beginnen met chop rijden

Als je net je rijbewijs hebt moet je chopper gaan rijden

  • eens

    Stemmen: 6 14,6%
  • oneens

    Stemmen: 4 9,8%
  • huh?

    Stemmen: 31 75,6%

  • Totaal aantal stemmers
    41

pietervds

Die hard MF'er
22 mrt 2005
289
0
omg helmond
Hallo,

Al jaren ben ik chopperfan (om het maar een naam te geven) en americafan. Nu mijn studie amerikaniestiek een beetje loopt en ik na veel horten en stoten (7 keer) nu een aantal jaar mijn koekblik-rijbewijs heb, is het tijd geworden om iets leuks te doen. Dus ik ben begonnen met motorrijlessen. ik rijd op een naked (gelukkig geen racer ofzo met van dat lelijke plastic) cb600 en vind :] heerlijk. Heeft iemand tips voor als ik over een tijd mijn rijbewijs heb. wat is er (over het algemeen) anders aan een chopper dan aan een ander type motor. welke low budget bike is het best om mee te beginnen (ik ben geen ervaren sleutelaar)? ook zoek ik een miniatuur model can de occ comanche in legergroen/zwart voor minder dan het belachelijke bedrag van 38,- (schaal 1:10, goedkoopste gevonden adres tot nu toe is rebelcars.nl)

alvast hartstikke bedankt voor alles wat je maar kwijt wil.

groeten
Pieter
 
Laatst bewerkt:
amerikaniestiek? :? Dat is nieuw voor mij maar zal vast wel aan mijn leeftijd liggen.

Lees eens een paar avondjes wat topics door. Dan weet je alles.
CFL!
 
americafan vind ik ook vaag, ze maken mooie voertuigen maar om nou fan van te zijn van die lui zelf :?
 
oke, oke. Amerikanistiek is een vrij nieuwe studie (ten minste in nijmegen) het behandelt politiek, geschiedenis, aardrijkskunde, film, muziek enzo. ik ben het ook met veel zaken oneens en vind het vaak dom ronduit domme lui. maar als ik zeg easy rider (de film) dan zijn we het toch met elkaar eens? machtig mooi divers land met een rijke verschillende cultuur. laten we over politiek zwijgen.....

ik weet wel het een en ander over choppers maar wil gewoon weten waar ik op moet letten. ik wil een oude rebel of virago om mee te beginnen (betaalbaar) maar ik lees zoveel andere termen die nergens goed staan uitgelegd. ook na een tijdje bt lezen niet. ik weet dat shovelhead en dergelijke verschillende aandrijvingen zijn maar ik lees over caferacers, bobbers en forwardcontrols en zie plaatjes van dure bikes en dan geef ik een beetje de moed op. er moet toch een goedkope, betrouwbare chopper zijn voor woon/werk? of is chopperrijden zo anders dat je je daar de eerste jaren niet aan moet wagen? :P ?
 
oke, oke. Amerikanistiek is een vrij nieuwe studie (ten minste in nijmegen) het behandelt politiek, geschiedenis, aardrijkskunde, film, muziek enzo. ik ben het ook met veel zaken oneens en vind het vaak dom ronduit domme lui. maar als ik zeg easy rider (de film) dan zijn we het toch met elkaar eens? machtig mooi divers land met een rijke verschillende cultuur. laten we over politiek zwijgen.....

ik weet wel het een en ander over choppers maar wil gewoon weten waar ik op moet letten. ik wil een oude rebel of virago om mee te beginnen (betaalbaar) maar ik lees zoveel andere termen die nergens goed staan uitgelegd. ook na een tijdje bt lezen niet. ik weet dat shovelhead en dergelijke verschillende aandrijvingen zijn maar ik lees over caferacers, bobbers en forwardcontrols en zie plaatjes van dure bikes en dan geef ik een beetje de moed op. er moet toch een goedkope, betrouwbare chopper zijn voor woon/werk? of is chopperrijden zo anders dat je je daar de eerste jaren niet aan moet wagen? :?
 
kan iemand mij tenminste vertellen waarom niemand op mijn vragen reageert? niet interesant of te moeilijk? of oh heb je er weer zo een... |(
 
hey, je moet gewoon lekker chopper gaan rijden, niets aan de hand. Koop een goede motor, ga een beetje rondbuffelen en dan ontdek je de rest vanzelf.

die termen komen ook vanzelf. Shovel, Evo en Panhead zijn een aantal types motorblokken van Harley Davidson, bobber is een stijl motorfiets, caferacer idem dito. Maar dat doet er voor jou nog niet toe, ga gewoon rijden, spreek mensen over dit onderwerp, lees bladen als de Big Twin en dan kom je er vanzelf. Ook is chopperrijden echt niet moeilijker dan racer rijden, het zijn allebei verschillende types motoren met verschillende eigenschappen. Succes!

En namens ons allen excuus voor de weinige reacties :P
 
Ik heb een jaar of drie op een Honda Magna gereden (VF 700) van 1986. Niet duur meer (1700 euro). Dit is een chopper die een viercilinder V blok heeft met ruim 80 PK. Eigenlijk een tourblok in een chopper. Trekt hard op als het nodig is, maar kan ook lekker rustig toeren, door de 6 versnellingen. Rijdt heerlijk op lange tochten ( 600 KM op 1 dag geen probleem) Is wat minder prettig door korte bochten te sturen, maar dat hoort bij een chopper. De Honda Shadow van die jaren kan ook prima. Eveneens niet duur meer en ook heel betrouwbaar. De Shadow is een tweecilinder met een heel ander geluid en wat minder snel, maar ook een prima keuze voor een eerste chopper.

Teike
 
Ik heb een jaar of drie op een Honda Magna gereden (VF 700) van 1986. Niet duur meer (1700 euro). Dit is een chopper die een viercilinder V blok heeft met ruim 80 PK. Eigenlijk een tourblok in een chopper. Trekt hard op als het nodig is, maar kan ook lekker rustig toeren, door de 6 versnellingen. Rijdt heerlijk op lange tochten ( 600 KM op 1 dag geen probleem) Is wat minder prettig door korte bochten te sturen, maar dat hoort bij een chopper. De Honda Shadow van die jaren kan ook prima. Eveneens niet duur meer en ook heel betrouwbaar. De Shadow is een tweecilinder met een heel ander geluid en wat minder snel, maar ook een prima keuze voor een eerste chopper.

Teike



dank voor het advies teike. hier heb ik concreet wat aan. wat ik me eigenlijk ook afvroeg of er speciale dingen op elke chopper zitten? meestal zijn ze wat kaler (ik heb vrij veel zelfbouw gezien) of zitten er snufjes op (bijvoorbeeld een bierblikhouder, achteruit of weet ik wat)?
 
Zelfbouw choppers zijn natuurlijk erg verschillend van opbouw. Iedereen wil en kan zijn of haar eigen creativiteit kwijt. De choppers die je "standaard"kunt kopen hebben (vrijwel) allemaal:
- Een getrapt zadel (achterpassagier zit hoger dan de rijder)
- Een voorvork die verder vooruit steekt als bij andere motoren; een chopper is gemaakt om langdurig rechtuit te rijden, minder om (korte) bochten te nemen
- een hoog stuur (okselfris)
- een druppelvormige tank met niet al te veel tankinhoud

Je zit rechtop, maar "zakt" ook snel door je rug als je niet oplet.

Overigens heb ik zelf helaas 3x een hernia gehad en zat toch uitstekend, zonder problemen, op de Honda Magna.

Nog meer vragen ?
 
is een chopper geschikt voor snelweg om dagelijks mee naar het werk te nemen? qua bediening is er dus niks anders dan de honda cb waar ik nu op les? (ik hoorde ooit iets over forward controls, maar dat lijkt me gewoon gas/koppeling/kick?) verder lukt het wel...denk ik...ik snuffel nog wel wat rond. hartelijk dank voor je bereidheid tot vraagbaak. :}

o,ja als je zin en tijd hebt....bobber? caferacer? dat zijn de modellen die me wel aanstaan voor zover ik ze ken maar wat zijn ze precies. ik denk bij caferacer aan atachment(oh dat gaat niet meer zie ik)was een oude slanke bike ala oldskool triumph

210918
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf begonnen met een Suzuki intruder 700. Trekt redelijk, maar met iemand achterop wordt hij toch wel traag. Een ander nadeel is zoals gezegd de korte bocht. Mijn hele uitlaat in naar zijn grootje omdat ik toch altijd redelijk tempo erin houd, maar de motor dat dus niet altijd wil. Op de snelweg rijden is wel toe doen maar na een 150km ben je blij dat de tank leeg is want dan heb je wel een houten reet.
Het is niet altijd even comforabel rijden maar dan heb je wel een 'echte' motor, ik ben zelf nooit gecharmeerd geweest van die cb's.

Ik heb ook forward controls op mijn motor. Dat wil zeggen dat je voeten ( incl. remmen en schakelen) een stukje verder naar voren zitten. Bij mij ongeveer 30 cm.
 
Ben je van plan om lange ritten te doen op een chopper/custom, dan is een niergordel die tevens ook de lage rug ondersteunt nog zo handig ...
 
is een chopper geschikt voor snelweg om dagelijks mee naar het werk te nemen? qua bediening is er dus niks anders dan de honda cb waar ik nu op les? (ik hoorde ooit iets over forward controls, maar dat lijkt me gewoon gas/koppeling/kick?) verder lukt het wel...denk ik...ik snuffel nog wel wat rond. hartelijk dank voor je bereidheid tot vraagbaak. :}

o,ja als je zin en tijd hebt....bobber? caferacer? dat zijn de modellen die me wel aanstaan voor zover ik ze ken maar wat zijn ze precies. ik denk bij caferacer aan atachment(oh dat gaat niet meer zie ik)was een oude slanke bike ala oldskool triumph

(Afbeelding)

Tuurlijk kan je er dagelijks mee naar je werk, al moet ik wel zeggen dat een echt mooie caferacer/bopper of chopper, ik het toch wel een beetje zonde zou vinden....

Wegligging, remgedrag en grondspeling is allemaal wat minder dan een tour/naked/racer/allround, dat is uiteindelijk voor mij een reden geweest om geen chopper meer te kopen.
 
geweldig, eindelijk de reacties waar ik op hoopte. ik ben wel van plan om lange ritten te maken (woon in een klein dorp en naar de dichtbijzijnde kleine winkel is al een kilometer of 4 rijden). Ik wil de motor gebruiken als vervanger van auto zo lang ik niet samenwoon of een gezin heb. aangezien ik maar een klein budget heb en absoluut niet van racers houd wil ik een kale comfortable bike waarmee ik lange afstanden kan rijden, veel metaal is te zien en weinig snufjes op zitten. bovendien moet die betrouwbaar zijn, omdat ik geen sleutelaar ben. (misschien daarom met een brik beginnen?) ik hoor wel of en wat jullie daar wat van vinden. alvast bedankt...
 
hallo, om te beginnen met een chopper is op zich wel een goed idee. Het zijn vaak geen dure fietsen en je kunt er goed mee rijden. Wat de wegligging betreft het kan beter maar je kunt er opzich wel goed mee rijden. Ik heb sinds een half jaar 3/4 jaar mijn rijbewijs en heb een ltd 454 gekocht. Dit is opzich wel een aardig fietsje. Het mooiste eraan is dat het allemaal makkelijk naar wens aan te passen is. Ik wens je veel succes, als je wat gevonden hebt; Showen!!

:]

full


*Zelfbouw zadel, spatbord, uitlaten &ander stuurtje :)
 
Mijn eerste motor was een VT 500
Ook heel goedkoop en reed heerlijk :]
Ik heb m met schade gekocht en opgeknapt (dus werd hij nog goedkoper)
Heb er nooit problemen mee gehad 8-)
full

Na jaaaaren sparen de 500 ingeruild en deze gekocht 8-)
full
 
Hoi, als ik jou was zou ik zoals hierboven al beschreven staat voor een oudere (dus goedkopere) choppper gaan. Zoals bv oude shadow. Ikzelf ben ivm licht rijbewijs met een suzuki savage begonnen. (heb nu shadow ace, hoewel dat officieel "cruiser" is). Ik heb mijn keuze gewoon gemaakt op basis van wat ik mooi vond en kon betalen.
Het nadeel van de choppers is natuurlijk wel dat het niet ideale tour motor is. Last van onderrug, minder in de bochten, meer wind vangen etc. Maarja in feite valt het goed te overleven hoor *D anders moet je maar fazer ofzo gaan rijden.... :+
 
Ola,

Ik heb nu twee maanden mijn rijbewijs en rij op een Kawasaki Vulcan 1500, wat volgens mij toch wel een chopper te noemen is...

Mijn advies is om gewoon te proberen wat je lekker vindt rijden.
Ik heb gelest op een Kawa ER-5 (net zoiets als een CB-500). Tijdens het lessen ook op wat andere type motoren gereden maar zodra ik een chopper had gereden wist ik het... En ik denk dat iedereen dat heeft met choppers, je vindt het lekker rijden of niet.
Ik heb afgelopen weekend met een aantal anderen ongeveer 1500 km's in drie dagen gereden, en wat voor motor je ook rijdt, dat is veel... vooral veel pijn in je kont , maar dan maakt het niet uit of je chopper rijdt of een tourfiets... voordeel van chopperrijden is dat je eerder stop (omdat je tank leeg is :9 )

Tot slotte, ik ben meteen een 1500 gaan rijden omdat ik gewoonweg niet op choppers met 1000 cc's of minder pastte...

Dus... ook al heb je net je rijbewijs... ja KAN gewoon beginnen op een chopper.
 
Hallo,

Al jaren ben ik chopperfan (om het maar een naam te geven) en americafan. Nu mijn studie amerikaniestiek een beetje loopt en ik na veel horten en stoten (7 keer) nu een aantal jaar mijn koekblik-rijbewijs heb, is het tijd geworden om iets leuks te doen. Dus ik ben begonnen met motorrijlessen. ik rijd op een naked (gelukkig geen racer ofzo met van dat lelijke plastic) cb600 en vind :] heerlijk. Heeft iemand tips voor als ik over een tijd mijn rijbewijs heb. wat is er (over het algemeen) anders aan een chopper dan aan een ander type motor. welke low budget bike is het best om mee te beginnen (ik ben geen ervaren sleutelaar)? ook zoek ik een miniatuur model can de occ comanche in legergroen/zwart voor minder dan het belachelijke bedrag van 38,- (schaal 1:10, goedkoopste gevonden adres tot nu toe is rebelcars.nl)

alvast hartstikke bedankt voor alles wat je maar kwijt wil.

groeten
Pieter

wat de neuk??? :?

geen sleutelaar? koop dan toch maar een japanner met dat mooie tupperware en bouw die occ bike zelf maar *O* leer je van sleutelen :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan