KTM 950 SM en meer lc8 Deel II

Zin in een voorjaarsmeeting & ook aanwezig?

  • 3 April

    Stemmen: 0 0,0%
  • 10 April

    Stemmen: 11 50,0%
  • 17 April

    Stemmen: 5 22,7%
  • 25 April

    Stemmen: 4 18,2%
  • Nee doe mij maar een zondag!!!

    Stemmen: 2 9,1%

  • Totaal aantal stemmers
    22
Status
Niet open voor verdere reacties.

Galibaba

MF veteraan
20 apr 2005
5.491
4
Na een succesvol eerste deel, (waar de TS van de aardbodem is verdwenen), leek het mij zinvol om een tweede topic te starten voor de succelvolle tweecilinder van KTM.
Alles wat hier niet in staat kan je terugvinden in het eerste deelJ

Deel I

De 950 sm is in 2004 geintroduceerd en was van het begin af aan motor die met weinig motoren vergeleken kon worden, zodoende was het succes gelijk daar voor KTM, die een motor met wat meer power en comfort in de markt wilde zetten (tov de lc4 range)en toch wendbaar was en als een mes stuurde.



de normale 950 sm word vandaag te dag niet meer geleverd, daar is de 990 sm voorzien van injectie en wat ander looks voor in de plaats gekomen,ook is de cilinderinhoud toegenomen met 57cc de R versie is nog wel te krijgen.
Naast de SM zijn er ook nog de Super Enduro en de Adventure,en de Super Duke alle drie met het krachte LC8 blok.

SM:


SE:


ADV:


SD:





Voor ervaringen en meer informatie kun je je vraag stellen aan één van de trotse eigenaren van een 950 SM:

CasGas (sm-r)
Labree(se)
Mosseltje (se)
Ranx (ex sm-r)
Sharky_Capas (sm)
95717 (sm)
Bompie
Icul8r (sm)
Erwin GTI (sm-r)
Pippen (sm)
F@zertje (se)
SM-Ronald (sm)
Ome Jan (sm)
Ktemmetje (sm)
Agroenew (sm)
Petr-MilleR (sm)
Remmietje (se)
Bassie2 (sm)
Peet s (sm-r)
Dukey (adv)
Nicked (sm)
Galibaba
(ben ik je vergeten geef een gilletje en ik voeg je toe)

Ik zal het nog verder aanvullen met nodige en nuttige informatie!!,ideeen en andere info zijn welkom :Y

Verder zou het leuk zijn als je in dit topic laat zien en horen wat je allemaal aan je 950 hebt gedaan, zowel visueel als motorisch.
 
Laatst bewerkt:
:W Hé, een nieuw KTM950 topic. Natuurlijk is de SE stoerderder dan de SM. O-)





En hier komen dan zeker ook de poser foto's van de fietsjes. :+



Goed idee, ik begin. _O-

Modificaties:
  • SLS verwijderd
  • EPC verwijderd
  • Stuurverhogers
  • Akra's + Tuning db eater
  • Bagage rekje :$
  • Sommerdoor (beide zijdes)
  • Datatool alarm
  • Handkappen
  • Stuurdemper
  • Poser kentekenplaathouder *O*
  • Duo steps
  • voorvork ontluchting nippeltjes
  • Verstelbare voetsteunen
  • Setje SM velgen
  • 16 tand tandwiel
  • Braking Wave disks
  • Roadbook + IMO stellage
  • 3de koppelingshandle alweer :+

Binnenkort:
  • Binnenkort ff op een testbank

img1790copyjm9.jpg


08062008056ir2.jpg


Wat is ze mooi hè? :')
 
Laatst bewerkt:
De "nodige" modificaties:

SLS of SAS: een systeempje dat extra lucht in je uitlaat pompt. Dit zorg dan voor naverbranding van schadelijke uitlaatgassen in de einddemper. (Ploppend geluid)


EPC: bij de 950 carbs gaan de gasschuiven wat rustiger omhoog , dus minder vermogen= minder geluid
Goede uitleg in het verwijderen van deze systemen: Sas en EPC verwijderen

Bij de KTM 990 is er een vergelijkbaar systeem: de gangsensor hier gaan de secundaire gaskleppen minder ver open, dus ook minder vermogen= minder geluid


16 tandswiel: Standaard zit er een 17 tand tandwiel op de aandrijfas. Door deze te vervangen zal het schakelen wat makkelijker worden. Daarbij krijg je enorm veel PK's erbij. ;)
How2


Sommersdoor: Bewezen effect. Meer voelbaar vermogen. Door de originele luchtfilterkappen te vervangen door de gemodificeerde versie van Sommer KTM. (Zie de link originele KTM spulletjes hieronder.) Hierbij de gasnaald op standje 3 zetten.
How2


Poser onderdeeltjes bestellen:








Iets vergeten? *D
 
Laatst bewerkt:
Options:

Wings silencers
sommerdoors
framebeschermers
Xenon :z
Handkappen
16 tands tandwiel
Datatool s4 alarm
Tidy Tail

verder zijn de emissie restricties eraf gehaald zoals EPC & SAS.




Check mijn Test Run
 
Laatst bewerkt:
@All :W

Mijne moet nog komen, spec's etc.

@ Gali, leuk he die vlammen :P Wel wat ruwe testje.

@ Pippen, leuke stuurwegen heb je daar.
 
Wat zal ik doen voor mijn SM velgjes?
  1. Zwart
  2. Zilver
  3. Goud



De naaf wordt sowieso oranje.

Voor: 17 inch bij 3,5 inch
Achter: 17 inch bij 5 inch
 
Wat zal ik doen voor mijn SM velgjes?
  1. Zwart
  2. Zilver
  3. Goud



De naaf wordt sowieso oranje.

Voor: 17 inch bij 3,5 inch
Achter: 17 inch bij 5 inch
zwart

voor geen 19" ?
klopt kwa verhoudingen beter met wat je standaard hebt, anders staat ie na een velgenwisseling zo op zijn neus....
 
Laatst bewerkt:
zwart

voor geen 19" ?
klopt kwa verhoudingen beter met wat je standaard hebt, anders staat ie na een velgenwisseling zo op zijn neus....


Neh, zat inderdaad zwaar te twijfelen tussen 17 en 19 inch.


Zwart gaat het waarschijnlijk wel worden. Helaas was oranje niet beschikbaar. Dat ziet er wel grappig uit:
full



Ik heb gekozen voor 17" omdat daar meer banden voor te krijgen zijn. Vanmiddag heb ik m'n stuurdemper ontvangen dus hoop ik daarmee het zenuwachtige karakter te compenseren.

Omdat ik met de achterband van 18 naar 17 inch ga zal dat een beetje de verkleining van het voorwiel compenseren.

Mocht de hoek toch te extreem worden kan ik nog altijd de achterkant een stukje omlaag gooien dmv de preload.
 
Vanmorgen een sticker erop geplakt, had de combinatie op een RC8 gezien bij de lokale dealer ;) , en dacht dat het wel mooi zou zijn,heb alleen de geel/oranje zon op de achtergrond weggelaten, de red bull stier blijft dan over, het is zilver met matzwart, kijk en huiver *D , bij animo kan ik er meer maken :z

 
Ziet er goed uit. :Y Je bent lekker creatief bezig geweest. Ik moet ook nog eens kijken wat voor design ik er op wil hebben. Als we allemaal het zelfde hebben is natuurlijk ook niet leuk. ;)

Vanochtend bezig geweest met de stuurdemper. Pfffffffffffffffffff, best lastig in je eentje. Alles eraf slopen is zo gebeurd maar om de nieuwe kroonplaat er weer op te krijgen. -O- Heb weer een hoop vloek woorden moeten gebruiken. :X

Halverwege ook nog een bout dolgedraaid in het frame. Kon ik eerst die er weer uitslijpen en een nieuw gat tappen. |(

Uiteindelijk de voorvork aan het plafond vastgebonden en met een takel het voorwiel naar het frame geforceerd. Heel voorzichtig allemaal om de voorpoten en centrale as te uitlijnen met de nieuwe kroonplaat. Maar het is me gelukt, alles zit er weer op en zo meteen maar even gaan testen. })
 
Ziet er goed uit. :Y Je bent lekker creatief bezig geweest. Ik moet ook nog eens kijken wat voor design ik er op wil hebben. Als we allemaal het zelfde hebben is natuurlijk ook niet leuk. ;)

Vanochtend bezig geweest met de stuurdemper. Pfffffffffffffffffff, best lastig in je eentje. Alles eraf slopen is zo gebeurd maar om de nieuwe kroonplaat er weer op te krijgen. -O- Heb weer een hoop vloek woorden moeten gebruiken. :X

Halverwege ook nog een bout dolgedraaid in het frame. Kon ik eerst die er weer uitslijpen en een nieuw gat tappen. |(

Uiteindelijk de voorvork aan het plafond vastgebonden en met een takel het voorwiel naar het frame geforceerd. Heel voorzichtig allemaal om de voorpoten en centrale as te uitlijnen met de nieuwe kroonplaat. Maar het is me gelukt, alles zit er weer op en zo meteen maar even gaan testen. })

Je moet er maar zin in hebben :z , vond het al een straf om mijn nieuwe helm op te halen(Shoei Hornet DS), wat een weddertje zeg, je moet eigenlijk pas na zonsondergang dat ding aanzwengelen.
helm was wel een stuk minder lawaaierig, gelijk ook maar een Uvex oranje bril erbij genomen, dat kijkt zeer fijn en eenmaal gewend onmisbaar :}
 
Je moet er maar zin in hebben :z , vond het al een straf om mijn nieuwe helm op te halen(Shoei Hornet DS), wat een weddertje zeg, je moet eigenlijk pas na zonsondergang dat ding aanzwengelen.
helm was wel een stuk minder lawaaierig, gelijk ook maar een Uvex oranje bril erbij genomen, dat kijkt zeer fijn en eenmaal gewend onmisbaar :}


Ach, sleutelen of rijden. Ik vind beide even leuk. :Y


De Shoei Hornet DS is een mooie helm. Toch niet de KTM helm??
 
Staat mooi zeg die Red Bull stier op je SMR.
Wat ik wel zoek is een patch van Red bull om op mijn pak te naaien (2 rode stieren en een gele zon). Het is een patch van bijna 30 cm breed. Een tijdje geleden op ebay gezien en daarna nooit meer. Ik heb gehoord dat ze deze alleen aan raceteams leveren vanuit RedBull. Die zou ik graag nog eens op de kop tikken.

groeten
Peter
 
Ach, sleutelen of rijden. Ik vind beide even leuk. :Y


De Shoei Hornet DS is een mooie helm. Toch niet de KTM helm??

Nee niet de Arai, ik vond die echt zwaar belabberd zitten bij mijn voorhoofd,en je kon hem dan wel aanpassen maar dat vind ik te gek op een helm van 450 eurie |(
 
Nee niet de Arai, ik vond die echt zwaar belabberd zitten bij mijn voorhoofd,en je kon hem dan wel aanpassen maar dat vind ik te gek op een helm van 450 eurie |(
je kan niet verwachten dat een helm goed zit op ieder hoofd... arai zit mij altijd erg goed... andere merken minder. jij hebt geen arai schedel, kun je arai niet kwalijk nemen.
 
je kan niet verwachten dat een helm goed zit op ieder hoofd... arai zit mij altijd erg goed... andere merken minder. jij hebt geen arai schedel, kun je arai niet kwalijk nemen.
Dat doe ik zeker niet!, mijn voorkeur was gewoon de Arai, maar om nu 450 euro neer te leggen voor een helm die niet gelijk goed zit vind ik geen fijne gedachte.
De Shoei gaf me gelijk een goed en comfortabel gevoel, dan is een smak geld neerleggen toch minder problematisch, ik hoor trouwens van meer mensen dat een Arai niet lekker zit, waar andere juist weer zweren bij Arai.
 
Dat doe ik zeker niet!, mijn voorkeur was gewoon de Arai, maar om nu 450 euro neer te leggen voor een helm die niet gelijk goed zit vind ik geen fijne gedachte.
De Shoei gaf me gelijk een goed en comfortabel gevoel, dan is een smak geld neerleggen toch minder problematisch, ik hoor trouwens van meer mensen dat een Arai niet lekker zit, waar andere juist weer zweren bij Arai.

Ik ben er gelukkig reuze tevreden mee. Alleen rijdend een peukje roken blijft moeilijk. -O-


Mocht iemand nog een stuurdemper willen monteren, dan hierbij een kleine How2:






Van Sommer een mooi groot pakket met een nieuwe bovenste kroonplaat, (zwart) de
demper en hele duidelijke instructies in het Engels met plaatjes gekregen.
De avond van te voren eerst de instructies goed doorgenomen en in m'n
hoofd de stappen doorgenomen.

Het allerbelangrijkste bij deze ingreep is het fixeren van de voorkant van
de motor. Wanneer je de originele kroonplaat verwijdert heeft de voorvork
de neiging te bewegen. In je eentje krijg je het dan nooit meer voor
elkaar om de voorvork met de nieuwe kroonplaat uit te lijnen.

Ik had een spanband om de vooras naar het plafond en die zeer strak
getrokken. Het achterwiel opgebokt zodat er meer druk op de voorkant
kwam. Tevens beide wielen helemaal ingebouwd met stoeptegeles zodat
er geen beweging meer in te krijgen.

Bij het monteren van de nieuwe kroonplaat ook nog een spanband
getrokken van het voorwiel naar een motorsteun onder de radiator. Dit om
het geheel passend te krijgen. Ik krijg de nieuwe kroonplaat niet over de
poten heen. Door het achterwiel wat naar achteren te trekken gleed de
kroonplaat in één keer op z'n plaats.

Een tweede lastigheid was het demonteren van het contactslot. Deze zat
vast met antidiefstalbouten met teveel lock-tite. Eerst met een dremel
getracht een gleuf er in te frezen en met een slagschroevendraaier het
geheel los te krijgen. Werkte niet. Dus dan met een steeds grotere
staalboor de schroeven weg geboord.




Zodra je nieuwe kroonplaat gemonteerd is kan je beginnen met de
demper. Heel eenvoudig maar ik wist het toch weer te verknallen door een
bout dol te draaien in het frame. |(
Dus weer uitboren en een nieuw schroefgat tappen. Zoals op onderstaande
foto te zien is heb ik een donorbout moeten lenen van een andere motor.



Al met al een uurtje of 2 werk. Zal vast sneller kunnen maar voor een eerste keer ging het vrij soepel. *O*

Mocht iemand bovenstaand verhaal onduidelijk vinden dan heb je hierbij de originele instructies. :W



 
Laatst bewerkt:
Daar ben je wel een hele middag mee zoet, wat een operatie zeg :$


Valt wel mee. :Y 2 uurtjes werk.

  1. Motor vastbinden
  2. Koplamp wegslopen
  3. Stuur losmaken
  4. Kroonplaat los
  5. Contactslot op andere kroonplaat zetten
  6. Nieuwe kroonplaat monteren
  7. Demper vastzetten
  8. Stuur terug zetten
  9. Koplamp weer monteren
  10. Klaar . . . .


Ik merk niks van de demper tijdens het rijden behalve dat alle irritante trillingen weg zijn en zelfs in snelle bochten de motor niet zwabbert. *O*
 
Valt wel mee. :Y 2 uurtjes werk.

  1. Motor vastbinden
  2. Koplamp wegslopen
  3. Stuur losmaken
  4. Kroonplaat los
  5. Contactslot op andere kroonplaat zetten
  6. Nieuwe kroonplaat monteren
  7. Demper vastzetten
  8. Stuur terug zetten
  9. Koplamp weer monteren
  10. Klaar . . . .


Ik merk niks van de demper tijdens het rijden behalve dat alle irritante trillingen weg zijn en zelfs in snelle bochten de motor niet zwabbert. *O*
Je had ook gewoon de SM kunnen nemen })
 
Je had ook gewoon de SM kunnen nemen })


Dan was ik al helemaal klaar geweest op het moment dat ik de motor kocht en hoefde ik niet meer lekker te sleutelen. _O-


Ik vind terrein rijden toch errûg leuk om te doen maar wil ook lekker knallen op de weg. })

Denk dat ik zo een mooi compromis heb. De SE is makkelijker om te bouwen naar een SM dan een SM naar SE. :+



Morgen eens een stukje toeren? En ga je trouwens volgende week ook nog naar de MFMM?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan