XTZ 750 Super Tenere - Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Belgske,

wat kan jij mij allemaal vertellen over het Tenere Treffen Europa?
Als lid van de DTA/redactielid ben ik hier erg in geinteresseerd!
Wie organiseerd dit treffen? Heb je contact met deze mensen? Wanneer is het treffen geplant en op welke lokatie/land?

Laat aub wat van je horen!


Heyy Axewood;

Je hebt mail!!

Mvg belgske
 
:] ik voel me vereerd dat mijn naam + nummer in je portemonee zit :o gelukkig goedgekomen

Dat was nog vanwege dat tankdopsleuteltje, een half jaar terug ofzo.
:+
Aan de andere kant van de "post-it" stond jacob z'n tel. nummer. Kwist eigenlijk niet eens dat het er nog in zat, maar dat kwam nu dus goed van pas. :Y
 
02_tuch.jpg


Leuk zo'n horizontale swingarm :X



bron
 
hallo allemaal.

ik ben haas en rijd nu op een suzukie LS 650 Savage......

ik wil straks als ik volvermogen mag overstappen naar een allroad.
ik heb nu bij motoport in oudhoorn een YAMAHA XTZ 750 gevonden op internet.

ik zou graag willen weten wat er allemaal mis kan zijn en waar ik het meest op moet letten bij deze motor.

bvd

Haas
 
Hoi, welkom
Als je liever bij een motorzaak koopt is dat jouw keuze natuurlijk. Het heeft ook wel voordelen maar weet wel dat je er dan aardig wat eurotjes extra voor betaald zeker bij motoport.
Ik heb die bij de motoport even opgezocht, ziet er prima uit zo van de foto, maar dat ziet die van boedhabulldog ook: Marktplaats: Advertentienr.:11931890113 en die is toch wel bijna 800 euro goeiekoper.
Let wel, ik ken beidde motorfietsen niet, enkel van de foto's dus..........

Ik zie dat je bij woonplaats ook Dronten hebt staan dus Lelystad is dan goed te doen.
waar in dronten?


Tja waar op te letten? Voornamelijk de zaken waar je bij elke motorfiets op moet letten. Er zijn wel wat typische XTZ "kwaaltjes", lees dit topic even door en je zal wel wat zaken tegenkomen. Zie ook links in de startpost.
 
Laatst bewerkt:
Zo zien we een super niet graag ;(
2060.jpg


Zie: hier
Zou het nou door de zithouding komen dat ie er nog "betrekkelijk" goed van afgekomen is? Ik weet uit eigen ervaring dat je door de rechtop zithouding redelijk eenvoudig van je motor kunt "afstappen". Benen strekken en je staat er naast.
 
Zo, ik ben ff in m'n uppie aan 't voorkomen dat oma bij dit topic komt kijken :W

Volgens mij kent elke super bezitter wel het piepen/kraken bij het inveren. Zo heb je er heel lang geen last van en ineens begint ie ermee. Alle vetnippels "vullen" helpt niet.

Ik had dit dus vorige week, zelfs met oordoppen in hoorde ik 'm kraken/piepen bij het inveren.
Nou is er dus wel een remedi voor. Ik kwam op het duitse tenere forum dit tegen.

22098.jpg


De onderste bevestiging van de schokbreker is, standaard, niet voorzien van een smeernippel.

Bij mij nu dus wel............. :+


nou maar hopen dat de bout niet te zwak is geworden :X
 
mooie oplossing hierboven :) ik heb er zelf geen last van, ga binnenkort wel de 5 vetnippels doen.

ik ben nog steeds met de carbs bezig... nu sproeier 160, 3e van boven. Ik heb met Ruud Fredriks gebeld, hij stuurde mij iig de dynoringetjes, deze schelen een halve naaldstand. Verder heb ik de duitse ringen eruit gehaald.

full

dynoringetjes boven de naaldclip

full

dan maar een trillende naald

deze bovenste 2 plaatjes komen van
http://www.tenere.de/dynojet-II.pdf


Voorlopig kan ik nog niet testen in de laatste configuratie... balhoofdlager heeft een dood punt in het midden en speling, eerst dat stellen. Iemand een tip voor dat dode punt? ik hoorde al (van Diesmer) dat het lager iets verplaatsen kan helpen. Zelf denk ik om flink wat lager- of multipurposevet te smeren. Zoizo tips over deze operatie? Haynes is vrij duidelijk wel maar praktijktips meer dan welkom :}


Met die carbs heb ik nu bijna alles gehad:
Dit deed ik al:

* ketting schoongemaakt en met stok vuil eruit geslagen
* carbcleaners: Forté (1 of 2, dat weet ik nooit, maar iig de goede) en ook Wynns
* andere bougies (iridiums)
* carbrubbers vernieuwd
* membramen zijn ok
* gat geboord in uitlaat 22mm doorsnede
* nieuwe benzineslangen, t-stukje gecontroleerd
* choke okee
* kleppen gesteld > krap op alle inlaatkleppen, mooi op tijd (46.000km)
* synchroniseren
* k&n filters schoongemaakt, kwam na 35.000km flink vuil af, opnieuw geolied
* gerollerd bij KMS 20 juli 2007, zie scans

* (sproeier 155) gasnaalden van stand 2e > 3e > 4e van boven, dit gaf verschuiving vh probleem, inhouden in telkens andere toergebieden
* sproeier van 155 > 160, naalden terug van 4e > 2e, dit gaf verslechtering (!), inhouden nu van 3000-7000 toeren
* (rechtervacuümslang aangesloten), ietsje verbetering, nog over het hele gebied inhouden
* gasnaalden van 2e > 4e, zo goed liep die nog niet in een jaar, toch nog ietsje zeuren tussen 3500 en 5500, goed mee te rijden al
* 160-3 verslechtering, meer inhouden dan bij 160-4
* andere sproeiermaat bij Ruud Frederiks: 165, op 2 en 3 v boven: inhouden vanaf 4000tpm en 4e v boven: stotteren, echt te rijk.
* Laatste sproeier: 165, op naaldstanden 2-3-4 geprobeerd, wordt slechter, duidelijk inhouden, stotteren, zeker te rijk denk ik.
* weer 160-3, maar met dynoringetjes, dus 160-3,5. Ook duitse ringen verwijderd, luchtmengselschroef 1/2 toer terug (2 uit nu)





Rinus die bij Ruud Fredriks werkt zei na bekijken van de grafieken van de runs, net als Marco van KMS overigens, dat de sproeier 1 of 2 maten groter zou moeten. Maar ja, uitgebreid getest en dat is het dus niet, er is iets anders aan de hand.
full

full





Dan blijven nog de tips van Belgske om te proberen (o-ringetjes rond de hoofdsproeiers al nieuw)
full



En dan las ik nog ergens om de vlotterhoogte opnieuw af te stellen als de lufi's zijn schoongemaakt. Maar hoe stel ik dat nivo af? Ik heb Haynes, maar die pagina's zijn niet ingescand.... :X


Wie kan me helpen, met tips?

groeten, René.


o ja, 3Ldré, wil je de link naar mijn website in de startpost veranderen?
http://home.casema.nl/3ld thanks.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je adres in de startpost aangepast.

Maar ff over dat Dynojet ringetje. De plaats waar die, op het tekeningetje zou moeten zitten, daarvan ontgaat mij het nut even. Ik zou 'm omwisselen met het clipje. Het extra ringetje is toch om de naald een halve stand te verplaatsen? Wat heeft het dan voor 'n nut om 'm boven het clipje te plaatsen?

Wat is nu eigenlijk de reden dat je nog niet tevreden bent? Loopt ie in 't geheel niet goed of alleen bij bepaalde toerentallen?
Is het mogelijk dat je benzinepomp het probleem is? Of had ik dat al eens geopperd? Naja kweetniemeer.
Ik heb namelijk zelf tijdens m'n ritje naar Nepal ook heel lang moeten zoeken waarom ie, vooral op grotere hoogte dat dan weer wel, niet goed liep. Uiteindelijk bleek dat na vervangen van de benzinepomp het probleem verholpen was. De pomp zelf is moeilijk/niet te testen op een juiste werking maar volgens mij moet je het met een goed gevulde tank wel redden zonder benzinepomp dus....... Ik zou zeggen, ontkoppel de pomp en ga zo eens rijden.

Ik heb inmiddels wel een motor die heerlijk loopt, echter wel met een vulstehoog verbruik. Ik kom nu zo rond de 1:13/1:14 uit. Eigenlijk moet ik de naalden vervangen (naaldbuizen al wel gedaan) maar ik ben er bang voor dat ik dan weer moet gaan kloten om 'm weer zo lekker te laten lopen als dat ie nu doet.
Ik heb er trouwens een 175 sproeiers inzitten maarja ik denk niet dat dit te vergelijken is met jou brommerd gezien mijn 850 blok met 4tx carbs.
 
ik heb de halogeen lampjes getest met biluxfitting. Het schijnt dat de warmte niet goed kan worden afgevoerd => geen last van. Verder is het fantastisch, ik zie ineens allemaal dingen... de originele zijn eigenlijk gewoon waardeloos. Ik zou ze trouwens gewoon bij een brommerwinkel kopen: partshop.de wil weer 10eu verzendkosten hebben. Dit zijn redelijk gangbare bromfietslampen. vraag naar een BILUX BA20D fitting.
 
Hé pieter, :W
goeie zaak van die lampjes.
Die bilux dingen die er bij jou inzaten had ik idd ook bij de bromfietszaak vandaan. Maar gelukkig is er dus een waardige vervanger beschikbaar. Kun je niet wat extra "koelingsgaten" maken in de houder van de lamp? Zou zonde zijn als ze toch oververhitten met alle gevolgen van dien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je adres in de startpost aangepast.

Maar ff over dat Dynojet ringetje. De plaats waar die, op het tekeningetje zou moeten zitten, daarvan ontgaat mij het nut even. Ik zou 'm omwisselen met het clipje. Het extra ringetje is toch om de naald een halve stand te verplaatsen? Wat heeft het dan voor 'n nut om 'm boven het clipje te plaatsen?

heb ik ook zitten te bedenken vandaag, van die ringetjes ;)

Wat is nu eigenlijk de reden dat je nog niet tevreden bent? Loopt ie in 't geheel niet goed of alleen bij bepaalde toerentallen?

de motor 'zeurt' vanaf 4000 tpm en alle hogere toeren, bij constant gas.

Is het mogelijk dat je benzinepomp het probleem is? Of had ik dat al eens geopperd? Naja kweetniemeer.

ja idd, al eerder geopperd, ook nog te testen, thanks!

Ik heb namelijk zelf tijdens m'n ritje naar Nepal ook heel lang moeten zoeken waarom ie, vooral op grotere hoogte dat dan weer wel, niet goed liep. Uiteindelijk bleek dat na vervangen van de benzinepomp het probleem verholpen was. De pomp zelf is moeilijk/niet te testen op een juiste werking maar volgens mij moet je het met een goed gevulde tank wel redden zonder benzinepomp dus....... Ik zou zeggen, ontkoppel de pomp en ga zo eens rijden.

Ik heb inmiddels wel een motor die heerlijk loopt, echter wel met een vulstehoog verbruik. Ik kom nu zo rond de 1:13/1:14 uit. Eigenlijk moet ik de naalden vervangen (naaldbuizen al wel gedaan) maar ik ben er bang voor dat ik dan weer moet gaan kloten om 'm weer zo lekker te laten lopen als dat ie nu doet.
Ik heb er trouwens een 175 sproeiers inzitten maarja ik denk niet dat dit te vergelijken is met jou brommerd gezien mijn 850 blok met 4tx carbs.

nu met mijn ervaringen met die carbs.... lekker laten zo Dré, dan maar een paar euro meer aan de pomp, if it ain't broke, don't fix it ;)
 
Balhoofdlagers: vervangen, no 2 ways about it, leunt er nl op en drukt nieuw vet er toch weer uit, enne vaker/meer slalomen en vaker nastellen, filmpje en foto's op mn site bij '08-2004 40.918 Steering head bearings replaced :'. Je hebt nl niet 1 dood punt maar net zoveel als er lager rollen zijn (of balletjes nog if oud)

Met die carbs heb ik nu bijna alles gehad:
Dit deed ik al:

* ketting schoongemaakt en met stok vuil eruit geslagen

Proest, kettingsmeerder 'spoelt' continue schoon en smeert ook nog ns, Scottoiler of Osco bv en dan cheapo Hema olie drin

* gat geboord in uitlaat 22mm doorsnede

En dat zou nou net je prob kunnen zijn, tenzij ervoor ook al last...
 
Laatst bewerkt:
Balhoofdlagers: vervangen, no 2 ways about it, leunt er nl op en drukt nieuw vet er toch weer uit, enne vaker/meer slalomen en vaker nastellen, filmpje en foto's op mn site bij '08-2004 40.918 Steering head bearings replaced :'. Je hebt nl niet 1 dood punt maar net zoveel als er lager rollen zijn (of balletjes nog if oud)Proest, kettingsmeerder 'spoelt' continue schoon en smeert ook nog ns, Scottoiler of Osco bv en dan cheapo Hema olie drinEn dat zou nou net je prob kunnen zijn, tenzij ervoor ook al last...

Jaja, proest jij maar lekker door. Voor ik het gat boorde was de motor al aan het zeuren idd.
 
...
Is het mogelijk dat je benzinepomp het probleem is? Of had ik dat al eens geopperd? Naja kweetniemeer.
Ik heb namelijk zelf tijdens m'n ritje naar Nepal ook heel lang moeten zoeken waarom ie, vooral op grotere hoogte dat dan weer wel, niet goed liep. Uiteindelijk bleek dat na vervangen van de benzinepomp het probleem verholpen was. De pomp zelf is moeilijk/niet te testen op een juiste werking maar volgens mij moet je het met een goed gevulde tank wel redden zonder benzinepomp dus....... Ik zou zeggen, ontkoppel de pomp en ga zo eens rijden.
...
nou, de benzinepomp kan ik ook wegstrepen van het lijstje resterende mogelijkheden...

balhoofdlagers goed afstellen zonder special tool is een lastige klus..... tikje erbij, yoke vast, voelen, net niet, yoke weer los, tikje erbij, yoke vast, voelen, weer net niet..., nu ja, blijft er wat te wensen over voor sint niklaas, misschien mag ik wel mee naar spanje, twee weken benidorm, all inclusive, geheel verzorgd, dank u sint niklaasje 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een nieuw achterbandje laten monteren. Een Bridgestone BW502 (BattleWing). Tja weer eens wat anders, ben benieuwd hoe die gaat bevallen. De Tourance heeft het zo'n 18000km uitgehouden, eens kijken wat deze gaat halen.


Even wat anders.
Ik ken iemand die het verbruik van z'n blik ineens erg op zag lopen. Bij de garage vonden ze geen oorzaak hiervan. Toch maar eens ergens anders gaan tanken dan de standaard "goedkope" pomp, en het verbruik zat weer op het oude niveau. Scheelde toch zo'n 100 km op een volle tank (auto he).

Dit zette mij aan tot een testje. De test is nog gaande maar wat ik al wel weet is dat er tussen de Supertank (goedkope Flevoland keten) en de BP wat betreft verbruik geen verschil is. Nu is Shell aan de beurt.
Wat mij wel opviel was dat m'n motor minder goed liep op de BP benzine. Dit kan natuurlijk net ff een verkeerde voorraad zijn geweest, maar toch. Nu met de Shell benzine loopt ie veel netter. Het verschil merkte ik voornamelijk bij lage toeren en stationair lopen, met BP peut liep ie gewoon niet lekker.

@dutchdude: zou dit bij jou ook een rol kunnen spelen?
Lijkt me overigens niet erg waarschijnlijk als je er al zo lang mee zit, ik neem aan dat je inmiddels al verschillende benzinesoorten in je tank hebt gehad.
 
Vandaag een nieuw achterbandje laten monteren. Een Bridgestone BW502 (BattleWing). Tja weer eens wat anders, ben benieuwd hoe die gaat bevallen. De Tourance heeft het zo'n 18000km uitgehouden, eens kijken wat deze gaat halen.


Even wat anders.
Ik ken iemand die het verbruik van z'n blik ineens erg op zag lopen. Bij de garage vonden ze geen oorzaak hiervan. Toch maar eens ergens anders gaan tanken dan de standaard "goedkope" pomp, en het verbruik zat weer op het oude niveau. Scheelde toch zo'n 100 km op een volle tank (auto he).

Dit zette mij aan tot een testje. De test is nog gaande maar wat ik al wel weet is dat er tussen de Supertank (goedkope Flevoland keten) en de BP wat betreft verbruik geen verschil is. Nu is Shell aan de beurt.
Wat mij wel opviel was dat m'n motor minder goed liep op de BP benzine. Dit kan natuurlijk net ff een verkeerde voorraad zijn geweest, maar toch. Nu met de Shell benzine loopt ie veel netter. Het verschil merkte ik voornamelijk bij lage toeren en stationair lopen, met BP peut liep ie gewoon niet lekker.

@dutchdude: zou dit bij jou ook een rol kunnen spelen?
Lijkt me overigens niet erg waarschijnlijk als je er al zo lang mee zit, ik neem aan dat je inmiddels al verschillende benzinesoorten in je tank hebt gehad.

Straf verhaal! :o
Rij al bijna 20 jaar motor en tank zowat overal en nergens en nooit enig verschil gemerkt eigenlijk...
 
Straf verhaal! :o
Rij al bijna 20 jaar motor en tank zowat overal en nergens en nooit enig verschil gemerkt eigenlijk...

Ik dacht ook niet gelijk aan de benzine bij het minder presteren. Pas toen bleek dat het met de shell peut weer over was viel het kwartje. Maar zoals ik al schreef, het kan best dat het net een mindere voorraad was of het laatste restje uit de opslagtank ofzo kan dat?. Mogelijk is het de volgende tankbeurt bij die BP weer wel OK. Voor nu echter dus even niet zo'n goede ervaring.

Het verbruik zal mss ook overal hetzelfde zijn maar zeg nou eerlijk, hou jij het verbruik regelmatig bij? Ik zou dit ook normaal gesproken niet doen ware het niet dat het verbruik bij mij nu wel erg hoog. Ik overweeg dan ook om toch de naalden maar te vervangen :X
 
Laatst bewerkt:
Zo daar ben ik dan weer eens. Ik begin nu echt een probleem te krijgen en het is bijna kerstvakantie. Het probleem is de kameel, de oplossing revisie. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Er is al eerder wat geroepen hoe en wat, maar ik wil graag duidelijk hebben:
1. welk gereedschap heb ik nodig
2. welke onderdelen moeten worden vervangen
3. wat gaat me dat ongeveer kosten.

Ik heb al gemeelt naar de sloperts voor een blok, dus dat is even afwachten, maar als ik een revisie kan uitvoeren voor rond de 600 euro dan doe ik dat liever. Op vraag 2 heb ik de volgende antwoorden al: kleppen, klepzittingen, zuigerveren. Iemand aanvullingen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan