Wat is jullie mening tov 'tijdsverandering' en choppers?

Innovatie bij choppers?

  • Ja, maar geen oude motoren gebruiken

    Stemmen: 3 33,3%
  • Ja, wel oude motoren gebruiken

    Stemmen: 3 33,3%
  • Nee, stijlloos!

    Stemmen: 3 33,3%
  • Nee, oude choppers zijn prima... Ga andere motoren bouwen.

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    9

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Heey, ik ben zelf geen chopperrijder, maar vind het wel altijd zeer brute motoren.
Gisteren zat ik 'Biker Build-Off Challenge' te kijken op Discovery.
Het was tussen 'Choppers Inc.' en 'Amen Motorcycles'.
Choppers Inc ging voor een redelijk old-school stijl, en Amen Motorcycles voor een gigantisch futuristische stijl. Nu vraag ik me af, wat vind de gemiddelde chopper rijder van nieuwe dingen in choppers? Redelijk raar om een futuristische motor te zien met een knucklehead motor uit 1956 erin toch? Ik zal een paar plaatjes posten van best coole motoren die ik tegen ben gekomen toen ik erop google'de!

Deze vind ik zelf heel mooi, maar lijkt me niet dat je daar echt de weg mee op kan? Of hoe is de aandrijving? Maargoed, goeie innovatie in mijn ogen...
2004_Daytona_Hubless_monster_Amen_motorcycles.jpg


Dit was de motor waarmee ze deelnamen aan die Biker Build-Off Challenge (Amen Motorcycles)...
mbrown.jpg


Dit was de motor van Choppers Inc bij de wedstrijd...
PhotoID4890.jpg


Deze vind ik zelf echt bijzonder :Y ...
PhotoID4888.jpg


En tsja, qua old-school choppers? Ik heb er niet echt verstand van, maar kwam deze tegen, en ik weet bijna zeker dat hij stijlvol is...
harley-davidson_night-rod-special_st1mz.jpg


Na deze motoren te hebben gezien, wat vinden jullie chopper rijders van nieuwe technieken etc? Die naafloze motoren vind ik best fraai, alhoewel het er een beetje 30th century achtig uitziet... Ben alleen van mening dat je er geen motor uit 1956 in moet doen... Ook geen replica, gewoon nieuwe up to date motor zodat het een heel nieuw geheel wordt :Y
 
DIe laatste is een HD nightrod toch ? Op dat kuipje na op het stuur vind ik het een gave fiets. Ik zie mezelf daar echt op de weg racen, met een shotgun om road zombies af te knallen.

Biker build off heeft zekers vaak mooie dingen, maar ook dingen waarvan ik denk , na nee dat is het niet. Ben persoonlijk niet zo van die hele hoge extreme vorken en hele lage zits. Ook hou ik van wat meer stroomlijning, dus vele scherpe hoeken erin vind ik ook niet zo mooi.
Ik kan niet zeggen dat er een bepaalde tijdsgeest heerst in choppers, ook omdat klassieke lijnen vaak weer worden gebruikt, juist omdat choppers het ook moet hebben van enige nostalgie waarde.
 
1956 knuckle bestaat niet........................

knuckle's zijn maar gebouwd van 1936 tot 1947

hierna kwam de panhead die van 1948 tot 1965

Veel bouwers van nu gebruiken repro blokken van oa S&S, Delkron en flathead power.

Deze zien er uit als oude blokken maar hebben de prestaties van een nieuwe......
 
Ach, de tijd heeft niet stil gestaan. Toch is ouwe zooi (knuckles, Flatheads etc.) nog altijd super mooi. Ik vind het daarom gaaf dat oud- en nieuw door elkaar wordt gebruikt, om zo iets totaal unieks te creeeren. old-skool meets high-tech, ik kan dat alleen maar aanmoedigen.
 
Er zit wel zeker ontwikkeling in de choppers.

De laatste jaren is er bij enkele chopperbouwers zowaar aandacht voor "drivebility". En, voor mij is de primaire functie van een motorfiets toch nog altijd rijden. Voor beeldende kunst waarbij het rijden geen functie van het kunstvoorwerp is, ga ik wel naar een museum. ff googlen waar zo'n plekkie is en ik kan daar gaan kijken.


Een mooie klassieke motorfiets moet je klassiek laten. Verzagen van een oude motor zal misschien vandaag nog geïnterpreteerd worden als "mooier maken", over 20 jaar zegt men: zonde dat daar een echte knucklehead voor verprutst is. Ik heb ook ooit een BMW R27 als choppertje verzaagd gezien. Toen was het misschien mooi, nu is het gewoonweg zonde van zo'n mooie klassieker...



Zoiets ga je toch niet verbouwen?
40knuckle4.jpg
 
Ik vind het wel leuk om te zien wat mensen kunnen doen met de motoren. Ook technische snufjes, mits dat het nog enig nut heeft (in tegenstelling tot de OCC zooi, waarbij je door een druk op een knop twee flapjes uitkunt klappen waaronder 6 kogels hangen |( ). Zo een naafloos wiel is natuurlijk briljant.

een echte klassieker behoeft zeker geen aanpassing, mits goed onderhouden. Als een klassieker totaal vergaan is, dan is het toch waanzinnig als de motor ervan nog een 2e leven krijgt in een nieuw model?

Het kan gewoon allemaal mooi zijn. Het is en blijft een persoonlijke zaak. De artistieke waarde van een custom/chopper bepaalt wat mooi is.
 
Ik vind radicale modernisering van auto's en motoren eeuwige zonde. Ik zit er niet op te wachten.
Verbeteringen ok, maar al die rare vliegenogen-lampen, scherp gevormde stukken plastic, waarom?? Uitvinders die komen met wat er in de toekomst in een auto of op een motor moet zitten, echt belachelijke vormen die "met de tijd mee moeten komen".

Zie je het al voor je? Rijd je door oude straatjes met die belachelijk moderne voertuigen.

De ontwerpers willen graag in de tijd kijken en helaas word het nog uitgevoerd ook.

Wat ik aanmoedig is de Retro styling. Een nieuw ontworpen model afgekeken van een ouder type voertuig.

Van mij hadden ze vanaf 1985 mogen stoppen met het restylen van auto's en motoren.

Ik weet ook wel dat de mensen die de auto's in de jaren 30 reden niet zaten te wachten op de auto's die daarop volgde. enzovoorts.

Maar al die ruimteschip ontwerpen mogen ze van mij dumpen!

Van mij mogen ze terug in de tijd gaan nieuwbouwen in plaats van rare dingen uit te vinden die de ontwerper zelf zo geweldig vind en dat op de markt gooit zodat wij die nieuwe ontwerpen "moeten" kopen als we wat nieuws willen.

Wil je een keer grof geld uitgeven dan Moet je dus die ongewenste vormen kopen. Zo is het altijd al geweest.

Daarom zijn er gelukkig liefhebbers van oldtimers die de oude glorie in ere houden.
Er zijn mensen die genoegen nemen met wat er te koop is op het moment.
Er zijn mensen die oude ontwerpen voor oude mensen vinden, en die willen wel in een ruimteschip rijden, of op een te scherp gelijnde motor met veel plastic. Of op motoren/ auto's waarbij het wiel bijna opnieuw is uitgevonden.

Voor ieder wat wils maar als ik zie wat er nu te koop is, dan spelen er naar mijn opluchting gelukkig ook fabrikanten in op de Retro look, gelukkig word daar nog aan gedacht, en ik hoop voor eeuwig en dat het niet vergeten word hoe mooi oude lijnen zijn.

Ik vind het ook niet kloppen als een fabrieks chopper te modern word, maar ik respecteer de stijlkeuze van de eigenaar die hem gekocht heeft. Voor ieder wat wils, en smaken veranderen en verschillen.
Dan probeert de fabriek een chopper op een racer te laten lijken, en als je eenmaal te snel gaat rijden en bochten scherp gaat maken met je chopper dan moet je toch eens goed nadenken of je wel op de juiste motor zit..
Ach, "looks" tellen ook mee al doe je er niks mee,..scheuren op je oude chopper of rustig rijden met je chopper met racewielen en dubbele schijven met giga remmen.

Compleet eigenbouwmotoren waardeer ik altijd, hoe oud/nieuw of modern ook.

Belangrijkste is.. als je het mooi vind kijk je ernaar en/of koop je het.
Vind je het niks, kijk je er toch niet naar en koop je het niet..

Een andere factor vind ik wel dat de techniek ook te modern word zodat we er zelf niet meer aan kunnen zitten bijna. Allemaal milieu-eisen. Moet je eens kijken wat ze verbranden in koeweit of op een ander olieveld, mega industrie noem maar op..
Een katalysator voor wat frisse lucht..ok, maar al die sensortjes, canistertjes, voelertjes, dubbeldikke kabelboom..uitleesstekkers die niet altijd vertellen wat het moet zijn..

Doe mij maar wat ouds met eventueel een katalysator als het dan toch moet, maar laat al die moderne electra rommel weg.

Het probleem is juist dat als je teveel van de techniek houd en van pure auto's of motoren, dat je ook ziet wat er allemaal voor extra onnodige troep erop geschroefd word wat 30 jaar geleden nog helemaal niet nodig was om snel en hard en goed te kunnen rijden.

Veiligheid moedig ik wel aan.
 
Een chopper is toch qua "term" een motor die in stukjes is gehakt en opnieuw (verlengd, verbreed, verlaagd) in elkaar is gezet. Dus choppers zijn per definitie "tijdsgevoelige" motoren: in welk jaar en door welke bouwer is de motor in elkaar gezet? Dat bepaald zijn stijl.

Als je bij 'chopper' aan een de jaren '40 motorfiets uit de USA moet denken, wil je ook alleen maar een fiets uit die tijd zien.

De Japanse "choppers" zoals die op Marktplaats staan (Shadow, Intruder, etc.) heten tegenwoordig "custom" wist mijn Kawa-dealer mij te vertellen. Maar dit zijn natuurlijk gewoon lopende band motoren waar je de zithouding van een chopper of een aangepaste "cruise"-motor hebt.

Zoals met alle motoren is je Biker Build-off favoriete design/motor een kwestie van je Eigen Persoonlijke Smaak (of wannabe-gehalte. 8-))
 
Terug
Bovenaan Onderaan