How To: Ketting en tandwielen vervangen

GoReTeX

MF veteraan
24 jun 2006
8.437
1
Roosendaal
Nou, hier mijn eerste ‘How To’, loop wel vaker te knutselen, maar heb er nooit een How To van gemaakt voor op het forum.
Nou waren er op het forum toch wel wat vragen over hoe een ketting en tandwielen vervangen moesten worden, nu dat klusje bij mij ook nodig was heb ik beloofd hier een How To van te maken….. hier het resultaat ;)

Alle aanmerkingen/opmerkingen en eventuele andere opties voor een bepaalde wijze van handelen zijn natuurlijk welkom, uiteindelijk heeft degene die het aan de hand van deze How To zijn ketting en tandwielen wil gaan vervangen hier voordeel van.

In mijn geval wordt er een kettingset vervangen van een 2003 R1, sommige dingen kunnen er dus net wat anders uitzien of op een andere manier gaan. Echter blijft het idee hetzelfde.
Ook is een werkplaatshandboek altijd handig om erbij te hebben.(voor de momenten e.d.)



Wat heb je nodig?

-Een nieuwe ketting:
IMG_2271Medium-1.jpg


-Nieuwe tandwielen:
IMG_2272Medium-1.jpg


-Gereedschap om de ketting te breken en klinken: (rechtsboven op de foto)
IMG_2269Medium-1.jpg


-Het reguliere gereedschap waarmee je normaal je werk doet


De klus zelf

We beginnen met het loshalen van het afdekkapje voor het voorste tandwiel.
Zoals je ziet is het hier vaak een smerige bende door het regelmatige smeren van de ketting, een mooi verzamelpunt voor vet dus.
Nu je het kapje los hebt gemaakt kun je die bende meteen netjes schoonmaken ;)

IMG_2274Medium.jpg

IMG_2277Medium.jpg

IMG_2280Medium.jpg











Nu is het verstandig(beetje afhankelijk van wat voor gereedschap je hebt) om te kijken of je het voorste tandwiel los kunt krijgen.
De ketting zit nog om de tandwielen heen en hierdoor kun je(eventueel met z’n tweeën) kracht op de moer voor het tandwiel geven.
Op het moment dat je de ketting breekt gaat dit een stuk moeilijker en ben je afhankelijk van het moment waarop de moer vastgedraaid zit.
Zit deze te vast, dan draai je doodleuk door de eerste versnelling heen.
Een luchtcompressor met een slagmoersleutel is de beste uitkomst voor dit klusje, maar niet iedereen heeft deze thuis liggen.
Als de moer echt vast zit kun je altijd proberen met een stuk het achterwiel te blokkeren en iemand vragen op de motor te gaan zitten en de remmen vast te houden.
Vergeet niet het borgringetje even recht te buigen voordat je kracht op de moer gaat zetten.

Op het moment dat de moer los zit kun je de ketting gaan breken.
Hier kan men een slijptol voor gebruiken, maar ook een speciaal gereedschap om de ketting te breken. Hiermee druk je een pennetje uit de ketting en is de ketting los

IMG_2286Medium-1.jpg

IMG_2287Medium-1.jpg

IMG_2288Medium.jpg


Nu kun je de ketting er dus afhalen, die hebben we niet meer nodig ;)

Ik ga er vanuit dat iedereen weet hoe een achterwiel eraf gehaald moet worden, want dat is dus de volgende stap.
Vervolgens haal je het achterste tandwiel van het wiel af.
Zorg er voor dat je de punten die contact gaan maken met het nieuwe tandwiel goed schoon maakt. In je werkplaatshandboek staan uiteraard de momenten om je moertjes weer vast te draaien.

IMG_2289Medium.jpg

IMG_2290Medium.jpg

IMG_2292Medium.jpg

IMG_2293Medium.jpg

IMG_2294Medium.jpg



Nu gaan we verder met het voorste tandwiel.
Hij zit al redelijk los dus het loshalen hiervan kost geen kracht meer.
Als het tandwiel er af is moet je heel even het borgringetje controleren, voelt/ziet deze eruit alsof het breekt als je de lipjes nog een keer buigt, haal dan even een nieuwe bij je lokale dealer, in mijn geval was het ringetje nog erg goed bruikbaar.
Het werkplaatshandboek adviseert overigens altijd het ringetje te vervangen.(eigenwijs mannetje ben ik ;) )





Het nieuwe tandwiel kan er nu op, borgringetje ervoor en de moer weer terugdraaien.(even handvast, als de ketting er op zit zetten we deze echt vast)

IMG_2297Medium.jpg

IMG_2298Medium.jpg

IMG_2299Medium.jpg

IMG_2300Medium.jpg



Het volgende….. leg onder je motor en onder de achterbrug wat schone doeken/kranten of iets dergelijks… het zou zonde zijn om meteen je nieuwe ketting door het zand te halen.
Ook het achterwiel mag weer gemonteerd worden, maar nog niet vast draaien!

IMG_2301Medium.jpg


We gaan voor alle zekerheid even controleren of de ketting past.
Schuif de ketting door de achterbrug naar het voorste tandwiel toe en draai hier aan om de ketting er omheen te krijgen, draai de kettingspanners een stuk naar voor toe, de nieuwe ketting is waarschijnlijk een stuk strakker.
Controleer nu of de ketting de juiste lengte heeft door de schakels naar elkaar te brengen

IMG_2302Medium.jpg

IMG_2303Medium.jpg

IMG_2305Medium.jpg


Als dit allemaal juist is halen we de ketting weer even van het achterste tandwiel af om wat meer speling aan de ketting te geven zodat je deze goed kunt klinken, leg altijd even een doekje tussen de achterbrug en de ketting, dit voorkomt vervelende krassen e.d.

IMG_2304Medium.jpg


Als het goed is heb je bij je ketting een losse schakel gehad.
Deze moet je meteen even invetten, zorg ervoor dat de ringetjes en de pennetjes ook goed ingevet zijn voordat je de pennetjes door het plaatje steekt.
Je steekt nu de pennetjes door de twee uiteindes van de ketting en zorg ervoor dat je de ringetjes ertussen doet!!! Eenmaal geklinkt en je komt er achter dat je de ringetjes er niet tussen hebt, kun je de ketting weer breken en een nieuwe schakel bestellen.

IMG_2306Medium.jpg

IMG_2307Medium.jpg



Nu kun je het plaatje en de ringetjes aan de andere kant er op zetten en het klinkapparaat er omheen monteren

IMG_2308Medium.jpg

IMG_2309Medium.jpg




Het apparaat heeft een aantal standen, eerst word er een bepaalde stand gebruikt om het plaatje goed aan te drukken.
Daarna worden de uiteinden van de pennetjes naar buiten gebogen(geklinkt) en zit de schakel vast.

IMG_2313Medium.jpg


Het klinken even 10 keer controleren voordat je daadwerkelijk veel kracht gaat zetten op de kettingpons, het zou zonde zijn wanneer je door haast het pennetje vernaggelt, met als gevolg dat je weer een nieuwe schakel moet bestellen of met een niet goed vastzittend pennetje gaat rijden.
Sommige mensen vinden het prettiger om het klinken met twee hamers te doen, ook dit is natuurlijk een optie, maar voor mij niet de manier.

Nu de ketting op maat geklinkt is en de tandwielen netjes gemonteerd zijn kan het achterwiel ook vastgedraaid worden nadat je de ketting op spanning gebracht hebt.
Als dit gebeurt is kun je het voorste tandwiel vast gaan draaien en vervolgens het lipje(s) van het borgringetje weer ombuigen tegen de moer aan.
Het kapje weer terug monteren en dan ben je klaar!

Succes ermee!!

IMG_2315Medium.jpg

IMG_2314Medium.jpg
 
Ik zeg Goretex, goed gedaan! We hadden al hoge verwachtingen van je HowTo, maar het is goed gelukt!

Ik heb het op dezelfde wijze gedaan (grofweg) dus dat zit wel goed :9 .

Klinken met hamers is even lastiger vooral de eerste keer, maar het gaat ook als je de juiste spullen hebt. Een kettingpons is natuurlijk uitstekend!

Al vanaf 35 euro verkrijgbaar heb ik begrepen.
 
Netjes gedaan! :) In mijn brommer verleden altijd met visjes gewerkt, nooit geklonken dus een vraag daarover :P

Je zegt in je verhaal dat je het geklonken deel wel 10x moet controleren. Waar moet je op controleren? Is er iets van een indicatie dat je het goed hebt gedaan? En die tool die je gebruikt hebt moet je die ook tot een bepaald moment aandraaien?
 
Ik wil niet mierenneuken... })

Maar dit is een tandwiel: [afbeelding]

En dit is een KETTINGwiel: [http://www.bakkermotorservice.nl/images/Adam/adamsprocket.jpg (afbeelding)]

Dat is vreemd, want ik bestelde namelijk tandwielen en kreeg deze toegestuurd ;) :P


Netjes gedaan! :) In mijn brommer verleden altijd met visjes gewerkt, nooit geklonken dus een vraag daarover :P

Je zegt in je verhaal dat je het geklonken deel wel 10x moet controleren. Waar moet je op controleren? Is er iets van een indicatie dat je het goed hebt gedaan? En die tool die je gebruikt hebt moet je die ook tot een bepaald moment aandraaien?

Bij wijze van spreken 10 keer, niet excact ;)
Je moet er zeker van zijn dat het apparaatje op de juiste manier op het pennetje drukt.
Het pennetje is hol.... als je het goed doet dan buigt het pennetje precies in een rondje om naar buiten, dan zit ie dus overal goed vast.... wanneer je het apparaatje niet recht er op zet, dan heb je kans dat het pennetje deels naar binnen en deels naar de buitenkant gedrukt word.

Dan zou de schakel niet goed vast zitten.... en dan moet je dus weer een nieuwe schakel bestellen, dus beter een aantal keren voor de zekerheid checken ;)

Beetje lastig uit te leggen, hoop dat je snapt wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Bij wijze van spreken 10 keer, niet excact ;)
Je moet er zeker van zijn dat het apparaatje op de juiste manier op het pennetje drukt.
Het pennetje is hol.... als je het goed doet dan buigt het pennetje precies in een rondje om naar buiten, dan zit ie dus overal goed vast.... wanneer je het apparaatje niet recht er op zet, dan heb je kans dat het pennetje deels naar binnen en deels naar de buitenkant gedrukt word.

Dan zou de schakel niet goed vast zitten.... en dan moet je dus weer een nieuwe schakel bestellen, dus beter een aantal keren voor de zekerheid checken ;)

Beetje lastig uit te leggen, hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Het is duidelijk ;) Is er een bepaalde kracht (bijv. 25Nm) waarmee je die tool aandraaid?
 
Gewoon een eindloze ketting kopen man, heb je geen zwakste punt en het scheelt je 35e voor een kettingpons :P

Alhoewel het wel ff pielen is met je achterbrug enz enz, maar is het zeker waard denk ik.
 
Gewoon een eindloze ketting kopen man, heb je geen zwakste punt en het scheelt je 35e voor een kettingpons :P

Alhoewel het wel ff pielen is met je achterbrug enz enz, maar is het zeker waard denk ik.

op een ER-5 staan ook dermate grote krachten dat je een eindloze ketting nodig hebt :+
Een goed geklonken ketting is net zo stevig als een eindloze ketting :z

BTW; het kan zijn dat de nieuwe kettingset de eerste paar km "zingt"/iets meer geluid maakt dan de originele kettingset.
Dat komt door het inlopen en het feit dat het originele voorkettingwiel vaak van rubber is voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Pas op he jij, don't fuck with the 500's :D

Nee, inderdaad.... wat een onzin allemaal. Ook een ketting met een visje is niet ZWAKKER dan een ketting die gesloten is.

De krachten komen niet anders dan in de trekrichting erop te staan.

Lees graag wel het topic voordat je begint te miepen over een visje.
 
op een ER-5 staan ook dermate grote krachten dat je een eindloze ketting nodig hebt :+
Een goed geklonken ketting is net zo stevig als een eindloze ketting :z

BTW; het kan zijn dat de nieuwe kettingset de eerste paar km "zingt"/iets meer geluid maakt dan de originele kettingset.
Dat komt door het inlopen en het feit dat het originele voorkettingwiel vaak van rubber is voorzien.

Merkte ik ook gister toen ik met mn nieuwe ketting naar huis reed :Y
Compenseert weer het geklapper van mn oude ketting zullen we maar zeggen _O-

Btw er zit een soort wit vet op de nieuwe ketting. Ik heb gehoord dat je m de eerstvolgende +-400km niet hoeft te smeren? Misschien handig om erbij te zetten want dat wist ik ook niet zeker. (Tenzij je m wel meteen moet smeren natuurlijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan