quote:Op zondag 12 juni 2005 17:36 schreef Pistonpen het volgende:
Maar mayonaise-vorming kan ook voorkomen bij een lekke koppakking...![]()
Nu ook met bakkie ernaast
quote:Op zondag 12 juni 2005 17:47 schreef NitroMax het volgende:
Ik heb een doorzichtig koppelingsdeksel en ben er daardoor achter gekomen hoelang het duurt voor de condens uit je olie is ( ik rij 's ochtends 30 km naar m'n werk en dat is niet genoeg, is nog steeds wat aangeslage dan !! )
quote:Op zondag 12 juni 2005 17:43 schreef Jacob_r het volgende:
[...]
Hey hey, bedankt voor de reactie. Het is aangepast (geldt ook voor =lvt=), ik ben er wel van uit gegaan dat het komt doordat er koelwater in het smeersysteem gekomen is. Mocht het een andere rede zijn hoor ik het graag!
quote:
- Mayonaise-achtige substandtie (thx =lvt=)
quote:Joelle schreef op 27 september 2007 @ 16:03:
Dit is mijn verhaal:
Dat ik mijn motor kocht had hij last van witte aanslag bij de olie (het glaasje) na het rijden. De verkoper had gezegd dat het kwam omdat de vorige eigenaar er niet zoveel mee had gereden en hij de laatste tijd erg veel/lang stil had gestaan. Maar ze zouden er nieuwe olie in gooien en dan zou hij het niet meer hebben.
1 maand na aankoop, kreeg ik het weer...toen gaven ze als tip, na het rijden even een half uurtje het dopje eraf draaien zodat hij kon 'ademen' (het hoort niet zo, maar het helpt wel zeiden ze)...
Ik moest toch nog even langs komen omdat er nog andere dingen aan de motor gedaan moest worden. Ik heb toen weer vermeld dat hij nog steeds wit werd na het rijden...ik ging later kijken in de werkplaats en op dat moment waren ze verse olie erin aan het gieten (ik denk erbij...).
Maar hij heeft het nu nog steeds...Is dit normaal?
Ze zeggen de olie ververst te hebben (staat ook op de onderhoudslijst die ik meekreeg), maar ik ga me nu afvragen of dit daadwerkelijk ook echt gebeurd is of dat ze er alleen maar wat verse olie erbij hebben gegoten...
Ik heb de motor in juli (dit jaar) gekocht en heb 6 maanden garantie, dus tot half januari 2008. Dit zal toch ook wel onder de garantie vallen?
quote:Cobus-Jan schreef op 12 juni 2005 @ 16:48:
Hoe ontstaat Sludge?
In de meeste gevallen onstaat Sludgevorming doordat er té korte ritten met een 4-T motor worden gemaakt. (20 à 30 Min. rijden wordt als een korte rit gezien. Hoewel het ook pas na langere duur kan verdwijnen.) Door de volumeverandering in de motor doordat de zuiger beweegt wordt lucht in het carter gezogen en weer eruit geblazen. Doordat er vocht in de lucht zit ontstaat er condensvorming in de motor. Dit water vermengt zich met de olie waardoor (white) Sludge ontstaat. (Het schijnt ook voor te kunnen komen bij een lekke koppakking, zo kan er ook water in het smeersysteem komen.) Er is gebleken dat in de zomer Sludgevorming veel minder snel optreed dat in de winter. (Dus waarschijnlijk is de luchttemperatuur meer van belang dan de luchtvochtigheid.) .
quote:Cobus-Jan schreef op 27 september 2007 @ 17:00:
[...]
Dat kom omdat een Ducati Monster enkel glas heeft... Ja echt... Het glas van het peilglaasje is erg dun waardoor de koude omgevingstemperatuur de olie beinvloed. Doordat aluminium extreem goed geleid blijft de rest van het blok mooi op een egale temperatuur. Echter geldt dit dus niet voor het glas. Dus bij het minste of geringste zal je damp of witte aanslag op het glaasje zien zitten. De oplossing is eenvoudig. Maak er "dubbel glas" van... Neem stevige tape zoals Gaffa/Duck tape en plak dit over het kijkglaasje heen. Zorg ervoor dat het dus aangehecht is op het aluminium zodat er lucht tussen de tape en het kijkglaasje zit. Lucht isoleert goed waardoor het probleem opgelost is.
De dop eraf draaien is inderdaad gebruikelijk. Dan kan de condens snel verdampen. Verder heeft het niets met onderhoud of garantie te maken. Des te meer met het gebruik van de motorfiets. Het treed op bij slechte kwaliteit olie (wat vrijwel niet meer voorkomt) en door korte stukken rijden. Hierdoor kan het vocht niet verdampen en wordt hiermee in de olie opgehoopt. Dus vermijd korte ritten bij kouder/vochtiger weer. In de zomer zal je er dus ook niet snel last van hebben.
De condens achter het kijkglaasje is in ieder geval niet iets om ongerust over te zijn.
P.s. Als de olie weer mooi licht van kleur is, is het ververst. Als er olie bij gegooid is blijft het zwart/donker van kleur.
quote:NitroMax schreef op 12 juni 2005 @ 17:47:
Ik heb een doorzichtig koppelingsdeksel en ben er daardoor achter gekomen hoelang het duurt voor de condens uit je olie is ( ik rij 's ochtends 30 km naar m'n werk en dat is niet genoeg, is nog steeds wat aangeslage dan !! )
quote:Joelle schreef op 28 september 2007 @ 12:49:
[...]
Dank je...ik zal het eens proberen, en er op letten...
Tis iig een hele opluchting.
quote:doemaarwat schreef op 28 september 2007 @ 13:20:
[...]
Een hele opluchting he.
Ik heb ook een duc monster 900 en ik heb hetzelfde als jij.
Gelige dikke aanslag op t glaasje of watercondens.
Ook ik maak me altijd zorgen om mijn motortje. Heb 'm bij biggelaar een grote beurt gegeven en daar zeiden ze dat hij in prima staat is. (particulier gekocht)
Voordat hij daarheen ging had de motor last van sludge en erna ook. De monteur zei dat ze het wel even weg zouden halen maar dat het niks was om me zorgen over te maken. (en ze hadden het ook weggehaald, toen ik m terug kreeg was t glaasje weer helemaal schoon met mooie gouden honing erachter)
Het komt zoals eerder vermeld door te korte ritten. Je kunt een lange rit maken (liefst met veel stoplichten) of je kunt hem een tijdje laten draaien met een stuk karton tegen de radiator. Gister heb ik het eerste gedaan en de sludge is nagenoeg weg. Het enige dat mij nog een beetje bezorgd maakt is dat de olie zwart is. Een angstig gevoel bekruipt me dat die zwarte olie niet genoeg smeert, echter als ik er nieuwe in doe is ie zo weer zwart. Dus vervangen doe ik wel gewoon netjes na de eerste 5000 km.
Als er mensen zijn die wat meer kunnen vertellen over dunne honing die in droplikeur veranderd. graag
© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 2