Vanaf windkracht 7 niet meer rijden?

Ik rij niet meer op de motor vanaf...

  • windkracht 5 of meer

    Stemmen: 8 6,5%
  • windkracht 6 of meer

    Stemmen: 4 3,3%
  • windkracht 7 of meer

    Stemmen: 7 5,7%
  • windkracht 8 of meer

    Stemmen: 22 17,9%
  • windkracht 9 of meer

    Stemmen: 13 10,6%
  • windkracht 10 of meer

    Stemmen: 26 21,1%
  • windkracht 11 of meer

    Stemmen: 3 2,4%
  • windkracht 12 of meer

    Stemmen: 7 5,7%
  • bij een orkaan rij ik nog

    Stemmen: 33 26,8%

  • Totaal aantal stemmers
    123
heb vroeger stom brommertje gereden dat zwaar naked was (suzuki ac50, wat in holland de suzuki ap50 noemde en andere (lees: lelijkere) uitlaat kreeg, en nog paar details)

daar blaasde de wind zo door, en heel breed stuur dus zat wel goed

met de gs ander verhaal, die kuip vangt echt veel wind
 
Laatst bewerkt:
Ben net weer thuis uit het werk; vandaag op de motor geweest, vanmorgen geen centje pijn, maar op de terugweg net werd ik toch gewoon FF op de prov. weg de verkeerde weghelft opgeduwd, geen houden aan met die vlagen :/

Je zit er op te wachten en toch, als die vlaag komt, ben je helemaal nergens :N

Gelukkig waren er op dat moment geen tegenliggers.
 
gisteraaf, vanochtend, vanmiddag...
als het moet ook vanavond..

fiets laat ik dus echt nooit staan :+
met wat meer wind bouw ik er vleugels op :+
 
Half januari 2007 had ik afgesproken mijn nieuwe motor op te halen. En ja hoor, was het windkracht 10 :(

Uitstellen lukte niet ivm diverse andere afspraken. Ik dorst de gok niet te nemen door de motor op de aanhanger te vervoeren, en een busje had ik niet.
Dus me laten brengen en met de motor terug.

Ik kan je melden dat dan over de dijk Enkhuizen - Lelystad terug rijden, terwijl het water over de dijk heen slaat niet echt relaxed rijden is.

De rit heelhuids afgelegd, maar was redelijk vermoeid door het gezwabber met al die rukwinden :P
 
Ik heb nog nooit m'n motor laten staan...
Niet voor weersomstandigheden iig.

Wat voor windkracht heb je als je 280 km/u rijd? Je moet gewoon goed opletten!

_O- ik ben het niet zeker maar ik denk dat de impact op een motor van een harde windstoot iets anders is dan de wind die jij voelt aan 280...

ik rij ook wel s 250 (zelden) maar als ik s ochtends op het nieuws hoor dat er windstoten van 150/u zijn, dan laat ik mijn motor ook thuis

PS: heb m nog nooit thuis moeten laten, maar zou t wel doen, mocht ik ergens zijn en terug naar huis moeten, dan ga ik er mss nog wel door
 
Hangd ook van je motor af met welke windsnelheid je kan rijden.

Ik heb jaren een VX800 (Suzuki) gehad 80.000 km en tot voor kort 8 jaar een R1100R gereden, 92.000 km. In het begin had ik nogal schrik maar in de loop van de tijd wen je eraan en is het alleen wat uitkijken.

Nu heb ik'sind's kort een R1100GS, dat ding is me een partij windgevoelig. Ik heb nu de hele weg nodig bij harde wind. Het komt door zijn hoogte. Je vangt meer wind. De motor heeft ook een ander stuurgedrag dan de R1100R die ik tot voor kort had. Veel gevoeliger.

Maar bij bepaalde windsnelheden is er echt niet meer te rijden , voor geen enkele motor.
 
Met harde wind laat ik al het kuipwerk gewoon thuis... dan maar een naakte vfr. Kan je vertellen dat ie een stuk minder wind vangt :)
 
ik heb ooit eens over de moerdijkbrug gereden met windkracht 10 vol in de zij... was geen pretje..

Dat ken ik. Windkracht 10 zal ik niet zeggen, maar wel zeker 8. Vooral dat overdreven naar rachts hangen was wel spannend, vooral als er weer een (vracht)auto langskwam die even wat luwte gaf.

Maar ik dacht natuurkundig: hoe harder je rijdt, hoe beter de motor rechtdoor blijft gaan (centrifugaalkrachten, toch?).
 
Dat ken ik. Windkracht 10 zal ik niet zeggen, maar wel zeker 8. Vooral dat overdreven naar rachts hangen was wel spannend, vooral als er weer een (vracht)auto langskwam die even wat luwte gaf.

Maar ik dacht natuurkundig: hoe harder je rijdt, hoe beter de motor rechtdoor blijft gaan (centrifugaalkrachten, toch?).

Nee, Corioliskrachten.
 
Vanaf windkr 7 laat ik em staan. Dan komen er ook al vlagen voor van windje 8. Dan heb je al kans dat je plat gedrukt wordt in de bocht.

Met een goeie 8Bft kan je al echt tegen de wind in hangen, en bij windje 9 moet je al veeeeel moeite doen om er tegenin te lopen.
Windkracht 10 is sowieso zeldzaam boven land. En dat is echt levensgevaarlijk om dan op de motor te stappen. Laat staan 11 of 12.
Windkr. 12 is overigens in 1945 een keerjte een uurtje gemeten, en voorderest nooit meer.
Wel vlagen van die snelheid, die komen wel vaker voor.
Windkracht 12(117>km/uur) is zo hard, dat je je niet eens meer vast kunt houden aan een lantaarnpaal. Op zee zijn er dan golven met een gemiddelde van 15meter oid, :o en is er niets te zien doordat er net zoveel zee in de lucht hangt als in het water. Komt ook eigenlijk nooit boven land voor.

Moet je dan eens die orkanen voorstellen met gemiddelden boven de 200km/uur. _O-
*O*

Voor de liefhebbers,: www.stormfoto.nl :z
 
Laatst bewerkt:
zolang je fiets maar zwaar genoeg is (zowel gewicht als vermogen), vrij laag zwaartepunt heeft en jijzelf nog gekker bent dan een deur.... komt alles goed:+
 
Tja, ik weet nooit hoe hard het precies waait O-). Ik laat hem staan als er een weerswaarschuwing komt. Tot die tijd is het zeker werken :Y maar nog steeds te doen voor me.
 
Windkracht 7 kan als het moet. Maar aangezien ik een vrij winderige route rij (A5, N207) liever niet. Vooral die vlagen in open veld zijn listig. Gelukkig heb ik ook een auto staan, liever een wat langere reistijd dan brokken.
 
Laatst bewerkt:
Ik laat 'm op zich niet voor wat wind staan. Enige waar ik bang voor ben is dat de motor geparkeerd omwaaid, want dat lees je vaak hier als er wat storm is. Rijdend ben ik er niet bang voor. Zou met 8+ zó opstappen.
 
nou reed gisteravond om 23:30 van het werk vandaan met volgens de KNMI "zeer zware windstoten en krachtige tot stormachtige wind"

niks aan de hand gewoon ff doorrijden niet 90 of 100 gewoon 120/130. Af en toe voel je wel dat je een meter opzij gaat op je rijbaan maar das gewoon beetje tegensturen.

ze zeggen dat je je stuur gewoon relax moet vasthouden, niet klemmen.. de motor zoekt zn eigen weg wel.
 
ik ben bij windkracht 8 met mijn XR van de snelweg geblazen: letterlijk
(nou weet die zich wel raad in de berm, maar het was toch ongepland :o )

ik heb mijn ex-FZR1000 2x laten staan bij een aangekondigde weer-alarm

de blackbird heeft nog niet stilgestaan

:] :] :]

niks aan de hand gewoon ff doorrijden niet 90 of 100 gewoon 120/130. Af en toe voel je wel dat je een meter opzij gaat op je rijbaan maar das gewoon beetje tegensturen.
:^
 
Laatst bewerkt:
O.k. dan hier mijn verhaal. Niet stoer, maar wel eerlijk.
Gisteravond rond een uurtje of zes 's avonds vertrokken vanuit Rolde, een plaatsje vlakbij Assen.
Het waaide stevig, maar ik schaarde mij toen nog onder de motorrijders die een een beetje wind niet uit de weg gaan en gewoon doorrijden.
Op de snelweg had ik tegenwind en vond ik luwte achter een vrachtwagen, geen centje pijn.
Toen op een provinciale weg van Emmen naar Drachten, richting Drachten.
Had net 10 kilometer gereden en moest dus nog 80 kilometer naar huis.

Mijn VFR was echt niet meer te houden, met volle zijwind richting de berm geblazen.
Tegenhangen tot bijna een kneedown, door tegemoetkomende vrachtwagens werd het steeds minder leuk.
Ik heb toen besloten om niet door te rijden. Ik vond het niet meer veilig om met doodsangsten mijn lange weg huiswaarts te vervolgen.

Ben omgekeerd, terug naar mijn werk.
Heb daar mijn motor gestald en heb daar overnacht.

Mijn slogan: "EchoDelta rijdt altijd door" heb ik gewijzigd in: "Echodelta rijdt bijna altijd door".
De reacties zullen wel komen, maar ik ben liever een levend mietje dan een dode held.

Mijn diepste respect voor die MF-ers die met windkracht 12 nog lachend over Neerlands wegen cruisen, maar ik heb besloten om niet meer te rijden vanaf windkracht 6, met windstoten tot 100 kilometer per uur.
 
Tja een Honda he....... ;)


Volgens mij scheelt het wel of je een volle kuip hebt, of niet. zeker met wind van de zijkant (kuip negatief), of recht van voren (kuip positief).
 
EchoDelta schreef op 16 januari 2008 @ 19:40~[/message]:
De reacties zullen wel komen, maar ik ben liever een levend mietje dan een dode held.
Vind ik een hele volwassen instelling. Je medeweggebruikers de je een traumatische ervaring bespaard (motorrijder aan/overrijden die van zijn rijbaan is geblazen) en je dierbaren zullen dat best waarderen.
 
O.k. dan hier mijn verhaal. Niet stoer, maar wel eerlijk.
Gisteravond rond een uurtje of zes 's avonds vertrokken vanuit Rolde, een plaatsje vlakbij Assen.
Het waaide stevig, maar ik schaarde mij toen nog onder de motorrijders die een een beetje wind niet uit de weg gaan en gewoon doorrijden.
Op de snelweg had ik tegenwind en vond ik luwte achter een vrachtwagen, geen centje pijn.
Toen op een provinciale weg van Emmen naar Drachten, richting Drachten.
Had net 10 kilometer gereden en moest dus nog 80 kilometer naar huis.

Mijn VFR was echt niet meer te houden, met volle zijwind richting de berm geblazen.
Tegenhangen tot bijna een kneedown, door tegemoetkomende vrachtwagens werd het steeds minder leuk.
Ik heb toen besloten om niet door te rijden. Ik vond het niet meer veilig om met doodsangsten mijn lange weg huiswaarts te vervolgen.

Ben omgekeerd, terug naar mijn werk.
Heb daar mijn motor gestald en heb daar overnacht.

Mijn slogan: "EchoDelta rijdt altijd door" heb ik gewijzigd in: "Echodelta rijdt bijna altijd door".
De reacties zullen wel komen, maar ik ben liever een levend mietje dan een dode held.

Mijn diepste respect voor die MF-ers die met windkracht 12 nog lachend over Neerlands wegen cruisen, maar ik heb besloten om niet meer te rijden vanaf windkracht 6, met windstoten tot 100 kilometer per uur.

Heb het 2 jaar geleden ook gehad met de storm periode , heb helaas wel kennis gemaakt met de vangrail :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan