Gilera GP 800

Ze hebben de gp800 in de prijsklasse van de Tmax willen houden.
Anders zouden ze de tandwielaandrijving van de burgman650
kunnen nemen maar dat zou de prijs wel wat opgedreven hebben.
 
Denk ook dat de Gilera GP 800 mondjesmaat verkocht gaat worden hier in Nederland/België.
Als je de motorscooter voornamelijk gebruikt voor woon/werk-verkeer, dan is 75pk gewoon overbodig, en kom je met 44pk en meer koppel (nieuwe T-max) ook wel aan je trekken.
Vergeet niet dat je bij die snelheden ook sneller door je banden heen bent !
De t-max heeft bovendien zijn betrouwbaarheid wel bewezen de afgelopen 7 jaar !
In de nieuwe yamaha T-max zit bovendien dezelfde motor alleen zijn er enkele verbeteringen doorgevoerd, wat zich uit in lager verbruik & meer koppel.

Bovendien, (maar dat is mijn mening) ziet de nieuwe T-max er veel moderner uit dan de GP 800.

Beetje onzinnig natuurlijk, beweren dat 75 pk "overbodig" zou zijn. Ook met een SH150i kun je ww-verkeer doen en dan zou 44 pk in vergelijking met de SH ook "overbodig" zijn? Welnee, naast ZO GROOT MOGELIJK zeg ik ook ZO STERK MOGELIJK dus die 30 pk extra die de T-max gewoon TEKORT komt voor een sportieve scooter van dik 9 mille is méér dan welkom! Bovendien is Yamaha zo stom om het nieuwe model met MINDER koppel uit te rusten dan het oude model, zie het staatje van Mad Masc (was een verrassing voor mij, Yamaha wel kennende, wat een fout!! :o ). Dan het uiterlijk: ik vind de nieuwe T-max een pracht van een model, maar de GP800 doet er echt niet voor onder! Een ander ontwerp, maar als je zegt dat de T-max er moderner uit ziet dan een Beverly met zijn retro-looks, ok, maar de GP800 is gewoon een modern ontwerp!
 
Zou graag eens zien dat er een paar van deze "kanonnen" gingen rondrijden in Nederland en Belgie, dan zouden motorrijders zich nog wel eens achter de oren gaan krabben... Ook zou dat een goede" image boost" voor de scooter zijn. 75pk op een cvt, tjonge,tjonge.
Vindt hem persoonlijk veel mooier dan de nieuwe t-max die ik nogal rommelig vindt, een beetje overstyled. Al is de kracht van de t-max dat die zich al lang bewezen heeft en dat is bij dit soort bedragen niet onbelangrijk.
 
Beetje onzinnig natuurlijk, beweren dat 75 pk "overbodig" zou zijn. Ook met een SH150i kun je ww-verkeer doen en dan zou 44 pk in vergelijking met de SH ook "overbodig" zijn? Welnee, naast ZO GROOT MOGELIJK zeg ik ook ZO STERK MOGELIJK dus die 30 pk extra die de T-max gewoon TEKORT komt voor een sportieve scooter van dik 9 mille is méér dan welkom! Bovendien is Yamaha zo stom om het nieuwe model met MINDER koppel uit te rusten dan het oude model, zie het staatje van Mad Masc (was een verrassing voor mij, Yamaha wel kennende, wat een fout!! :o ). Dan het uiterlijk: ik vind de nieuwe T-max een pracht van een model, maar de GP800 doet er echt niet voor onder! Een ander ontwerp, maar als je zegt dat de T-max er moderner uit ziet dan een Beverly met zijn retro-looks, ok, maar de GP800 is gewoon een modern ontwerp!

De T-max heeft door heel weinige motorredacteurs commentaar gekregen over te weinig power. Het was en blijft een krachtige motorscooter. Nu gaat het niet bij 75pk en 800cc blijven en zullen we in de toekomst nog straffer spul krijgen op de motoscooter markt. Qua kracht hebben de Burgman 650 en de Silverwing 600 het beter gedaan maar qua rijplezier kwam de T-max het meeste in de buurt van het plezier dat je beleeft aan het rijden met een handgeschakelde sportieve motorfiets.

"Minder kan meer zijn"

Om een voorbeeld te geven. Een Kawasaki ZXR-12 kost minder dan een Ducati 1098 maar in rechte lijn zal je hem wel sneller af zijn maar dan spreken we over circuit.

Ik ben er nu al wel uit dat zelfs in de 250cc klasse het niet zoveel uitmaakt zelfs met de SH300. De SH300 zal dan wel sneller zijn maar als berijder merk je daar niets van als je hier in de lage landen rondrijdt op je scoot.

Ik heb in de Ardennen en de Alpen al meerdere keren supermotards met amper 50pk racers met het driedubbele aan pk's het nakijken zien geven in hun weg naar de top hoor.

Als Pk's en prijsstijging rechtevenredig zouden moeten zijn en eveneens de Pk's rechtevenredig met het verschafte rijplezier dan ben ik niet van deze planeet.

Of de T-max nu moderner is of mooier, lelijker is maar een kwestie van smaak.

Ik vind ze allebei wel mooi maar ze stralen een totaal ander design uit. Op het motorsalon in BXL heb ik de GP gezien en de GP voor je neus hebben in het echte leven of bekijken via een magazine is echt een wereld van verschil. De GP ziet er alleszins veel breder geschouderd uit dan de T-max.

GP800 = Mister Universe bodybuilding Steroïden
T-max = " " " Natural

Ik durf er prat op gaan dat de GP800 hier in B en Nl niet goed gaat scoren. Ik denk dat hij qua verkoopscijfers in de buurt van de Gilera Nexus zal zitten.

Zoals de BS zelf zegt heerst er in Italië een ware cultstatus rond de T-max. Ik ben benieuwd of het ook zo'n vaart zal lopen met de GP800

Ik baseer me gewoon op de economische feiten dat alles duurder is en dat mensen (terecht of onterecht, maakt me niet uit) gaan denken, minder cc's en minder pk's is goedkoper. In sommige dingen is dat hier in België wel zo.
 
Het viel mij op dat ze bij de nieuwe T-max het over meer koppel in het middengebied hebben, terwijl zowel het vermogen als het koppel pas bij een hoger toerental bereikt worden in vergelijking tot het oudere model

Natuurlijk heb je genoeg aan de 44 pk van de t-max. Als je er een goede piloot op zet, kan het best zijn dat ie iedereen van ons, ook met een GP 800 zoek rijdt.

Maar ik had toch graag gezien dat ze er 55pk ofzo van gemaakt hadden.
Ik denk dat de betrouwbaarheid en servicekosten dan niet wezenlijk veranderd zouden zijn.

Volgens mij kunnen de remmen en het onderstel het makkelijk aan, en dan zou de T-max, vanwege z''n wendbaarheid en lagere gewicht serieus partij zijn voor de GP 800
 
De acceleratietijden die door InMoto zijn vastgesteld:
Yamaha T-max (2008): 0-400m in 15,9 s (da's 0,7 s langzamer dan kanon Bev500)
Gilera GP800 (2008): 0-400m in 14,1 s (dit houdt ook de Bev niet bij)


Dat valt me nog tegen, gelukkig maar, anders werd de verleiding misschien nog te groot ;) ik vind de bev500 nog steeds leuk om te zien, de meeste motorscooters lijken echt op een motor, maar met de beverly kan je lekker anoniem rondscheuren en ook op de fietspaden met 30km/h kijkt niemand je raar aan. De GP800 lijkt me qua uiterlijk dus niet super. Maar het bijna dubbele vermogen leek me wel ontzettend leuk, maar nu na het zien van die tijden valt dat ook wel tegen.

De bev500 haalt standaard de 15,2sec ook niet op de 400m lijkt me toch ? Misschien als de GP800 2dehands te krijgen is, is er misschien ook wel een snellere variateur en andere aanpassingen zodat ie die 75pk wel goed wegkrijgt, want met 75pk op 230kg moet dat echt serieus veeeeel sneller kunnen :}
 
De nieuwe Kymco 700 heeft ook een speciaal smoelwerk,maar de de T-max doet eerder klassiek aan dit wil zeggen blijvend.Kijk maar naar hun FJR 1300, klassiek maar nog steeds hedendaags.
 
De acceleratietijden die door InMoto zijn vastgesteld:
Yamaha T-max (2008): 0-400m in 15,9 s (da's 0,7 s langzamer dan kanon Bev500)
Gilera GP800 (2008): 0-400m in 14,1 s (dit houdt ook de Bev niet bij)


Dat valt me nog tegen, gelukkig maar, anders werd de verleiding misschien nog te groot ;) ik vind de bev500 nog steeds leuk om te zien, de meeste motorscooters lijken echt op een motor, maar met de beverly kan je lekker anoniem rondscheuren en ook op de fietspaden met 30km/h kijkt niemand je raar aan. De GP800 lijkt me qua uiterlijk dus niet super. Maar het bijna dubbele vermogen leek me wel ontzettend leuk, maar nu na het zien van die tijden valt dat ook wel tegen.

De bev500 haalt standaard de 15,2sec ook niet op de 400m lijkt me toch ? Misschien als de GP800 2dehands te krijgen is, is er misschien ook wel een snellere variateur en andere aanpassingen zodat ie die 75pk wel goed wegkrijgt, want met 75pk op 230kg moet dat echt serieus veeeeel sneller kunnen :}

Jammer dat je de GP800 nog te langzaam vindt om 'm aan te schaffen... ;) Misschien met een NOS-kitje? O-) Turbo? :9~ :+

Die 15,2 s voor de Bev500 is inderdaad in standaarduitvoering! Ik durf het bijna niet hardop te zeggen maar het vermoeden is toch dat-ie met Malossi daar nog 4 tienden van af kan krijgen... *O*

Vanmiddag moest ik weer van hot-naar-her in de stad en de Bev was in een goede bui en trok overal weg als een idioot, op wat ouder asfalt (maar absoluut droog en 18 graden) verloor het achterwiel weer eens grip maar zonder de gebruikelijke stap opzij waardoor ik zeker 10 meter met spinnend achterwiel reed! Een soort "rolling burnout" maar dan zonder rook natuurlijk... _O- BRAAAAAAAAAA!!!!!!
 
In het leuke blad scooterXpress staat dat 'ie vanaf febr. 2008 leverbaar is en €10.499 kost.
Ik vraag me wel af hoe de handelbaarheid in de stad zal zijn met die lange wielbasis, maar oh oh wat een gaaf ding zeg :9~
 
IK HEB 'M GEZIEN!!! :Y

En gehoord!!! Hij kwam ineens uit een steegje terwijl ik aan de overkant op de stoep liep, ik zag z'n neus en dacht: "Hey wat is dat??" want ik herkende 'm niet meteen... Tot hij naar links draaide en z'n flank liet zien, onberispelijk de grote Gilera. Hij gaf niet vol gas maar trok toch flink hard weg, erg mooi, maar de grootste verrassing was toch HET GELUID!!! Tot nu toe vond ik het geluid van de T-max het mooiste maar is nu verslagen door de GP800! Even een top 10 met beschrijving:

1. GP800. Magistraal geluid van de V-twin, ook met originele dempers (in de stijl van de Z van Kawa, erg mooi in het echt). Geen Harley-geluid of zo maar meer als een RSV of een Duc.
2. T-max. Zeer donkere onmiskenbare brom van de twee-en-een-half-cilinder, vooral met originele demper onmogelijk te verwarren met welk ander blok dan ook.
3. Beverly 500. De eerste met het MASTER-blok van Piaggio, vandaar dat hij in de top drie prijkt. Zijn lage geplof is bijna bizar om te horen (lijkt helemaal niet op een SM bijvoorbeeld) en in straten met hoge dichte bebouwing is het een genot om zijn onbeschaamde gebrul te beluisteren, ook hier vind ik de originele demper mooier dan een aftermarket zoals bv de LeoVince.
4. Burgman 650. "These are the voyages of the Starship Enterprise". Geen geroffel of gebrom of gebrul maar vreemde zoevende geluiden die alleen bij de tweecilinder van Suzuki te vinden zijn. Veel mooier geluid als berijder dan als toeschouwer langs de kant.
5. Silver Wing 600. Wat rauwer dan de Suzuki maar beschaafder dan de top-4. Stijgt mooi snel in toeren vanaf stilstand, wat het plezier verhoogt.
6. Benelli Velvet 400. Ik vermoed dat het een Marelli is maar ik weet het niet zeker. Een geplof dat doet denken aan de ééncilinders van Honda maar door de grotere inhoud hoor je meer lucht ontsnappen uit de uitlaat.
7. Yamaha Majesty 400. Hoewel niet een van de snelste 400's is zijn uitlaatgeluid wel prettig en stampt er flink op los, vooral als je er achter rijdt.
8. Honda SH150i. Dit blok wordt in heel veel Honda's gebruikt maar de SH is gewoon de kampioen en vertegenwoordigd deze ééncilinder die een zeer afgerond geluid maakt, nooit rauw maar wel vol klinkt. Voor mij persoonlijk verslaat hij zelfs grote broer SH300i.
9. Piaggio Beverly 250. De QUASAR van Piaggio komt heel veel voor en heeft ook weer een geluid dat niet te verwarren is met andere blokken, ook niet met een LEADER van 200cc. Wat rauwer dan Honda maar blijft soepel.

De tiende kan ik niet bedenken.... Misschien even een nieuw topicje maken...
 
En ja hoor, mijn Gilera GP800 staat op kenteken. a.s. dinsdag de kentekenplaat erop. Zal foto's plaatsen.
Het importeren vanuit Duitsland verliep vlotjes, ondanks tegenwerking Piaggio Benelux. Het lijkt wel, of deze importeur niet blij is met elke Piaggio op de Nederlandse weg, laat staan een Gilera GP800.
Zien doet toch kopen, nietwaar? Ik vind het jammer, dat mijn dealer deze GP800 niet mag leveren. Piaggio Benelux heeft slechts 3 dealers in Nederland aangewezen, de voor mij (Venlo) dichtsbijzijnde in Den Bosch = 90 km. Dan beter naar Duitsland, Krefeld = 35 km. Aan te bevelen voor geinteresserden in de grensstreek. Hier moet de importeur Benelux toch begrip voor hebben? Niet dus.

Korte impressie: gewoonweg fantastisch. Overstap Bev 500 naar GP800 = sensatie. Ongelooflijk eenvoudige handling met veel gevoel. Waanzinnig snel. Controle blijft eenvoudig. Foto-album bijkopen voor de prentjes.
Houdt jullie op de hoogte.
 
wat kost de GP 800 eigenlijk, misschien is het wel een mooie opvolger voor mijn Nexus..
 
Hier in België dacht ik dat het ongeveer dezelfde prijs moet zijn als in Duitsland.

Wil ik de prijs weten dan moet ik naar een dealer bellen.

Ik blijf erbij. Schandalig slecht die website van Piaggio met al zijn onderverdelingen (Vespa & Gilera)
 
ok daar komt dan nog een opgewonde standje bij.
vrijdag 28maart terug van een weekje frankrijk met de burgman 650.
rij ik in nice met mijn vriwedin achterop en zie in de spiegels een motorscooter achter me met vreemde koplampen.
dus wat denk ik, tja daar heb je weer een sym 250.
komt hij mij voorbij zie ik in een flits de uitlaad en denk shit dat was de gp800.
balen te laat om hem aan te spreken.
staan we de volgende dag bij een stop ligt komt er eentje naast ons staan.
dus spreek ik hem aan, helaas een mannetje die alleen oog voor zichzelf had en wilde niets kwijt :/ geeft niet dacht ik effe wachten tot het stop licht op groen is.
komt er ineens een weg racer naast ons staan, ok daar gaat die dan opperste concentratie stoplicht op groen en dan gaaaaaaaas.
shit s stond daar net niet een motor naast ons? terwijl ik op volle toeren draai is de gp allang uit het zicht en heeft hij ook de weg racer achter zich gelaten wat is dat ding snel zeg. later kwam ik een dealer tegen met een demo. voor 1500 borg mocht ik een preof rit maken helaas dat had ik niet bij me anders had ik het zeker gedaan.
gefeliciteert met je nieuwe aanschaf ik hoop dat we elkaar eens tegen komen kan niet wachten.
 
De eerste 2 (niet geweldige) foto's van mijn GP 800.
Door het slechte weer heb ik tot nu toe slechts 400 km gereden en vooral genoten.
Bas van Piaggio Benelux: voor jou de koude douche.
Zodra ik wat meer ervaring opdoe als verbruik e.d. meld ik me weer. Voor info kun je altijd op dit forum terecht. Ik bekijk hem regelmatig.
Dus tot nu toe: de GP 800 is echt grandioos. Ik kan hem iedereen aanbevelen. Mij "oude" dealer, die de GP 800 van de importeur niet mag leveren, was ervan ondersteboven. Wat een geweld en fantastische handling. Rijdt en remt als een motorfiets. Dit moet een verkoopsucces worden.
full

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alle brillen geprobeerd.... maar ik zie ook niks. 8-) 8-) 8-)
Zou zo'n GP 800 zo klein zijn? :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan