GS550E toonbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
De rechterkant wordt ook titanium, dat spul had ik allemaal al klaar.
Zie pagina 10. Ik moet alleen die kleine dunne plaatjes nog stralen en spuiten, maar dat is van later zorg.
Deze dus:
full


Om geheugen op te frissen, blok zag er 9 maand (!) geleden zo uit:
full
 
Hi Hapo,

Het blok ziet er prachtig uit. Begrijp ik het nu goed, heb je het blok gespoten met alu / zink spray? Of bedoel je een hittebestendige verf in die kleur?

Tremalzo
 
Je hebt het goed begrepen, Tremalzo...
Ik probeer nog een keer het Loctite verhaal erop te krijgen.

Te beginnen met ''Bevestigen van cilindrische onderdelen'':

bevestigenvancilindriscmn9.jpg


bevestigenhoeaanbrengency9.jpg


Gevolgd door ''Schroefdraadborging":

schroefdraadborgingdk7.jpg


schroefdraadborginghoeaco0.jpg


En dan "Schroefdraadafdichting":

schroefdraadafdichtingcl9.jpg


schroefdraadafdichtinghcr2.jpg


Daarna de ''Snellijmen'':

snellijmenxy6.jpg


snellijmenhoeaanbrengenqq2.jpg


En als laatste ''Vlakkenafdichting'':

vlakkenafdichtingxc3.jpg


vlakkenafdichtinghoeaanzo9.jpg


Dit vond ik het belangrijkste wat in hetboekje stond. Misschien is het ook wel intressant om het ''vloeibaar metaal'' te plaatsen? Ik laat het hier ff bij, want ik ben hier al een uur mee aan het klungelen.
 
Vanmorgen de kettingwielbouten verder afgemaakt:

rvsboutenkettingwieluo2.jpg


Ik heb er maar een platte kant aangefreesd, want in het aluhuis waar de rubbers inzittten zit maar een platte kant in gegoten. Dus meerdere platte kanten is onzin. De moeren die op de foto te zien zijn heb ik niet gebruikt, ik heb daar zelfborgende moeren voor gebruikt (moeren met een kunststof ring).

Het kettingwiel gemonteerd:

kettingwielvastgeboutdr8.jpg


Zo zag het er eerst uit:

kettingwielenschokdempent5.jpg


Ook heb ik bij 18 stuks M8 bouten, de kop vlak afgedraaid zodat de tekst weg is. Remschijf achter gemonteerd:

remschijfachtervastgebolu8.jpg


Zo was het eerst:

achterremhj9.jpg


Bij de bewaarde remschijfbouten zat ook nog deze ring, waar ik te toepassing niet meer wist.
Even opgezocht in het handboek, het bleek een stofring te zijn. Die komt op een vd remschijven voor te liggen en moet een kogellager afdekken. Aan de andere zijde wordt het kogellager afgeschermd door de snelheidsmeter.

stofringremschijfvoorfa6.jpg


Ik heb hem op de draaibank kaal geschuurd en als ik hem ga gebruiken zal ik hem mooi spuiten, maar ik denk dat ik een andere stofkap ga maken. Dat zal ik morgen eens bekijken.

Verder heb ik de rechter handgreep mooi afgewerkt, is klaar om gestraald en gespoten te worden:

rechterhandgreepafgewergy4.jpg


De motordelen heb ik Vrijgavond in de blanke lak gespoten en de krukas goed schoongespoeld met ontvetter, omdat bij demontage vd cilinders wat troep op is gevallen.
Morgen wil ik al het plakband en proppen papier verwijderen en de pasvlakken ontdoen van lak.
Daarna gaat het hele zakie in bad en wordt zeer grondig schoongespoeld met heet water. Want ondanks dat ik de motordelen goed heb afgeplakt, ben ik toch straalsel tegengekomen... Dan kan binnenkort het in elkaar zetten vh motorblok beginnen.
En morgen wil ik ook de remschijven voor gaan monteren.

:W
 
Laatst bewerkt:
Het is weer AF hoor! Geweldig om te zien hoe ze weer mooier als nieuw wordt. Ook je uitleg bij de diverse zaken is bijzonder leerzaam. :} :} *O* *O*
Ik blijf het volgen, succes!
 
Laatst bewerkt:
y1pw7tZMUxaQW2zsivQfI27a0xhuydnwF9nebmjG99mqQ8nHSSLUb-7pv3K4Fls0xTyFYuoQRv8ytc


hoi hapo!

heb van twee gl etjes eentje gemaakt! niet zo rigoreus als jij bezig bent,maar resultaat vind ik mooi. heb nu nog een gestripte gl liggen.. (misschien weer rijdend maken met de aanpak a la Hapo!

jou projekt volg ik nog op de voet. heb het idee dat het nu ietsje trager gaat. toch geen problemen tegengekomen die niet voorzien waren?

groeten andre
 
Hallo Andre,

die foto die je geplaatst hebt is echt niet goed hoor. De foto is wel goed, maar je hebt hem niet goed aangepast, de verhouding klopt niet.
Ik doe het zo:

de foto vanaf geheugenkaart openen in Photoshop en dat wat verbeteren en dan de afbeeldingssgrootte aanpassen. Ik neem vaak ongeveer 30x20cm bij 96 pixels/inch.
Of ongeveer 1320x882 pixels.
Dan sla ik hem op in een speciale map en comprimeer eerst tot het ongeveer 300KB groot is.
Daarna ga ik naar Image Shack (http://www.imageshack.us) en upload dan de foto die ik wil hebben. Dan kopieer ik de link en plaats hem op het MF.
Probeer het maar eens. Heb je vragen kom er mee.

Ik ben nu met het motorblok bezig en daar besteed ik veel aandacht aan. Ben echt wel bezig en het gaat ook wel goed. Morgen kom ik wel weer met een update. Nog ff geduld dus...

:W
 
Topic net gevonden en in één ruk uitgelezen (geen vier uur over gedaan gelukkig). Mooi om te zien dat je netjes tewerk gaat én dat je het geduld hebt alles uit te leggen. Ben zelf meer het gemakszuchtige klusser type. Was mijn motoren nooit en als iets niet werkt maak ik het zo snel mogelijk met wat op dat moment maar werkt. Ben wel altijd jaloers op klussers met genoeg geduld.

Ken de straat waar je bedrijf zit wel, moest wel eens bezorgen (was vroeger pizzakoerier).
 
Nou, hehe... Het motorblok zit in elkaar, pfff. Viel tegen. Waarom? Lees en kijk maar mee!
Eerst maar eens mijn beste koop ooit uit de kelder gehaald. De zwaar gehavende en zeer veel gebruikte Workmate. Begonnen met het bovenste carterdeel.
Alle vlakken en paspengaten goed schoongemaakt met aceton:

opbouwblok1cv6.jpg


Daarna de schakelvorken gemonteerd en alles lekker met motorolie ingesmeerd:

opbouwblok2ga6.jpg


Nu de versnellingsbakassen, let op dat de borgpennen in de uitsparingen vallen:

opbouwblok3schakelwalsut3.jpg


Dit vind ik heel apart, de keerring heeft op helft van de omtrek een verdikking en die moet vallen in een groef, die alleen in het bovenste carterdeel zit:

opbouwblok3schakelwals2fg3.jpg


Zo, de versnellingsbak is klaar en de schakelvorken zitten op hun plaats:

opbouwblok5schakelwalskbf5.jpg


Nu de krukas, dit viel oa tegen. Eerst de halve borgringen gemonteerd:

opbouwblok6borgveernx6.jpg


Toen de krukas op zijn plaats laten zakken, nadat de lagers van olie zijn voozien:

opbouwblok7krukaskettinfi4.jpg


Hij zat bijna goed, zag ik dat ik de distributieketting vergeten was! Hup, de krukas er weer uit... |(
Op zoek naar die ketting. Ik had de orginele nog en bij de motor kreeg ik er nog twee bij mee.

distrubutiekettingoudenav4.jpg


De bovenste ketting kwam uit de motor en die in de verpakking zit een nieuwe, tenminste dat dacht ik...

distrubutiekettingoudenzm1.jpg


De bovenste is de orginele, met een kleine boog...En de onderste is die uit de verpakking en is duidelijk niks meer. Ding is ook mishandeld... :N
Maar wacht, ik heb er nog een:

distrubutiekettingoud3br4.jpg


Is ook niks, weg met die troep. De orginele eens goed bekeken en ik vind hem goed.
Om de krukas gedaan en de krukas opnieuw geplaatst:

opbouwblok8krukasmetketau7.jpg


Het plaatsen vd krukas viel tegen, op de buitenringen vd lagers zitten merkputjes. Wanneer die op een lijn liggen en tegenover de borgpennen zitten, zou de as op zijn plaats moeten komen.
Niet dus. Ook kwam ik er achter dat een holle pen van het linker buitenste lager niet in de uitsparing zat. FF niet op gelet... de pen zat op de passing! Oei... Die op zijn plaats gebracht en voorzichtig de as op zijn plaats geklopt met een kleine kunstof hamer (mocht van het handboek).
Toen zat ie eindelijk goed!

Op naar de volgende klus, het ondercarter. Eerst de vlakken en paspengaten goed schoongemaakt en de vlakken die op het andere carterdeel komen, ingesmeerd met siliconenkit.
Deze kit is van Loctite (nr 5926) en is speciaal voor vlakkenafdichting:

opbouwblok9siliconenpakio7.jpg


Onderste carterdeel op zijn plaats gedrukt en vast gebout met 29 bouten.
De bouten vast gezet met de momentsleutel en iets meer Nm ingesteld, omdat ik kopervet aan de draad heb gedaan.

opbouwblok12onderkantklpn2.jpg


Toen het blok omgedraaid, omdat daar ook nog een bout en een moer moet worden aangebracht:

opbouwblok10proppapierkv9.jpg


Toen schrok ik even, want ik zag nog een prop papier zittten in een oliekanaal! Kats over het hoofd gezien... |( |( :(
Met veel gepeuter toch de prop kunnen verwijderen en moet nog kijken bij daglicht of alles eruit is, desnoods met een klein lampie erbij.

opbouwblok11proppapiereub0.jpg


Deze moer niet vergeten:

opbouwblok15vergetenmoesn6.jpg


Nou, het zit erop. Zo ziet het eruit:

opbouwblok13zijkantqy3.jpg


opbouwblok13zijkant2nx4.jpg


En de laatste:

opbouwblok14voorzijdejf9.jpg


Later op de dag de in het zicht zittende kitrandjes weghalen en de bouten een verfje geven.
Maar eerst slaapjes doen...

:W
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit!!! Ik ben zo benieuwd hoe die fiets eruit ziet als hij helemaal af is!! Echt Respect!!
 
Er is toch niets zo heerlijk als tot diep in de nacht doorgaan en het dan af krijgen, kun je er nog lijker bij slapen ook nog. :D
 
Knap hoor, zo'n blok opbouwen is mij toch nog wat te hoog gegrepen. Maar van dit soort foto's en uitleg kan ik al heel wat opsteken...

Complimenten!
 
CB3504fun, dat komt echt wel een keer. Wedden. Misschien wel eerder dan je denkt.
Nog meer fotoos dan...
Met het propje papier is het gelukkig goed afgelopen, alles is er uit!
De boutkoppen zijn voorzien van een likkie verf.
Gisteravond de oliedrukmeter gemonteerd, zuigers met veren en de nokkenaskettinggeleidingen (hoeveel punten is dat?) gemonteerd.
Natuurlijk sprong er een borgveertje weg, uit de zuigerpengroef. Dat was ff zoeken, het lag achter de frituurpan. Gelukkig niet er in... _O-
De eerste borgveren aan de buitenzijde kun je met de vingers er in drukken, later wil dat echt niet meer: de zuigers, drijfstangen en de draadstangen zitten dan in de weg. Een punttang biedt dan uitkomst! Eigenlijk moeten er nieuwe in, dat wordt nl beweerd. Ik geloof daar niet in. Tenminste niet als ze goed behandeld worden. Als ik zoveel moeite moet doen om ze erin te krijgen, nou dan blijven ze vast wel zitten.
Niet vergeten de gaten naar het carter dicht te proppen met iets! Bij mij heeft het papier al een veer tegen gehouden...

zuigersmonteren1bg2.jpg


zuigersmonteren2mp8.jpg


zuigersmonteren3mw5.jpg


zuigersmonteren4lr2.jpg


En de laatste foto om te laten zien hoe het was:

motorblokmetzuigersgoorwt0.jpg


Morgen of overmorgen ga ik het cilinderblok erop zetten...Moet eerst nog een flesje aceton ophalen.

:W
 
Die voorste nokkenaskettinggeleider moet er straks weer uit anders kan je de cilinderkop niet monteren als hij in het frame zit. :X

*disclaimer* Tenmiste dat is zo bij de 1000 en de 1100.
 
Ohh die pak je er zo uit! Zit gewoon los erin gestoken...
Trouwens: pakketje gaat morgen op de post, Robin!
 
hans, wat ga je doen met dat aceton? Dingen schoonmaken? Werkt dat wat?
Moet een van de blokken van de jawa nog schoonmaken, om hem dan te reviseren. Hou er niet van om met vieze spullen te werken :P
 
Voor algemeen schoonmaakwerk kun je beter wat koudontvetter en een kwast nemen. Vervolgens goed afspoelen met warm water.
Aceton is een zeer sterk oplosmiddel. Handig om oppervlakken absoluut vet/siliconenvrij te maken maar ook zeer slecht voor je gezondheid!!

Nou komen er vast wel mensen die zeggen dat t allemaal wel meevalt en er wel sterkere middelen zijn maar als je t niet absoluut nodig hebt gebruik t dan niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan