GS 500 Topic #11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maargoed, óf de versnellingsbak is kapot, óf de verkoper heeft er nooit op gereden, óf hij heeft een typefout gemaakt.

ja dat viel mij ook als eerst op 5bak dat kan gewoon niet

* al lopen ze in de 5de versnelling het hardst
 
heb deze vraag al eens gesteld, maar kreeg toen geen antwoord, dus ik ben lekker irritant en stel m nog eens.

ik heb een tijdje terug mijn gsje gekocht met een zeer lage kmstand, echter is het frame in de hamerite gezet en het blok lijkt ook voorzien van een nieuw likkie verf, dit doet mij vermoeden dat de kmstand ietsjes hoger is.
iemand een idee hoe ik dit kan bevestigen of juist ontkrachten?
ik zat zelf te denken aan de shims, als die nog allemaal even groot zijn (originele grootte) en de klepspeling is verder in orde, dan is de kans vrij groot dat het blokkie inderdaad niet zoveel km´s gedraaid heeft?
 
Laatste keer van mijn werk terug steeds meer stotteren en bleek ik ineens de reserve aan te moeten zetten bij 170km?????? Bleek ik 1:15 gereden te hebben??? Carberateur maar eens onderzoeken? Rest is goed, pas grote beurt gegeven en toen was alles in orde.

Marc

Nou hierbij een verslagje van het reviseren van de carburateurs. Ter lering en vermaak.

Benodigdheden (als je het goed wilt doen) revisiesetje met alle o-ringtjes etc. En 2 membramen. Ik wist niet in welke staat ze zouden zijn maar om zeker te zijn toch maar gekocht.

101_0921.jpg


Dan is het zaak de carburateurs uit de motor te halen. Dit valt bij de Gs gelukkig erg mee. Tank eraf, luchtfilter eraf, klemmen los hallen. Slangen loshalen, choke en gaskabel eraf en voila een setje carburateurs. Eerst maar even aan de buitenzijde gereinigd. Dan komt er straks tenminste geen vuil in.

Dan mee naar binnen en op een schone werkplek uit elkaar. Begin met het leeg laten lopen van de carburateur. Door onder de schroef open te draaien loopt de vlotterkamer leeg. Anders wordt het zo'n kliederzooi (wordt het toch wel). Begin met 1 tegelijk. Zo zorg je ervoor dat je geen onderdelen door elkaar haald. Eerst de bovenzijde eraf. Daarna kun je het membraam met de naald eruit halen.

Dan de vlotterbak eraf halen. Let op deze schroeven kunnen vastzitten. Niets forceren want door het zachte materiaal heb je zo iets naar de kl*te geholpen.

101_0919.jpg


101_0920.jpg


Verschil tussen oud en nieuw:

101_0945.jpg


Alle o-ringen waren compleet plat en verhard. Ze moesten er met een kleine schroevendraaiertje eruit gepulkt worden! Daarna een kwestie van goed schoonmaken met spuitbus carbreinigeren en perslucht. Goed ventileren want dat spul stinkt echt een uur in de wind! Kan nooit gezond zijn...... :P De pilootschroeven eerst indraaien en aantalomwentelingen tellen. Daarna uitdraaien. Op deze manier weet je de instelling en kun je ze straks weer goed erin doen. Was je instelling zowieso kl*te dan is de fabrieks instelling 1 7/8 van maximaal terug. Dus eerst helemaal indraaien en dan 1 7/8 terug.

Daarna de zaak weer in elkaar met verse 0-ringen. Let ook op dat je de o-ringen op de correcte plaats zet. Met name bij de naald geleider maakte ik de fout de o-ring in het gat te leggen inplaats van over de geleider te trekken. Aangezien de oude o-ring allen maar een vlek onderin was geworden was niet helemaal duidelijk hoe hij gezeten had. Op de exploded view tekeningen van WPH stond hij niet afgebeeld! Resultaat is een motor die echt voor geen meter loopt! Uit eigen ervaring vastgesteld. B| (kon ik weer opnieuw beginnen)

Ook belangrijk is het controleren en afstellen van de vlotter hoogte:

101_0940.jpg


Beide dienen gelijk te zijn. Indien niet correct (14.6mm) dan lipje van de vlotter bijbuigen. Maar wel voorzichtig want oud plastic breekt makkelijk.

Afijn vanmorgen alles weer in elkaar gepulkt. Gelukkig starte hij nu wel goed. Wel liep hij erg rommelig. Hmmmm synchroniseren dus, jahoor stond dus compleet verkeerd. Nadat dit gebeurt was liep hij al meteen veeeeel rustiger. Tijd voor een proefritje. Het resultaat mag er zijn. Keurig vloeiend door de toeren. Bij 100km nu 5000tpm ipv de vroegere 5500tpm. Ook stationair nog even afgeregeld op 1300tpm. Loopt nu mooi rond en niets van het gehakketak. Gelukkig. Nog even de komende week het verbruik afwachten maar dat weten we vlug genoeg. Woonwerkverkeer 110km per dag :+
Ik laat het nog wel weten.

Aan alle anderen veel succes!

Marc
 
heb deze vraag al eens gesteld, maar kreeg toen geen antwoord, dus ik ben lekker irritant en stel m nog eens.

ik heb een tijdje terug mijn gsje gekocht met een zeer lage kmstand, echter is het frame in de hamerite gezet en het blok lijkt ook voorzien van een nieuw likkie verf, dit doet mij vermoeden dat de kmstand ietsjes hoger is.
iemand een idee hoe ik dit kan bevestigen of juist ontkrachten?
ik zat zelf te denken aan de shims, als die nog allemaal even groot zijn (originele grootte) en de klepspeling is verder in orde, dan is de kans vrij groot dat het blokkie inderdaad niet zoveel km´s gedraaid heeft?

Er vanuitgaand dat er af fabriek geen verschillende speling in de kleppen zit die af fabriek met verschillende shimmetjes goed is gezet :P

Is de ketting nog een eindeloze ?! (Zie je geen duidelijke sluitschakel) dan is er kans dat ie origineel is. remschijven idem. verder bedieningsonderdelen, pookjes / steuntjes.
Wat is een zeer lage kmstand ?

Mijn frame heb ik ook in de hammerite gezet, die heeft er inmiddels 60.000 opzitten, maar die hammerite heb ik er bij minder dan 40000 al opgesmeerd.
 
heb deze vraag al eens gesteld, maar kreeg toen geen antwoord, dus ik ben lekker irritant en stel m nog eens.

ik heb een tijdje terug mijn gsje gekocht met een zeer lage kmstand, echter is het frame in de hamerite gezet en het blok lijkt ook voorzien van een nieuw likkie verf, dit doet mij vermoeden dat de kmstand ietsjes hoger is.
iemand een idee hoe ik dit kan bevestigen of juist ontkrachten?
ik zat zelf te denken aan de shims, als die nog allemaal even groot zijn (originele grootte) en de klepspeling is verder in orde, dan is de kans vrij groot dat het blokkie inderdaad niet zoveel km´s gedraaid heeft?

1 winter flink pekel rijden en dat likkie verf is al nodig hoor :) dus daar kun je t niet aan afzien. shims ook niet, die kunnen bij de eerste of 2e beurt al vervangen moeten worden (1000 en 6000 km) sterker nog, meestal varieert dat het meest als de motor nog jong is, bij 50.000+ is de kans veel kleiner dat die dingen vervangen hoeven te worden. Kijk idd eens naar ketting (origineel gaat zon 20.000 - 30.000 mee) remschijf voor (tussen 25.000 - 50.000 km gemiddeld) en misschien zelfs ce achterremschijf, al raakt die echt noooit op volgens mij. :P
 
Nogal weinig informatie om die vraag te beantwoorden vind je niet? Gezien een 'relatief' lage km-stand zoals het woord al suggereed relatief is. Is het 5.000km, dan zou je voorband maar zo de origineel door Suzuki gemonteerde kunnen zijn (valt te controleren). Is het echter 25.000km dan moet je toch echt naar andere delen kijken.

Komt bij wat is het bouwjaar? Als het een vroege '90er die een tijd als 2e fiets buiten heeft gestaan zal ie weinig km's hebben gelopen maar ongetwijfeld een lekke tank en rood frame hebben gehad.

Is het een vroege '90er bestaat er ook de kans dat ie de klok kats rond heeft gereden en dat je dus een fiets met 1xx.000km hebt.

Zijn er tekenen van valschade schaafplekken op carter/stuurdempers/uitlaat, kan de teller van een andere fiets komen...

Edit; achterschijf zit bij mij onder de vervangingsnorm, met 70dkm, maar werkt nog prima *O*
 
Laatst bewerkt:
@F2ride2001, waar is de pot met Belgom om de buitenkant weer nice and shiny te maken -O-

Verder leuk verhaaltje, ben benieuwd naar je verbruik, ik rijd zelf ook 110km per dag, dus als er wat te halen valt kan ik zon setje ook overwegen. die 32euro valt ook wel te overzien, membraam zou ik zelf wel voor de tijd inspecteren (waren bij de motorreparatie 7,5dkm terug nog prima).

Heb jij trouwens die synchronisatie set van Louis?
 
@testa-rossa
je bedoeld dus te zeggen dat hij niet weet waar hij over praat...?
dat je de kleppen altijd hoort maar dat minimaal is?
en tuurlijk zijn ze er met minder km/s en jonger maar daar moet het budget wel naar staan;)
benook maar een student:P
iig bedankt voor de reactie
groeten

Mwah, het is soweisow een 6bak en geen 5bak, maar dit kan een typfout zijn daar de 5 uiteraard naast de 6 op het toetsenbord zit :+ Je zou hem een mailtje kunnen sturen oa. om te vragen 'hoe die schakeld en hoeveel versnellingen die heeft'.

Fiets heeft 2,5jaar op naam gestaan van die kerel, je zou dus denken keurig z'n 25kW uitgereden en nu met de zomer voor de deur een dikkere fiets halen, behalve dan dat het kenteken op vol vermogen staat... Dus wat zijn de reden tot verkoop? Toch de motor?

De kleppen hoor je niet altijd, alleen als ie koud is, heeft te maken met de speling in het kleppendeksel geloof ik. Heeft Suzuki na een hele hoop kritiek aangepast maar is opzich geen probleem. Bij een warm blok moet dit ophouden! Zo niet dan is er inderdaad iets mis.

Wat ik bedoelde is dat ik hem juist aardig aan de prijs vond, maar ja hij staat er best netjes bij en met nieuwe banden en ketting... Enige dure onderhoud wat overblijft zijn de remmen dus je zou de schijfdikte kunnen vragen. En een ander blok valt er altijd wel in te lepelen, mocht het toch een serieus probleem blijken te zijn. Dan ook weer, het kan ook de kettingspanner zijn die kapot is (easy fix).

Lijkt me een testrit/keer kijken wel aard.

Keerzijde is wel dat als je een student bent en dus een jaartje of 18 bent (gok?) dan zit je zelf ook vast aan 25kW voorarrest en word het direct een stuk minder interresant ivbm. terugvoeren. Exacte kosten hiervan weet ik niet, maar ik gok >200 euro.
 
Laatst bewerkt:
thanks voor alle reacties, ori remschijven en kettingset zitten er volgens mij inderdaad op, maar weet niet precies hoe ik zoiets kan zien?
de ketting heeft alleen z'n beste tijd wel gehad.
weet iemand van watvoor merk die ori ketting is? dan check ik die schakels even... remschijf voor is uit m'n hoofd nog 4.5mm.

Nogal weinig informatie om die vraag te beantwoorden vind je niet? Gezien een 'relatief' lage km-stand zoals het woord al suggereed relatief is. Is het 5.000km, dan zou je voorband maar zo de origineel door Suzuki gemonteerde kunnen zijn (valt te controleren). Is het echter 25.000km dan moet je toch echt naar andere delen kijken.

Komt bij wat is het bouwjaar? Als het een vroege '90er die een tijd als 2e fiets buiten heeft gestaan zal ie weinig km's hebben gelopen maar ongetwijfeld een lekke tank en rood frame hebben gehad.

Is het een vroege '90er bestaat er ook de kans dat ie de klok kats rond heeft gereden en dat je dus een fiets met 1xx.000km hebt.

Zijn er tekenen van valschade schaafplekken op carter/stuurdempers/uitlaat, kan de teller van een andere fiets komen...

Edit; achterschijf zit bij mij onder de vervangingsnorm, met 70dkm, maar werkt nog prima *O*
kmstand is 20600, motor is uit '93

denk wel dat ie buiten gestaan heeft, iig bij de eerste eigenaar, want de rode lak was ietwat vaal geworden (wordt nu overgespoten) bij de tweede (vorige) eigenaar stond ie binnen, maar die heeft volgens mij niet al teveel onderhoud uitgevoerd, getuige de witte ketting :+

valschade lijkt me niet aanwezig, stepjes zijn origineel en dat pinnetje op het balhoofd is ook nog in orde (niet aan gelast oid) verder is de lak ook nog goed (behalve wat verkleuring) en zou ik gezien de staat van de moto niet vermoeden dat hij al klokkie rond is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, goede kans dat het dan bij het buiten staan is gebeurt bij de eerste eigenaar, faal word ie immers alleen als ie bloot staat aan de zon (en dus ook regen), vraag me wel af hoe lang hij hem dan gehad heeft? Want iets wat je nieuw koopt kan je wel buiten zetten, maar als je het dan ziet roestten grijp je wel in dunkt mij. Toevallig al naar de codering op de banden gekeken? en de slijtage ervan.

Wat je bedoelt met weinig onderhoud ivbm witte ketting is me niet helemaal duidelijk? Als een ketting wit is komt dit neem ik aan door het smeervet, dus júist goed onderhouden. Issie rood dan issie slecht onderhouden.
 
Hmm, goede kans dat het dan bij het buiten staan is gebeurt bij de eerste eigenaar, faal word ie immers alleen als ie bloot staat aan de zon (en dus ook regen), vraag me wel af hoe lang hij hem dan gehad heeft? Want iets wat je nieuw koopt kan je wel buiten zetten, maar als je het dan ziet roestten grijp je wel in dunkt mij. Toevallig al naar de codering op de banden gekeken? en de slijtage ervan.

Wat je bedoelt met weinig onderhoud ivbm witte ketting is me niet helemaal duidelijk? Als een ketting wit is komt dit neem ik aan door het smeervet, dus júist goed onderhouden. Issie rood dan issie slecht onderhouden.
de eerste eigenaar heeft m iets van 10 a 11 jaar gehad (weet ik niet precies), maar had er heel weinig mee gereden, hij had er 13000 op staan toen hij hem verkocht aan de vorige eigenaar, die heeft er toen nog 7000 bij gezet en bij aanschaf een grote, en daarna 2x een kleine beurt gegeven, daar stond ie wel altijd binnen.

codering op de banden heb ik niet naar gekeken, ik heb de rekening van wanneer ze vervangen zijn :+ achter 1 jaar en voor 2 jaar geleden.
wit is smeervet? okay, ik dacht dat het aanslag was (zo ziet het er iig uit) maar de ketting is zowieso al vrij ruim, dus ik heb al een nieuwe besteld.
 
Ik gok dat die witte aanslag inderdaad gewoon opgedroogd smeervet is oid.

Die nieuwe ketting kon nog wel even op zich laten wachtten vrees ik voor je, heb je al bericht gehad van Louis dat het op de post is gedaan? Ik kreeg een mail dat het dinsdag 3 juni om 13:00 aan DHL was overgedragen, en afgelopen donderdag pas binnen -O-

Maar ik moet zeggen alles weer perfect!!!!!! Netjes een catalogus erbij en een sleutelhanger voor het 70jarig bestaan. En alles goed ingepakt, ik had bijv. een losse koppelingsdekselpakking besteld, normaal word dit gewoon bovenop gegooid hier hadden ze dit apart verpakt in het deksel van een doos zodat ie niet zou beschadigen tijdens transport :}

Straks ff fototjes maken :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik gok dat die witte aanslag inderdaad gewoon opgedroogd smeervet is oid.

Die nieuwe ketting kon nog wel even op zich laten wachtten vrees ik voor je, heb je al bericht gehad van Louis dat het op de post is gedaan? Ik kreeg een mail dat het dinsdag 3 juni om 13:00 aan DHL was overgedragen, en afgelopen donderdag pas binnen -O-

Maar ik moet zeggen alles weer perfect!!!!!! Netjes een catalogus erbij en een sleutelhanger voor het 70jarig bestaan. En alles goed ingepakt, ik had bijv. een losse koppelingsdekselpakking besteld, normaal word dit gewoon bovenop gegooid hier hadden ze dit apart verpakt in het deksel van een doos zodat ie niet zou beschadigen tijdens transport :}

Straks ff fototjes maken :Y
nog niet betaald ;) had wel besteld maar was iets mis gegaan, er zaten geen remschijfjes bij (ondanks dat ze wel in de bevestigingsmail stonden :/ ), wel echt uitstekend geholpen, ik ben niet zo'n held in engels waardoor er wat misverstanden waren, maar ze nemen gewoon rustig de tijd voor je en nu heb ik dus een nieuwe mail en moet ik alleen nog eventjes betalen.

ketting had ook al vrij veel speling, maar kon nog wel 2mm oprekken, ik laat m er denk ik ook nog wel ff op zitten, maar dan heb ik iig een reserve ;)
 
Remschijven of Remblokken? Zit een euro of 300 tussen :+

Persoonlijk vervang ik de ketting als ie ongelijk gerekt is óf als het voortandwiel versleten is.
 
@F2ride2001, waar is de pot met Belgom om de buitenkant weer nice and shiny te maken -O-

Verder leuk verhaaltje, ben benieuwd naar je verbruik, ik rijd zelf ook 110km per dag, dus als er wat te halen valt kan ik zon setje ook overwegen. die 32euro valt ook wel te overzien, membraam zou ik zelf wel voor de tijd inspecteren (waren bij de motorreparatie 7,5dkm terug nog prima).

Heb jij trouwens die synchronisatie set van Louis?

Nee ik heb een Carbtune. Werk perfect. Had ik al voor al mijn andere 2 cilinders!
Vanmorgen inderdaad alles weer spik en span gemaakt! Ziet er weer als nieuw uit!.

Alles was bij nog origineel. Heeft echter een jaar of 6 stil gestaan. (motor is van 93)Vandaar. Membramen waren eigenlijk nog OK maar omdat ik toch alles open had toch maar meteen mee vervangen.

Groeten Marc
 
Afijn vanmorgen alles weer in elkaar gepulkt. Gelukkig starte hij nu wel goed. Wel liep hij erg rommelig. Hmmmm synchroniseren dus, jahoor stond dus compleet verkeerd. Nadat dit gebeurt was liep hij al meteen veeeeel rustiger. Tijd voor een proefritje. Het resultaat mag er zijn. Keurig vloeiend door de toeren. Bij 100km nu 5000tpm ipv de vroegere 5500tpm. Ook stationair nog even afgeregeld op 1300tpm. Loopt nu mooi rond en niets van het gehakketak. Gelukkig. Nog even de komende week het verbruik afwachten maar dat weten we vlug genoeg. Woonwerkverkeer 110km per dag :+
Ik laat het nog wel weten.

Aan alle anderen veel succes!

Marc

Leuk verhaal. Alleen klopt je stukkie van die toeren niet. Je kan niet door het schoonmaken van je carbs bij 100km ineens 500tpm minder draaien. Dat moet hetzelfde zijn tenzij je de tandwielverhouding veranderd hebt of je voorheen met een slippende koppeling reedt.
 
Nogal weinig informatie om die vraag te beantwoorden vind je niet? Gezien een 'relatief' lage km-stand zoals het woord al suggereed relatief is. Is het 5.000km, dan zou je voorband maar zo de origineel door Suzuki gemonteerde kunnen zijn (valt te controleren). Is het echter 25.000km dan moet je toch echt naar andere delen kijken.

Komt bij wat is het bouwjaar? Als het een vroege '90er die een tijd als 2e fiets buiten heeft gestaan zal ie weinig km's hebben gelopen maar ongetwijfeld een lekke tank en rood frame hebben gehad.

Is het een vroege '90er bestaat er ook de kans dat ie de klok kats rond heeft gereden en dat je dus een fiets met 1xx.000km hebt.

Zijn er tekenen van valschade schaafplekken op carter/stuurdempers/uitlaat, kan de teller van een andere fiets komen...

Edit; achterschijf zit bij mij onder de vervangingsnorm, met 70dkm, maar werkt nog prima *O*

Achterschijf heb ik hier met 58000 op de teller wel vervangen, maar dat kwam omdat er groeven in zaten, blokken kwamen niet fatsoenlijk meer los. heeel irritant.

mooi verhaal, maar dat is echt bullshit :P van je carburateurs reviseren krijgen je tandwielen echt geen andere verhoudingen hoor ;)

Denk dat je tellertje dan anders meet, bandenspanning aangepast ? :P
 
Zoals gezegt, spul van Louis ook (eindelijks) binnen;

En is weer perfect!

onderdelen-louis.JPG


Met gratis sleutelhanger, en een onderdeelcatalogus met Buell op de voorkant (helaas een XB1125R en geen XB12R)!

Direct vandaag bij de knakenwinkel voor 1,5euro ff een trechter met verlengstuk en filter voor boomstronken en bakkeien gehaald zodat ik die overvloed aan olie ook kwijt kan in de brommert.

Binnenkort ff de nauwkeurigheid van de momentsleutels controleren mbv. de merk momentsleutel die ik heb liggen. Voordeel is iig. al wel dat de grote sleutel komt met verlengstuk en 2 verpasadapters voor kleinere maat doppen.

De seegeringtang is ook perfect voor 5 euro! Word geleverd met 4 verschillende bekken die allemaal in- en uitwendig gebruikt kunnen worden. Het vervangt dus eigenlijk 8 (dure) seegeringtangen (á 10 euro stuk normaal)! Klinkt als een waardeloze Tell sell reclame, ik weet het :+ Maar ben er wel blij mee, ik had al wel een tang, maar vond dat het te weinig voorkomen om een complete set aan te schaffen.

seegerringtang2.JPG


Ik moet alleen nog ff wat maken met de draaibank dat ik er 2 bekken tegelijk standaard op kan zetten zodat ik een in- en uitwendige tang tegelijk heb.

seegerringtang1.JPG
 
Laatst bewerkt:
Oeh das ook een sjiek apparaat, kostah?

Edit; zie het al <89euro

Was misschien een betere keuze geweest als mijn Moto-Detail set maargoed... doe je niks meer aan.
 
Laatst bewerkt:
Oeh das ook een sjiek apparaat, kostah?

Edit; zie het al <89euro

Was misschien een betere keuze geweest als mijn Moto-Detail set maargoed... doe je niks meer aan.

Werkt perfect, aanduiding schommelt niet. Gebruik het al jaren (heb de 2 cilinder versie met dus 2 schalen) voor mijn andere motoren (ook allemaal 2 cilinders.) Kan het iedereen aanraden.

Marc
 
Zoals gezegt, spul van Louis ook (eindelijks) binnen;

En is weer perfect!

[afbeelding]

Met gratis sleutelhanger, en een onderdeelcatalogus met Buell op de voorkant (helaas een XB1125R en geen XB12R)!

Direct vandaag bij de knakenwinkel voor 1,5euro ff een trechter met verlengstuk en filter voor boomstronken en bakkeien gehaald zodat ik die overvloed aan olie ook kwijt kan in de brommert.

20 liter olie????? Verbruikt die van jouw zoveel :?

Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan