Honda Helix

@Hybride,

Jij schreef: "Techniek is schijnbaar hetzelfde als van mijn Foresight, onverwoestbaar dus."

Wel, ik heb totaal andere ervaringen met mijn Helix uit '95. Ongeveer drie jaar geleden heb ik de Helix gekocht en na een jaar of 1,5 na aanschaf probleemloos gereden te hebben, ontstond er op een gegeven moment een fors probleem. De motor had en heeft nog steeds problemen in het gebied van lage toerentallen. De motor hapert en schokt bij wegrijden. Met een beetje mazzel rijdt ie weg, maar de motor kan ook maar zo afslaan. Dit is zeer ergerlijk en zelfs potentieel gevaarlijk. Zie draadje Motor hapert bij wegrijden; valt soms stil... HELP
(Eddepettepet = Edmaan)

Inmiddels zijn er twee motorzaken bezocht (waarvan 1 algemeen dealer en 1 honda dealer), maar het wordt maar niet opgelost. Vanochtend nog naar een motorzaak in Hoevelaken geweest, maar die wilde de motor niet eens in 'behandeling' nemen. Waarom weet ik niet precies, maar hij zei dat die andere motorzaak het maar moet oplossen. Gedeeltelijk heeft ie gelijk natuurlijk, maar aan de andere kant, als hij het kan oplossen dan ben ik een tevreden klant. Maar goed, de kosten zijn dusdanig opgelopen dat ik er inmiddels een aardig buikpijn gevoel aan over heb gehouden.

De motor heb ik eigenlijk aangeschaft om dezelfde redenen als Hybride schrijft, namelijk dat het onverwoestbare techniek zou zijn en goedkoop in onderhoud. Daarbij las je vaak dat het geweldig zou rijden. Dat laatste klopt zeker. De motor is goed te bedienen en rijdt super relaxed. Niets dan lof daarover, maar over die techniek ben ik niet zo tevreden. Monteurs zijn over het algemeen niet zo positief over de technische kwaliteiten van de Helix. Commentaar als "het is maar brommertechniek" en "na zo'n 50.000 km zijn ze op" hoor ik regelmatig. In mijn geval klopt die laatste opmerking helemaal.

Kortom, voor mij geen Helix meer.
 
Kijk even naar je inlaatrubber, die staan er om bekend om scheuren te vertonen, waardoor je Helix belabberd rijdt.
Kosten, 8 euro....
Daarnaast kunnen je variomaticrolletjes versleten zijn, meestal begint de Helix behoorlijk te schudden bij gasgeven als dat zo is.
Maar ik gok op je inlaatrubber...
 
.... Wel, ik heb totaal andere ervaringen met mijn Helix uit '95....
Zonde dat jouw motor kuren heeft.
In het genoemde topic lees ik meermalen de tip om Zot er eens naar te laten kijken, die zit in Zeist; hij kwam er ook zelf mee. Heb je dat dan nog niet gedaan ? Dit moet je echt nog doen, die kans verdient de Helix.
Het is vast een heel geniepig klein dingetje ergens waar je het nog niet gezocht hebt.

Zelf ben ik goed te spreken over de Honda, niet dat er helemaal nooit iets mee is maar gezien het weinige geld dat ie kost, en de weinige aandacht die hij krijgt is het een wereldding.

De paar dingen die er ooit aan mankeerden: startproblemen bij warme motor, daarvoor heb ik nu driemaal de vlotternaald schoongemaakt en telkens was het daarmee opgelost. Misschien komt het omdat ik witte benzine tank.
De originele benzinepomp is een onding, daarmee heb ik tweemaal stilgestaan langs de weg, de contactjes vonken door. Die pomp heb ik sinds kort vervangen door een ander (rotatie) type.

Wat eraan vervangen wordt is meest vanwege slijtage, en dat mag na zoveel kilometers...
Ik reed hem net vanavond over de 98.000 Km...

Andere klachten die ik had waren allemaal te wijten aan de waterschade van vijf jaar geleden, daar kan de motor niets aan doen; zo begon trouwens ook het gedoe met de benzinepomp, maar dat is nu echt over.
 
Laatst bewerkt:
Voor de echte experts, ik krijg het olieindicatortje niet meer op groen. Ideeën iemand? :?
Ben geen expert, zeker niet op jouw scooter.... Bij de FES zit naast het indicatordingetje een gleufje in het dashboard, daar zit een rubber dopje overheen.
Steek met de contactsleutel of een schroevendraaier in dat gleufje en de indicator springt weer op groen.
 
Yep, doet het nog steeds niet...
Begrijp ik je goed dat er dus wel zo'n gleufje zit maar dat het mechanisme niet werkt ?

Zo belangrijk is zo'n ding nu ook weer niet, als je gewoon bijhoudt wanneer je de olie ververst weet je ook wanneer je dat opnieuw moet doen.

Als je het wel belangrijk vindt kun je hem het best even uit elkaar halen. Ik heb de mijne destijds helemaal uit elkaar gehad, ook het dashboard; het is een heel simpel mechanisme, alleen moet je wel het nodige weghalen om erbij te komen.
 
Klopt, ik hoopte dat er iemand een andere manier wist.....

Ga de boel maar uit elkaar halen, helaas ben ik zo iemand die zich vreselijk stort aan dat soort dingen. |(

Maar aan de andere kant, heb ik weer wat te doen, blijft een hobby he! ;)

Thanks voor de info })
 
..... helaas ben ik zo iemand die zich vreselijk stort aan dat soort dingen....
Gelukkig heb ik daar helemaal geen last (meer) van...
Bij mijn FES is inmiddels de temperatuurmeter er opnieuw mee opgehouden nadat ik hem na de waterschade al had gerepareerd. Ook het klokje mist wat digits en reset zichzelf telkens bij het stilzetten waardoor het hooguit als stopwatch kan fungeren.
De regelaar van de handvatverwarming is stuk, daar zit nu een aan-uit schakelaar; dat werkt ook.
Allemaal niet belangrijk.

Laatst hield ineens ook de snelheidsmeter er mee op... Dat is natuurlijk wel een belangrijk ding, al kan ik natuurlijk altijd een hele unit overzetten van mijn reservescooter en anders eventueel een fietscomputer monteren.
Verder rijdend bleek de kilometerteller het ook niet meer te doen dus dat was een meevaller, het lag niet aan de unit in het dashboard maar aan de aandrijfkabel die bleek los te zijn gegaan... Dat was zo gefixt.

Bij mij hoeft het niet perfect te zijn, ik zou er een dagtaak aan hebben....
 
Laatst bewerkt:
Hybride in "Het grote MF motorscooter topic"

Lekker verhaal....
Je hebt geluk gehad, lichamelijk gezien.
Eigenlijk (maar dat is achteraf) had je dat bergingsbedrijf( Smit Tak wellicht) aansprakelijk moeten stellen, stelletje slopers.
Maar goed, jij bent er goed afgekomen.
 
Eigenlijk had je dat bergingsbedrijf aansprakelijk moeten stellen, stelletje slopers.
Heb ik ook gedaan, maar dan merk je pas hoe weinig je zelf kunt uitrichten. Alleen als je er veel geld tegenaan gooit kun je zo'n zaak winnen maar dat was het allemaal niet waard.

Ik zie het zo; nu ik doorrijd met een oude scooter rijd ik toch heel goedkoop, en zo houd ik het verlies beperkt. Die kleine storingen zijn soms wel vervelend, maar als ik het zat ben kan ik hem zo aan de kant zetten en op die andere scooter verder rijden. Hoewel het moment dichtbij geweest is, is dit nog niet gebeurd...

Voorlopig kan ik dus nog even vooruit met de Honda's; maar ik blijf kijken naar wat er verder voor interessante scooters zijn.
 
Laatst bewerkt:
ALs ik het goed begrepen heb
is een honda Helix de Über motorscooter van voor de Tmax en burgmans van nu...

Wat kost zo'n ding die een beetje goed is ??
Een klein defect is niet zo erg , maar revisie werk is niet zo leuk....
 
Eeen goede zit zo rond de 1400,-.
Het zijn vaak toch al wat oudere scooters, dus goed kijken is nodig.
Check de uitlaat, die zijn echt duur.
Kijk ook even of de schokdempers niet lekken of versleten zijn. Je hebt er 4, dus dat is ook vrij prijzig. Verder goed je ogen gebruiken, slijten de banden wel regelmatig? Zo nee, kan dit een teken zijn van een krom frame/voorvork.
succes.
 
ALs ik het goed begrepen heb
is een honda Helix de Über motorscooter van voor de Tmax en burgmans van nu...

Wat kost zo'n ding die een beetje goed is ??
Een klein defect is niet zo erg , maar revisie werk is niet zo leuk....

Nee, het was gewoon de eerste "moderne" motorscooter. Er woont er nog eentje bij mij in de buurt, staat gewoon altijd buiten maar blijft het altijd doen. Vanaf de eerste keer dat ik er een voorbij zag schuiven was het meteen liefde op het eerste gezicht, zo laag, zo ontspannen als de bestuurder er op ligt, het lijkt wel een ligfiets! Een ligscooter, zogezegd! In 2003 heb ik op de motorbeurs in Utrecht nog een GN250 te koop zien staan: € 1300!!! Wat een verleiding... Toch maar niet gedaan omdat ik al een gewone motor had en niet erg in het geld zat...
 
front2.jpg



http://www.whouse.jp/moda.html/moda_fusion/frameset.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan