Opknappen honda cbx 650e Nighthawk

smark

MF'er
21 jun 2004
149
0
doetinchem
Net voordat de winter ons land binnen kwam heb ik nog een fijn stukie gereden! helaas tijdens dat stukie sturen merkte ik dat mijn versnellingsbak in de vierde versnelling haperde en boven een bepaalde toerental eruit vloog.

Erg balen! ik naar de garage om te vragen wat een setje tandwielen zou kosten voor het repareren van de versellingen! bleek dat dat nog niet zo eenvoudig was! ik moest ook gelijk alle andere versnelingen vervangen! de gaffeltjes enz . '( dus ff vragen wat dat ongeveer zou gaan kosten!

schrik niet ongeveer 600 eurotjes! vond ik erg veel geld!! :Y

Besloten om maar een rond te kijken naar een vervangdt blok! en jawel hoor kom er eentje ophalen bij Motorshop Elferink in Oldenzaal voor 250 euro! :9~

prijs klok me beter in de oren!! het blok met een kilometerstand van 27.800km moestik dan maar even komen ophalen!

Dat heb ik toen dus maar gedaan! staat nu in de schuur!

Ik dacht nou dan kan als ik alles er nog vanaf sloop gelijk mooi opknappen!
Het volgende heb ik in de planning:

1. frame gridstralen samen met achterbrug, bok en onderste kroonplaat!
2. deze onderdelen laten coaten!
3. stalen remleidingen aanlegen (schijnt enorm verschil te zijn) (is nog wel een optie!! is best kostbaar namelijk)
4. gelijk alles wat ik in handen heb en onderweg tegenkom overwegen om op te knappen!
5. nieuwe balhoofdlager plaatsen! (weet iemand hoe dat precies moet??)
6. evet andere dingetjes! :]
 
Laatst bewerkt:
hoi,
hier nog een tevreden rijder. dit jaar toch weer 10.000 km in de avonduurtjes gereden. heb ondertussen op Ebay een nieuw Clymertje gekocht voor 20 dollar. zo staat ie in Arizona in een lokale motorbar en 5 dagen later is ie hier. ongelooflijk.

Effin, van de winter wordt het e.e.a. gepoedercoat. voorlopig nog even rijden.

Ik heb alleen nog 1 probleempje wat ik niet vertrouw. Het valt me na "analyse" op dat ik bij voorbijgaan van de 2500 toeren in iedere versnelling (valt wel het meeste op bij lagere snelheid in zijn 4,5 of 6) een tikkend (hoog tikkend/ratelend) geluid op treed.
is niet de distributie, uitlaatsysteem zit vast, 54k gelopen en volgens mij niet echt afgerakt..

Als jullie tips hebben (en ik heb het er weleens via mail met silkroad/sander) over gehad graag.


[afbeelding]

Dat geluid herken ik ook, ik dacht altijd aan de distributiekettingspanner, heb er een jaar mee rondgereden (is nu geschorst)

gr
Marco
 
hoi mannen komen jullie ook naar de volgende meeting (30 september a.s.).. we kunnen nog wel wat nighthawkers gebruiken anders zijn de Rebels in de overhand :)

zie deze topic voor de meeting maar ook voor een sleutelclubje Noord-Holland): Nighthawk meeting

zou wel willen komen maar ben bang dat ik hem nog niet klaar heb is kompleet verander en gespoten (helemaal zwart) digitale teller unit er op 750cc blok eronder en nog meer
komt waarschijnlijk te koop in het voorjaar heb al en paar liefhebbers ervoor uit de buurt
gr mathmax
 
Laatst bewerkt:
gisterenavond in mijn clymertje zitten kijken. de fysieke olie gevulde hydraulische pompje is 1 geheel en kan niet worden opengemaakt. ;(


met andere woorden wie heeft nog een achterveer liggen voor een nighthawk 650 1983?

:)


:]
 
Misah,

Ik heb even gekeken, ik heb van Hoorn best wel wat onderdelen meegenomen zoals blok elektronica etc maar geen rijwiel onderdelen zoals voorpoten frame etc, helaas dus ook geen achter veerpoten.

Je zou het even aan Hoorm (Marco) kunnen vragen wat hij ermee gedaan heeft..

Het spijt me.

Voor wat betreft de onderdelen die er wel liggen (elektronica en blok delen) die hou ik voor als het bij mij een keer nodig is ze te vervangen.

Silkroad.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er een ouderwetse bandendruk metertje voor, dat ding druk je op het ventiel en dan komt er een pijlstokje tevoorschijn met daarop een schaal verdeling. In de handel (Lidl, Hema, Halfords etc) heb je tegenwoordig voor drie knikkers en een bruine suikerbol digitale metertjes, meer dan 5 Euries hoeft het niet te kosten volgens mij.

Het oppompen is een groter probleem, de fietsen met een verbindings slangetje tussende poten moeten opgepomp worden op 0.8 Bar + of - 0.2, de Hema heeft fietspompen die ook passen op autoventielen en dan is één pompslag voldoende om op 0.8 a. 1.0 Bar te zitten.
Bij die fietsen waar op elke poot een ventiel zit past die pomp weer niet omdat het ventiel te diep ligt (de kop van pomp past niet in de holte) daar moet 0.4 Bar in (in de boeken staat geen tolerantie maar hou + of - 0.1 Bar aan).

Ik weet het niet zeker en ik moet er zelf nog eens achteraan maar volgens mij zou je bij een Halfords of een QuickFit ventiel verlengers moeten kunnen kopen, die draai je op het bestaande ventiel en kun je nadat je de lucht erin hebt gedaan weer verwijderen. (die dingen zitten bijvoorbeeld op voertuigen met dubbele achterbanden, het verlengertje steekt dan door de velg van de buitenste band zodat je er bij kunt zonder eerst de buitenste band te moeten verwijderen).

Als je bij het plaatselijke pompstation lucht in poten wil doen denk er dan aan dat het volume lucht dat erin gaat praktisch nulkomma nix is. Stations die een digitale instelling hebben kunnen nix met drukken onder de 1.5 Bar. Alleen aan stations met een analoge manometer (met zo'n zwarte klok) heb je wat aan maar let op: met een piepklein pufje zit je al aan aan 1- of 2 Bar.
Doe je het pufje te lang en heb je een veel te hoge druk in de poten blaas je de keerringen eruit en worden de voorpoten steenhard met nul vering en of demping, kijk dus een beetje uit met wat je doet.

S.
 
Laatst bewerkt:
Een laatste update:

Recentelijk heb ik de keerringen van de Honda CB650SC vervangen, en omdat de remblokjes zeiknat waren van de gelekte olie moesten die dus ook worden vervangen.
Hiervoor ben ik naar de dichtstbijgelegen motorzaak gegaan en dat is ook de zaak waar de vernellingsbak is hersteld. Op de vraag hoe het nu was met de machine heb ik hem verteld van het ietwat akelige geluid dat eruitkomt als die stationair en laag in de toeren loopt. Hierop kreeg ik het verzoek toch nog eens langs te komen met de machine om hem eens te laten luisteren.

Dat hebben we vandaag dus gedaan, zijn oordeel was dat het geen "Ik schiet nu gelijk in de vette paniek stand" geluid was maar omdat de derde cilinder niet lekker meeloopt waarschijnlijk één van de drie sproeiers verstopt zit in de derde carburateur.
D'r zitten er drie in, één voor de lage toeren (tot ca 3000) één voor het midden bereik (3000 tot 5000) en nog eentje voor de hoge toeren bereik, de slow jet zou verstopt zitten.

Op zich is dit wel aannemelijk te maken omdat bij gebrek aan een derde cilinder de overige het blok natuurlijk toch nog aan de praat moeten houden, en als de stationair schroef maar hoog genoeg staat ingesteld (die hangt aan de gasklep) blijft de machine zij het met wat meer moeite nog wel doorlopen.

Omdat we met twee motoren zijn gegaan hebben we de CB650 gelijk achtergelaten zodat die klaar is voor de meeting van volgende week, we zijn benieuwd......
 
Laatst bewerkt:
Zo even oma ophalen, en meteen mijn probleempje posten:

bij mijn Nighthawk (CB650SC met cardan)hoor ik een rammelend geluid uit het blok komen, lijkt wel de nokkenasketting(spanner?). Kan ik die zelf vervangen of is het raadzaam om het te laten doen? Ik heb een handboek waar wel het 1 en ander in staat, maar tis in engels :? . Is het verstandig om dan meteen de nokkenasketting ook te vervangen?

gr
Marco
 
Laatst bewerkt:
Hallo sleutelaars,

Mijn blauwe Nighthawk uit 1985 is vastgelopen. Gelukkig heb ik een donorblok kunnen scoren, waar "alleen" iets mis is met de startkoppeling. Het asje van het tandwiel dat door de startmotor wordt aangedreven, is uit het blok gelopen. heeft een van jullie hier ervaring mee?

Silkroad gaf al aan dat het blok gesplitst moet worden om erbij te kunnen en ik ben bang dat hij gelijk heeft.
full
 
Het is en blijft een vervelende klus maar het heeft wel een groot voordeel:

Je kunt de versnellingen (en de rest) even goed inspecteren, en je daarmee de teleurstelling besparen de boel in elkaar te hebben gezet (het blok getransplanteerd) en bijvoorbeeld door de vier te gaan zoals mij is overkomen.
 
Okee, ik ga er morgen mee aan de slag, dan helpt een maatje me en dat is ook veel gezelliger. Wellicht is het een goed idee om het vastgelopen blok eerst te splitsen.

Dan kan ik
a: zien wat er mis is gegaan; :?
b: ervaring opdoen om niet dezelfde fouten te maken met het donor blok. O-)

Zal ook wat foto's maken. Ondertussen het volgende gedaan:
Zo begonnen in de garage van een bevriend collega:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan