Triumph 3TA wakker maken

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Nu mijn Rus betrouwbaar blijkt te zijn :+ en pas gewassen is 8-) en de BMW ook niets meer te klagen heeft met nieuwe remblokken en een nieuwe kleppendekselpakking ben ik heel langzaam bezig de Triumph 3TA weer wakker te maken. Heeft jaren stilgestaan, een jaar of drie geleden is ze bij ons terecht gekomen. Toen heeft ze na de nodige opknapperij een tijdje gelopen, maar vervolgens is ze vanwege startproblemen weer ondergesneeuwd / gestoft. Toen kwam de Rus en dat duurde ook even voordat die liep :P .

Ben maar begonnen met nieuwe onststekingsprut erin (condensatoren en punten) en de accu van de rus over te zetten. Vette vonken heb ik nu al. Na 300x trappen en flink bijvoeren met carburateurreiniger heeft ze net ongeveer 5 seconden gelopen. Maar zodra de hulpbrandstof :P op is kapt ze er weer mee. Ook zijn de bougies me nog veel te droog na zoveel starten en niet aanslaan. Eerste verdachte: de carburateur. Die sloop ik er zo even onderuit om na te kijken, hoewel ik dat een tijdje geleden ook nog gedaan heb, maar je weet maar nooit. :) Vervolgens een plasje verse benzine erin en dan maar weer eens proberen. Maar eerst mijn welverdiende boterhammetjes met pindakaas even naar binnen werken.

petje.jpg
 
Voortgang tot op heden: carb afgetapt, verse peut erin en starten maar. Tijdje laten lopen, uitgezet en niet meer te starten :? Vervolgens kwam de buurman binnen, tijdje gekletst, drie keer trappen en lopen 8-) . Afzetten en niet meer aan de gang te krijgen. Volgende stap: nieuwe accu halen, het was nog droog en de driewieler moest immers ook nodig even naar buiten. Accu gehaald (stond een BMW zijspan met Alfa Romeo blok erin voor de deur *D ). Door de regen terug, accu erin gezet, nu twee keer aaien en meteen weer starten! Vervolgens hetzelfde ritueel, uitzetten en niet meer willen lopen.

Dus er klopt ergens nog iets niet helemaal zeg maar. Tips en aanmoedigingen zijn van harte welkom :) .
 
Go Ralfie go go go! Das een aanmoediging! :+ Tips? tja dat word moeilijk, ehhh als je em uitzet enda weer wil starten heeft ie dan wel vonk of niet? Misschien dat je contacslot het ff laat afweten? succes
 
Bobines controleren en iig nieuwe benzine in de tank,nadat je je tank hebt gereinigd ;)
 
Laatst bewerkt:
Go Ralfie go go go! Das een aanmoediging! :+ Tips? tja dat word moeilijk, ehhh als je em uitzet enda weer wil starten heeft ie dan wel vonk of niet? Misschien dat je contacslot het ff laat afweten? succes


Contactslot? Moderne rommel :+ . Zal morgen eens zien of ie nog fonkt na het uitzetten. :)
 
Ha Ralf,succes ermee,ik heb er ook een,een keer trappen en hij loopt,soms twee keer hoor.Contactslot hebben we niet wel een schakelaar,probeer de stand zonder accu eens,de zgn noodstart voorziening,rechterschakelaar naar links zetten.
Hierna als tie loopt de knop naar rechts.Anders schade aan je magneet.
 
hoi, haal eerst je carb. uit elkaar(solex) en kijk of er dingen, vooral de stationair sproeier verstopt zit. daarnaast is de huidige benzine na een jaar al zwaar gedegenereert, nieuw sap erin! kijk ook of de benzine wel met enig tempo naar de carb. stroomt. verstopte filters in de tank kunnen de oorzaak zijn dat de carb. niet vlug genoeg toevoer krijgt, vastzittende vlotter of vieze vlotterpen kan dit ook doen. kij ook of de motor wel bijlaad, doet je amperemeterje het nog?
de mijne heb ik omgebouwd naar 12 volt met nieuwe , veel simpelere bedrading en dat scheelt een hoop..
 
net als de vorige beantwoorder heb ik 12 volt en eenvoudige bedrading.Verder nog elektronische ontsteking en een amal carb.Dat scheelt idd veel.Natuurlijk tank geheel leeg en verse benzine,niet alleen carb vullen.
 
Dag Ralfemans!
Mooi man dat je nu met het 'Groete Engelse Wonder' bezig bent.
Veel motoren hebben last van het verschijnsel waar jij ook op bent gestuit.
Dat kan aan meerdere oorzaken liggen,maar verdenk in eerste instantie de carb.
Probeer eens met volgas te starten,meestal wordt door de warmte de benzine uit de vlotterbak iets verdampt en slaat dan neer in het inlaatkanaal -> te rijk.
 
Mooiw werk man! Als je carbs schoon zijn, check dan ff de brandstoftoevoer: kraantje verstopt, tankontluchting dicht etc. etc.
 
hoi, haal eerst je carb. uit elkaar(solex) en kijk of er dingen, vooral de stationair sproeier verstopt zit. daarnaast is de huidige benzine na een jaar al zwaar gedegenereert, nieuw sap erin! kijk ook of de benzine wel met enig tempo naar de carb. stroomt. verstopte filters in de tank kunnen de oorzaak zijn dat de carb. niet vlug genoeg toevoer krijgt, vastzittende vlotter of vieze vlotterpen kan dit ook doen. kij ook of de motor wel bijlaad, doet je amperemeterje het nog?
de mijne heb ik omgebouwd naar 12 volt met nieuwe , veel simpelere bedrading en dat scheelt een hoop..
Zit al een Amal op, is schoon, sproeiers ook. Benzine stroomt ook goed door en verse peut zit er al in. Amperemeter doet het ook nog (slaat tenminste wel uit) :+ . Ombouwen naar 12V begin ik nog niet aan, het ding moet lopen en dan verkocht worden dus ga er niet teveel geld in douwen.
 
Dag Ralfemans!
Mooi man dat je nu met het 'Groete Engelse Wonder' bezig bent.
Veel motoren hebben last van het verschijnsel waar jij ook op bent gestuit.
Dat kan aan meerdere oorzaken liggen,maar verdenk in eerste instantie de carb.
Probeer eens met volgas te starten,meestal wordt door de warmte de benzine uit de vlotterbak iets verdampt en slaat dan neer in het inlaatkanaal -> te rijk.
Zou kunnen, maar zo ver heb ik em nog niet "warm" laten lopen. Gewoon even een a twee minuten pruttelen.

Kan het ook met de ontsteking te maken hebben? Die is namelijk wel erg globaal afgesteld (zitten geen merktekens oid. op).
 
Kan het ook met de ontsteking te maken hebben? Die is namelijk wel erg globaal afgesteld (zitten geen merktekens oid. op).
Lijkt mij niet. als íe koud is staat íe net zo globaal. Overigens kun je die merktekens ook zelf maken. Peilen via het bougiegat(met een potlood o.i.d.) terwijl je aan het vliegwiel draait (wel in de juiste richting ivm speling); markerinkje aanbrengen klaar.
 
aan de achterkant van de cylinders , onder, zit een bout die kun je er uit draaien, je kunt dan een speciaal gereedschap(schroevedraaier)insteken en als je dan in een gat steekt in de krukas, zit hij op BDP.
ik heb 'm een mm voor BDP afgesteld, dan gaan de punten net van elkaar(0,05mm voelermaat) en dat loopt goed..
 
aan de achterkant van de cylinders , onder, zit een bout die kun je er uit draaien, je kunt dan een speciaal gereedschap(schroevedraaier)insteken en als je dan in een gat steekt in de krukas, zit hij op BDP.
ik heb 'm een mm voor BDP afgesteld, dan gaan de punten net van elkaar(0,05mm voelermaat) en dat loopt goed..

Kijk, dat zijn gouwen tips 8-)
 
is het zo? ik dacht dat die dingen trekkracht over hadden, de kopkleppers hebben dat wel, maar ook meer pk's, mijn BSA zijklepper wil ook wel sjouwe...
 
is het zo? ik dacht dat die dingen trekkracht over hadden, de kopkleppers hebben dat wel, maar ook meer pk's, mijn BSA zijklepper wil ook wel sjouwe...

Tegen de 80 is het echt wel gebeurd, kan ook aan de ruim aangehouden zuigerspeling en daaropvolgend gebrek aan compressie liggen misschien.

Maar de verhalen die ik van anderen hoor komen wel ongeveer overeen met mijn ervaringen, dus het zal wel goed zitten allemaal. :)
 
aan de achterkant van de cylinders , onder, zit een bout die kun je er uit draaien, je kunt dan een speciaal gereedschap(schroevedraaier)insteken en als je dan in een gat steekt in de krukas, zit hij op BDP.
ik heb 'm een mm voor BDP afgesteld, dan gaan de punten net van elkaar(0,05mm voelermaat) en dat loopt goed..

Check, gat gevonden en BDP ook. Schroevedraaier werkt prima als "speciaal gereedschap". Raakte toen even in verwarring over de punten (welke set voor welke cilinder) dus even het schema erbij pakken.

Nog wel een paar keer gekickt om te proberen maar meer dan een armzalig plofje kwam er even niet uit. :N :N :N

Oh ja nog wat leuks. Ik dacht het BDP op te zoeken door de krukas rond te draaien aan de bout waarmee de mechanische vervroeger op zijn plek gehouden wordt. Dat vond die bout dus minder prettig :X :X :X . Als je dan "knoep" hoort begin je al bijna te vloeken en nog harder te zweten. Bout er voorzichtig uitgedraaid, hing het laatste stuk draad nog net aan een halve mm. metaal vast *D .

Morgen even een andere bout halen dus :+ .

Dat was het weer voor vandaag :W .
 
hmmm ik denk toch aan zwakke vonk, gaan de punten wel ver genoeg uit elkaar en zijn de contacten verder goed? effe een stuk van de bougiekabels afknippen en opnieuw in de bobine's douwen wil wel eens helpen.
geven ze aan beide kanten goede blauwe vonk?
 
hmmm ik denk toch aan zwakke vonk, gaan de punten wel ver genoeg uit elkaar en zijn de contacten verder goed? effe een stuk van de bougiekabels afknippen en opnieuw in de bobine's douwen wil wel eens helpen.
geven ze aan beide kanten goede blauwe vonk?

Volgens mij wel, zal morgen nog eens nameten. Raar systeem trouwens, punten staan de hele tijd open en tikken dan even dicht en meteen weer open.

Vonkje ziet er wel goed uit, zeker met die nieuwe accu. De amperemeter laat af en toe wel vreemde dingen zien (valt af en toe terug naar nul) dus er zou ook best wat met de bedrading aan de hand kunnen zijn.
 
ja, een navelbreukje, die door het trillen van de motor dan weer los gaat... als je doormeet kan er nix te zien zijn, misschien als je aan de draden frut dat je wat ziet... als de bedrading oud is, is alles vervangen misschien de kortste klap, of je verkoopt 'm zo voor 900 euro met dit euvel erbij..
 
Terug
Bovenaan Onderaan