van 883 naar 1200

Wat mij bij harley's tegenvalt is de cylinderinhoud---pk verhouding.

hoe komt t toch dat die jappen meer pk's uit een vaak kleiner blok kunnen persen?
 
Ik begrijp wel dat de traditionele Harley rijders de XR1200 maar niks vinden. Ik ben zelf niet zo chopper minded en vind misschien daarom de XR1200 zo geweldig. Ik ben ook helemaal te vinden voor een Triumph Thruxton, Ducati Monstro of een Guzzi Griso. Een Sportster 883R vind ik ook best wel mooi omdat het een pure roadster is en geen chopper. De XR1200 is trouwens ook bedoeld om een nieuw publiek aan te boren voor Harley, nl de meer sportievere Europese rijder.
Dat de Japanners meer pk uit hun motoren halen ligt volgens mij aan het concept, ze gebruiken watergekoelde motoren met minstens vier kleppen per cilinder terwijl Harley een luchtgekoeld tweekleps blok met onderliggende nokkenas gebruikt. Een andere waarom de Harley motoren zo tam zijn zijn de milieuwetten denk ik.
Begin jaren 70 toen die er nog niet waren was er de Harley XLCR 1000 cafe racer. Deze haalde toen ook bijna 90 pk uit zijn 1000cc. Zeker niet slecht voor die tijd.
 
Daar kon je best wel eens gelijk in hebben.....



maarja , als je alleen hard wil gaan , koop je wel zo'n japanse vuurpijl
 
Heb je al bericht van Twin Performance?
Ik heb een mailtje naat Twin performance, OIT en Motorparadijs gestuurd, ondertussen alweer een paar weken geleden, om te informeren naar de prijs van een 883-1200 conversie met geflowde koppen en andere nokkenas. Geen van de drie heeft geantwoord. Had ook nog een mailtje naar Bike Hospital gestuurd maar dat was +2000€ enkel voor 883-1200 zonder bijkomende tuning zoals koppen of nokkenas.
Op de site van motorparadijs.nl staan wel een mooi 883R project.

Waarom een mailtje sturen, gewoon bellen of langs gaan. veel effectiever
 
Zelf heb ik oa wiseco's met de kleine kleppen voor een hoog koppel, open luchtfilter, uitlaat , en 1200S nokkenassen.
Rijdt heerlijk en is betrouwbaar!!!
Een Sportster wordt dan de motor waarvoor hij bedoelt is en de beste HD ooit :Y
Een snelle Buell wordt ie niet, maar met wat veranderingen qua vermogen en wegligging haal je de SPORTster weer in hem boven.
Kijk ook op t Sportsterforum sportsters.nl (huisje onder mn avatar..), hier kun je nog tips en vragen uitwiselen.
Hoeveel pk's wil je eigenlijk?
 
Ben benieuwd of er nog iemand hier komt, eigenlijk hoort een Sporty helemaal niet bij de choppers maar bij de "naked". In 1957 zelfs bij de Supersport *O*
Daarom heeft ie ook recht op een sportief naar z'n mogelijkheden getuned blok!
Het liefst op de 1e plaat met de tax; open filter, uitlaat en andere carburateurafstelling. 2e Eventueel opgeboord naar 1200 . 3e fase: snellere nokkenassen, grotere kleppen, flowen van de koppen en dies meer.
Die eerste fase geeft al een grote grijns *D vanwege de resultaten voor zo weinig geld!

Sportygroet,
charlesb52, sportsters.nl
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan