BMW R1200RT zadels

Mijn favoriete zadel is:

  • BMW (standaard)

    Stemmen: 7 63,6%
  • Corbin

    Stemmen: 0 0,0%
  • Wunderlich

    Stemmen: 0 0,0%
  • TouraTech

    Stemmen: 4 36,4%
  • Baehr

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    11

Palloquin

MF'er
24 apr 2004
99
0
Utrecht
...

In het grote BMW R1200RT ervaringen e.d. topic wordt regelmatig gesproken en gevraagd naar alternatieve zadels voor de BMW R1200RT.

De voornaamste klacht bij het standaard zadel is dat, omdat dit zadel te zacht is, we bij lange tochten nog al last kan krijgen van ons tedere achterwerk...

Diverse leveranciers hebben dus alternatieven op de markt gebracht.

Ik wil graag hier een opsomming bij houden van deze opties, en ook graag van andere hun ervaringen etc. vernemen.











Corbin:
Corbin leverd vol lederen zadels. Bestellen kan rechtstreeks via de site (ook naar NL?). Voor zowel de voor als achter buddy is ook een rugsteuntje te krijgen.
Het zadel is in allerlei kleur combinaties zelf samen te stellen.
Aardig detail is de bijpassende 'smuggler trunk' die i.p.v. de bijrijders-buddy kan worden geplaatst voor extra opbergruimte.

Prijs voor: $439/$559 (zonder/met verwarming)
Prijs achter: $229/$439 (zonder/met verwarming)

corbin1.jpg
corbin2.jpg
corbin3.jpg
corbin4.jpg



Wunderlich:
Wunderlich leverd bijna ieder mogelijke accessoire voor de R1200RT... vroeger ook een zadel... Het schijnt dat door problemen met een leverancier het zadel op dit moment heel moeilijk te krijgen is... Verwarming was ook hier mogelijk,

Prijs voor: ?/? (zonder/met verwarming)
Prijs achter: ?/? (zonder/met verwarming)

wunderlich1.jpg
wunderlich2.jpg




TouraTech:
Ook TouraTech leverd allerlei BMW accessoires (sommige lijken verdacht veel op die van Wunderlich). Bij TouraTech is het zadel wel te krijgen.

Prijs voor: €303/€325 (zonder/met verwarming) (- €45/€55 "*trade-in refund*")
Prijs achter: €303/€325 (zonder/met verwarming) (- €45/€55 "*trade-in refund*")

touratech1.jpg
touratech2.jpg




Baehr:
Nog een duitse leverancier: Baehr. Het lijkt dat je hier voor en achterzadel samen krijgt voor:
Prijs voor+achter: €249/€449 (zonder/met verwarming) ~

beahr1.jpg
beahr2.jpg





Bagster : (met dank aan Hanz:)
Ook Bagster maakt vervangingszadels, je kan zelf de kleuren samenstellen. ik kon geen info vinden over verwarming...

Prijs voor: €335 (zonder verwarming)
Prijs achter: €335 (zonder verwarming)
en daar komt dan ook nog eens 40 euro (per zadel!) verzendkosten naar Frankrijk bij...

Groot nadeel: je zal je originele zadels in moeten leveren en zit dus een tijdje zonder...

o.a. te krijgen bij:
  • AFS Motorparts in Purmerend (http://www.afsmotorparts.nl/)
sellebagsterif9.jpg





Hornig: (ook met dank aan Hanz:)
Hornig zadels. evt. in duo kleur grijs/zwart. Ik heb niets kunnen vinden over verwarming in deze zadels.

Prijs voor: €199 (zonder verwarming)
Prijs achter: €199 (zonder verwarming)
+ €29 per zadel voor de duo kleur

ook hier: nadeel, je zal je originele zadels in moeten leveren en zit dus een tijdje zonder...

hornig1.jpg
hornig2.jpg
hornig3.jpg







Nou, de aftrap staat er...
Heb ik belangrijke andere leveranciers of info gemist? heeft iemand ervaring met deze zadels of andere oplossingen om ons achterwerk op lange tochten te ontzien... Deel het hier met ons!
 
Laatst bewerkt:
De Touratechzadels zijn bij Bert Duursma te bestellen in Apeldoorn. Een proefrit van 1 tot 2 uur is voor serieuze gegadigden mogelijk, al zal je dan nog niet echt last van het achterwerk gaan krijgen... Bij een eventuele refund (inzenden van het eigen zadel na ontvangst vervangingszadel) neemt Duursma de verzendkosten voor zijn rekening.

Meer info mogelijk via Nicoline Nijhof: info@touratech.nl
 
Met betrekking tot de Bagster zadels zal je niks vinden over verwarming... Je levert namelijk je originele zadel(s) in. Of daar wel of geen verwarming in zit maakt voor de prijs niets uit, je krijgt terug wat je inlevert, maar dan aangepast... :P
 
Laatst bewerkt:
Wat het Wunderlichzadel betreft, op dit moment wordt er geen vervangingszadel meer geleverd door problemen bij de leverancier. Wunderlich heeft beloofd om in het voorjaar van 2008 met een nieuw zadel te komen. De prijs zal rond de 450 euro liggen, dat is dan de totaalprijs voor beide zadels (bestuurder én duo).
 
Voor Hornig geld hetzelfde als voor Bagster: wat je inlevert krijg je (aangepast) terug. Als er géén verwarming in zit, krijg je 'em dus ook weer zonder verwarming terug...
 
Laatst bewerkt:
Wil je het allemaal een stuk goedkoper? Koop dan een goede all-weatherbroek met een behoorlijke voering... Ik heb er één van Difi voor 180 €. Met die broek hou ik het zo'n 1000 km op één dag goed uit. Als het te warm is voor een voering draag ik een wielrenbroek onder de motorbroek. Ook stuurverhogers (ongeveer € 50) zorgen er bij veel mensen voor dat ze een betere zithouding hebben.

Dit zal niet voor iedereen werken. Lengte en gewicht zullen ongetwijfeld een rol spelen. Ik ben 1.76 mtr, binnenbeenmaat 78 cm en ik weeg 77 kilo.
 
...scheelt dat nou echt die stuurverhogers...??
...zit er zelf ook aan te denken, omdat ik het idee heb dat ik constant een beetje voorover 'hang', met een zeurderig gevoel in de onderrug tot gevolg... (ik ben 1.82 mtr.)



...m.b.t. tot de Touratech en Wunderlich zadels ; de leverancier van de zadels is dezelfde firma. Zoals ik al schreef in de hoofdpost ; Hakedo ofzo...
 
Kahedo ja... goed zo! De Wunderlichjes werden in Frankrijk gemaakt (niet bij Kahedo, aldus een medewerker van Wunderlich) en dat was dus ook meteen het probleem. De Franse leverancier had problemen met de productie, waardoor Wunderlich er een punt achter zette.

Overigs kan je hier een recensie van 'Spencer' lezen: BMW Motor Club Vlaanderen • Toon onderwerp - Ervaring met Touratech zadel (RT) Hij heeft al een tijdje het Touratech zadel. En heeft dus nog steeds een pijnlijk achterste... Als lijkt het wel minder te worden.

Wat een gedoe... Ik vertrouw voorlopig nog maar even op m'n gevoerde all-weatherbroek en schuif de aanschaf van een zadel voor me uit.
 
...durf het bijna niet te zeggen ; maar aan het Wunderlich zadel dat bij Bertus D. lag zat een ingenaaid labeltje waarop stond Wunderlich, bla, bla, Kahedo. Zelfde style label zat aan het Touratech zadel...

...zou Wunderlich zelf de relatie verkloot hebben ? En dan gauw 'de Fransen' er de schuld van geven ?? Het stofje op beide zadels was/is ook identiek. Kleurstelling is echter wel anders...
 
linkje naar het zadelverhaal (levertijd op het zadel : 1 week !)

...het standaard zadel van BMW heb ik gehouden...
...ik zou per deel 40 Euro terug kunnen krijgen, minus 15 Euro per deel aan verzendkosten, is dus 25 Euro per deel ; niet de moeite waard dus...

...ik had het standaard BMW zadel, en nu ook de standaard Touratech...
...je zit iets hoger op de Touratech, omdat het ding minder inzakt dan het standaard zadel...

rechterzijaanzichtc.jpg


linkerzijaanzichtduo.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan