motorscooter brandstofverbruik topic

waisted

Die hard MF'er
24 nov 2004
418
0
Voor de honda elite 250cc:

Na een paar tankbeurtjes komt er een gemiddeld verbruik uit van 1 op 25.
Dit is met 100km/u op de snelweg, 80-90 op de provinciale wegen, en met ritjes van minimaal 20 kilometer.
De maximum snelheid is ongeveer 110 km/u. Die rijdt ik alleen om naar een vrachtwagen toe te kruipen om daar een tijdje achter te blijven hangen.

benzineelite250ep6.jpg


de kilometers zijn wel echte kilometers. Hiervoor de kilometerteller geijkt met een bepaald traject op de routeplanner.
Deze teller gaf een procent of 3 teveel aan.
 
Laatst bewerkt:
Beverly 500:

Op de snelweg beter dan 1:25 bij 120 km/h
Hevig stadsverkeer: 1:13 (lijkt onzuinig maar m'n auto rijdt hier 1:6 dus wat wil je ;) )
Topsnelheid: onbekend, bij 160 op de teller trekt hij nog steeds

Ik rij in de stad wel voor de helft met duo en heb een topkoffer, beide zorgen voor een hoger verbruik.
 
Beverly 500:

Op de snelweg beter dan 1:25 bij 120 km/h
Hevig stadsverkeer: 1:13 (lijkt onzuinig maar m'n auto rijdt hier 1:6 dus wat wil je ;) )
Topsnelheid: onbekend, bij 160 op de teller trekt hij nog steeds
Amateur. :P :+

Hierbij het werkelijk gemeten verbruik van een Yamaha Majesty 250. :)

full


Met ongeveer bij alle metingen een verdeling van 70% snelweggebruik bij 100 km/u, 25 % binnenwegen met 80 km/u, en slechts 5 % bebouwde kom rijden.

Een enkele uitschieter door enkel en alleen overal 80 km/u te rijden, en 1500 meter voor de stoplichten al gas los te laten, nergens te remmen etc. _O- Werd er wel helemaal gek van. Rijdt voor geen meter.

Edit. Laatste staat is dan het 1:xx nummer natuurlijk. ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie grafieken en tabellen kan ik (nog) niet leveren, maar wel een mooi verbruikscijfer.

Motorfiets : Honda Foresight FES250
Bouwjaar : 1998.
Gemiddeld verbruik : 1 op 32
Hoogste verbruik ooit gemeten : 1 op 29

Nu rijd ik meestal niet de klinkers uit de straat; op de snelweg staat de wijzer meest zo rond de 100 aan te wijzen, maar daarbij moet ik wel aantekenen dat de snelheidsmeter behoorlijk overdrijft; misschien wel 10%.
Het zou dus kunnen dat de kilometerteller ook zo optimistisch is, beide spiegelen het verbruik dan te gunstig voor. Zal het wel eens meten met mijn nieuwste speeltje, een GPS.
Alleen de brandstofniveaumeter is niet te optimistisch, ik ga er nog gerust mee rijden als de wijzer niet meer in maar zelfs onder het rode blokje staat....
 
Laatst bewerkt:
Piaggio x9 500. Zit meestal 1 op 22 waarbij ik nagenoeg allemaal snelweg heb en bijna alles 120 kan rijden.
 
Honda Lead SCV100.
Met min of meer alleen stadsverkeer haal ik toch redelijk makkelijk de 1 op 30 :]

Met lange stukken haal ik de 1 op 35 makkelijk... :} :}
 
Ik haal vrij constant 1:26 met mijn 2001 Mayesty 250.Probeer zoveel mogelijk volgas terijden :] maar op de snelweg hou ik max 115 aan als gevolg van de berichten dat bij 250's met volgas rijden de big-end lagers vastlopen...
 
Burgman 400 2001
Snelweg (100km/u) 1:26
Vlot optrekken en 120-130 km/u 1:20
Ik rijd 500 km per week
 
nog een technische beschrijving opgeduikelt van lpg ombouw voor kleine scooters
wordt nu gebouwd in vietnam

vanaf blz 351

http://www.ile-ims.org/down/proc_hanoi.pdf
 
oke hier dan ook eindelijk mijn verbruik. Euh... van mijn vespa. Ik kan alleen nog maar het STADS verbruik zeggen. Het andere verbruik moet dus nog komen.

Een nieuwe vespa 250 GTS met injectie.

Stadsverbruik is 1:25 Iemand die veel snelweg en 80 km wegen rijd zegt dat ie 1 op 32 rijd dus ik ben benieuwd naar mijn bevindingen straks. Tot nu toe rijd ik veel in de stad en veel binnen door dus veel optrekken remmen stoppen en optrekken :)
 
de Tmax doet 1 op 18-19. Niet echt zuinig dus. :?

Dit zijn stad en snelweg gebruik. Moet wel eerlijk zijn dat er ook stukken topsnelheid tussen zitten 8-)
 
Zo, ook het verbruik maar eens gemeten van mijn Vespa 250 GTS --> 1 op 24,9. Dit op de snelweg op topsnelheid en de gashendel in 1 keer open bij verkeerslichten. Een slecht resultaat vond ik, zeker gezien de resultaten in tests. :N

Dus maar eens een tank lang onthaast. Een beetje sukkelen rond de 6000 toeren en wat denk je ... 1 op 30,4. Doe ik zomaar 40 kilometer meer op een tank. :Y

Dilemma.
 
Ik haal de 1 op 20 nog geeneens met mijn Hexagon maar ik hou dan ook van gasgeven.
Komt ook door de automatische choke, ombouwen naar handchoke schijnt enorm te schelen maar waar laat je de kabel?
 
Ik haal de 1 op 20 nog geeneens met mijn Hexagon maar ik hou dan ook van gasgeven.
Komt ook door de automatische choke, ombouwen naar handchoke schijnt enorm te schelen maar waar laat je de kabel?

Onze cuore doet nog bij rustig aan 1 op 24
volgens mij zit er een gat in je tank, hahahah
 
Mijn YP125R haalde ook altijd tussen de 1op30 en 1op33.
Volgas, halfgas, maakte niks uit.

M'n Majesty 250 haalt tussen de 1op24 en 1op26.

Dat is bij 120 op de snelweg, 80-100 op sec wegen en volgas accelereatie in de stad O-)
 
Derpi GP1 250 cc, 192 kilometer op een tank. Nog niet leeg. 8-)

Waarvan 144 kilometer snelweg 100/110 km/u. :/
Waarvan 48 kilometer 80 km/u wegen. :9
Waarvan 36 stoplichten met heel vaak bijna maximaal optrekken. :}
7,8 liter benzine : die 192 kilometer = 1:24,62. *O*

DSC00153.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan