inrijden van (race) banden

roel_rsv

MF'er
10 dec 2002
167
30
Utrecht
Hoi.
Ben beginnend ZAC'er. :]
Ik vraag me af en hoe jullie nieuwe banden inrijden.
Van te voren opruwen cq schoonmaken? Of gewoon rijden en geleidelijk steeds meer belasten. :?
Ciao.
 
niet schoonmaken ...niet opruwen...geen remmenreiniger gebruiken.
gewoon rijden...1 of 2 rondjes ...zijn ze schoon en dan gas.
 
niet schoonmaken ...niet opruwen...geen remmenreiniger gebruiken.
gewoon rijden...1 of 2 rondjes ...zijn ze schoon en dan gas.


NOuuu ligt er beetje aan wat voor banden je gebruikt ....

Heb je pirelli sc's of metzler racetec's oid dan kan je gelijk vanaf de eerste bocht knallen .. heb je continentals of andere semi-race/sportieve straat banden ... dan moet je ze echt even schoonmaken opruwen of weet ik veel wat .. anders ga je gelijk liggen
 
Als je nu zorgt dat je met de eerste training nieuwe banden hebt dan heb je geen probleem dan rij je de eerste twee rondjes toch wat kalmer aan en dan zijn ze voor de race perfect
 
Laatst bewerkt:
Hoi.
Ben beginnend ZAC'er. :]
Ik vraag me af en hoe jullie nieuwe banden inrijden.
Van te voren opruwen cq schoonmaken? Of gewoon rijden en geleidelijk steeds meer belasten. :?
Ciao.
Ik zat met hetzelfde probleem en kreeg als advies vlak voor de eerste training even de band af te nemen met remmenreiniger en dan gelijk gaan rijden. 2 rondjes kalm aan is sowieso een goed idee...
 
Met de racebanden van tegenwoordig bv. BT002's of SC's is het niet echt noodzakelijk om "in te rijden".
Maar zoals al is aangegeven, de eerste rondjes een beetje rustiger op het gas gaan en niet de scherp insturen. Na een rondje of twee kan het gas er echt helemaal op en hoef je je nergens meer zorgen over te maken. Trouwend als ze nieuw zijn ook niet, want als je weet dat ze nieuw zijn doe je zo wie zo iets rustiger.
 
Ik zat met hetzelfde probleem en kreeg als advies vlak voor de eerste training even de band af te nemen met remmenreiniger en dan gelijk gaan rijden. 2 rondjes kalm aan is sowieso een goed idee...
Trax, vroeger dacht ik dat ook, totdat we afgelopen jaar de bandentest gedaan hadden in de fabriek werd verteld dat je NOOIT remmenreiniger moet gebruiken.

er zitten bepaalde chemische componenten in een band die in het productie proces samensmelten, als je met remmenreiniger aan de gang gaat beschadig je deze en wordt je band er niet beter van.

tip: niet doen, gewoon 1 of 2 rondjes normaal rijden...niet te hard insturen en niet te lomp op het gas...en na 2 rondjes kan je prima gaan. :)
 
Wat bij mij prima werkt is aan de bandenwarmers hangen en dan proberen te vergeten dat ze nieuw zijn. Zeker bij BT002 en SC's gaat dat prima, kun je meteen hard mee, het zit bij die banden vooral tussen de oren. Met straatbanden moet je idd wel even rustig aan doen, daar zit een betere beschermlaag overheen i.v.m. de houdbaarheid.
 
Wat bij mij prima werkt is aan de bandenwarmers hangen en dan proberen te vergeten dat ze nieuw zijn. Zeker bij BT002 en SC's gaat dat prima, kun je meteen hard mee, het zit bij die banden vooral tussen de oren. Met straatbanden moet je idd wel even rustig aan doen, daar zit een betere beschermlaag overheen i.v.m. de houdbaarheid.

:^
 
Mag je in de ZAC wel bandenwarmers gebruiken dan?
Nee.

@ Napo: Dat soort berichten heb ik ook gehoord. Het is echter wel een veel gebruikte truc. Wat ik er wel bij te horen kreeg is met een doekje reiniger eroverheen en dan gelijk rijden. Dus niet een tijd in laten trekken.
 
Trax, vroeger dacht ik dat ook, totdat we afgelopen jaar de bandentest gedaan hadden in de fabriek werd verteld dat je NOOIT remmenreiniger moet gebruiken.

er zitten bepaalde chemische componenten in een band die in het productie proces samensmelten, als je met remmenreiniger aan de gang gaat beschadig je deze en wordt je band er niet beter van.

tip: niet doen, gewoon 1 of 2 rondjes normaal rijden...niet te hard insturen en niet te lomp op het gas...en na 2 rondjes kan je prima gaan. :)


Vertel eens welke bestanddelen bedoel je dan ??

Niet elke remmenreiniger is hetzelfde hoor!

Maarja dat is wel vaker zo,wel gehoord maar nooit zelf geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
NOuuu ligt er beetje aan wat voor banden je gebruikt ....

Heb je pirelli sc's of metzler racetec's oid dan kan je gelijk vanaf de eerste bocht knallen .. heb je continentals of andere semi-race/sportieve straat banden ... dan moet je ze echt even schoonmaken opruwen of weet ik veel wat .. anders ga je gelijk liggen

pff echt niet, 2 rondjes met een setje mpp en ze zijn schoon.

remmenreiniger op je banden heeft mij nooit een goed idee geleken.
 
tip: niet doen, gewoon 1 of 2 rondjes normaal rijden...niet te hard insturen en niet te lomp op het gas...en na 2 rondjes kan je prima gaan. :)

Dat is lastig als je voor een wedstrijd een nieuwe set eronder gooit ;)

En wat betreft die remmenreiniger... ik doe het zelf ook.. erop spuiten en gelijk weer wegvegen.. ken enkele ONK'ers die het ook doen (met Pirelli SC's) en er niet bepaald langzamer van gaan rijden... of het echt help tja... geen idee, tussen de oortjes iig wel!

Maargoed... als je de tijd hebt om 2 rondjes rustig te doen, kun je ook prima zonder remmenreiniger toe...
 
Laatst bewerkt:
ik doe het ook, nooit merkbare problemen gehad...
 
Laatst bewerkt:
Hoi.
Ben beginnend ZAC'er. :]
Ik vraag me af en hoe jullie nieuwe banden inrijden.
Van te voren opruwen cq schoonmaken? Of gewoon rijden en geleidelijk steeds meer belasten. :?
Ciao.


ik hoor het allemaal wel, het zit allemaal tussen jullie oren ha ha gewoon effe schoonmaken met en beetje benzine om het gladde laagje eraf halen. als je bandenwarmers mag gebruiken (cup) erop en gelijk knallen
in de zac gewoon eerste rondje op de rechte stukken hard optrekken en hard remmen zijn ze zo warm en tweede rondje knallen (ik rij met pirelli sc 2) :] :]
 
:}
Thxs voor de reactie's, mannen.

Ergens weet je het wel natuurlijk, maar toch was ik ff benieuwd wat "anderen" doen.
Ehhhh................kweet niet of ik er op de 21e bij ben met de ZAZ maar in ieder geval wel op de 24e voor een circuitdag.
Ehhhhh 2.................Het worden Metzeler Racetec's K3...........(liggen al klaar, alleen ff monteren)

Ciao en veel rijplezier!
 
ik rij met Diablo Corsa 3 bandjes. Ik heb er geen problemen mee om de race in te gaan met een nieuw setje hoor! Ik doe ook niks aan de banden voor ik de baan op ga (behalve opwarmen met de bandenwarmers uiteraard!)
We rijden wel altijd een opwarm en verkenningsronde voor de start van de race.

Het zit gewoon allemaal tussen de oren! (en juist tussen de oren moet het met racen 100% goed zitten, anders word het niks! dus laat iedereen lekker doen wat hij zelf het beste vind 8-) )
 
pff echt niet, 2 rondjes met een setje mpp en ze zijn schoon.

remmenreiniger op je banden heeft mij nooit een goed idee geleken.


Dat hebben we gezien ja peter :P

Ik monteer eigenlijk nooit nieuwe banden zo vlak voor de race. Ik zet ze erop met kwalificeren en dan zijn ze voor de race perfect. Maar met bandenwarmers erop kan je gewoon gaan kanlle daarna ja.
Daarnaast heb je altijd je opwarmronde en sightinglap (zac niet altijd) en dan heb je tijd genoeg voor je banden op te ruwen/warmen. Gebruik die rondes ook goed he!
heb al paar x meegemaakt dat mensen dan rustig gaan toeren. :?
Hard optrekken en hard remmen....zo maak je ze warm. Niet door te slingeren :N
 
Afgelopen Donderdag nog met de Go Fast Sprintraces op Zolder een nieuwe achterband erop voor de race. Geen tijd meer voor bandenwarmers ivm het wisselen van banden. Twee warm-up laps en gelijk knallen. Geen probleem.
 
met sc kan je gelijk knallen hoewel ze glad aanvoelen met de hand. vluchtig doekje met thinner eroverheen doet wonderen! jezus dan is de band gelijk stroef! dus dit ga ik ook doen voortaan!
 
ik heb ook weleens gehoord dat sommige het eenbeetje opschuren met een fijn schuurpapiertje is dat grote onzin of zit er een kern van waarheid in?!

gr Fabian
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan