Het Grote ONK Supermono topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ tigerente41
super dan ga ik voor een wiseco
zit ook een zuiger van in, vind het prima spul
bedankt voor je reactie


Hoi,

Het mooie is dat de WISECO ook nog goedkoper is, 149 euro met zliverlager en kruktap! Voordeel van die dingen is dat ze een bronzen bus in het pistongat hebben en onder is hij wat steviger. Bij hogere toeren gaat meestal door smeerproblemen het small end stuk en breekt de pen uit de zuiger met alle gevolgen vandien,

Wim
 
Hoi,

Hieronder zoals Alexander Michel ermee adverteerd, Alexander is de nr 24 in de mono´s,

Biete Wiseco Kolben Kit´s
möglich sind von 100,00mm-102,00mm Bohrung
Verdichtung 11:1 oder 9,9:1 möglich


Preise:

Kolben-Kit (inkl. Ringe,Bolzen und Clips)= 199,-€
Kolben-Kit wie oben+ Top End Dichtungssatz= 260,-€

Wiseco-Pleuel Kit

Bauform dem org. ähnlich , jedoch mit Messingbuchse im Pl-auge und mit Silberkw-lager.
Ist dem org bei weitem überlegen und kostet ein Bruchteil eines Carillo(und ist nicht so schwehr!!!)

Preis: 149,-€

alex@total-michel.com
 
ik ga er zeker een halen
ik heb hem nog niet besteld
er zijn er 2, welke kan ik dan het beste nemen?
bvd
gr. franky


Volgens mij heb je een oude XT600, dezelfde als de SRX 600, die hebben een andere kruktapdiameter, vraag anders even Alexander. Als je duits niet goed genoeg is dan in het Engels,

Wim
 
Hoi,

Het mooie is dat de WISECO ook nog goedkoper is, 149 euro met zliverlager en kruktap! Voordeel van die dingen is dat ze een bronzen bus in het pistongat hebben en onder is hij wat steviger. Bij hogere toeren gaat meestal door smeerproblemen het small end stuk en breekt de pen uit de zuiger met alle gevolgen vandien,

Wim

goede berichten
:} bedankt!!!
 
Volgens mij heb je een oude XT600, dezelfde als de SRX 600, die hebben een andere kruktapdiameter, vraag anders even Alexander. Als je duits niet goed genoeg is dan in het Engels,

Wim
heb indd. een xt uit 2001
ga ik even proberen te mailen in m'n steenkolen duits/engels
bedankt
 
Hoi,

Kleine up-date van wat er zich alweer gemeld heeft voor komend jaar, zowel ONK als EK,

full
 
Hoi,

Met permissie: en niet afgemaakt *O* Dit blijft nl een heel goed alternatief en mooi,

Wim

B| :+

(technische) ambitie, mogelijkheden & uitdaging zijn de schuldigen.. de 02 steekt wel beter in elkaar dan de 01 had kunnen worden. Maar goed, nu moet het er nog consequent uitgehaald gaan worden.. O-)

btw. de foto's van de 02 hebben zweden inmiddels ook al bereikt.. zie Sporthoj.com
 
Laatst bewerkt:
B| :+

(technische) ambitie, mogelijkheden & uitdaging zijn de schuldigen.. de 02 steekt wel beter in elkaar dan de 01 had kunnen worden. Maar goed, nu moet het er nog consequent uitgehaald gaan worden.. O-)

btw. de foto's van de 02 hebben zweden inmiddels ook al bereikt.. zie Sporthoj.com

Hoi,

Waarschijnlijk overbodig om te vermelden maar ik doe het lekker toch:

Niet alle inovatieven superdingen leiden tot een superfiets, de stelling dat de 02 beter is dan de 01 zal altijd een vraag blijven. Kijk naar voetbal, we kopen de beste speler´s en dan hebben we een goed team. Meestal gaat um dat niet worden!

Wim
 
gave fiets
is dat nou een extra demper onder het blok?

Hoi,

Wat de beweegreden zijn geweest weet ik niet:

een groot uitgevallen collector
Een soort van balanspijp (doos)
Wat je tegenwoordig veel ziet is na de bocht een soort van expansievat, dit zou het vermogen doen laten toenemen. Deze versie is wel heel erg doosvormig, misschien leest een van de mannen mee,

Wim
 
Hoi,

Wat de beweegreden zijn geweest weet ik niet:

een groot uitgevallen collector
Een soort van balanspijp (doos)
Wat je tegenwoordig veel ziet is na de bocht een soort van expansievat, dit zou het vermogen doen laten toenemen. Deze versie is wel heel erg doosvormig, misschien leest een van de mannen mee,

Wim
dat zou ook nog kunnen dat het zo'n expansievat is als bij de crossers
heeft een van jullie hier ervaring mee?
 
Hoi,

Waarschijnlijk overbodig om te vermelden maar ik doe het lekker toch:

Niet alle inovatieven superdingen leiden tot een superfiets, de stelling dat de 02 beter is dan de 01 zal altijd een vraag blijven. Kijk naar voetbal, we kopen de beste speler´s en dan hebben we een goed team. Meestal gaat um dat niet worden!

Wim

volledig akkoord maar het is wel veel leerzamer en leuker (in mijn ogen toch) dus dan moet je gaan kijken naar welke prestatie je in de wedstrijd en het kampioenschap wenst neer te zetten tegenover hoe je er mee bezig wilt zijn.

Zéker bij novabike die het binnen een studeer kader doen :Y Als je mikt op het kampioenschap ben je misschien beter af met conventionele zaken...tenzij je HET idee hebt :P

grtz,

Maarten

p.s. leg me nu eens uit waarom je persé 2 dempers moet hebben, die vraag brand in men kop! heb er al hier en daar een half antwoord op gekregen maar niet tevreden mee :P
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Laten we het eens proberen uit te leggen met niet teveel woorden. Allereerst heb je niet pers 2 dempers nodig. Indien je een redelijk tam blok hebt (niet teveel klepoverlapping) wil het ook wel lukken met grotere diameter bochten en een denper die genoeg volume heeft.

Wat we willen is dat de uitlaatgassen zo snel als mogelijk de verbrandingsruimte verlaten. Dat bereiken we met een voldoende grote doorlaat bij de bochten en een demper die de uitstroom niet benadeeld. Als een blok met vergrote kop/kleppen en zuiger uitegust wordt kun je zelf invullen dat de orginele doorlaat niet groot genoeg is. Het belangrijkste is dat de luchtsnelheid van de inlaat zo hoog als mogelijk wordt. een verbrandingsmotor loopt tussen de 40m/2 tot 110 m/s. In dit spectrum loopt de motor, wil je echter een racemotor hebben moet de snelheid zo tussen de 80 a 90m/s liggen.

Het mooiste is als de vullingsgraad van de cilinder 1 tot 1,5x boven zijn eigen inhoud ligt. Met een turbo is dit geen probleem, ding draait rond en de lucht wordt er met overdruk ingeschoten. Dat hebben wij dus niet, wij moeten het doen met een normale aanzuigmotor. De truc is dus om de uitlaatgassen te gebruiken om een grotere onderdruk te creeren en zo de luchtsnelheid te verhogen. Met als gevolg en hogere cilindervulling! De snellere nokkenassen hebben soms een grote overlap, dwz de uitlaat en inlaat overlappen elkaar. Je kunt je voorstellen dat als de uitlaat te geknepen is er een tegendruk onstaat waardoor de uitlaatgassen niet snel genoeg de cilinder verlaten, en er dus geen ruimte meer is voor frisse lucht! Vergeet ook niet dat de uitlaatgassen als een golf door de uitlaat heenrold. Dus het gas wil eruit maar komt bij een vernauwing en loopt terug naar de cilinder, met als resultaat de motor stikt. Monteer je nu 2 uitlaten kan je dit veel beter in de hand houden. Maak je dan ook nog eens een conus, een soort trechter/venturi, kan je de gassen versnellen. Het moet ook weer niet te snel gaan dus pas je de conus weer aan met een negatieve conus.

Jij ziet vaak motoren van Yamaha met een dubbele uitlaat, de Yamaha heeft tuningstechnisch nog een probleem, het is een 5 klepper! Een goeie graagdmeter om een dubbele uitlaat te gebruiken zijn diegene die voor je rijden. In de Supermono zie je alle rijders die hard rond gaan met een dubbele pijp rijden, dat doen ze niet omdat het niet werkt. Bij de dikke ouwe mono´s zie je ook altijd een lange uitlaat, hoe langer hoe beter. Wat je nu tegenwoordig ook ziet zijn kortere uitlaten maar nog wel dezelfde lengte bochten! De denper is dan zo geconstrueerd dat hij toch hetzelfde werkt als het andere systeem. Maar het zal nooit zo goed werken, daarom zie je n u fabricanten die een soort expansievat na de bochten maken omdat ze zo de uitlaat korter houden maar tegelijkertijd hetzelfde volume kunnen bereiken. Niet alleen bij 2 takten is de uitlaat erg belangrijk, bij een 4takt 1 cilinder die hoge toeren draait is de uitlaat mindsten zo belangrijk.

Uitlaten is een verhaal apart heb in het kort willen uitleggen waarom, hoop dat je er iets in kan herkennen danwel erkennen,

Wim

Ter info voor de KTM freaks ::: FRAUENSCHUH-Tuning :::Homepage
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt Wim! heb je uitleg geprint en in mijn belangrijke kaft gestoken :)

mijn mono plannen zijn ruwweg als volgt:

eerst een (paar) races meedoen met zo goed als standaard blok en enkele uitlaat en 1ste frame. mij gedurende die tijd zoveel mogelijk op circuit begeven en testen met- en verbeteringen doorvoeren aan frame No.1.

Dan frame No.2 fabriceren met de kennis opgedaan met frame No.1 en het blok zo goed ik kan (ook in verband met centen) opvoeren. daar hoort dus ook een gepast uitlaatsysteem bij zoals je nu duidelijk hebt gemaakt! de rest is nu nog onvoorspelbaar.

bedankt voor je tijd om het uit te schrijven!

groeten,

Maarten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan