er komt een nieuwe story in halflive's leven

constructie pijp kun je halen bij Motorenco in Beverwijk, ze zagen het voor je op maat terwijl je wacht en je kunt ook nog struinen voor verschillende rest stukjes.
Verder een enorme keus
 
Toevallig staat er een K100 bij mij in de garage (is van medehuurder) en ben mij toch gaan afvragen hoe daar een zijspan aan te kopen. Volgens mij is deze motor ideaal voor een soort frans frame, dus een zijspanframe dat volledig zelfdragend is deze kun je dan bevestigen aan de punten waar het frame bevestigd is aan het motorblok. Wellicht een idee ook voor jouw combinatie.

Hevu heeft dit ook al eens geopperd voor de Guzzi
 
Toevallig staat er een K100 bij mij in de garage (is van medehuurder) en ben mij toch gaan afvragen hoe daar een zijspan aan te kopen. Volgens mij is deze motor ideaal voor een soort frans frame, dus een zijspanframe dat volledig zelfdragend is deze kun je dan bevestigen aan de punten waar het frame bevestigd is aan het motorblok. Wellicht een idee ook voor jouw combinatie.

Hevu heeft dit ook al eens geopperd voor de Guzzi

dat zou ook ideaal zijn.
dan moet je een zijspanframe maken dat ter hoogte van de motorbevestigingen loopt.
helaas heb ik dan niets aan mijn zojuist aangeschafte EML.
ik vind dat je dan een squire/watsonian stijl zijspanframe moet maken dat om de bak heenloopt.

of je maakt een naafbestuurd frame, een frans platform.
dat is natuurlijk helemaal fantastisch :}
de K75 is daar ook heel geschikt voor.
dan kan ik alleen deze zomer nog niet rijden -O-
misschien is dat een goed idee voor een mark II versie (je moet toch blijven dromen.
of als ik nog eens ergens 1000 euro vind voor een oude K100 :?
 
Laatst bewerkt:
dat zou ook ideaal zijn.
dan moet je een zijspanframe maken dat ter hoogte van de motorbevestigingen loopt.
helaas heb ik dan niets aan mijn zojuist aangeschafte EML.
ik vind dat je dan een squire/watsonian stijl zijspanframe moet maken dat om de bak heenloopt.

Volgens mij moet het frame juist onderdoor lopen en dan is een EML frame goed te doen als basis, op dat frame las je de diverse bevestigingen naar boven. Bij een K100 en ook 75 zit de uitlaat in elk geval aan de goede kant, daar heb je dus geen last van.

Zelf heb ik gedacht om in het velorex frame een pijp te schuiven (waar normaal de onderste bevestigingen zitten) welke doorloopt tot de linkerkant van de motor en daar een verbindingsbalk tussen te maken. Steunpunten naar de frame bevestigingen zijn dan eenvoudig aan te lassen, eventueel versterkt met driehoek constructies.

Het eenvoudigst is om een nieuw zijspanframe te maken waarbij je de moeilijkste dingen als wielophanging enzo kan overnemen en waar de EML bak zo op past. De bevestigingspunten aan de onderkant van het blok kunnen eventueel dienst doen als extra bevestigingen t.b.v van de stijfheid
 
Volgens mij moet het frame juist onderdoor lopen en dan is een EML frame goed te doen als basis, op dat frame las je de diverse bevestigingen naar boven. Bij een K100 en ook 75 zit de uitlaat in elk geval aan de goede kant, daar heb je dus geen last van.

Zelf heb ik gedacht om in het velorex frame een pijp te schuiven (waar normaal de onderste bevestigingen zitten) welke doorloopt tot de linkerkant van de motor en daar een verbindingsbalk tussen te maken. Steunpunten naar de frame bevestigingen zijn dan eenvoudig aan te lassen, eventueel versterkt met driehoek constructies.

Het eenvoudigst is om een nieuw zijspanframe te maken waarbij je de moeilijkste dingen als wielophanging enzo kan overnemen en waar de EML bak zo op past. De bevestigingspunten aan de onderkant van het blok kunnen eventueel dienst doen als extra bevestigingen t.b.v van de stijfheid

ik heb nog even zitten kijken wat je nu bedoeld.
aan de zijspanzijde kan ik het me goed voorstellen.
de buizen onder het motorblok door maken me al aan het twijfelen.
volgens mij houdt je op 15" wielen niet veel gronspeling over, voor de stijfheid zal je snel naar 2" vierkante buis moeten.
zoals je rechts naar de motorbouten gaat kan linksvoor niet, dan moet je zijspanframe er af om kleppen te kunnen controleren, dat soort nico bakker grappen vermijd ik liever.
bevestigingen aan het carter maken is geen goed plan :N
het carter is net dik genoeg om olie binnen te houden, daar durf ik geen krachten op los te laten.

ideaal blijft dan een frans platform frame met naafbesturing.
dan maak je links en rechts naast het carter een buis waar de zijspankogels op komen en de onderste voorwielarm.
over de motor/frame bouten maak je ook links en rechts een buis waar de bovenste wielarm en de schokbreker op komen,
die vier buizen kun je voor het blok naar eigen inzicht aan elkaar verbinden.
rechts kan je je ook uitleven en linksvoor hoef je niet meer aan te denken.
dan moet je alleen linksachter nog naar onder en onder de versnellingsbak door naar rechts vast te knopen.


zo denk ik dus, gelijk een reden om een plaatje te posten, de witte blokjes moeten de bevestigingen voorstellen.
een zijspanframe als dit moet naar mijn mening wel naafbesturing hebben.
 
Laatst bewerkt:
plaatje |(
full
 
Ik ging van ronde pijp uit (38mm dikwandig) over de breedte en 30 x60 kokerprofiel in de lengte richting waar de ronde pijpen doorheen gaan, wellicht kun je de constructie nog herrinneren van mijn GL1000 project. Als deze pijpen net voor en achter de karterpan lopen dan heb je nouwelijks grondspeling verlies en het is ook een mooie hoogte voor de zijspan bak, de middenbok zul je weg moeten halen om ruimte te maken.
 
Een K en kleppen stellen, moet dat dan ?
ergens om de 60k heb ik in mn hoofd, en dan gelijk de distributie spanner verversen.
 
Ik ging van ronde pijp uit (38mm dikwandig) over de breedte en 30 x60 kokerprofiel in de lengte richting waar de ronde pijpen doorheen gaan, wellicht kun je de constructie nog herrinneren van mijn GL1000 project. Als deze pijpen net voor en achter de karterpan lopen dan heb je nouwelijks grondspeling verlies en het is ook een mooie hoogte voor de zijspan bak, de middenbok zul je weg moeten halen om ruimte te maken.
ja, ik begrijp je.
dan word het inderdaad een frans plaformframe met naafbesturing :}

helaas ontbreekt mij de tijd om deze winter zoiets moois te maken, ik wil de eerste zaterdag van mei de beatrixrun rijden.
zoals jij het voorsteld kan je niet om naafbesturing heen je moet de krachten van de besturing op het zijspanframe overbrengen.
de draagarmen maken gaat dan nog wel, het grote werk zit hem dan in het maken van de fusee.
als ik hier thuis de spullen voor had zou ik er nog wel aan beginnen.
 
Naaf besturing is volgens mij niet perse noodzakelijk en zou je als fase twee kunnen doen, het heeft zeker voordelen maar de bevestiging van het motor frame op het platformframe kan bij een BMW K erg stevig worden uitgevoerd vanwege de hoge bevestigings punten. Wel zou ik dan nog een schoorstang aanbrengen hetgeen bij naaf besturing niet echt nodig is, bij een Guzzi is het helemaal eenvoudig...daar kun je met een driehoek constructie de valbeugel bevestging benutten.

Ik begrijp dat tijd een groot probleeem is bij het realiseren van dit soort projecten, daarom duurt het bij mij zo lang.....
 
Naaf besturing is volgens mij niet perse noodzakelijk en zou je als fase twee kunnen doen, het heeft zeker voordelen maar de bevestiging van het motor frame op het platformframe kan bij een BMW K erg stevig worden uitgevoerd vanwege de hoge bevestigings punten. Wel zou ik dan nog een schoorstang aanbrengen hetgeen bij naaf besturing niet echt nodig is, bij een Guzzi is het helemaal eenvoudig...daar kun je met een driehoek constructie de valbeugel bevestging benutten.

Ik begrijp dat tijd een groot probleeem is bij het realiseren van dit soort projecten, daarom duurt het bij mij zo lang.....

Voorstelletje

Huidig bakframe direct doorbouwen naar een semie platform frame (hulpframe met aanbouwen kost ook tijd)
Met slijpheks en lastang kom je een eind.

Later een naafbesturing aan bouwen

Is dan ook in een p..p en een sch..t gebeurd. :o
 
Voorstelletje

Huidig bakframe direct doorbouwen naar een semie platform frame (hulpframe met aanbouwen kost ook tijd)
Met slijpheks en lastang kom je een eind.

Later een naafbesturing aan bouwen

Is dan ook in een p..p en een sch..t gebeurd. :o
daar heb ik ook aan gedacht.
het EML frame heeft vierkante buis waar je dus zo een vierkante buis subframe aan zou kunnen bouten.
je zit dan wel met het probleem dat de vlucht/ waterpas van de bak en het toespoor niet meer verstelbaar zijn.
ik heb er nog niet onder gekeken maar ik denk eigenlijk dat het zijspanwiel net als bij hevu verstelbaar is in de looprichting.
anders zou je de toespoor kunnen verstellen door shims tussen het zijspanframe en het subframe te plaatsen.

het idee is mooi, mijn plan was om de motor op motorwielen naar het kluphuis te rijden om daar een subframe te maken.
dat gaat dan niet, hij zal op 15" moeten staan om de hoogteafstelling goed te krijgen.
dan zal ik dus vaart moeten maken met de tekening van de naafadapter om het achterwiel te kunnen plaatsen.
bovendien zullen ook de voorvork en het zijspan naar het kluphuis moeten komen.
aan de andere kant is het ook wel prettig om alle onderdelen bij elkaar te hebben en gedwongen zijn om tijd te maken.
maar of de eigenaar van het kluphuis daar blij mee zou zijn :?
 
nog even schoppen.
ik heb een aantal maten voor een achterwiel adapter.
voor de duidelijkheid wil ik er nog een extra aanzichtje bij tekenen.
zodat de vrijwilliger die graag een EML goldwing achterwiel wil hebben er mee kan werken.

full


ik denk wel dat de montageflens wat dun is voor aluminium, dit is dus zeker niet de "final" tekening
 
ik sputter nog wel eens wat op een duits forum.
daar kwam een slimmerd met een kale K100 die op autoscout24 aangeboden werd.

full


het is geen fantastische foto maar je kan wel zien dat de firma wasp geen buizen naar het balhoofd maakt.
zoals ik het zie zit de voorste bovenste schoorstang bovenop de motorbevestiging.
in ieder geval heb ik weer een trefwoord om te googelen
 
Ik vraag me af waar de achterzijde van het hulpframe aan bevestigd zit.....middenbok bevestiging?
da's meestal wel het geval.
de middenbok zit met vier stevige bouten onder de versnellingsbak gemonteerd.
de meeste zijspanbouwers vervangen de middenbokconstructie door een dikke plaat waar het hulpframe aangelast wordt.
met een gemonteerd zijspan blijft hij toch wel rechtop staan *D
 
Ik verbaas me altijd weer over hoe sterk aluminium is, dat zo'n blok niet scheurt bij stevig zijspan gebruik.........
 
eigenlijk is aluminium ook alleen geschikt voor pannetjes, gelukkig denkt mijn baas daar anders over *O*

toevallig O-) kwam ik op de website van de firma mobec terecht.

de heren daar hebben een pracht van een foto van een r1100 met tweewielaandrijving.
daar kan je ook heel mooi zien dat je best de voorste schoorstang laag boven het blok kan maken, de achterste schoorstang kan kennelijk prima de motor overeind houden.

b532760974f0987e183.jpg


op de site van mobec staan trouwens tientallen prachtige commbinaties waar je ook nog eens mooi dingen af kan kijken :}
er staan ook een aantal BMW's met een eenarm swingarm, ook heel mooi
 
eigenlijk is aluminium ook alleen geschikt voor pannetjes, gelukkig denkt mijn baas daar anders over *O*

toevallig O-) kwam ik op de website van de firma mobec terecht.

de heren daar hebben een pracht van een foto van een r1100 met tweewielaandrijving.
daar kan je ook heel mooi zien dat je best de voorste schoorstang laag boven het blok kan maken, de achterste schoorstang kan kennelijk prima de motor overeind houden.

[http://www.mobec.de/gespanne/duodrive/b532760974f0987e183.jpg (afbeelding)]

op de site van mobec staan trouwens tientallen prachtige commbinaties waar je ook nog eens mooi dingen af kan kijken :}
er staan ook een aantal BMW's met een eenarm swingarm, ook heel mooi

Mooi frame en daar is zo te zien goed over nagedacht, en uiteraard met TUV.....
zo te zien is de zaak aan de onderkant van het blok vast gezet (middenbok).
vind die aandrijving ook wel gaaf. :Y :Y :Y :Y :Y :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan