Vanaf windkracht 7 niet meer rijden?

Ik rij niet meer op de motor vanaf...

  • windkracht 5 of meer

    Stemmen: 8 6,5%
  • windkracht 6 of meer

    Stemmen: 4 3,3%
  • windkracht 7 of meer

    Stemmen: 7 5,7%
  • windkracht 8 of meer

    Stemmen: 22 17,9%
  • windkracht 9 of meer

    Stemmen: 13 10,6%
  • windkracht 10 of meer

    Stemmen: 26 21,1%
  • windkracht 11 of meer

    Stemmen: 3 2,4%
  • windkracht 12 of meer

    Stemmen: 7 5,7%
  • bij een orkaan rij ik nog

    Stemmen: 33 26,8%

  • Totaal aantal stemmers
    123
Vrijdag was ik door wat wind gereden, en dat was ZEKER geen pretje, was blij dat ik op mijn bestemming was aangekomen..
In combinatie met een gladde weg is zeker niet leuk. :N
 
flink veel toeren maken helpt iig wel altijd en windstoten zijn het gevaarlijkste als je ze niet ziet aankomen (als je bomen en ander zooi langs de weg beetje in de gaten houdt heb je soms een waarschuwing dat er een aankomt)
ik rij wel naked en denk dat ik met een kuip minder snel ging rijden
 
Ik blijf het houden op windkracht 7 of 8. Dat is voor mij het moment om in een koekblik te gaan zitten.
Heb het ooit eens gedaan en bijna de middenberm in geblazen, na het inhalen van een vrachtwagen. Toen ook ontdekt dat mijn tanktas(met magneten) dan ook niet meer blijft zitten.
 
ik zet hem niet snel aan de kant, een beetje harde wind ga ik niet uit de weg.
pas als er rukwinden in het spel zijn, laat ik hem staan, daar kan je je moeilijk op voorbereiden en kunnen je zo onder een tegenligger of andere medeweggebruiker blazen
 
Mooiste wat ik met harde wind meegemaakt heb, was een bocht naar rechts, terwijl ik op de motor naar links hing tegen de wind in. Ik had toen geen koekblik bij de hand en dan ga je gewoon met de motor.

Ook wel eens een autobahn ritje gedaan met wind van opzij, windkracht 5 a 6. De motor begon boven de 220 toch wel aardig te slingeren :X :X
Dus gewoon met 200 doorgegaan en vond dat prima te doen.
Gewoon je tempo aanpassen aan de omstandigheden.
 
Begin van het jaar hevige stormwaarschuwing. Bleek amper wind te zijn..... Paar weken later weer zo'n waarschuwing. Toen waaide het wel een pietsie ja.....
Ik reed op de ring Amsterdam, 80 km/u op de rechterbaan en reed opeens 2 banen verder naar links...... Ging weer terug en achter me zag ik twee geschrokken koppies die me door een voorruit heen aanstaarden...... dat scheelde niet écht veul.....
Ach ja.....als je het maar rustig aan doet......

Ik heb trouwens jaren gewindsurfd en heb daar nog steeds wat voordeel aan. Ook dan kon het zomaar gebeuren dat de wind wegviel terwijl je net lekker in de trapeze hing. Als je dan reageerde klapte de wind er soms weer vol in. Ben wel eens een paar meter over m'n zeil heen gekatapulteerd..... Op een zeker moment leer je de wind beter inschatten en adequater te reageren.

Als tip: duw de motor van je af tegen de wind in, zodat je zelf wat rechter overeind blijft, dan heb je wat meer reserve als de wind wegvalt of juist aantrekt.
 
Vorig jaar 1e dag van november @ A4... Was het eerste weeralarm i.v.m. de storm en heb toen helaas kennis gemaakt met de vangrail -O-

Sindsdien wel wat terughoudend en minder vertrouwen met winderige omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
Begin van het jaar hevige stormwaarschuwing. Bleek amper wind te zijn..... Paar weken later weer zo'n waarschuwing. Toen waaide het wel een pietsie ja.....
Ik reed op de ring Amsterdam, 80 km/u op de rechterbaan en reed opeens 2 banen verder naar links...... Ging weer terug en achter me zag ik twee geschrokken koppies die me door een voorruit heen aanstaarden...... dat scheelde niet écht veul.....
Ach ja.....als je het maar rustig aan doet......

Ik heb trouwens jaren gewindsurfd en heb daar nog steeds wat voordeel aan. Ook dan kon het zomaar gebeuren dat de wind wegviel terwijl je net lekker in de trapeze hing. Als je dan reageerde klapte de wind er soms weer vol in. Ben wel eens een paar meter over m'n zeil heen gekatapulteerd..... Op een zeker moment leer je de wind beter inschatten en adequater te reageren.

Als tip: duw de motor van je af tegen de wind in, zodat je zelf wat rechter overeind blijft, dan heb je wat meer reserve als de wind wegvalt of juist aantrekt.

Dat van dat surfen ken ik, vind grote bestuurbare vliegers leuker, we gingen in het verleden sprongen maken met delta's van ruim 4 meter spanwijdte. Maakte je sprongen tot 60 meter ver mee. En 10 meter hoog als je fout stuurde :X
 
mocht dit jaar met de hevige storm van me werk niet meer naar huis op de motor, als het aan mij had gelegen was ik gewoon gegaan. ze hebben me thuis gebracht want de sleutel hadden ze al uit me jas gevist :+

ze verklaarde me ook voor gek, maarja dat was al oud nieuws
 
Ik heb gereden vanmiddag zo rond een uur of 3. Van Katwijk, langs Wassenaar naar Delft. Ben welgeteld 1 andere motorrijder tegengekomen.

Tsja.. je moet erg opletten, maar het gaat nog net nu vind ik. Op de A4 even gehad dat ik echt plotseling een paar keer flink moest hangen. Maar als je goed vooruit kijkt en het gas erop houdt valt het mee. Zo gauw je je gas los laat heb je er veel meer last van lijkt wel :?
 
Ja, heb ook ooit een tip ontvangen van een Grootmeester Motorrijden (die gast reed echt altijd) gewoon goed vooruit kijken en gas geven.
 
vooral gas erophouden :)

en hangt er ook vanaf wat voor motor je hebt :)
heb zelf 300kg aan nakedbike onder mn reet zitten, is net een baksteen op de weg :)

probleem is nu dat die "baksteen" ermee gekapt is....

waarschuwingen boeien me weinig, enige wanneer ik overweeg m te laten staan is met hele hele hele zware regenval (dat t via de helm naar binnen stroomt)
 
mn cmx zwiebert met zn krappe 150 kg al als je een scheet laat, maar als je maar schuin genoeg hangt en af en genoeg stuurt kom je er wel mee thuis :-) Voor een beetje wind laat ik em niet staan en ik rij meestal wel, ik heb geen auto en alleen een ov voor doordeweeks.
Neemt niet weg dat ik niet van teveel zijwind hou en als het kan met slecht weer snelwegen mijd.
 
met mijn auto heb ik meer last van de wind dan met de motor.

ligt er dus maar net aan wat ik moet gaan doen op de plaats waar ik heen ga.
 
Ik heb nog nooit m'n motor laten staan...
Niet voor weersomstandigheden iig.

Wat voor windkracht heb je als je 280 km/u rijd? Je moet gewoon goed opletten!

Dan heb je de wind recht voor je. Zijwindvlagen, zeker met volle kuip, is toch iets anders.
 
Toen ik mn motor ging ophalen woei en regende het vreselijk hard. Ik belde Goedhart op dat ik hem alsnog op kwam halen, ze verklaarden me bijkans voor gek. Het mocht ook wel een dag later, ook al hadden we het afgesproken... Maar je denkt toch niet dat ik een dag langer op mn motor ga wachten!!!

Wel meteen mn vuurdoop gehad, moest over de hoogste flyover op het Clausplein. Ging verder prima, als je maar rekening houdt met de omstandigheden. Gelukkig heb ik mn gewicht mee, ik waai niet zo makkelijk weg zeg maar :+
 
Ik laat mijn motor wel eens binnen staan vanwege gladheid. Maar wind kan je op rekenen. Gewoon een beetje rustigjes aan rijden en er rekening mee houden dat er een windvlaag kan komen: hou er dus rekening mee dat je ineens 1 meter verder naar links of rechts rijdt (afhankelijk van de windrichting.).

Ik denk wel dat de gekuipte fietsen duidelijk meer last van zijwind hebben. Ik rij al wat jaartjes zonder kuip, dus eigenlijk zou ik het niet weten.
Maar, vroeger (20 jaar geleden) was dit wel het geval.
 
Harde wind is best lastig.

Op een FJR1300, heb je genoeg gewicht (dus inertie) om niet weg geblazen te worden.
Op een XT600e, is het zwaarte punt hoger, gewicht van de motor lichter dat het dus best vechten wordt.
Het enige waar ik me zorgen om maak bij een echt harde storm, zijn bomen die omwaaien, vallende takken en dakpannen.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar 2 keer en dit jaar 1 keer maar dat was een vals alarm -O-
Ik weet dat ik in m'n route 1 gevaarlijk punt heb waar ik al 1 keer bijna van de rechterbaan de middenvangrail ingewaaid ben :X ... gelukkig bijna maar sindsdien kijk ik bij een waarschuwing voor windkracht 8 m'n vriendin eens lief aan.
Zij begint bij windkracht 6 al of ik de auto mee wil hebben :?
 
1x weer omgedraaid vanwege het weer, was vorig jaar met dat weeralarm. Regen en wind van opzij, had het idee dat m'n wielen onder me vandaan werden geblazen.

Net m'n motor weer binnen gezet een uurtje terug, lekker naar huis gereden vanaf m'n werk :]

Gas houden.


En waar is die Poll. Verwijderd op verzoek, reden was toch aanpassing...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan