Slangetje carterontluchting

cooperboy

MF veteraan
6 feb 2006
1.146
2
Zuid-Holland
Even een vraagje mbt de carterontluchting.

Normaal gesproken gaat het slangetje van de carterontluchting naar het luchtfilterhuis en worden die oliedampen in je carb gezogen.
Nu heb ik het filterhuis vervangen door een open cone en vroeg me nu af wat slim is.
Slangetje verlengen en achter het blok over boord hangen of op het blok direkt een filtertje zetten?
Chopper wordt helemaal in hotrod style gebouwd dus die vette boel maakt mij niet zo veel uit.

Oja, in het slangetje zit een busje wat de doorsnede van 15mm naar 3mm knijpt.
Neem aan dat die er gewoon uit kan blijven?
 
Ben in de war.Carterontluchting.Hangt bij mij gewoon omndermijn frame met een anti-aanzuig filtertje eraan.Ben ik ook van die vette zooi in mijn luchtfilter af.
 
Ik heb dat nooit gesnapt waarom ze die vette meuk nu perse willen verbanden. :N
Zal wel iets met het milieu te maken hebben.
Ik ben een voorstander van een koude schone lucht in de aanzuigbuis van de carb.
Loopt het blok alleen maar beter door.
 
Fiets is een Kawa KL éénpitter.
Deze was bedoeld als pekelfiets naast mijn huidige motor, maar ik kon de verleiding niet weerstaan om hier iets leuks mee te gaan doen. Frame verlagen enz.
Cilinderinhoud speelt daarbij nog geen rol. Met de nadruk op "nog"
Het gaat mij om de fun van het bouwen en er een leuke hot rod (Brat)style van te maken.
Straks als hij helemaal klaar is ga ik op zoek naar iets als een BSA, type A7 om daar wat leuks mee te gaan doen.
Maar dat komt later wel.
Eerst maar deze afbouwen.
 
dan moet ik helemaal zwijge.Weet ik echt niks van.Dacht dat het een ouwe hd was.weet ik iets(klein beetje) van.
 
Laatst bewerkt:
Heb ooit een Knuck gehad.
Garage en knuck afgefikt.
Nu zijn de kids er, heb ik een ouwe vw-bus en een loods vol Mini's.
Dus dan moet je soms keuzes maken.

Zal binnekort een topic starten voor mijn hot rod project.
 
Carterventilatie is wettelijk voorgeschreven aangesloten op het luchtfilter. Dit is inderdaad ivm millieuwetgeving.

Het kan geen kwaad als je deze slang los laat hangen, maar monteer er wel een luchtfiltertje op. Voor een Puch Maxi zijn prima K&N lookalike filtertjes te koop.

Het voordeel van zo'n filtertje is inderdaad dat het blok mooier loopt (als het blok al goed gaar is heb je zoveel dampen dat je het mengsel beïnvloedt, vooral bij weinig gas). Het filtertje is echter wel noodzakelijk omdat zo'n eenpitter lucht door de carterventilatie aanzuigt als de zuiger omhoog gaat. Laat je hem gewoon open hangen, dan zuigt het blok dus vuiligheid aan via deze slang.
 
die carterventielatie zorgt er vaak ook voor dat je luchtfilterspons wat vettig blijft zodat deze het vuil beter vast houd.
Bij een 2cv-boxermotor merk je zelfs verschil in het stationair toerental als je die slang los trekt. Door de carteroverdruk naar het luchtfilter te verplaatsten kan de motor weer beter aanzuigen. Maar ook daar zet ik wel eens een powerfilter op zonder aansluiting voor de carterontluchting.
Gewoon goede (ingeoliede) luchtfilters erop en een breatherfiltertje op je blok en klaar..
 
Bij een 2cv-boxermotor merk je zelfs verschil in het stationair toerental als je die slang los trekt. Door de carteroverdruk naar het luchtfilter te verplaatsten kan de motor weer beter aanzuigen. Maar ook daar zet ik wel eens een powerfilter op zonder aansluiting voor de carterontluchting.
Bij erg veel oudere motoren zal het blokje mooier stationair lopen als je de carterventilatie loshaalt. Ik heb (voor de APK) jarenlang rondgereden met een oude olieboot-Kadett die dankzij de losgekoppelde carterventilatie best netjes liep. Ondanks een koelwatertemperatuur van zo'n 60 graden en een olieverbruik van 1 liter per 1000 km.
 
Ik ben er achter gekomen dat het busje in de slang er zit om de doorlaat te knijpen zodat er toch nog wat druk opgebouwd wordt in het carter.
Zonder slangetje op de carb (nu met powerfilter) loopt het blok stationair regelmatiger dan met.
Dus de keuze is snel gemaakt.
Nu nog even bedenken hoe ik de afvoer er van ga regelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan