Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Spanningsregelaar cbr 600

Pagina's:
  1. 1

CBR 600F '90

Reg. datum:
05 aug. 2005
De spanningsregelaar van mijn cbr 600 uit ’90 is kapot. ;(
Omdat het bij de cbr om een regelaarziekte gaat (ze worden gewoon te warm, ook al hebben ze koelribben) dacht ik aan het volgende.
Volgens mij zou men dit probleem kunnen oplossen met een computercooler die geschakeld is met het licht.
Zijn hier mensen die dit probleem ook zo hebben opgelost, of zijn er andere mogelijkheden om het op te lossen.
Ga ik hier niks me doen dan gaat die nieuwe zeker ook niet lang me.

Graag jullie menig hierover.
NX650,15jaar pauze,CBR 600F, Hij is dan wel oud, maar zeker een van de mooiste

Reg. datum:
23 aug. 2006
Een cpu cooler werkt wel maar er zijn betere en goedkopere (niet origineel) spanningsregelaars.

CBR 600F '90

Reg. datum:
05 aug. 2005
De regelaar die er nu op heeft gezeten was al een “niet originele” met koelribben.

Ik heb vanmorgen iemand gesproken die het probleem kende, en hij heeft mij geadviseerd om de regelaar zo te bevestigen dat hij meer door de rijwind gekoeld wordt, alleen heb je bij een cbr niet zoveel vervangende plaatsen om hem vast te maken. Het enige wat dan nog over blijft is de luchtstroom naar de regelaar te verbeteren. Maar hier heb ik geen ervaring mee.

Wie wel?

CBR 600F '90

Reg. datum:
05 aug. 2005
Hier zijn toch zeker meer mensen met het zelfde probleem, die wel een oplossing gevonden hebben.

Lichter is leuker

Reg. datum:
06 sep. 2006
OK; een ideetje kan ik je aan de hand doen, nooit zelf toegepast overigens...

Monteer de spanningsregelaar binnenin de airbox, daar is altijd stroming van frisse lucht en dus koeling als dat nodig is...
Kritiek is gratis advies

Reg. datum:
23 aug. 2006
quote:
Hybride schreef op 05 oktober 2007 @ 00:34:
OK; een ideetje kan ik je aan de hand doen, nooit zelf toegepast overigens...

Monteer de spanningsregelaar binnenin de airbox, daar is altijd stroming van frisse lucht en dus koeling als dat nodig is...

Werkt waarschijnlijk ook tegen bevriezing van de teurs voor een goede vermogen minder geschikt.

Reg. datum:
12 aug. 2003
heb hetzelfde probleem gehad bij mijn fzr.heb een koelertje van de pc geplaats en aangesloten op het licht.koste 5 euro.klein beetje warmtegeleidende pasta eraan en het probleem nooit meer gehad.kosten nog geen tien euro dus is een goed alternatief lijkt mij

Gecertificeerd prutser

Reg. datum:
15 aug. 2007
Bekend probleem inderdaad ook bij mijn CB1
het bestaande alu waarop deze bevestigd is is niet afdoende om alle warmte weg te voeren
Ik heb het opgelost door een flink stuk alu van 3mm dik op maat te zagen en een beetje in model te buigen zodat ie mooi achter de kap past.
beetje geleidende pasta ertussen en de warmte wordt goed verspreid over de groter geworden oppervlakte.
ik heb er nooit meer last van gehad en de regelaar is nu handwarm, ook na een ritje blazen. :]

dat met die fan vind ik maar niks, alleen maar weer meer kans op electrische storingen.
Mininamlisme is de oplossing :Y
Beter kort door de bocht dan plat op je rug

S1000RR

Reg. datum:
26 dec. 2003
koeler van pc word idd gedaan, bij de VFR van mijn Pa een stuk stofzuigerslang naar een open gedeelte van een kap gelegd. Wel in de rijrichting uiteraard ;)
Nooit geen problemen meer mee gehad 8-)
Dan die slang richten op de spanningregelaar en klaar :Y
" Those Who Risk Nothing, Do, Achieve,& Become Nothing" DJ

" Just Because You’re Breathing, Doesn’t Mean You’re Alive" GM

CBR 600F '90

Reg. datum:
05 aug. 2005
Ik ben er nu achter gekomen dat aan de linker kant ( inspectieluik) normaal een windkanaal hoort te zitten :? , blijkbaar bij een vroegere valpartij afgebroken en nooit meer gerepareerd (vorige eigenaar) |( , die dus de rijwind naar het gedeelte moet leiden waar de regelaar zit, aan de rechter kant zit het windkanaal er wel nog op.
Ik probeer nu een nieuw kanaal te maken ( nee, niet voor de scheepvaart maar voor de rijwind).
Maar het idee met een extra stuk alu lijkt ook niet slecht, kan het in ieder geval proberen.

Reg. datum:
08 dec. 2002
Is een bekend probleem, je regelaar heeft geen koelribben en kan zijn warmte niet kwijt! Gewoon een andere met koelribben kopen ben je van het probleem af!

CBR 600F '90

Reg. datum:
05 aug. 2005
De regelaar die er nu in heeft gezeten had al koelribben en is toch kapot gegaan, ik denk dat de nieuwe ook koelribben heeft maar die heb ik nog niet, is besteld.
Het ligt er dus niet aan of hij wel of geen koelribben heeft maar of er voldoende luchtcirculatie is op de plaats waar de regelaar bevestigd is.
Met de luchtcirculatie dat probeer ik nu te verbeteren en met een extra stuk alu zal het wel lukken, ik geloof niet dat ik hier nog veel meer aan kan doen.

Passie voor piepers!

Reg. datum:
20 aug. 2006
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb.

Maar wil het graag eerst zeker weten :D

Dus het gevolg van een kapotte spanningsregelaar is dat je motor slecht start (ookal heb je een volle accu)?
Waag het niet hier op te klikken!

CBR 600F '90

Reg. datum:
05 aug. 2005
Ik zou zeggen ga naar een werkplaats en laat hem even doormeten, heb ik ook gedaan.
Binnen 5 minuten weet je waar het probleem ligt en wat je er aan moet doen.
Anders lig je alleen maar te gissen en te zoeken en vindt je dan uiteindelijk nog niks

Reg. datum:
20 mei. 2009
hallo k,heb toch nog een vraagje over de spannigsregelaar. geeft de spanningsrgelaar ook een tik of een snisterent geluid als deze kapot is had 2 weken geleden mijn accu kapot en heb er een nieuwe in gezet en sinds die tijd heeft mijn cbr 600 f van 95 een bij geluid vooral als ik gas geef hoor ik hem en het gaat niet over als die warm is mijn nokenasketingspanner had ook altijd wel een tikje maar alleen als die koud was dus dit is nieuw voor mij

mvrgr snake73 :? :? :N

77kw and in love with all

Reg. datum:
24 mrt. 2003
quote:
snake73 schreef op 20 mei 2009 @ 23:27:
hallo k,heb toch nog een vraagje over de spannigsregelaar. geeft de spanningsrgelaar ook een tik of een snisterent geluid als deze kapot is had 2 weken geleden mijn accu kapot en heb er een nieuwe in gezet en sinds die tijd heeft mijn cbr 600 f van 95 een bij geluid vooral als ik gas geef hoor ik hem en het gaat niet over als die warm is mijn nokenasketingspanner had ook altijd wel een tikje maar alleen als die koud was dus dit is nieuw voor mij

mvrgr snake73 :? :? :N

Als je regelaar kapot is, kan het zijn dat hij een veel te hoge spanning afgeeft. Ik heb meegemaakt dat er 18 volt uit kwam en dan gaat je accu koken. Ik heb een gesloten accu zelfs horen piepen, vanwege de hoge druk in het ding. Het is dus heel goed mogelijk dat je vorige accu stuk is gegaan door een kapotte regelaar. Zet er een voltmeter op bij lopende motor. De accu spanning mag niet boven de 14,5 volt uitkomen, bij ongeveer 5 a 6000 toeren.
VFR de witte motor

Reg. datum:
20 mei. 2009
ik zal het is opmeten
bedankt voor de reactie

gr snake73

Knuffelbeer

Reg. datum:
24 mrt. 2003
Hoeveel km heb en wat van nokkenasketting spanner?? is ook een kwaal van een cbr
The world is round & down under is on top
First KneeDown rechts zowel links 30-9-2003
Kodie! de strip

Select Forum

© 2001-2013 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motor-Forum maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.