk jaar zo'n APK, moderne motoren hebben dat elke 2 jaar (omdat je hooguit een half jaar per jaar rijd hier...).
 
Is het doel alleen maar om de handle van het stuur te krijgen, teneinde een 'cleane' look? Waarom dan niet kijken naar een aanpassing zoals af en toe wordt gemaakt/gebruikt voor minder-valide mensen. Er zijn volgens mij systemen in de handel waarmee je de koppeling aanstuurt middels oliedruk als het goed is.

Of een systeem waarmee je de onsteking onderbreekt op het moment dat je schakelt. Heb je alleen een koppeling nodig voor het wegrijden.
 
Net toch even een ritje gemaakt met handkoppeling die NIET aan het stuur zat..
Die roeimachine hendel op de plek van een blokbevestiging gemaakt en een oud reserve kabeltje van Louis...

Ik weet niet of het de angst voor controle verlies was of het half ijzige wegdek maar het was echt niet ontspannend...
Op rechte stukken is het wel leuk... maar ik merk dat ik te veel als een 'wijf' rijd als ik de bochten nader dus te veel met koppelingrem/slip... En dat gaat dus eigenlijk niet met 1 hand van het stuur en dan de bocht indraaien..... (als het glad kan zijn..)


En uiteindelijk was de tijdelijke oplossing te tijdelijk want na 5min. koppelen zat alles los...
Misschien probeer ik het volgende week nog een keer... of niet....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan