Olie mengen?

Olifant

MF veteraan
17 okt 2007
2.742
2
De volgende situatie doet zich voor:

In mijn gsxje zit olie Castrol GP 10w40. Nu moet ik binnenkort een beetje olie bijvullen. Dezelfde olie heb ik niet meer. Kan ik er gewoon iedere willekeurige 10w40 olie bij gooien?
 
Kijk eens wat ik vond op internet

Mag ik twee verschillende soorten olie mengen?

Alle oliën die op de markt zijn (voor benzine- of dieselmotoren, minerale of synthetische oliën) kunnen onderling gemengd worden. Het mengen van twee oliën met een verschillende kwaliteit gaat echter altijd ten koste van de superieure kwaliteit. Een smeermiddel is altijd afgestemd op de eisen van de internationale classificaties (API, ACEA). Er zijn echter talrijke manieren om een bepaald type smeermiddel samen te stellen. Het mengen van twee soorten olie met gelijkwaardige eigenschappen zal geen problemen opleveren, maar de uiteindelijke werking kan niet gegarandeerd worden.

meer info op http://www.total.nl/nl/sitenl.nsf/V...AB&CAT=9D688CF4E2C18AE2C1256E9E004744F2&L=10ܢ

:)

Precies!

Wat hier wel bij gezegd moet worden is dat op deze site auto en motorfietsolie wordt beschreven. De term "verschillende soorten" olie is dan nogal verwarrend! Bedoelen ze met soort een mineraal of synthetisch, of een olie met een verschillende API indeling?

Bij auto's kan mengen van verschillende classificaties inmiddels wel voor problemen zorgen. Denk hierbij vooral aan dieselmotoren en de inspuiting. Bij motorfietsen is dit niet het geval dus is mengen niet kritisch.

Heeft uiteindelijk niet de voorkeur, maar het kan wel.
 
Laatst bewerkt:
Als je na 3000 km alweer moet bijvullen, lijkt het me dat er iets niet helemaal lekker
is met je motor.

OK, volgens het boekje mag hij vast een liter per 1000 km verbruiken....
Maar toch lijkt het me niet goed.
 
Hallo Drs oliesjeik.
Je moet het wel goed uitleggen :+
Mineraal bij mineraal ;) halfsyntheet bij halfsyntheet ;) en vol syntheet bij vol syntheet 8-)
Als je voll syntheet met mineraal mengt gaat de viscositijd achteruit wat kan leiden slijtage en het gevolg olieverbruik met onomkeerbaar gevolg. :}
Dit geld in iets mindere mate bij half met volsyntheet mengen maar niet aan te raden O-)
Door het mengen verliezen de synthetische dope verbindingen hun monuculere verbindingen verdampen of verkolen bij hoge temparaturen en de olie is dan zijn eigenschapen kwijt en de motor heeft geen voldoende bescherming meer. 8-)
 
Hallo Drs oliesjeik.
Je moet het wel goed uitleggen :+
Mineraal bij mineraal ;) halfsyntheet bij halfsyntheet ;) en vol syntheet bij vol syntheet 8-)
Als je voll syntheet met mineraal mengt gaat de viscositijd achteruit wat kan leiden slijtage en het gevolg olieverbruik met onomkeerbaar gevolg. :}
Dit geld in iets mindere mate bij half met volsyntheet mengen maar niet aan te raden O-)
Door het mengen verliezen de synthetische dope verbindingen hun monuculere verbindingen verdampen of verkolen bij hoge temparaturen en de olie is dan zijn eigenschapen kwijt en de motor heeft geen voldoende bescherming meer. 8-)

Even een lesje van drs. Oliesjeik hoe het nu werkelijk zit, want wat jij schrijft klopt voor geen kant:

1. De producten die gebruikt worden in de motorfietswereld kunnen bestaan uit verschillende basisolien of een mengsel daarvan:
a. Minerale olie
b. Hydrotreated of hydrocrack olie (is formeel een minerale olie)
c. PAO (Poly-Alfa-Oline) (synthetisch)
d. Ester (synthetisch)

De toevoegingen in olie worden doorgaans niet beschreven als wel of niet synthetisch. Of deze wel of niet synthetisch zijn, is niet relevant.

In het geval van motorolie hebben we het dan over samentelling van de basisolie. Enig idee hoe een halfsyntheet tot stand komt? Een bepaald percentage mineraal en een bepaald percentage synthetische olie worden dan gemengd. Ook alle bovenstaande olien die ik benoem bij a,b,c en d zijn in iedere willkeurige verhouding te mengen.

2. Als je dus een minerale olie met een viscositeit van 10W40 mengt met een synthetische olie met dezelfde viscositeit is er geen sprake van dat je opeens een geen 10W40 olie meer hebt, dat is gewoon klinkklare onzin. Wel is het zo dat een minerale olie een ongunstigere temp/visc diagram vertoont tov een syntheet. Tenzij er expliciet vermeld wordt dat er ergens een synthetiche olie in moet, levert mengen dus geen probleem op.

3. Meng je olie dan kunnen de prestaties achter uit gaan. In de ene olie (olie X) zitten b.v. een bepaald type dispergenten en detergenten. Deze additieven zorgen er voor dat het vuil in de olie ingekapseld wordt en door een polaire werking zwevend worden gehouden. Eenmaal door het filter worden deze vuildeeltjes dus uit de olie gehaald. De olie die je er bij mengt (olie Y) heeft een nieuw type VI-improver (viscositeitsverbeteraar). Deze VI improvers kenmerken zich door een lange molecuulketen die zich uitstrekt bij hoge temp en in elkaar "rollen" bij lage temp. Effect wat dan optreedt is behoudt van viscositeit bij hoge temp en verlaging van viscositeit bij lage temp. Bij 99,9% van de toepassing waar olie wordt gebruikt is dit een gewenste eigenschap. De eerste olie (X) heeft ook VI-improvers, maar gebaseerd op een andere stof. Theoretisch kan het dus zijn dat de dispergenten en detergenten in olie X die VI improvers van olie Y zien als vuil. Gevolg, snellere veroudering van de olie dan gewenst. Principieel zijn beide olie nog steeds mengbaar. In de praktij zal dit zeer weinig voorkomen, omdat vrijwel alle fabrikanten dezelfde stoffen als additef gebruiken.

Kijk, ik ben geen voorstander van mengen, een product is zo geformuleerd dat het optimaal presteert. Ik kan me voorstellen dat als er wel gemengd wordt bepaalde prestatie achter uit gaan, maar dat is echt geneuzel in de marge en dit is zeker niet zo heftig als sommigen hier durven veronderstellen en levert doorgaans geen problemen op.

Er blijft 300 cc achter in mijn blok met verversen en vervolgens gooi ik er 2 liter nieuwe olie van een ander merk. Moet ik eerst mijn blok open maken en reinigen als ik ga verversen?

Maar mijn vraag blijft overeind. Kun je je eigen theorie ook onderbouwen met meer concretere informatie ?

Ik bedoel, als echte olie expert weet jij ook dat een synthetische olie een mengeling is van een ester en een PAO ivm tegengesteld reacties op met name je afdichtingen. Je zou dan ook moeten weten dat de opname van additieven door een ester en PAO niet zo makkelijk is ivm polaire werking en dat men daarom (zelfs bij een zgn 100% synth olie) vaak 2 tot 5 % minerale olie wordt toevoegd. Additieven worden namelijk makkelijk opgenomen door minerale olie, die op zijn beurt weer makkelijk oplost in synthetische olie. Ook weet jij dat minerale olie een sterkere smeerfilm geeft dan een synthetische olie en synthetische olie daarom ook veel meer gebruik moet maken van zijn additieven.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ieder zijn ding. :+ Ik als hobbybob kan MIG/MAG, elektrode en TIG lassen. Vraag me naar de theorie er achter..........ik heb geen flauw idee :X en geef dat ook toe. De gemiddelde MF-er kan waarschijnlijk beter lassen als ik en heeft op zijn minst een keer een cursusje gedaan. Hier op MF hebben veel mensen verstand van olie.........maar dan vooral de sterke verhalen en "horen van" en ik denk dat jij ook tot die categorie hoort.
 
Laatst bewerkt:
Eeeh....

Volgens de door jou aangehaalde link mag je onderling wel mengen. Er staat namelijk precies wat RSV31 al beschreef: Mengen mag, maar de optimale kwaliteit kan dan niet gegarandeerd worden.

_O- _O- _O-

Ge-wel-dig..... komt ie stoer met een link, spreekt ie zichzelf tegen !

@ RSV31: mooie avatar ! ( goh, bekende werkplaats )

Grtzzz Simon. 8-)
 
[NORML]http://hogewerf.com/Oplei...n/frame.htm#slide0001.htm[/NORML] O-)
En euu volsyntheet gebaseerd op basis van polyglycol is een chemischproses en hier zit en gaat geen druppel mineraleolie in :N
Je mag het niet mengen met mineraleolie :X |(
Succes met de revisie van je motorblok :+ _O- :W
En als ze over gaan naar een ander type olie dan spoeld men het eerst met flusholie O-)

Geweldig dit. _O-

Je hebt het nu over een PAG, oftwel een Polyalkyleenglycol. Deze olie wordt in de industrie dikwijls gebruikt als een tandwielkastolie of een biologische afbreekbare hydraulische olie.

Wat jij schrijft klopt inderdaad, een PAG is absoluut niet mengbaar met een minerale olie, maar ook niet met een PAO of ester olie. Wat je er "even" bij vergeet te melden is dat een motorfiets of auto-olie NOOIT gebaseerd is op een Glycol. Dat is de reden dat ik deze olie nooit noem op het motor-forum. Zo ken ik nog wel wat olie die niet mengbaar met onze motorfietsolien. Een PFPA of PFPE olie bijvoorbeeld. Dit zijn gefluorideerde olien die geen toepassingen kennen in de motorfietswereld.
 
Laatst bewerkt:
Even een lesje van drs. Oliesjeik hoe het nu werkelijk zit, want wat jij schrijft klopt voor geen kant:

1. De producten die gebruikt worden in de motorfietswereld kunnen bestaan uit verschillende basisolien of een mengsel daarvan:
a. Minerale olie
b. Hydrotreated of hydrocrack olie (is formeel een minerale olie)
c. PAO (Poly-Alfa-Oline) (synthetisch)
d. Ester (synthetisch)

De toevoegingen in olie worden doorgaans niet beschreven als wel of niet synthetisch. Of deze wel of niet synthetisch zijn, is niet relevant.

In het geval van motorolie hebben we het dan over samentelling van de basisolie. Enig idee hoe een halfsyntheet tot stand komt? Een bepaald percentage mineraal en een bepaald percentage synthetische olie worden dan gemengd. Ook alle bovenstaande olien die ik benoem bij a,b,c en d zijn in iedere willkeurige verhouding te mengen.

2. Als je dus een minerale olie met een viscositeit van 10W40 mengt met een synthetische olie met dezelfde viscositeit is er geen sprake van dat je opeens een geen 10W40 olie meer hebt, dat is gewoon klinkklare onzin. Wel is het zo dat een minerale olie een ongunstigere temp/visc diagram vertoont tov een syntheet. Tenzij er expliciet vermeld wordt dat er ergens een synthetiche olie in moet, levert mengen dus geen probleem op.

3. Meng je olie dan kunnen de prestaties achter uit gaan. In de ene olie (olie X) zitten b.v. een bepaald type dispergenten en detergenten. Deze additieven zorgen er voor dat het vuil in de olie ingekapseld wordt en door een polaire werking zwevend worden gehouden. Eenmaal door het filter worden deze vuildeeltjes dus uit de olie gehaald. De olie die je er bij mengt (olie Y) heeft een nieuw type VI-improver (viscositeitsverbeteraar). Deze VI improvers kenmerken zich door een lange molecuulketen die zich uitstrekt bij hoge temp en in elkaar "rollen" bij lage temp. Effect wat dan optreedt is behoudt van viscositeit bij hoge temp en verlaging van viscositeit bij lage temp. Bij 99,9% van de toepassing waar olie wordt gebruikt is dit een gewenste eigenschap. De eerste olie (X) heeft ook VI-improvers, maar gebaseerd op een andere stof. Theoretisch kan het dus zijn dat de dispergenten en detergenten in olie X die VI improvers van olie Y zien als vuil. Gevolg, snellere veroudering van de olie dan gewenst. Principieel zijn beide olie nog steeds mengbaar. In de praktij zal dit zeer weinig voorkomen, omdat vrijwel alle fabrikanten dezelfde stoffen als additef gebruiken.

Kijk, ik ben geen voorstander van mengen, een product is zo geformuleerd dat het optimaal presteert. Ik kan me voorstellen dat als er wel gemengd wordt bepaalde prestatie achter uit gaan, maar dat is echt geneuzel in de marge en dit is zeker niet zo heftig als sommigen hier durven veronderstellen en levert doorgaans geen problemen op.

Er blijft 300 cc achter in mijn blok met verversen en vervolgens gooi ik er 2 liter nieuwe olie van een ander merk. Moet ik eerst mijn blok open maken en reinigen als ik ga verversen?

Maar mijn vraag blijft overeind. Kun je je eigen theorie ook onderbouwen met meer concretere informatie ?

Ik bedoel, als echte olie expert weet jij ook dat een synthetische olie een mengeling is van een ester en een PAO ivm tegengesteld reacties op met name je afdichtingen. Je zou dan ook moeten weten dat de opname van additieven door een ester en PAO niet zo makkelijk is ivm polaire werking en dat men daarom (zelfs bij een zgn 100% synth olie) vaak 2 tot 5 % minerale olie wordt toevoegd. Additieven worden namelijk makkelijk opgenomen door minerale olie, die op zijn beurt weer makkelijk oplost in synthetische olie. Ook weet jij dat minerale olie een sterkere smeerfilm geeft dan een synthetische olie en synthetische olie daarom ook veel meer gebruik moet maken van zijn additieven.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ieder zijn ding. :+ Ik als hobbybob kan MIG/MAG, elektrode en TIG lassen. Vraag me naar de theorie er achter..........ik heb geen flauw idee :X en geef dat ook toe. De gemiddelde MF-er kan waarschijnlijk beter lassen als ik en heeft op zijn minst een keer een cursusje gedaan. Hier op MF hebben veel mensen verstand van olie.........maar dan vooral de sterke verhalen en "horen van" en ik denk dat jij ook tot die categorie hoort.



volgens mij mag het niet
ik zeg tijd voor een poll


kunnen jullie het wel wat korter houden ????
concentratie is niet mijn ding :P
 
Mag een synthetische olie worden gemengd met een semi-synthetische olie of een minerale olie?

Synthetische, semi-synthetishe en minerale motorolie, die bijv. Q8 op de markt brengt komen alle uit dezelfde familie van de zgn. paraffische koolwaterstoffen. oDeze zijn zeer goed onderling mengbaar

staat toch gewoon in die link
 
Geweldig dit. _O-

Je hebt het nu over een PAG, oftwel een Polyalkyleenglycol. Deze olie wordt in de industrie dikwijls gebruikt als een tandwielkastolie of een biologische afbreekbare hydraulische olie.

Wat jij schrijft klopt inderdaad, een PAG is absoluut niet mengbaar met een minerale olie, maar ook niet met een PAO of ester olie. Wat je er "even" bij vergeet te melden is dat een motorfiets of auto-olie NOOIT gebaseerd is op een Glycol. Dat is de reden dat ik deze olie nooit noem op het motor-forum. Zo ken ik nog wel wat olie die niet mengbaar met onze motorfietsolien. Een PFPA of PFPE olie bijvoorbeeld. Dit zijn gefluorideerde olien die geen toepassingen kennen in de motorfietswereld.
Sorry heb niet z,n ouderwets 4 takt motorblok als julie bij mij zijn tandwielkast en verbrandingsmotor gescheiden :+
 
Laatst bewerkt:



1. Deze meneer belicht het vanaf een kant. Wel raar dat ik in het verleden veel olie heb afgekeurd uit verbrandingsmotoren die lang niet zullke lange intervallen in het blok zaten.
2. Een chip ontwikkeld.......zet ie zeker tegen kostprijs in de markt? :N
3. Telegraaf is en blijft een sensatiekrant :Y
4. Dat de tentakels van de olie-industrie lang en groot zijn, dat geloof ik ook wel.
5. Ook hier mist wetenschappelijk bewijs. Misschien is zijn eigen blokje met 350.000km op de klok nu wel helemaal vuil en verrot van binnen. Misschien stort ie wel in elkaar bij 375.000km. Stel dat een 2e auto exact hetzelfde leven heeft gehad pas staakt bij 500.000 km? Wie zal het zeggen?
6. Er wordt wel olie bijgevuld, hoe vaak en hoeveel? O-)

Geloof me nou maar, intervallen zijn best wel eens wat aan de voorzichtige kant, maar dit slaat echt door naar de andere kant.

Tevens vind ik deze knakker een enorme moraalridder. Eerst directeur zijn en nu dit. Waarschijnlijk heeft hij ook zal zijn bonussen en een deel van zijn dikke inkomen en pensioen nu overgemaakt naar Greenpeace voor een betere wereld?

Huilbuien... ;( ..omdat er niets van klopt mijn inziens. Laat ik het anders stellen: Zonder bewijs en technische onderbouwing krijg ik huilbuien.

Als het wel waar is, krijg ik ook huilbuien. ;( Dan heb ik jarenlang voor niets gestudeerd. Kan ik achter de lopende band gaan staan.
 
volgens mij mag het niet
ik zeg tijd voor een poll


kunnen jullie het wel wat korter houden ????
concentratie is niet mijn ding :P
Sinds wanneer is kennis democratisch??
Je hebt vanhorenzeggen kennis, google kennis en echte kennis (dat je dus weet wat je zegt). Die laatste categorie kost tijd en moeite. *D
Maar je herkent hem wel, verder zeg ik niks
 
Terug
Bovenaan Onderaan