Yamaha Xmax 250 gekocht

Klopt. Ik zat eerst een beetje aan te hikken tegen de lengte van de Xmax in de schuur, maar dat valt allemaal best mee. En handelbaar istie ook, al haalt hij het wat dat betreft niet bij de SC.
En de rotondes gaat ook best. Maar je kunt met de Xmax niet zo lekker gooien en smijten als met de SC. Ik zit druk te oefenen om dat ook op de Xmax te leren, en tot op zekere hoogte lukt dat ook wel. Maar de SC kun je zo lekker van je af duwen in een bocht, en dat is bij de Xmax minder, al kun je er ook behoorlijk schuin mee de bocht in.

De afwerking van de SC staat op een hoger niveau. Sommige plastic delen van de Xmax kraken een beetje tijdens het rijden binnen de bebouwde kom. Daar ga ik wat siliconen tussen spuiten of zoiets. Bij de SC is me nooit een piepje of kraakje opgevallen.

Maar ja op de weg hè, daar scoort de Xmax toch meer punten dan de SC. Even een rijtje auto's inhalen; je zit zo op 140 al heb je wat tegenwind. En de betere windbescherming, dat is mij ook veel waard. Al ga ik misschien nog wel wat doen om het ruitje te verhogen. Het is niet zozeer de winddruk, maar meer de turbulentie om je helm wat ik wil proberen te verminderen.

En dan nog wat: de tank is een stuk groter dan die van de SC. Er gaat 3 ltr meer in, en dat is toch ook wel lekker dat je niet zo vaak naar de pomp hoeft.

Tsja... you win some you lose some... Maar al met al ben je er voor jouw gebruik toch een stuk beter mee af.. en daar gaat het toch om, ik vind het wel eerlijk van je dat je de kwaliteiten van de Sportcity blijft benoemen/inzien... dat is meestal wel anders als iemand ergens op overstapt :)
 
Ik apprecieer bovenstaande geschreven door WATERMAN ook ten zeerste.

Je hebt natuurlijk de 200cc gehad he maar als ik dan jou commentaar serieus neem en er vanuit ga dat qua motorische prestaties van een SC250 niet moeten onderdoen voor de X-max dan ga ik wel serieus aan het twijfelen welke ik zou nemen hoor.

Ik vind de SC er ook wel heel goed uitzien. Ik vind de SC een beetje en wolf in schapenkleren temeer omdat hij zo klein is en amper te onderscheiden valt van een bromscooter.
 
Ik vind de SC er ook wel heel goed uitzien. Ik vind de SC een beetje en wolf in schapenkleren temeer omdat hij zo klein is en amper te onderscheiden valt van een bromscooter.

En dat is nu net mijn probleem met zulke scooters.
Ik heb een SH150i gehad, werd regelmatig voor brommer aangezien en dat heeft vele "ging net goedjes" opgeleverd. Nu met mijn Majesty 400 word ik tenminste voor motor aangezien en krijg ik de ruimte waar ik recht op heb.
 
Ik heb het windschermpje van MV (www.mv-motorrad.de) gemonteerd. Het is maar klein (21 x 8 cm) maar het heeft veel effect! Het zorgt er net voor dat de wind over je hoofd heengaat. Ook is het heel verstelbaar zodat je nog wat kan spelen met verschillende standen. Een aanrader!

Nog een leuk detail: vanmiddag ging het reservelampje van de tank branden. Tegelijkertijd begint dan in het display het aantal kilometers te tellen dat je op de reserve rijdt.


full
 
Nog een leuk detail: vanmiddag ging het reservelampje van de tank branden. Tegelijkertijd begint dan in het display het aantal kilometers te tellen dat je op de reserve rijdt.

Ja, leuk he, mijn Majesty 400 ook.
Als je weet hoe zuinig je ongeveer rijdt dan kan je makkelijk inschatten hoever je nog kan.
 
Prachtig scooterweer vandaag! :]
Dus de tomtom erbij gepakt, want ik wil nu toch wel eens weten hoe nauwkeurig de snelheidsmeter van de Xmax is.

Resultaat: hij geeft zo'n 6% teveel aan.
50 is 47 echt
80 is 75 echt
100 is 94 echt
120 is 113 echt

140 heb ik niet gecontroleerd, maar uitgaande van die 6% zou dat dus zo'n 132 echte km/u zijn.

Maar dan nog wat: als je dus volgens de km-teller 10.000 km gereden hebt dan zou dat in werkelijkheid maar 9400 km zijn?


full
 
Prachtig scooterweer vandaag! :]
Dus de tomtom erbij gepakt, want ik wil nu toch wel eens weten hoe nauwkeurig de snelheidsmeter van de Xmax is.

Resultaat: hij geeft zo'n 6% teveel aan.
50 is 47 echt
80 is 75 echt
100 is 94 echt
120 is 113 echt

Echt mooi weer vandaag 8-)

De meedogenloze tom tom test }) die houwe we erin :}

Ik vind het al met al heel netjes hoor... had ik ook maar zo'n teller, dan had ik er 141 op staan :+
 
Ik vind het al met al heel netjes hoor... had ik ook maar zo'n teller, dan had ik er 141 op staan :+

Jaja, het is natuurlijk een beetje voor-de-gek-houderij om meer aan te geven dan de werkelijke snelheid, maar het geeft toch een groter psychologisch effect dan dat het andersom zou zijn: dat je bijv. echt 140 rijdt maar dat de teller maar 120 aan zou wijzen ofzo. Mijn auto wijkt bij 120 ook 7 km af, dus ik kan rustig 127 rijden zonder geflitst te worden.

Maar nou kijk ik eens goed naar de km-teller en wat zie ik daar opstaan: MAGNETI MARELLI. Kop eraf als dat geen Italiaans merk is. Dus die Japanners hebben toch wel vertrouwen in de Italiaanse producten zou je zeggen.


Mooi testje Gerrit, ik kan bijna niet wachten totdat ik mijn X-max mag gaan ophalen.... *O*

Dat kan ik me levendig voorstellen! Ik had hem vanmiddag net weer gestald, en even later begon het alweer te kriebelen toen ik naar buiten keek. Het is gewoon een fantastische rijmachine die Xmax. :Y


full
 
Laatst bewerkt:
Jaja, het is natuurlijk een beetje voor-de-gek-houderij om meer aan te geven dan de werkelijke snelheid, maar het geeft toch een groter psychologisch effect dan dat het andersom zou zijn: dat je bijv. echt 140 rijdt maar dat de teller maar 120 aan zou wijzen ofzo. Mijn auto wijkt bij 120 ook 7 km af, dus ik kan rustig 127 rijden zonder geflitst te worden.

Maar nou kijk ik eens goed naar de km-teller en wat zie ik daar opstaan: MAGNETI MARELLI. Kop eraf als dat geen Italiaans merk is. Dus die Japanners hebben toch wel vertrouwen in de Italiaanse producten zou je zeggen.Dat kan ik me levendig voorstellen! Ik had hem vanmiddag net weer gestald, en even later begon het alweer te kriebelen toen ik naar buiten keek. Het is gewoon een fantastische rijmachine die Xmax. :Y


[afbeelding]
Tellers van Magneti Marelli, komt waarschijnlijk dat veel producten van Yamaha in Italy worden gemaakt (motoren enz)
Buiten mijn scooter rij ik ook op en Ducati monster, met tellers van Magneti Marelli.........ben er niet zo tevreden over zitten konstand vol met vocht :(
Heb al div setjes geprobeerd, maar ik heb het maar opgegeven -O-
Ik hoop dat jouw tellers wel waterdicht zijn, .....volgens mij is Yamaha tegenwoordig eigenaar van Magneti Marelli.
De injectie daar integen is perfect *O*

Trouwens mooie scooter, is hij ook een beetje zuinig :?
Veel :] plezier ermee
 
De tank heb ik nu net zowat leeggereden, maar ik ga over een aantal tankbeurten kijken wat hij verbruikt. Dan heb ik een beter gemiddelde. Ik heb deze tank veel volgas opgetrokken, en dat zal niet bevorderlijk zijn voor de zuinigheid.

Ik heb wel het idee dat de motor minder hard moet werken als de Sportcity bij normale snelheden van rond de 100, maar dat komt wellicht ook omdat je veel rustiger zit door het ruitje.
Dat is trouwens een stabiel ding dat ruitje. Ook bij rukwinden van vrachtwagens geeft hij geen krimp.
Het is trouwens soms wel een vreemde gewaarwording als je op die snelheid komt waarbij het ruitje voor een soort vacuum zorgt. Als je er niet op bedacht bent dan kun je daardoor even uit je evenwicht raken. Maar het went heel snel.
 
Alweer mooi weer. Dan moet de scoot natuurlijk weer opdraven!
Ik heb voor de zekerheid eerst op de kalender gekeken of ik me niet vergist had. Maar inderdaad, het was echt februari.

Hartje winter, 12 graden en een heerlijk zonnetje erbij, hoe bestaat het. En dan met een Xmax rustig toerend door het landschap. Wat wil je nog meer!

full
 
Alweer mooi weer. Dan moet de scoot natuurlijk weer opdraven!
Ik heb voor de zekerheid eerst op de kalender gekeken of ik me niet vergist had. Maar inderdaad, het was echt februari.

Hartje winter, 12 graden en een heerlijk zonnetje erbij, hoe bestaat het. En dan met een Xmax rustig toerend door het landschap. Wat wil je nog meer!

Strakke plaat!... de lijn van de Xmax komt hier goed uit de verf :}


De kleur helpt daar natuurlijk ook wel flink aan mee O-)
 
Ik heb de tank bijgevuld vanuit een jerrycan, en dan doe je hem niet helemaal vol natuurlijk, zodat ik niet precies weet wat het verbruik was. De volgende keer dat ik bij de pomp tank weet ik een goed gemiddelde.

Dat rijplezier wordt steeds groter! Ik had wat last van resonanties achterin, maar ik heb vanmiddag de bronnen daarvan opgespoord. De eerste was de nummerplaat. Daar heb ik wat rubberdopjes achter gedrukt. En de tweede was de kap om het achterwiel die wat op de naaf trilde. Ook daar een rubbertje tussen en het was opgelost. :]

Bij het stoplicht deze week kreeg ik toch de indruk dat de Xmax sneller uit de startblokken komt dan de Sportcity. De SC aarzelde de eerste meters wat voordat hij ervan door gaat. Dat doet de Xmax niet; die gaat er meteen rap vandoor, en dat kan hem net de voorsprong opleveren.

Het zal me in ieder geval ook benieuwen hoe zuinig de Xmax is. Al die dure benzine gaat uiteindelijk de pijp uit, dus dat gaatje hieronder op de foto kost nogal wat. Al is het altijd nog veel goedkoper dan de auto.


full
 
Door zijn afmetingen is/was mijn eerste keus de Aprilia. (moet door de poort en tuin deur passen).
Na wat dealers afgebeld te hebben overweeg ik de Xmax.
Vraag:
U heeft ook een SportCity bereden, is de XMAX heel veel groter, of breder
en ook de Draaicirkel, is voor mij belangrijk voor de scherpe bocht de tuin in ?
 
Laatst bewerkt:
De Xmax is 22 cm langer dan de SC.
Breedte:
Van spiegel tot spiegel: 90 cm, was bij de SC 87,5 cm
Maar een spiegel is verstelbaar, dus dat zal iets kunnen varieren.
Over het stuur gemeten: 77,5 cm, bij de SC weet ik dat niet meer.
Van achteren, met pijp en al, is hij ongeveer 62 cm

De Xmax is 164 kg, de SC 148.

De draaicirkel zal ik van de week eens opmeten, dus dat hoor je nog.
 
Mooi ding, proficiat.
Zo te zien zal hij niet veel op stal blijven....

Nee, de Xmax is niet gemaakt om op stal te staan. Af en toe kijk ik even hoe hij erbij staat in de stal. En dan lijkt het net of hij me een knipoog geeft met die koplampen, zo van "Zullen we weer?"
Zowiezo gebruik ik hem voor woonwerk het hele jaar. 's Morgens vroeg is het altijd een mooi moment als ik hem de schuur heb uitgereden, heb gestart, de schuurdeur dichtdoe, en dan erop springen en wegrijden! Dat is nou zo mooi met een scooter hè, je spullen gooi je onder het zadel, je hoeft je niet te bekommeren om versnellingen en koppelingen, je springt erop en je laat je lanceren. Eenvoudiger kan het niet!
 
Héhé,

ik ben niet de enige met die verslaving! Denk eraan: valentijn vandaag, dus mijn andere liefde moet ook eens verzorgd worden...
Maar als ik mijn SilverWing in de garage zie staan begint er iets te kriebelen bij mij.
Ha, ja, ik weet nu weer wat er kriebelt: GAAAASSSS....
 
En wat voor weer was het vanmiddag weer? Juist; scooterweer!
En daar zijn die superdingen voor gemaakt niet waar.
Al vind ik het nog steeds jammer dat hij niet kan varen. En de Xmax vind het zelf ook jammer, want hij zat een beetje jaloers te staren naar die zeilbootjes...

Meteen even voor opabert de draaicirkel opgemeten: 3,5 meter.
Dus je hebt 3,5 meter nodig om hem een hele slag rond te draaien.


full
 
Meteen even voor opabert de draaicirkel opgemeten: 3,5 meter.
Dus je hebt 3,5 meter nodig om hem een hele slag rond te draaien.

Hartelijk dank,
om in of uit de tuin te rijden, moet ik 2x een scherpe bocht of insteek maken.
De Aprilia kan dit makkelijk.

Mooie machine de Xmax !
 
Heey Gerrit.
Van hier af ook nog veel rijplezier met de scooter.
Is ook een gaaf ding trouwens.
Heb er nog ff op gezeten van de week toen ik mijn SC ging halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan