yamaha majesty 400

deze middag zijn ze mijn oude gls450 komen halen, dus nu zit ik op droog zaad qua rijplezier tot mei. heb er een appel en een ei voor gevraagd en gekregen. beetje spijt wan ondanks 25j oud, oms 4 weken zonder te rijden buitenstaand in de vries, starte hij altijd van de eerste keer. ben benieuwd of de majesty dit ook kan voorleggen
 
deze middag zijn ze mijn oude gls450 komen halen, dus nu zit ik op droog zaad qua rijplezier tot mei. heb er een appel en een ei voor gevraagd en gekregen. beetje spijt wan ondanks 25j oud, oms 4 weken zonder te rijden buitenstaand in de vries, starte hij altijd van de eerste keer. ben benieuwd of de majesty dit ook kan voorleggen

Uiteraard is dat je keuze geweest maar met die oude Soes van je geef je wellicht ook veel mooie herinneringen weg.

Ik heb bijv nog een oude Flandria Indiana. Heb hem gekocht toen ik nog een tiener was en hem opgeknapt naar mijn zin en financiële middellen.

Hij staat hier nu in de woonkamer en gaat nooit meer weg.
 
in afwachting van de levering van de mijne heb ik nog een paar vraagjes;
worden de leveringstijden gerespecteerd?
wat weten jullie over de onderhoudskosten? (zowel 1000,5000,10000k)
op hoeveel k moet de riem vervangen worden en hoeveel kost dit?
voorband, hoeveel k en kostprijs/ en het zelfde voor de achterband
zijn de remmen van voor niet te krachtig?(dubbele schijf)
is de abs op beide wielen werkbaar?
soms zie je motoscooters met zijtassen, is dit mogelijk voor de majesty of beter de topcase?
(zou alleen voor vakantie zijn, want met woonwerkverkeer kom ik toe)
welk toerental draaid hij bij 70/90/120?
liefst reacties uit belgie en nederland
en eventueel verwijzingen naar websites zou ook handig zijn
dank bij voorbaat


ik heb de majesty400 iets meer dan 1 jaartje gehad en schrik niet maar ik heb er 40.000 km mee gered.
hoe dit kan lekker op vakantie met zij tassen en topkoffer naar verre landen zie min eerdere schrijven.
riem pas na 40.000 vervangen te worden bijn de grote beurt ik weet niet meer wat het kost maar ben nooit meer dan 400 euro kwijt geweest.
banden zijn niet zo duur.
de remmen zijn erg goed te doseren en de remblokken deed ik altijd zelf vervangen de blokken kosten 27,50 euro
gr sossa
 
dealer heeft deze middag gebeld; diamond black met beige zadel dit jaar niet meer leverbaar.
kan nog kiezen tss grijs en pikzwart (bummer!!)
 
ik heb besloten; het zal de grijze worden, want zwart is wel mooi wanneer hij gekuist is maar dan moet je hem toch elke dag kuisen( hij staat buiten ) grijs lijkt me de beste kleur qua onderhoud en krassen
kan hem normaal gezien vrijdag gaan halen
 
Ben benieuwd hoe die Majesteit er uitziet in grijs. Of is het zilver?
En natuurlijk ook benieuwd naar je ervaringen straks!
 
is zilvergrijs. ben wel zenuwachtig na accident van vorige maand. ik heb ondertussen bijna niet meer gereden en de gls is al 1.5week geleden verkocht. ik denk ook om omnium te nemen maar ik heb geen gedacht van wat dat voor zoiets kost. zal eens naar de verzekering moeten gaan
 
deze morgen mijnen tuffer gaan halen. eindelijk. al wel 1 puntje van kritiek; scherm is 5 cm te laag,maar daar zal wel een mouw aan te passen zijn. ik heb maar een stukje van 30km gereden en tegen dat ik terug thuis was, begon ik er een beetje aan te wennen (ik blijf wat schrik hebben na het ongeluk en hoop dat dit snel voorbij gaat) . blijkt dat er geen nederlandstalige handleiding in zit, dus daar moet ik ook even naar op zoek gaan. toch blij dat ik de grijze heb genomen, want de zwarte midden tunnel staat al vol met vegen. wat een grote koffer ook; mijnen helm er van voor in en mijn salopetbroek en vest van achter en dan nog een beetje plaatsover . waar ik ook naar op zoek ga gaan is zo een tunneltas maar ik vind die alleen maar op buitenlandse sites van givi.
kan givi dit ook voor belgie bestellen? allé, morgen goed weer en dan gaan we proberen de kaap van de 100km voorbij te gaan.
 
Mooie, compacte scooter. zou mijn keuze ook wel kunnen zijn. Veel plezier ermee en...
houd ons op de hoogte van jou ervaringen.
 
ABS op beide wielen werkt uitstekend. Je moet je bij maximaal ankeren wel goed schrap zetten, want zo'n Majesty 400 remt geweldig!

Gewoon in één keer die hendels maximaal inknijpen.

Zojuist nog getest bij m'n T-max.

Let wel op, als je op één oor door een bocht knalt en je remt ineens maximaal, helpt ook ABS niet....
 
@ roberica; geweldig wat ge me ne computer kunt, thanks!!
@frank 7; dit is zeker de bedoeling en thanks!!
@ mad masc; die abs heb ik genomen door gebeurtenissen en die zelfde gebeurtenissen hebben me nog trager dan men schoonmoeder gemaakt, dus bochten gaan ook traag( ik zal het anders zeggen; zou bij een piaggio mp-3 het draaimechanisme kunnen vastzetten zonder om te vallen in den bocht)
voor het grootste gedeelte van mijn rijden volstaat een 250, daar ik de meeste van mijn km's toch binnendoorga doen. maar ik ga toch ook af en toe de autostrade op en daar wil ik zonder te veel in de touren te gaan 120-130 kunnen rijden. een 400-der is hiervoor toch iets beter geschikt dan een 250-er. de honda sh300 was ook een alternatief maar die vind ik echt niet mooi
 
Het lekkere gevoel komt vanzelf wel weer terug. Een Majesty 400 rijdt zo goed dat je je angst op den duur wel weer kwijt raakt. Ik heb mijn Majesty250 ook eens een rotonde afgeremt, ok het waaide ongeveer windkracht 8 en het regende heel hard.Het duurde wel een tijd eer ik weer gas durfde te geven, en ik ben nog altijd voorzichtig in de regen.

Het was voor mij wel de reden om voor ABS te kiezen omdat ik gewoon zonder belemmering in een impuls maximaal moet kunnen remmen.

Heel veel succes en plezier met je aankoop.
 
ik wou zoals iedereen deze middag een groter tripje maken,maar mijn vrouw en kinderen zagen dit anders( het was met zen allen naar de speeltuin) dus heb ik deze avond nog even een kleiner tripje gemaakt(40km) hierbij bemerk ik al wel een serieuze verbetering in gevoel voor de moto want de eerste km's had ik iets van "wat is dat hier?" op gebied van die kleine wieltjes, het zeer lage zwaartepunt en de slechtere verdeling van het gewicht voor/achter. het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden. ben ook even op de autostrade geweest voor dat eens gevoeld te hebben; het is zeer comfortabel maar hij pakt wel zeer veel wind. bij 120km draait hij 5600t/min. dat is zo goed als de 2/3 regel ivm langdurige ritten ongeveer. ik denk ook dat het qua levensduur dan dik in orde is want dan ga ik ook nooit boven de 6000t/min rijden. daarmee heb ik ook gemerkt dat bij 120 evenveel turbulenties rond de helm zijn als bij 80. dus denk ik gewoon een schermverhoger ga aanschaffen. er komen nog zeker nog kleine verslagen van de moto.
 
@ gls450: wind is iets waar de meeste scooters toch wel wat hinder van ondervinden, ook de zware jongens. Al heb je van de andere kant achter het scherm er meestal ook niet zo veel last van, minder dan de meeste motoren in ieder geval. Ik moet ook nog vooral wennen aan de snelheden waarmee ik bochten kan pakken.
 
Laatst bewerkt:
Bij de een helpt een lager scherm, bij de ander een hoger.

Mijn T-max draait ongeveer 5500 toeren bij 130.

Ben nog nooit boven de 7200 geweest (is 180 op de teller...).

Volgens mij draaide de Majesty 400 7000 toeren bij 170 (volgas) op de teller, dan ben je nog 1200toeren bij het rood vandaan. Dus maak je geen zorgen, als hij straks ingereden is, kan ie er goed tegen.
 
Laatst bewerkt:
nu, nog 1 puntje van kritiek; deze middag mijn vrouw van het werk gaan halen en zelfs dan is de vering beenhard ( ik weeg 80 en zij 53 droog aan de haak) ze vond het wel comfortabel zitten
ik denk ook niet dat ze veel gaat meerijden. hoeft ook niet te veel gebeuren. als er onderweg iets gebeurd, laten we toch 3 kinderen achter en dan is het toch het beste dat er 1 ouder overblijft( betrap mezelf hier wel op een portie pessimisme, maar ik zou het de kinderen niet willen aandoen) voor de rest mee gaan werken en de broek is toch wel een vervelend iets in de bedoeling van: eerst schoenen aan voor naar het kot te stappen waar men kledij ligt, dan kledij aandoen,terug schoenen uit en aan, dan op werk juist hetzelfde. voor een ritje van een goede 10min enkel ben ik toch wel elke keer 5 min extra bezig met de kledij. bestaat er eigenlijk een broek waar ik mijn hoge veiligheidsschoenen niet voor hoef uit te doen? dit zou toch ook weer wat tijd besparen
tot de volgende
 
nu, nog 1 puntje van kritiek; deze middag mijn vrouw van het werk gaan halen en zelfs dan is de vering beenhard ( ik weeg 80 en zij 53 droog aan de haak) ze vond het wel comfortabel zitten
ik denk ook niet dat ze veel gaat meerijden. hoeft ook niet te veel gebeuren. als er onderweg iets gebeurd, laten we toch 3 kinderen achter en dan is het toch het beste dat er 1 ouder overblijft( betrap mezelf hier wel op een portie pessimisme, maar ik zou het de kinderen niet willen aandoen) voor de rest mee gaan werken en de broek is toch wel een vervelend iets in de bedoeling van: eerst schoenen aan voor naar het kot te stappen waar men kledij ligt, dan kledij aandoen,terug schoenen uit en aan, dan op werk juist hetzelfde. voor een ritje van een goede 10min enkel ben ik toch wel elke keer 5 min extra bezig met de kledij. bestaat er eigenlijk een broek waar ik mijn hoge veiligheidsschoenen niet voor hoef uit te doen? dit zou toch ook weer wat tijd besparen
tot de volgende

Wat de houding/ gedachte van je vrouw betreft... hier net hetzelfde. Binnen een paar weken gaan wij enkel zonder de kids op vakantie met het vliegtuig. Wat als het vliegtuig crashed he.

De broek dan. Eens gaan navragen bij EKO (kan niet zover uit je buurt zijn). Die zullen je misschien wel kunnen helpen.

Ik weet dat het niet de veiligste manier is maar waarom doe je niet gewoon je werkkledij aan zoals je al doet en je gaat zo werken. Koop bijv een ruime regenbroek die je over je werkbroek kan aandoen en als je vrouw of jijzelf mss een handige kleermaker bent kan je er protectie innaaien.

Tis een idee natuurlijk
 
Bij de een helpt een lager scherm, bij de ander een hoger.

Mijn T-max draait ongeveer 5500 toeren bij 130.

Ben nog nooit boven de 7200 geweest (is 180 op de teller...).

Volgens mij draaide de Majesty 400 7000 toeren bij 170 (volgas) op de teller, dan ben je nog 1200toeren bij het rood vandaan. Dus maak je geen zorgen, als hij straks ingereden is, kan ie er goed tegen.

als je vlgas rijd met de majesty en je hebt wind mee kom je wel in het rood anders kom je in iedergaval wel rond de 8.00tpm of zelfs hoger bij volgas.
rij je op plaatsen met bergen kom je uiteraart als je naar beneden gaat in het rode gebied.
170 haalt de majesty overigens alleen bij echt ideale omstandigheden komt hier toch weinig voor.
na iets meer dan een jaar rijden en 40.000 km heb ik hem op de gps niet over de 154 gekregen en geloof me dat ik dit elke dag probeerde te verbeteren. haha
 
Zelf gebruik ik een regenoveral. Als het dreigt te gaan regenen dan stop ik en trek dat ding aan. Bevalt me perfect. Koste maar 19,95 bij de Lidl. Alleen gaat niet over de schoenen uit(wel aan). Een combinatie van overal met ritsen om met schoenen uit te trekken zou perfect zijn.

Misschien eens een nieuw topic over openen, gls?
 
Laatst bewerkt:
Sossa,

Je zal het wel beter weten als ik, ik heb maar een weekend op een Majesty400 gereden, en dat is al weer een jaar geleden.Er zat nog geen 100km op de teller, dus echt veel proberen wilde ik 'm niet aandoen.

Maar ik krijg mijn T-max niet in het rood. Berg-af heb ik nog niet geprobeerd.
 
Sossa,

Je zal het wel beter weten als ik, ik heb maar een weekend op een Majesty400 gereden, en dat is al weer een jaar geleden.Er zat nog geen 100km op de teller, dus echt veel proberen wilde ik 'm niet aandoen.

Maar ik krijg mijn T-max niet in het rood. Berg-af heb ik nog niet geprobeerd.

Als je iets meer wil kun je lichtere gewichtjes overwegen (aardige woordspeling O-) ). Niet overdrijven natuurlijk, al met één gram lichter zul je verschil merken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan