how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.210
5.575
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Op zondag 10 augustus 2003 13:40 schreef de ex zot het volgende:
Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).

Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Bij ongeveer 3000 tpm moet er ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.
dynamo japanse motor controleren: de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan.


Later meer.


Controleer ook de stekerverbindingen, daar gaat het vaak al mis.
En de spanning van 30 volt kan zomaar rond de 90 liggen, oppassen dus!
 
De spanning moet gemeten worden met de verlichting ingeschakeld, want als er 1 van de drie wikkelingen van de alternator onderbroken is, dan zal de spanning nog hoog genoeg zijn als er geen verlichting aanstaat, maar als die dan ingeschakeld is, zakt de spanning.
 
Ik heb al eerder op dit forum genoemd dat ik een testkasje gebruik voor het meten aan een onbelaste dynamo, de spanning kan onbelast erg hoog oplopen hoewel ik 90V wel wat veel vindt... belast met 5 Ohm worden de dynamo spoelen flink belast en kun je meteen zien hoe de dynamo werkt onder zware condities, dat zegt meer dan aan de onbelaste spelen meten. Ook ohms meten zegt niet zo veel omdat bij een onderbroken spoel er door de ander twee gemeten wordt en de afwijking niet echt opvalt.
 
De spanning moet gemeten worden met de verlichting ingeschakeld, want als er 1 van de drie wikkelingen van de alternator onderbroken is, dan zal de spanning nog hoog genoeg zijn als er geen verlichting aanstaat, maar als die dan ingeschakeld is, zakt de spanning.

zal ik ff aanpassen

Ik heb al eerder op dit forum genoemd dat ik een testkasje gebruik voor het meten aan een onbelaste dynamo, de spanning kan onbelast erg hoog oplopen hoewel ik 90V wel wat veel vindt... belast met 5 Ohm worden de dynamo spoelen flink belast en kun je meteen zien hoe de dynamo werkt onder zware condities, dat zegt meer dan aan de onbelaste spelen meten. Ook ohms meten zegt niet zo veel omdat bij een onderbroken spoel er door de ander twee gemeten wordt en de afwijking niet echt opvalt.

De mensen die zo'n kastje kunnen maken en gebruiken hebben geen how to topic nodig. Ik moet het zo simpel mogenlijk houden, zodat 95% geholpen is. De 5% met echt leuke storingen kunnen we dan nog op het forum over brainstormen :9
 
De spanning moet gemeten worden met de verlichting ingeschakeld, want als er 1 van de drie wikkelingen van de alternator onderbroken is, dan zal de spanning nog hoog genoeg zijn als er geen verlichting aanstaat, maar als die dan ingeschakeld is, zakt de spanning.

Dus als ik het goed begrijp mag de spanning niet zakken als je de verlichting aanzet, als dit wel zo is is je dynamo naar de filistijnen, klotp dit?
 
Ro, het is goed dat je dit topic aangemaakt hebt, er zijn immers vaak vragen hierover.
Ik ben natuurlijk weer een vreselijke zeikerd, maar misschien moet je erbij vermelden dat als de accu niet volledig geladen is (lees meer dan half leeg) dat de laadspanning dan lager kan uitvallen, en soms de 13 volt niet kan halen, omdat het geleverde amperage gewoonweg te groot is.
Imitatie accu's kunnen zelfs in geladen toestand deze situatie creëren zodat ten onrechte het laadsysteem beschuldigd wordt.
Wat eerder gemeld is, is dat de statorspanning toch wel wat hoger ligt dan 30V~, deze moet bij de meeste modellen gemeten worden bij 5000 RPM en bedraagt dan meestal zoiets van 55 á 60V~.

Keep up the good work ;) , Groeten Paul.
 
Ro, het is goed dat je dit topic aangemaakt hebt, er zijn immers vaak vragen hierover.
Ik ben natuurlijk weer een vreselijke zeikerd, maar misschien moet je erbij vermelden dat als de accu niet volledig geladen is (lees meer dan half leeg) dat de laadspanning dan lager kan uitvallen, en soms de 13 volt niet kan halen, omdat het geleverde amperage gewoonweg te groot is.
Imitatie accu's kunnen zelfs in geladen toestand deze situatie creëren zodat ten onrechte het laadsysteem beschuldigd wordt.
Wat eerder gemeld is, is dat de statorspanning toch wel wat hoger ligt dan 30V~, deze moet bij de meeste modellen gemeten worden bij 5000 RPM en bedraagt dan meestal zoiets van 55 á 60V~.

Keep up the good work ;) , Groeten Paul.

Het liefst wil ik niet alleen laadspanning, maar ook laadstroom laten meten, maar de mensen die een "how to" nodig hebben wil ik niet al te moeilijk laten doen. Ik zal er bijzetten dat de metingen met een doorgeladen accu gedaan moeten worden.
Bovendien moet het voor 1,2,3 en 4 cilinders werken. Vandaar dat ik alle waardes erg ruim moet houden. Ook zal ik er ff bijzetten dat de stator spanning op alle 3 vrijwel gelijk moet zijn. Verder wil ik er eigenlijk nog foto's bij zetten als ik een keer tijd heb.
Thanks voor de tips.

[edit]Zo beter?
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je hier precies mee?


Hoge spanningen kunnen dodelijk zijn.
Als je denkt een spanning van rond de 30 volt aan je vingers te hebben en het blijken er 90 te zijn omdat de dynamo onbelast is, kan je een leuke optater krijgen.

Denk maar eens aan een telefoondraad (analoge lijn)
Hierop staat een spanning van 40 tot 60 volt.
Pak deze maar eens vast, niet echt schokkend. Maar laat iemand je nummer eens bellen en blijf ze vast houden, dan heb je ineens 90 tot 110 volt in je klauwen.
 
Hoge spanningen kunnen dodelijk zijn.
Als je denkt een spanning van rond de 30 volt aan je vingers te hebben en het blijken er 90 te zijn omdat de dynamo onbelast is, kan je een leuke optater krijgen.

Denk maar eens aan een telefoondraad (analoge lijn)
Hierop staat een spanning van 40 tot 60 volt.
Pak deze maar eens vast, niet echt schokkend. Maar laat iemand je nummer eens bellen en blijf ze vast houden, dan heb je ineens 90 tot 110 volt in je klauwen.

Voor een gevaarlijke schok is de stroom [A] veel belangrijker dan de spanning [V]. Neem bijvoorbeeld een bougie. Je hebt het hier over duizenden Volts, maar omdat de stroom erg laag is is het niet gevaarlijk (niet erg lekker, maar vroeger op mijn zundappie wel de makkelijkste manier om te kijken of hij ontstak: je vinger ff in het bougiekappie en dan draaien aan het vliegwiel :+ )

Het hangt natuurlijk wel met elkaar samen, dus er is vaak door de spanning wel wat te zeggen over de stroom.
 
.................



Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren.
...............

laatst problemen, oa. dynamo, gehad met een yamaha XZ 550 bj.83
laadspanning zonder verlichting net op goede spanningswaarde, maar zodra de verlichting aangezet werd zakte de spanning. met als gevolg dat langzaam de accu leeg getrokken werd. dacht in eerste instantie aan de spanningsregelaar maar uiteindelijk bleek het de dynamo tezijn.
namelijk de elk afzonderlijk dynamo draadtje mag GEEN massa maken.
dit was bij deze motor het geval.
2e hands dynamo gekocht, monteren, starten en meten, een mooie 13,45VDC aan de accu. vervolgens lichten aan en de spanning bleef goed. zelfs bij stationair toerental. vervolgens problemen met olie lekkage, dat ook weer opgelost.
toen weer het onstekings probleem. TCI(CDI)en bobine van de achterste cilinder, v-twin, vervangen (2e hands) dat probleem ook opgelost. het rijd nu.
nu nog een brandstof probleempje
 
Ik heb al eerder op dit forum genoemd dat ik een testkasje gebruik voor het meten aan een onbelaste dynamo, de spanning kan onbelast erg hoog oplopen hoewel ik 90V wel wat veel vindt... belast met 5 Ohm worden de dynamo spoelen flink belast en kun je meteen zien hoe de dynamo werkt onder zware condities, dat zegt meer dan aan de onbelaste spelen meten. Ook ohms meten zegt niet zo veel omdat bij een onderbroken spoel er door de ander twee gemeten wordt en de afwijking niet echt opvalt.
Hoe ziet zo'n test kastje er dan uit?
wat zit erin en hoe is't aangesloten???
een scham lijkt me wel leuk om natebouwen

Blacks
 
Ik heb deze topic ff doorgelezen, aangezien ik ook met een probleem in deze richting zit.
Wat als er plots geen enkele spanning meer vanaf de drie spoelen komt?
De spanningsregelaar en gelijkrichter zijn al losgekoppeld, deze zijn goed.
Maximaal voltage dat ik bij mijn (japanse) dynamo meet is 0,5 volt.
 
Denk maar eens aan een telefoondraad (analoge lijn)
Hierop staat een spanning van 40 tot 60 volt.
Pak deze maar eens vast, niet echt schokkend. Maar laat iemand je nummer eens bellen en blijf ze vast houden, dan heb je ineens 90 tot 110 volt in je klauwen.

Ehmmm... ik heb weleens een telefoondraad moeten strippen met mijn tanden (geen gereedschap bij de hand...) enne... toen belde er iemand.... met het koper op mijn tong....... :X

Heb er 2 dagen last van gehad..... Oppassen dus B|
 
belast met 5 Ohm worden

Let wel, dit is GEEN hobby weerstandje van 0.25Watt :+ (effe voor de duidelijkheid).
Oja, sommige mensen zijn gevoelig voor stroom/spanningspieken, hun bio-ritme kan dan verstoord worden.
Zou lullig zijn dat als je 3 uur nadat je een opflikker gehad hebt dood neer valt.
Niet dat we dadelijk wedstrijdje gaan doen wie het meeste 'zap' kan verdragen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan