[Vulcan] Olie bijvullen, maar geen idee welke

Gooly

Die hard MF'er
11 feb 2003
578
0
Den Haag
Ik zag in de zoekoptie dat er al wel een stel vragen staan over het onderwerp "welke olie" maar mijn geval heb ik er niet tussen gevonden.
Ik heb het oliepeil van mijn Vulcan750 inmiddels aardig gesynchroniseerd met het onderste peilstreepje, dus wil nu gaan bijvullen. Probleem is echter dat ik niet weet wat er nu in zit en ik kan de vorige eigenaar niet bereiken om het 'm te vragen.
Ik neem aan dat je niet zomaar elke willekeurige olie bij elkaar mag pleuren. Is er een olie die wel overal bij mag? Of is het beter om dan even de hele olie te verversen? en hoe doe ik dat?
 
Als je niet weet welke olie te gebruiken om bij te vullen, ga dan naar de dealer en vraag naar je juiste olie voor je carter. Kies dan er voor om niet bij te vullen maar vernieuw je olie helemaal. Dat spaart een hoop gezoek naar de vorige eigenaar en is echt niet zo duur. Voordeel je hebt weer nieuwe versie olie in je blok. Misschien kun je ook gelijk het oliefilter vervangen. Zo heb je gelijk een heel klein beurtje gedaan!!

grtz

:] Bigbrother :}
 
Ja, zou ik ook doen: je motor effe lekker verwennen met nieuwe olie en een nieuw filtertje.
Weet je ook meteen wanneer je het de volgende keer weer moet doen! Had je nou je motor particulier of via een dealer gekocht? Als je niet kunt achterhalen wanneer hij de laatste beurt heeft gehad, is het misschien raadzaam om hem helemaal even te checken, dus olie / remmen / etc ..............
Beter een keer te veel gecontroleerd en safe rijden dan er van uit gaan dat alles wel OK zal zijn.
Suuk6
 
Ik heb hem niet particulier gekocht, maar de dealer was ook niet veel meer dan een tussenhandel. Hij heeft de motor wel op gebreken nagekeken en wat dingen gedaan (o.a. nieuwe accu), maar er geen nieuwe olie in gegooid.
Het lijkt me eigenlijk wel een leuk klusje om mee te beginnen, maar ik heb nog nooit aan het ding gesleuteld, en heb zelfs geen idee hoe olie(filter) te verangen.
Heeft er iemand een korte Olie(filter) vervangen tutorial liggen?
Welk gereedschap heb ik nodig?
Hoe vervang ik de olie?
Hoe vervang ik het filter?
Wat doe ik met de oude olie?
 
Tata: Olie wisselen (met plaatjes)

Olie opvangen, motozoom heeft mooie bakken daarvoor. Leg bij die bak wel een stukje kippegaas op het opvangdeel. Anders valt de plug precies in het gaatje. Die krijg je niet met je vingers uit de hete olie met als gevolg dat je kan toekijken hoe je tuin/schuut volloopt. Ik spreek hier uit ervaring.... Als je zo'n bak hebt moet je ook effe kijken of hij zo onder je motor past, anders op 2 dikke tegels zetten.

Gereedschap: oliefilterdop (kopen bij de dealer, kost niet veel), sleutel/dop om aftapplug eruit te halen. Eigenlijk niks bijzonders, gewoon het standaard doppen, steek- en ringsleutel gebeuren. Vergeet niet een nieuw ringetje tussen plus en carter te doen.

En natuurlijk goeie olie, ik denk een half-syntheet voor jouw motor wel goed is. Kijk even voor de juiste in het boekje of op de vuldop. Oh ja, een trechter of oliekannetje is ook handig om mee te vullen.

Ouwe olie naar het verzamelpunt van de gemeente brengen.
 
Oliefilter O-ring hoef je niet van de ouwe te verwijderen als je een nieuw filter met ring hebt. Wel effe insmeren met olie. Ik heb zelf bij mijn Intruder ook nog een klein klepje op het carter zitten waarachter ook nog een metalen filtertje zit. Dat klepje losmaken, met veel gevloek het filtertje los zien te krijgen (zit muurvast en op een onhandige positie) en deze in benzine o.i.d. schoonmaken. Daarna weer vast. De boutjes vastzetten met een beetje kopervet, kan je ze de volgende keer makkelijk losmaken.
 
Ik sluit me bij bovenstaande opmerkingen aan. Als olie opvangbak kun je ook gebruik maken van een oude jerry can die je half doorsnijdt met een scherp mes. Als je de goede kant gebruikt kun je de vulopening van de jerry-can ook nog gebruiken als afvoerpunt om de oude olie in de lege, oude olieflessen te gieten. Tevens hoef je ook niet bang te zijn dat de aftapschroef verdwijnt.

:] Bigbrother :}
 
Tnx. Nu gaat het zeker lukken, temeer omdat ik het boekje terug heb gevonden, en daar staat het allemaal precies in :)
 
Ik breng de mijne voor een beurt naar de garage binnenkort..vorige gast heeft volgens mij niet veel eraan gedaan en had er nog minder verstand van dan mijn persoontje. Wist me zelfs ook niet te vertellen of er super of euro in moet :?

Heb intussen Euro geprobeert wat resulteert in meer knallen en een hoger stationair toerental..dus ga toch maar over op super.
 
Ik breng de mijne voor een beurt naar de garage binnenkort..vorige gast heeft volgens mij niet veel eraan gedaan en had er nog minder verstand van dan mijn persoontje. Wist me zelfs ook niet te vertellen of er super of euro in moet :?

Heb intussen Euro geprobeert wat resulteert in meer knallen en een hoger stationair toerental..dus ga toch maar over op super.


Hoe oud is je bike dan???

Ik had ooit een magna uit '86, deze heb ik altijd euro te drinken gegeven, dit heeft hij altijd goed geslikt en hij heeft altijd perfect gelopen.

:] Bigbrother :}
 
Ik geef beide fietsen altijd gewoon Euro 95 te drinken en dat bevalt prima. Scheelt daarnaast ook nog eens lekker in de prijs *D .

Het bouwjaar van de Virago is '85 en dat van de XJ is '86. Lijkt me dus ook voor jouw fiets gewoon mogelijk hoor. Gewoon tijdens het rijden van de Killswitch afblijven :+ .
 
Mijne is van '85 en geimporteerd uit Amerika..mischien moet ie wel gewoon afgesteld worden maar ik zal het vragen als ie voor onderhoud gaat wat die monteur ervan denkt..mischien toch de pakkingen bij de carbs die het hogere stationair en meerdere knallen veroorzaakt..zelfde kenmerken..heb gisteren een halve tank super erbij gegooid (was pas half leeg) dus nog even afwachten in hoeverre dat helpt..hij heeft lang stilgestaan voordat ik hem elke dag aan het werk ging zetten...lijkt mij wel logish als ie super moet hebben en je gooit er euro in dat ie dan hoger gaat lopen stationair en meer gaat knallen omdat euro makkelijker ontbrand dan super, maar ben geen ervaren sleutelaar ofzo.

Gisterochtend leek het wel Irak hier voor de deur toen ik hem koud starte..hij had niet zo veel zin en toen ie eindelijk ging <<KABOOOM>> een halve uitlaat vol met benzine ofzo :+
 
op www.kawasaki.com kan je per motor (ook oudere modellen) techsheets downloaden. Hierop staan heel intressante zaken, waaronder welke olie in je ros moet wen wat voor brandstof je er in moet gooien... :}
 
Mijne is net te oud, kan alleen een onderdelenlijst bekijken ..alleen 86> is meer van beschikbaar online..
 
Heb het aan de garage gevraagd, was toch in de buurt..moet toch super in
 
Hee Mulder, koop een (bij de pomp geloof ik) een flesje "WYNN'S" carburateurreiniger. Doe na een tankbeurt 1 dopje van dit goedje in je tank, en je benzinesysteem word weer wat opgefrist.(tijdens het lopen van de motor gebeurt dit)
Had ik ook gedaan bij de aankoop van de 700 toen en de motor ging er zich beter door gedragen.
Nadat je het kuurtje Wynn's hebt opgemaakt gaat het een stuk prettiger lopen als het goed is.
Wie heeft er een vulcan 700 met het kenteken MV-18-PK ??
 
Hee Mulder, koop een (bij de pomp geloof ik) een flesje "WYNN'S" carburateurreiniger. Doe na een tankbeurt 1 dopje van dit goedje in je tank, en je benzinesysteem word weer wat opgefrist.(tijdens het lopen van de motor gebeurt dit)
Had ik ook gedaan bij de aankoop van de 700 toen en de motor ging er zich beter door gedragen.
Nadat je het kuurtje Wynn's hebt opgemaakt gaat het een stuk prettiger lopen als het goed is.
Wie heeft er een vulcan 700 met het kenteken MV-18-PK ??


Hoezo? Is dit je oude bike?

:} Bigbrother :}
 
Welke olie? Flikker er slaolie in, das nog altijd beter dan geen olie.

gaan we weer verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan