motor op aanhangwagen

fido-dido

MF veteraan
4 mrt 2005
4.080
18
Veldhoven (Noord Brabant)
heb volgende week een circuit dag en wil dan de motor op het aanhangwagentje zetten.
ik ben vanmorgen even bezig geweest. heb ik het zo goed gedaan? heb een band voor over de clipons alleen ben ik bang dat ik de clipons verbuig :? hoeveel kracht mag erop? ik heb nog 5cm veerweg over.nog iets waar ik aan moet denken? ik koop nog andere sjorbandjes deze komen van de gamma voor paar euro. hieronder een fototje :?
full
 
Laatst bewerkt:
Voorbanden moet je idd niet om je clip-on's doen, maar om je kroonplaat en dan binnen de kuip door langs je vork aan de aanhanger vastmaken.
Probeer de banden aan de voorkant van de aanhanger vast te zetten zodat je voorwiel als het ware in de voorkant van de aanhager klemgezet wordt.
 
Laatst bewerkt:
Banden nooit aan de zijkant recht naar beneden (zoals jij nu op de foto), maar een band vanaf een punt op de motor naar achteren, een vanaf hetzelfde punt naar voren.

Zo moeten wij lading op de dieplader ook altijd vastzetten, is de meest solide manier van ladingzekering.
 
Banden nooit aan de zijkant recht naar beneden (zoals jij nu op de foto), maar een band vanaf een punt op de motor naar achteren, een vanaf hetzelfde punt naar voren.

Zo moeten wij lading op de dieplader ook altijd vastzetten, is de meest solide manier van ladingzekering.
Zoiets was laatst op blik op de weg met rioolbuizen... Dat is een iets ander soort lading dan een motor natuurlijk. Als je de achterkant breed spant zoals TS op de foto heeft gedaan komt die motor echt niet meer van z'n plek hoor...
 
heb een band voor over de clipons alleen ben ik bang dat ik de clipons verbuig :? hoeveel kracht mag erop?

ben ik ook wel erg benieuwd naar, zat laatste keer op het circuit naar anderen te kijken en sommigen hebben zo'n stuurharnas erop zitten, neem aan dat die de krachten wat beter verdeelt?

stuurharnas.jpg



Op mijn aanhangwagen zitten de sjorogen van voren recht onder de clipons en een stuk naar de zijkant, ik kan hem dus niet aan de kroonplaat vastzetten zonder de kuipen te beschadigen. Maar kunnen de clipons dat hebben, heb hem de laatste keer wel zo vervoert en dat ging goed, maar er zitten nog wel heel wat meer tripjes in de planning...
 
Klopt deels.

Zijdelings kan de motor dan geen kant meer op. Maar de voor - achter beweging is (ondanks dat het niet zo lijkt) nog steeds niet gezekerd vanwege de zijwaartse rek in de spanband. Dit betekend dat de spanband (en dus ook de motor) ten opzichte van het bevestigingspunt op de aanhanger nog steeds van de voorzijde naar de achterzijde van de aanhanger kan heen en weer bewegen. In het begin is dit niet erg, maar door die beweging raakt de spanband op den duur los.

Door twee spanbanden te gebruiken en deze in een driehoek vast te maken, houdt de spanband van voor naar achter tegen dat de motor naar achter beweegt, en de spanband van achter naar voor voorkomt dat de motor naar voren beweegt. Daarnaast is het ook zo, zoals ook verteld in blik op de weg, dat een spanband zijn grootste sterkte leverd als deze in een zo recht mogelijke lijn ten opzichte van de kracht wordt geplaatst. Op de foto is de spanband onder een hoek van 90 graden ten opzichte van de kracht geplaatst, en heeft voor de voorwaartse en achterwaartse kracht dus absoluut geen nut.
 
Klopt deels.

Zijdelings kan de motor dan geen kant meer op. Maar de voor - achter beweging is (ondanks dat het niet zo lijkt) nog steeds niet gezekerd vanwege de zijwaartse rek in de spanband. Dit betekend dat de spanband (en dus ook de motor) ten opzichte van het bevestigingspunt op de aanhanger nog steeds van de voorzijde naar de achterzijde van de aanhanger kan heen en weer bewegen. In het begin is dit niet erg, maar door die beweging raakt de spanband op den duur los.

Door twee spanbanden te gebruiken en deze in een driehoek vast te maken, houdt de spanband van voor naar achter tegen dat de motor naar achter beweegt, en de spanband van achter naar voor voorkomt dat de motor naar voren beweegt. Daarnaast is het ook zo, zoals ook verteld in blik op de weg, dat een spanband zijn grootste sterkte leverd als deze in een zo recht mogelijke lijn ten opzichte van de kracht wordt geplaatst. Op de foto is de spanband onder een hoek van 90 graden ten opzichte van de kracht geplaatst, en heeft voor de voorwaartse en achterwaartse kracht dus absoluut geen nut.
Klopt indd wat je zegt, maar toch zetten we de motor altijd hetzelfde vast zoals KawaZX-R heeft. Meestal nog wel het voorwiel aan de aanhanger vast. Zit echt geen beweging in dan.
 
Klopt deels.

Zijdelings kan de motor dan geen kant meer op. Maar de voor - achter beweging is (ondanks dat het niet zo lijkt) nog steeds niet gezekerd vanwege de zijwaartse rek in de spanband. Dit betekend dat de spanband (en dus ook de motor) ten opzichte van het bevestigingspunt op de aanhanger nog steeds van de voorzijde naar de achterzijde van de aanhanger kan heen en weer bewegen. In het begin is dit niet erg, maar door die beweging raakt de spanband op den duur los.

Door twee spanbanden te gebruiken en deze in een driehoek vast te maken, houdt de spanband van voor naar achter tegen dat de motor naar achter beweegt, en de spanband van achter naar voor voorkomt dat de motor naar voren beweegt. Daarnaast is het ook zo, zoals ook verteld in blik op de weg, dat een spanband zijn grootste sterkte leverd als deze in een zo recht mogelijke lijn ten opzichte van de kracht wordt geplaatst. Op de foto is de spanband onder een hoek van 90 graden ten opzichte van de kracht geplaatst, en heeft voor de voorwaartse en achterwaartse kracht dus absoluut geen nut.
Dat gaat op voor objecten die door hun massa een spandband kan laten breken.. Een motor kan dat niet. Ik gebruik deze methode vaak genoeg en de motor is nog nooit een millimeter van z'n plek gekomen tijdens een rit.
 
Dat gaat op voor objecten die door hun massa een spandband kan laten breken.. Een motor kan dat niet. Ik gebruik deze methode vaak genoeg en de motor is nog nooit een millimeter van z'n plek gekomen tijdens een rit.

En daar gaat het fout.

Dit gaat ook op voor objecten die met hun massa een spanband niet kunnen laten breken.

Doordat de spanband in feite "los" zit tenopzichte van de kracht, heeft deze speling. Welliswaar minimaal, maar het is er. Door het rijden en het inveren van de motor tijdens het rijden, zal deze speling verergeren, tot een punt waarbij de haak van de spanband los kan laten van het bevestigingspunt.

--edit--

Wij gebruiken bij zware ladingen daarom ook geen spanbanden, hoewel deze het qua kracht wel aan zouden kunnen. Wij gebruiken spankettingen. Deze hebben wel de eigenschap dat zodra ze vast zitten ze niet meer los komen door krachten van het schuiven van de lading.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat op voor objecten die door hun massa een spandband kan laten breken.. Een motor kan dat niet. Ik gebruik deze methode vaak genoeg en de motor is nog nooit een millimeter van z'n plek gekomen tijdens een rit.
Bij mij wel O-), maar dat kwam doordat ik een bocht te hard nam :P

Motor helde alleen iets over, verder niet. Goeie spanbanden :P
 
heb volgende week een circuit dag en wil dan de motor op het aanhangwagentje zetten.
ik ben vanmorgen even bezig geweest. heb ik het zo goed gedaan? heb een band voor over de clipons alleen ben ik bang dat ik de clipons verbuig :? hoeveel kracht mag erop? ik heb nog 5cm veerweg over.nog iets waar ik aan moet denken? ik koop nog andere sjorbandjes deze komen van de gamma voor paar euro. hieronder een fototje :? [afbeelding]
Zou trouwens een doekje tussen de spanband en je achterbrug doen, anders heb je dalijk een kale brug.
 
En daar gaat het fout.

Dit gaat ook op voor objecten die met hun massa een spanband niet kunnen laten breken.

Doordat de spanband in feite "los" zit tenopzichte van de kracht, heeft deze speling. Welliswaar minimaal, maar het is er. Door het rijden en het inveren van de motor tijdens het rijden, zal deze speling verergeren, tot een punt waarbij de haak van de spanband los kan laten van het bevestigingspunt.
Als een haak los kan laten, heb je die sowieso al verkeerd geplaatst.
En daarnaast maak ik gebruik van spanbanden zonder haken :P
 
Als een haak los kan laten, heb je die sowieso al verkeerd geplaatst.
En daarnaast maak ik gebruik van spanbanden zonder haken :P

Hoeft niet. Ik ken voorbeelden van mensen die een spanband (destijds met het verhuizen van een piano) met de haak om een bevestigingsoog van de aanhanger hadden vastgemaakt, en 60 km moesten rijden. Bij aankomst was de haak uit het oog geschoten, terwijl in de spanband bij vertrek geen beweging was te krijgen met de hand.
 
Hoeft niet. Ik ken voorbeelden van mensen die een spanband (destijds met het verhuizen van een piano) met de haak om een bevestigingsoog van de aanhanger hadden vastgemaakt, en 60 km moesten rijden. Bij aankomst was de haak uit het oog geschoten, terwijl in de spanband bij vertrek geen beweging was te krijgen met de hand.
Ja dan de haak onderlangs door het oog gedaan waarschijnlijk. Dit moet je dus bovenlangs doen, schiettie er echt niet uit
 
En daar gaat het fout.

Dit gaat ook op voor objecten die met hun massa een spanband niet kunnen laten breken.

Doordat de spanband in feite "los" zit tenopzichte van de kracht, heeft deze speling. Welliswaar minimaal, maar het is er. Door het rijden en het inveren van de motor tijdens het rijden, zal deze speling verergeren, tot een punt waarbij de haak van de spanband los kan laten van het bevestigingspunt.

--edit--

Wij gebruiken bij zware ladingen daarom ook geen spanbanden, hoewel deze het qua kracht wel aan zouden kunnen. Wij gebruiken spankettingen. Deze hebben wel de eigenschap dat zodra ze vast zitten ze niet meer los komen door krachten van het schuiven van de lading.
Tis wel de bedoeling dat je de voorkant bijna helemaal in de vering trekt met de banden... De motor mag natuurlijk niet gaan staan dansen tijdens het vervoer

Wat jij zegt klopt natuurlijk wel, maar is niet echt nodig voor het vastzetten van de motor. Op de manier die ik aangeef staat hij vast genoeg. De langste rit die ik op deze manier gedaan heb was zo'n 1300 km en dat ging prima
 
Laatst bewerkt:
Zou trouwens een doekje tussen de spanband en je achterbrug doen, anders heb je dalijk een kale brug.
als ik ermee ga rijden doe ik er wel een doekje tussen ja.
ik ga de bevestigingshaken verplaatsen van het aanhangwagentje zodat ik ze aan de onderste kroonplaat vast kan maken. alvast bedankt voor de reacties :}
 
Ja dan de haak onderlangs door het oog gedaan waarschijnlijk. Dit moet je dus bovenlangs doen, schiettie er echt niet uit

Enige manier om zeker te stellen dat de spanband niet uit een oog schiet is door gebruik te maken van spanbanden met een D-sluiting aan het einde. Losdraaien, door het oog en weer vastdraaien. Of van die bergbeklimmerssluitingen.
 
Ja, okeej, om stuiteren te voorkomen wel ja, maar ik redeneer nog steeds uit het voorkomen dat de krachten van voor naar achter en andersom vrij spel hebben, dat ze nu nog steeds hebben.
Zoveel kracht zit er niet op bij de achterkant hoor.. bandje voor stabiliteit is goed genoeg. We hebben het hier nogmaals niet over een heel zwaar object
 
M'n motor maakt meer kilometers op de aanhanger dan dattie het asfalt zelf ziet en het gaat gewoon altijd goed op mijn manier, dus zie geen reden om het anders te doen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan