Kilometerheffing: Geef je reactie

Wat vind jij, met alle argumenten in het topic?

  • Ik ben voor

    Stemmen: 24 6,9%
  • Ik ben tegen

    Stemmen: 316 91,3%
  • Ik weet het niet

    Stemmen: 6 1,7%

  • Totaal aantal stemmers
    346
:) die brieven gaan zo de prullenbak in ;)


Naturlijk is de beste, eerlijkste en makkelijkste manier om de heffing in de brandstofprijzen te verwerken.
Dit is echter niet mogelijk omdat de overheid daar al zoveel accijns op heeft gegooid dat de prijzen al hoger zijn dan bij de buurlanden.
Die mogelijkheid valt dus af, maar is in mijn ogen de enige eerlijke manier.

De vervuiler betaalt....




Maar goed, dan maar een teringduur systeem verzinnen om toch nog maar meer geld binnen te halen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, even snel wat gedicht ..

Geachte dames, heren,

Als (wegen)belastingbetaler draag ik al bij aan het onderhoud van de openbare
wegen. Kilometerheffing is een extra bijdrage. Mobiele personen, in de regel
werkenden, worden straks belast voor zowel onderhoud alsook gebruik van het wegennet.

De overheid heeft in het verleden nagelaten het zich aandienende mobiliteitsprobleem
Voortkomend uit economische groei op te vangen middels investeringen in wegen
en een beter openbaar vervoerstelsel.

Kilometerheffing is volgens de overheid bedoeld om invloed uit te kunnen oefenen
op het gebruik van het wegennet (met name het 'wanneer') om zodoende het
aantal files in Nederland te reduceren. Echter, weinig werkgevers zijn ingesteld
op flexibele werktijden; werknemers hebben dan weinig keus over het wanneer
gebruik te maken van de openbare weg.

Voorts dienen motorfietsen uitgesloten te worden van deze maatregel; Niet alleen hebben
zij geen invloed op de filevorming, ook hebben gestalde motorfietsen minder ruimte
nodig waardoor er een positief effect vanuit gaat bij werkgever of relatie.

Mocht u hiervan niet overtuigd zijn stel ik voor vrachtverkeer tijdens spitsuren
extra te heffen in een poging de spits te ontlasten.

Overigens, kilometerheffing mag geenzins een maatregel zijn om een systeem introduceren
die in de toekomst mogelijk ingezet kan worden voor functies die de privacy van burgers
aantast. Denk hierbij aan het traceren van voertuigen of koppeling met snelheidsregistratiesystemen.

.. niet dat ik de illusie heb dat het gelezen wordt overigens :)
 
:) die brieven gaan zo de prullenbak in ;)

.. niet dat ik de illusie heb dat het gelezen wordt overigens :)

"sapperdeflap ja, die motoren moeten we ook nog inpassen. Goed dat we toch nog enkele van die honderden brieven hebben gelezen."

Neuhh, het lijkt mij ook sterk dat ze ze lezen. Maar als ze enkele duizenden (wie weet hoeveel mensen (motorrijders van MF) het doen..) briefen/mails ontvangen. Heb je in ieder geval een poging gedaan! Wie weet gaan ze zichzelf toch even achter de oren krabbelen......? Wie weet........
 
Laatst bewerkt:
Zo, even snel wat gedicht ..

Geachte dames, heren,

Als (wegen)belastingbetaler draag ik al bij aan het onderhoud van de openbare
wegen. Kilometerheffing is een extra bijdrage. Mobiele personen, in de regel
werkenden, worden straks belast voor zowel onderhoud alsook gebruik van het wegennet.

De overheid heeft in het verleden nagelaten het zich aandienende mobiliteitsprobleem
Voortkomend uit economische groei op te vangen middels investeringen in wegen
en een beter openbaar vervoerstelsel.

Kilometerheffing is volgens de overheid bedoeld om invloed uit te kunnen oefenen
op het gebruik van het wegennet (met name het 'wanneer') om zodoende het
aantal files in Nederland te reduceren. Echter, weinig werkgevers zijn ingesteld
op flexibele werktijden; werknemers hebben dan weinig keus over het wanneer
gebruik te maken van de openbare weg.

Voorts dienen motorfietsen uitgesloten te worden van deze maatregel; Niet alleen hebben
zij geen invloed op de filevorming, ook hebben gestalde motorfietsen minder ruimte
nodig waardoor er een positief effect vanuit gaat bij werkgever of relatie.

Mocht u hiervan niet overtuigd zijn stel ik voor vrachtverkeer tijdens spitsuren
extra te heffen in een poging de spits te ontlasten.

Overigens, kilometerheffing mag geenzins een maatregel zijn om een systeem introduceren
die in de toekomst mogelijk ingezet kan worden voor functies die de privacy van burgers
aantast. Denk hierbij aan het traceren van voertuigen of koppeling met snelheidsregistratiesystemen.

.. niet dat ik de illusie heb dat het gelezen wordt overigens :)
Waarom schreef je niet gewoon:
Beste meneer/mevrouw,
Volgens mij moeten motorfietsen uitgesloten te worden van de kilometerheffing omdat zij geen invloed hebben op de filevorming en weinig ruimte gebruiken indien gestald.

Scheelt jou tijd, scheelt de lezer tijd ( = belastinggeld), en de kans dat je boodschap overkomt is groter.
 
@Gilles: je moet je taalgebruik enigzins aanpassen. Dus opmerkingen die in 1 zinnen kunnen uitsmeren over 10 :)
 
Hey politieke figuur,

Mijn leven is al shit.
Als ik nog kmheffing moet betalen op de motor wordt het nog shitter.
Niet doen dus.



Ik verwacht wel een antwoord of zo.
:+ :+ :+ :+ :+ :+
 

Veel woorden, maar m.i. ook niet veel meer dan dat...

> "worden straks belast voor zowel onderhoud alsook gebruik van het wegennet".

Zowel onderhoud als gebruik? Worden we belast omdat we het wegennet gebruiken of omdat het onderhouden moet worden? Komt toch op precies hetzelfde neer?

> "Voortkomend uit economische groei"

Hoezo? Gewoon door groei van de bevolking.

> "Niet alleen hebben zij geen invloed op de filevorming"

Nou, het aantal keren dat ik door file heenmoet omdat er weer een motorrijder op zijn bek is gegaan..."

> "ook hebben gestalde motorfietsen minder ruimte nodig"

Lijkt me hier tamelijk irrelevant.

> "waardoor er een positief effect vanuit gaat bij werkgever of relatie".

Positief voor je relatie??

> "Mocht u hiervan niet overtuigd zijn stel ik voor vrachtverkeer tijdens spitsuren
extra te heffen in een poging de spits te ontlasten."

......?
 
Misschien is het een optie om de gehele benzine prijs gelijk te trekken in Europa O-) , wat zal Nederland dan een hoop geld mislopen.


Tegen!

Ik verkas over een paar maande naar Griekenland en daar kost de benzine maar een euro per liter. :Y :Y

Gelijktrekken betekent bij regeringen nagenoeg altijd dat ze allemaal op het hoogste niveau gaan zitten en daar zie ik dus helemaal niks in! :N :N


edit: typo

Wel even een mailtje gestuurd dat ze motorrijders met rust moeten laten uiteraard. :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop in ieder geval dat de motorrijder een beetje ontzien wordt, aangezien wij toch al nauwelijks tot niet bijdragen aan het fileprobleem (hell, zet iedereen op een motor en :W :W fileprobleem :+ ).
Wat doe je dan met de kinderen? De meeste auto's worden gekozen ifv de jaarlijkse vakantie met het gezin naar het zuiden.
 
De uitvinder ervan morgen publiekelijk ophangen. Kansloos gezeik van dat kut kabinet , die misbaksels die er nu zitten snappen geen ene hol van hun functie zo lijkt het wel.

Enige wanneer er wél keuzes gemaakt kunnen worden zonder debatteren en kansloze gesprekken is als het gaat om belasting innen. Word tijd voor een schoonmaak en dan vooral die boomknuffelaars er als eerst uitpleuren.
 
De uitvinder ervan morgen publiekelijk ophangen. Kansloos gezeik van dat kut kabinet , die misbaksels die er nu zitten snappen geen ene hol van hun functie zo lijkt het wel.

Enige wanneer er wél keuzes gemaakt kunnen worden zonder debatteren en kansloze gesprekken is als het gaat om belasting innen. Word tijd voor een schoonmaak en dan vooral die boomknuffelaars er als eerst uitpleuren.

Ik ben ook allerminst voor de plannen maar vindt dit tamelijk onzinnig geschreeuw.
Woorden als 'kansloos' gebruiken... wat bedoel je daar nu eigenlijk mee?
 
Ik ben wel blij met de huidige regeling voor wegenbelasting.
Ik woon in Overijssel, en dat betekend vast tarief voor alle motoren: €64,- per jaar. (bijna overal zo zie ik net :P alleen Drenthe en Groningen niet als ik het goed zie.)
(rijd geen auto.)
Als het rekeningrijden of de extra kosten bovenop de benzine voor mij op meer dan
€ 0,0033 per kilometer komen, ga ik er toch wel op achteruit :)

Belastingdienst
 
Laatst bewerkt:
Ik zit te denken aan het volgende mailtje:



Geachte heer/mevrouw die dit mailtje met betrekking tot km-heffing leest,

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE! NEE NEE NEE!!!! NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!

Niet voor auto's, nee nee nee! Niet voor motoren, nee nee nee! Niet voor niemand!!!!!!!!!!

Kwartje van Kok teruggeven, die zit toch bij Shell, kunnen we dat meteen makkelijk verrekenen!

Niet zo zeuren aan onze hoofden met slechte plannen, scheelt tijd en dus belastinggeld...

Met vriendelijke groet,

iemand die best 1,50 voor een liter benzine wil betalen, maar dan wel ALL-Inclusive!

p.s. met all-inclusive bedoel ik wegenbelasting, parkeergeld, toltunnels en benzine

:] *O* O-)
 
Zowel onderhoud als gebruik? Worden we belast omdat we het wegennet gebruiken of omdat het onderhouden moet worden? Komt toch op precies hetzelfde neer?

Belasting (in z'n algemeen) wordt ook aangewend voor onderhoud wegennet. Als je straks aan het verkeer deelneemt dan, bovenop de wegenbelasting, dus extra.

Hoezo? Gewoon door groei van de bevolking

Al eens vacaturesites gekeken laatste tijd?

Nou, het aantal keren dat ik door file heenmoet omdat er weer een motorrijder op zijn bek is gegaan..."
zal minder zijn als bij overige voertuigen .. overigens, gaan die altijd spontaan liggen?

Lijkt me hier tamelijk irrelevant

In het kader van (openbare) parkeerplaatsen niet echt.

Positief voor je relatie??

Klant, leverancier ..

"Mocht u hiervan niet overtuigd zijn stel ik voor vrachtverkeer tijdens spitsuren
extra te heffen in een poging de spits te ontlasten."
......?
Zal niet voor het eerst zijn dat vrachtwagens elkaar menen te moeten inhalen op onhandige tijden, de knipper aanzetten en verwachten dat iedereen spontaan ruimte maakt, de combinatie blind naar links of rechts gooien. Vooral bij in- en uitvoegen is vlotte doorstroming belangrijk, daar heb je eerder last van deze categorie voertuigen.
 
Schop.

Nog meer mensen die gaan reageren :)

Het kan nog tot 6 februari
 
Lang verhaal, maar dan hebben ze in Den Haag ook weer wat te lezen. Eerlijkheidshalve vermeld ik even dat een deel van mijn epistel gebaseerd is op de mail van iemand anders die zijn pennevrucht op flitservice.nl had geplaatst. Ere wie er toekomt.

Maar dit heb ik er dus van gebrouwen:
Geachte dames, heren,

Op uw website vraagt u reacties over het plan om Kilometerhefing in te gaan voeren.
Graag wil ik hier wat dingen over zeggen nu u heeft aangegeven hier prijs op te stellen.

Allereerst denk ik dat invoering van de voorgestelde kilometerbeprijzing nauwelijks effect zal hebben op het aantal gereden kilometers. De auto is voor veel Nederlanders bijna een eerste levensbehoefte geworden. Zeg maar een soort rijdend verlengstuk van hun huis. Niet voor niets zitten er nog steeds zoveel mensen dagelijks alléén in hun auto. OV wordt daarbij niet als een functioneel alternatief gezien en is het uiteraard ook niet. Voorgaande verhogingen van accijns, BPM en/of wegenbelasting hebben dit aangetoond. Aangezien het totaaleffect nagenoeg “nul” zal zijn, heeft ook het milieu geen baat te verwachten door de voorgestelde maatregelen.

De voorgestelde maatregelen houden tevens in dat een registratie bijgehouden zal gaan worden van welk kenteken waar, hoeveel kilometer rijdt. Hiermee ontstaat voor de overheid een beeld van burgers waar deze zich op bepaalde tijdstippen van de dag ophouden. De privacy van de burger, die al jaren onder druk staat, komt hiermee nog verder in het geding. Mijn vrees en verwachting is dat het gebruik van deze data niet beperkt zal blijven tot de kilometerbeprijzing. Vroeg of laat zal justitie, desnoods onttrokken aan kamercontrole, de gegevens benaderen en gebruiken. De kreet “wie niets te verbergen heeft, heeft niets te vrezen” zal ook hier weer gebruikt worden om de rechtstaat verder te verkrachten en om te buigen naar een politiestaat.

Zoals in het verleden te vaak is komen vast te staan, kennen overheidsprojecten (deltawerken, Hsl, Betuwelijn) nauwelijks een correcte kostenvoorspelling. Ook de kilometerbeprijzing zal hierop geen uitzondering zijn. De kostenoverschrijdingen (en andere budgetaire problemen) zullen vervolgens automatisch op de automobilist afgewenteld worden. Het beleidsmatige uitgangspunt dat de invoering “gemiddeld geen effect” zal hebben is dan à priori al verlaten. De kosten voor de burger zullen alleen maar hoger worden.

De in te voeren kilometerprijs lijkt meer op signaalpolitiek dan op een daadwerkelijke oplossing voor de problemen. Er wordt alleen een nieuwe geldstroom gegenereerd, met als neveneffect dat er een nieuw opsporingsinstrument wordt gebouwd. (Mobiliteits)problemen voor de burger worden er echter niet mee opgelost, noch dat het millieu er baat bij zal hebben. De burger gaat er alleen door in koopkracht en privacy op achteruit.

Goed, tot zover de klaagzang. Tijd om concreet te worden. Ondanks de stroom aan mail en brieven die jullie zullen krijgen en waaruit zonneklaar blijkt dat er géén draagvlak is bij de gewone burger, laten ervaringen uit het verleden zien dat op één of andere manier dit systeem er toch wel weer zal komen. Neem de ervaringen rond het europeese verdrag of de rel rond softwarepatenten als voorbeeld waar de burger/ maatschappij een signaal gaf wat vervolgens door de politiek met voeten wordt getreden. Dus wat zijn mijn sugesties bij invoering van dit systeem?

1) Wees eerlijk en hou u aan de uitgangspunten, ook op langere termijn. M.a.w. zorg ervoor dat de burger écht niet meer gaat betalen.
2) laat diegenen die deel uitmaken van de problemen er ook voor betalen. Ik kies dag in dag uit voor rijden op de motor om niet in de file te staan. Ik draag dus níet bij aan files (en ben dus per saldo minder milieubelastend) en draag ook niet bij aan het chronisch tekort aan parkeerplaatsen. Het is dan ook niet fair als ik net zoveel zou moeten betalen voor mijn motor als voor mijn auto. En het is zeker niet fair dat ik hetzelfde of meer zou moeten betalen voor mijn motor als de buurjongen aan de overkant die met zijn auto (de 3e in dit gezin) weer een parkeerplaats bezet, maar bijna niet rijdt.

Kilometerheffing alléén is niet zaligmakend. Het gaat pas werken als het vergezeld gaat van andere maatregelen. Namelijk maatregelen om het ongebreidelde autobezit terug te dringen (Waarom zouden gezinnen met 3 of 4(!) auto's het recht moeten hebben deze allemaal op openbare parkeerplaatsen neer te zetten?), maatregelen om de verkeersload te verplaatsen (méér telewerken, meer bedrijven uit de randstad naar de regio's verplaatsen, etc...) en maatregelen om alternatieven voor de auto te stimuleren. En wees daar dan eens wat creatiever in dan alleen maar weer geld te trekken. In de opvoeding van kinderen is het beloningsinstrument bekend beter te werken dan bestraffing. Maar bij volwassenen schijnt de overheid daar nog steeds moeite mee te hebben. Financiële prikkels hebben maar beperkt effect gezien het grote aantal lease-rijders in Nederland.

Ik hoop dat de overheid deze keer eens over het eigen kasboek heen kan kijken en de problemen op een werkelijk effectieve manier aanpakt.

Met vriendelijke groet,
 
Mijn eerdere opmerkingen in een Haags sausje gegoten en verstuurd.

Geachte commissieleden,

Om de volgende drie redenen moeten de plannen van het kabinet voor de invoering van de kilometerprijs tot het dromenrijk blijven behoren.

In de eerste plaats leren ervaringen uit het recente verleden, bijvoorbeeld de problemen met de automatisering van de Belastingdienst, de kraakbaarheid van de ov-chipkaart, en de beveiliging van de HSL Zuid, dat projecten van deze omvang, zeker in combinatie met nieuwe en onbewezen techniek, niet tot onze competenties behoren, en zeker niet tot de compententies van onze regeringen en parlementen.

In de tweede plaats lopen we onderhand aan tegen de eindigheid van de fossiele brandstoffen, zeker in het licht van de groeiende vraag uit bijvoorbeeld China en India. Door de aanstaande schaarste bereikt de benzineprijs uiteindelijk, en waarschijnlijk spoedig, een niveau dat autorijden alleen voor rijken bereikbaar blijft, en er dus geen fileprobleem meer is. Kilometerbeprijzing is dan overbodig. Het lijkt me immers een veilige aanname, dat er voor die tijd geen voldoende productiecapaciteit is voor biologische benzine-vervangers, noch voldoende capaciteit in onze electriciteitscentrales voor auto's op accu's of waterstof.

In de derde plaats ontstaat er door de implementatie van de kilometerprijs een aggregaat aan persoonsgebonden gegevens van een zodanige omvang, dat misbruik en oneigenlijk gebruik ervan onvermijdelijk zijn, zowel door de onderwereld als door de bovenwereld. Om maar een willekeurig voorbeeld te geven: Willen we de opsporingsinstanties de mogelijkheid geven, de kilometerprijs-computer te vragen welke voertuigen op een plaats delict waren op een bepaalde tijd? Of gaat het zelfs mogelijk worden voor verkeerd parkeren en te hard rijden een pakkans van 100% te realiseren? Dit moeten wij niet willen, sterker nog, dit moeten wij niet mogelijk willen maken!

De kilometerprijs moet een droom blijven, anders wordt het een nachtmerrie!
 
Krijgt Janmaat nog posthuum gelijk, nederland is toch vol geraakt, weliswaar iets anders dan hij wellicht bedoelde...

Mijn advies aan de politiek is het volgende: goed idee belast maar zoveel mogelijk de mobiliteit, van mijn part tot en met fietsers, voetgangers en huisdieren aan toe en maak het iedereen zo tegen dat een massale emigratiestroom op gang komt.

De volhouders kunnen dan weer naar hartelust goedkoop en zonder files rondrossen.

:W :W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan