ijkrapporten opvragen !

AvR

MF'er
2 apr 2004
129
0
De Raad van State heeft d.d. 15 juni 2005 kenmerk 200405147/1 (kortgezegd) bepaald dat wie gesnapt is door een flitspaal of andere apparatuur waarmee snelheidsovertredingen worden vastgesteld, na beboeting mag vragen om inzage in de ijkrapporten om zo te controleren of de apparatuur wel betrouwbaar is en goed afgesteld.

Het Openbaar Ministerie verzette zich zonder succes tegen de inzage, uit vrees dat snelheidsovertreders zand in de machine gaan strooien.

bron: advocatenblad

via www.gummen.org

--
Dacht even dit hier posten. Kan voor sommige wat geld schelen misschien.
 
Ik ben geheel vreemd in dergelijke zaken (krijg nooooooit een bekeuring O-) ) maar moesten ze dit niet uberhaupt al? Het is een deel van de bewijsvoering, en dat soort zaken moet dan toch openbaar zijn voor alle betrokkenen (de overtreder in dit geval)?

Just my 2 cents 8-)
 
Ik ben geheel vreemd in dergelijke zaken (krijg nooooooit een bekeuring O-) ) maar moesten ze dit niet uberhaupt al? Het is een deel van de bewijsvoering, en dat soort zaken moet dan toch openbaar zijn voor alle betrokkenen (de overtreder in dit geval)?

Just my 2 cents 8-)

:^

afgezien daarvan is het natuurlijk ook een beetje flauw. Je weet dat je fout zit dus een beetje jammer om dan maar zoveel mogelijk herrie te gaan schoppen om justitie te frustreren. En vervolgens weer klagen dat er zoveel echte criminelen worden vrijgesproken. Tja dat krijg je er van als je zonodig moet bewijzen dat je pikkie echt zo klein is. Erg onvolwassen en onverantwoordelijk gedrag IMO. Je bent fout, huil uit en ga verder. Maar ga niet een beetje lopen klieren en lastig doen alleen maar omdat je er niet tegenkan dat je een keer gepakt bent. -O-
 
Het is wel handig om te zien hoe erg je eigen snelheidsmeter afwijkt :)

Ik weet wel dat de auto van mn vader 100% klopt (als hij 50 rijdt staat er ook 50 op de teller :) )
 
nou mooi dat je die niet altijd krijgt tot 2 keer toe aangevraagd bij een boete maar kregen alleen het antwoord :N :N NEE :N :N

[edit]
gaat dit per 15 juni in ..dan bovenstaand stukkie negeren
[/edit]
 
Is er ook een link naar het artikel, danwel naar de uitspraak? En viccie, gij hebt geld teveel? Na correctie 41 te hard of 40 te hard scheelt 100 euro. Leuk als blijkt dat de teller, geijkt 140 aangeeft i.p.v. 150 op zicht. |( Ijkingsrapporten openbaar mwah, maar op verzoek :}
 
En viccie, gij hebt geld teveel? Na correctie 41 te hard of 40 te hard scheelt 100 euro. Leuk als blijkt dat de teller, geijkt 140 aangeeft i.p.v. 150 op zicht. |(

leuk voorbeeld, maar dat heeft niks met het ijkingsrapport te maken ;)
Een ijkingsrapport geeft alleen maar aan dat een flitser (of welke andere meetappatuur dan ook) geijkt is en wat de afwijking is. In zo'n rapport staat bv dat als de meetapparatuur een snelheid van 166 registreert, de werkelijke snelheid 161 is. Uitgaande van een snelweg waar je 120 mag is dat dus 41 km te hard. Daar kun je een miljoen ijkrapporten over opvragen maar die 41km te hard blijft staan, daar is namelijk al de afwijking zoals vermeld in het ijkrapport van afgegaan. De enige manier om daar nog 40 te hard van te maken is door de flitser opnieuw te ijken, maar dat is wat anders dan het ijkrapport opvragen ;)
Ijkrapport zegt in feite niets meer dan dat de meetapparatuur geijkt is en wat de correctie moet zijn. Enige manier om onder je bekeuring uit te komen, is als blijkt dat de meetapparatuur niet geijkt is.
 
Het is wel handig om te zien hoe erg je eigen snelheidsmeter afwijkt :)

Ik weet wel dat de auto van mn vader 100% klopt (als hij 50 rijdt staat er ook 50 op de teller :) )

Als ik mij niet vergis is er een afspraak tussen de autofabrikanten dat de teller in een auto altijd een hogere snelheid aangeeft dan de "echte snelheid". Volgens mij zit de afwijking ergens tussen de +5% en de +10%. Mijn navigatiesysteem geeft in iedere geval altijd een lagere snelheid aan dan de snelheid volgens de teller, nu weet ik wel ook de snelheid volgens het navigatiesysteem is niet 100% nauwkeurig. Ik kan in ieder geval met 120 km/u volgens navigatiesysteem langs een snelheidscontrole rijden zonder een flits terwijl mijn autoteller dan al ruim 130 aangeeft.

Even terug on topic: Ik ben het gedeeltelijk wel met viccie eens, als je geflitst wordt, niet piepen maar dokken. Ook niet gaan zeuren tegen de politie, jij bent degene die zijn rechterhand of rechtervoet teveel hebt gebruikt!

IJkrapport is wel handig in het geval wat ik laatst mee heb gemaakt. Ik ben geflitst |( (eigen domme schuld) alleen weet ik voor 99% zeker dat ik op dat moment 65 reed, krijg de fanmail van het CJIB binnen staat er als geconstateerde snelheid 76 km/u. Nu ben ik wel benieuwd naar de ijking van dat apparaat!!Ben best bereid de boete te betalen, is tenslotte mijn eigen fout, maar betaal niet graag meer dan noodzakelijk is
 
Laatst bewerkt:
leuk voorbeeld, maar dat heeft niks met het ijkingsrapport te maken ;)
Een ijkingsrapport geeft alleen maar aan dat een flitser (of welke andere meetappatuur dan ook) geijkt is en wat de afwijking is. In zo'n rapport staat bv dat als de meetapparatuur een snelheid van 166 registreert, de werkelijke snelheid 161 is. Uitgaande van een snelweg waar je 120 mag is dat dus 41 km te hard. Daar kun je een miljoen ijkrapporten over opvragen maar die 41km te hard blijft staan, daar is namelijk al de afwijking zoals vermeld in het ijkrapport van afgegaan. De enige manier om daar nog 40 te hard van te maken is door de flitser opnieuw te ijken, maar dat is wat anders dan het ijkrapport opvragen ;)
Ijkrapport zegt in feite niets meer dan dat de meetapparatuur geijkt is en wat de correctie moet zijn. Enige manier om onder je bekeuring uit te komen, is als blijkt dat de meetapparatuur niet geijkt is.

Als zij lopen te zeiken over een paar kilometer te hard rijden en je er een bekeuring voor geven dan mag je toch op ze minst zeker weten dat de apparatuur geijkt is :?

Daarnaast controleren ze toch voor de veiligheid, wat boeit het dan dat ze een paar ijkrapporten moeten opsturen het gaat tenslotte om de veiligheid en niet het geld :Z
 
Prima bijdrage van Viccie :)
"Enige manier om onder je bekeuring uit te komen, is als blijkt dat de meetapparatuur niet geijkt is."

En als ik me niet vergis wil dat af en toe nog wel eens zijn.

Verder ben ik het eens dat je niet moet zeuren als je te hard rijdt maar een ijkrapport zegt alleen maar wat de afwijking is. Mocht die groter zijn dat de correctie die ze toepassen (3%) dan gaat het dus ineens wel op dat 41 te hard veranderd moet worden in 40 te hard :) toch leuk (al kan ik me nu zo even niet voorstellen dat die afwijking meer dan 3% is maar dan nog)
 
In zo'n rapport staat bv dat als de meetapparatuur een snelheid van 166 registreert, de werkelijke snelheid 161 is. Uitgaande van een snelweg waar je 120 mag is dat dus 41 km te hard.

Spijker op zijn kop, vic! Als de snelheid 166 is en geijkt 160, is het 40 te hard en kost dat 170 euri en geen 270 euri bij 41 te hard! Best handig z´on ijkrapport! O-)
 
ja vroeg ik ookal een vaste klanten korting maar hoe vaker je er komt hoe duurder. eigenlijk niet eerlijk :+ het kan wel degelijk helpen als de auto van meneer agent niet geijkt is en hij beweerd dat je te hard hebt gereden dan is zijn meting dus niet geldig. heb ik dus gehad bon gekregen terwijl meneer in zijn eigen auto reed..
 
Terug
Bovenaan Onderaan