VFR als trekker

JanFillemJansen

MF veteraan
1 jan 2007
7.255
3
Gewijzigd op 8 november 2009.

Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ik begon met onderstaand bericht. Inmiddels is het VFR project helemaal af en hebben we alles samengebracht op een prachtige nieuwe site. www.basicsidecars.com Hierop staat onder de knop VFR project een leuk verslag met foto's. Veel plezier met lezen of het doorspitten van dit topic.

Hartelijke groeten, JanFillemJansen

Foto gemaakt na ritje naar huis van de spuiterij (spiegel zit nog niet op de bak)

full


Leuke bewerkte foto gemaakt in September 2011:

full



Oorspronkelijk bericht:

Hallo allemaal,

Ik bezit op dit moment een VF1100 Sabre met EML GT1 zijspan.

full

full


Deze heb ik op het moment te koop omdat ik wel eens wat anders wil. Nu zit ik druk te denken over hoe ik dat ga aanpakken. Het liefst weer zo'n fijne V4 en dacht dus aan een VFR. vooral omdat het vrij makkelijk is om hier een auto achterwiel in te zetten. Wie heeft er ervaring of links of iets dergelijks? Iemand ooit een VFR gezien als zijspan combinatie? Tips zijn welkom.

Groeten, JanFillemJansen.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik de Sabre meer geschikt voor zijspan gebruik dan VFR, de laatste heeft zo'n deltabox frame en behoeft dus een uitgebreid hulpframe.
De Sabre heeft een stevig wiegframe welke meer geschikt is.
 
Ik heb zelf een vfr voor dagelijks gebruik maar ik zou er echt geen combinatie van willen maken. De zithouding en het gedrag vind ik absoluut niet geschikt, en daarnaast zal je erg veel aan het frame moeten doen voor je er iets aan kan hangen.
 
He mannen, dat snap ik allemaal wel hoor, maar het is voor mij duidelijk dat het weer een v4 moet zijn. Ik wil iets compacts en dan valt die lompe Pan European al af. Ik ben van mening dat het met een subframe moet lukken. Alleen weet ik niet waar de achterbrug in schommelt. Als dat in het blok is ben ik ban dat dat niet sterk genoeg is. (al wordt het geen lompzware zijspan). Zijn er gevallen bekend van een VFR met span?
 
Vraag eens na bij EZS.

Ik weet het antwoord al:
In principe kan alles,.....................maar............... :Y
 
He mannen, dat snap ik allemaal wel hoor, maar het is voor mij duidelijk dat het weer een v4 moet zijn. Ik wil iets compacts en dan valt die lompe Pan European al af. Ik ben van mening dat het met een subframe moet lukken. Alleen weet ik niet waar de achterbrug in schommelt. Als dat in het blok is ben ik ban dat dat niet sterk genoeg is. (al wordt het geen lompzware zijspan). Zijn er gevallen bekend van een VFR met span?

Er is mij niets bekent van een vfr met span.
Ik kan je wel vertellen dat de achterbrug niet aan het blok vast zit, in die zin zit het dus wel goed.
Maar er zijn toch wel andere v4 blokken te vinden waar je iets mee kan?
 
er heeft op marktplaats een tijdje zoiets gestaan.
tenminste: honda V4 in rood/wit/blauw.
of is dat misschien een ouder type vfr met een stalen frame?

de japanners maken volgens mij geen blokken met achterbrugophanging, de achterbrug zit normaal gesproken in het gegoten stuk van het deltaboxframe


edit, plaatje gevonden:

Honda%20VF1000F%20%203.jpg


deze heeft een soort van wiegframe.
ik neem aan dat op de moderne vfr de ophangpunten van dit frame nog aan het blok zitten, dat is al je halve onderframe.

als je toch een watergekoelde viercilider wil, waarom geen K100?
ook bergen koppel en het loopt ook rauw.
kost bijna niets en ik weet hoe je daar een hulpframe voor maakt :Y
 
Laatst bewerkt:
er heeft op marktplaats een tijdje zoiets gestaan.
tenminste: honda V4 in rood/wit/blauw.
of is dat misschien een ouder type vfr met een stalen frame?

de japanners maken volgens mij geen blokken met achterbrugophanging, de achterbrug zit normaal gesproken in het gegoten stuk van het deltaboxframe


edit, plaatje gevonden:

[afbeelding]

deze heeft een soort van wiegframe.
ik neem aan dat op de moderne vfr de ophangpunten van dit frame nog aan het blok zitten, dat is al je halve onderframe.

als je toch een watergekoelde viercilider wil, waarom geen K100?
ook bergen koppel en het loopt ook rauw.
kost bijna niets en ik weet hoe je daar een hulpframe voor maakt :Y

Dit is geen vfr maar qua techniek wel de voorloper ervan.
Op de vfr-en vanaf 1990 hangt het blok aan het frame, je zal dus een wieframe oid moeten maken.
De vfr-en tot 1990 hebben allemaal een wiegframe, deze zijn in die zin wel weer geschikter maar ook dan zal ik het niet aandurfen. Dit omdat bij deze types de zithouding enzo sportiefer is dan bij de latere modellen.

Ik zou zelf ook gaan voor een K100 oid.
 
Bergen van informatie! bedankt voor alle reacties. Ik ga het verder uitzoeken, maar wil eerst mij eigen combinatie verkopen. Is trouwens te vinden op www.tweedehands.nl onder Honda VF1100 Sabre met EML GT1 zijspan. Voor de geinteresseerden.

Om terug te komen op waarom geen K100, ik ben nu eenmaal een V4 fan en dan heb je binnen Honda niet veel keus als je nieuwer wilt en geen Pan. Ik ben sowieso van plan om er een ander stuur op te zetten zodat ik rechter op kom te zitten. Bedankt voor de achterbrug info. Alle verdere info is uiteraard welkom. Wellicht ben ik dan de eerste die er mee op de proppen komt. Ook wel weer leuk natuurlijk. Ik houd jullie op de hoogte als het zover is.

Groeten, Jan-Willem.
 
Bergen van informatie! bedankt voor alle reacties. Ik ga het verder uitzoeken, maar wil eerst mij eigen combinatie verkopen. Is trouwens te vinden op www.tweedehands.nl onder Honda VF1100 Sabre met EML GT1 zijspan. Voor de geinteresseerden.

Om terug te komen op waarom geen K100, ik ben nu eenmaal een V4 fan en dan heb je binnen Honda niet veel keus als je nieuwer wilt en geen Pan. Ik ben sowieso van plan om er een ander stuur op te zetten zodat ik rechter op kom te zitten. Bedankt voor de achterbrug info. Alle verdere info is uiteraard welkom. Wellicht ben ik dan de eerste die er mee op de proppen komt. Ook wel weer leuk natuurlijk. Ik houd jullie op de hoogte als het zover is.

Groeten, Jan-Willem.

Als je er een ander stuur op wil gaan zetten dan moet je er ook rekening mee houden dat je een stuk uit de kuip moet zagen, en dat is weer geen gezicht bij zo'n motor.
Je zou eens kunnen kijken bij de vfr die hier op het forum te koop staat. Het is een gevalletje waterschade (in de plomp gereden) maar deze heeft wel het oude frame, en hier zou je nog wel een bak aan kunnen knopen.
 
He mannen, dat snap ik allemaal wel hoor, maar het is voor mij duidelijk dat het weer een v4 moet zijn. Ik wil iets compacts en dan valt die lompe Pan European al af. Ik ben van mening dat het met een subframe moet lukken. Alleen weet ik niet waar de achterbrug in schommelt. Als dat in het blok is ben ik ban dat dat niet sterk genoeg is. (al wordt het geen lompzware zijspan). Zijn er gevallen bekend van een VFR met span?
Als het perse een V4 moet zijn, waarom dan geen V-Max?
Er zijn er meerdere met een zijspan, en zo'n machine heeft ook cardan aandrijving
 
Ja dat zou ook een optie zijn, maar een V-Max is mij wat teveel custom. Wil een sportievere combinatie. Ach, we wachten het wel eens even af. Vandaag trouwens weer heerlijk gereden met de Sabre. Livelife in Kampen is een gehandicapten run.

De prijs valt over te praten hoor roestendoenze.. Niet dat ie roest ofzo hoor.
 
Ja dat zou ook een optie zijn, maar een V-Max is mij wat teveel custom. Wil een sportievere combinatie. Ach, we wachten het wel eens even af. Vandaag trouwens weer heerlijk gereden met de Sabre. Livelife in Kampen is een gehandicapten run.

De prijs valt over te praten hoor roestendoenze.. Niet dat ie roest ofzo hoor.

Ik ken iemand die een V Max span heeft welke over de 200Km/h gaat, toch wel redelijk sportief dacht ik. Die nieuwe is trouwens echt een bruut hok :9~
 
Raar hoor dat zijspan wereldje.. nergens gebruikte losse bakken op internet. Geen enkele fabrikant zet prijzen bij de modellen.... Zijn er mensen die dat weten te vinden? Ik hoor het graag!

Jan-Willem.
 
En ja hoor.. De Sabre is de deur uit snik snik.. ;( Wat kun je je toch hechten aan iets materialistisch..

@ nieuwe eigenaar, gefeliciteerd met je aanwinst. (had dit draadje ook al ontdekt). Hoop dat je goed voor hem zorgt..

Volgende week kijken bij een aantal mooie Viffers. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Jan-Willem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan